Jump to content
IGNORERAD

Asean vill bli ett nytt EU


svarten

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som tror på förhoppningen om en union inom Sydostasien innan 2012?

http://www.svd.se/ny...kel_2537165.svd

SvD kommer med en intressant jämförelse av nivån av demokratin i området:

"Bland medlemmarna finns en militärdiktatur (Burma), två kommunistiska regimer (Vietnam och Laos) och en absolut monarki (Brunei). Singapore är en republik som alltid styrts av samma parti. Thailand är en demokrati som skakats av oro och 2006–2007 styrdes av militären. Som de nu mest etablerade demokratierna ses nu Filippinerna, Indonesien och Malaysia, medan Kambodja är en republik med relativt auktoritär regim."

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att ASEAN-länderna har mycket mer arbete kvar innan en sådan union kan bli verklighet. Målet 2015 tror jag inte på.

Men glöm inte att det som nu är EU också började blygsamt med kol och stålunion 1957.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har en lång väg att vandra innan de är vid något som liknar EU, sen har SvD lite fel, Kambodja är faktiskt en konstitutionell monarki där kungen heter Norodom Shiamoni.

Men jag tror på idén som ett sätt att stärka demokratin i området, som det är nu berkar de alla köra huvudet i sanden för att inte kritisera sina medlemsländer. Burma till exempel, Afrikanska unionen hade till exempel sparkat ut ett land som Burma omedelbart, något som ASEAN inte gör.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...