Jump to content
IGNORERAD

SriRacha kommer jag nog inte återvända till


Batting

Recommended Posts

Oregistrerad
4 minuter sedan, skrev GreenValley:

Poängen är att man ska känna att man lever när morgonfisen släpps. :crazy:

 

Jo det gör man förstås -  men frågan är om inte det är Indier med sina små symaskiner som vinner i slutändan.....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    15

  • janne_h

    8

  • stefan5300

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Bra skrivet och intressant ämne.

 

Jag minns när jag bodde mellan Chanthaburi och Hat Lek - på olika anläggningar utanför högsäsong - till och med salladen var så stark att man brände tungan till förbannelse ....vad är poängen...?

 

Det är skillnad på stark och stark!

 

 

 

 

 

 

Vilka vändningar i topic! TS får väl kommentera om hantycker att tråden tagit fel vändning.

Tycker också detta är intressant. Jag har alltid tyckt om stark mat! 

 

När jag åkte ner till Thaland första gången älskade jag chilistyrkan på thailändsk mat. Efter att frugan besökt mig i Sverige första  gången så fick jag chilidilerium när hon åkte hem. Chili är beroendeframkallande, åtminstonne för mig. Färsk chilli tycker jag inte tar bort smakerna av de andra karraktärerna i maten. Däremot känner jag inte samma mängd av smaknyanser om maten innehåller torkad chilli.

 

Stark, stark och starkare, starkast är en upplevelse, tillsammans med alla goda smakgivare som finns i thaiköket.!  

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev GreenValley:

Poängen är att man ska känna att man lever när morgonfisen släpps. :crazy:

Om det bränner dan efter så var det "good shit the day before"!

 

Har inte riktigt förstått om det är något styrkeminne, som påminner om hur stark mat man åt dan innan om man var ute på en riktig suprunda! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herr Chang:

 

De njuter av det endorfin som skapas som följd av smärtan. Hjärnans egenproducerade morfin! Jag misstänker det kan vara beroendeframkallande, precis som hos en del maratonlöpare...

 

Herr Chang har talat.

 

Ja, får inte vissa sin dagliga Som Tam så får de påtagliga abstinensbesvär.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu gapar stort, kanske räcker ut tungan och stoppar in en sked med stark chilimat i bakre delen i munnen på tungan och sväljer, då kanske man slipper den brännande chilikryddan men om man nu ska tugga maten noggrant, hur undviker man då att chilikryddans hetta "kryper" framåt på tungan och börjar att bränna.

 

 Nä fy fan för för mycket chilikryddad mat, den kryddan kan ju förstöra vilken god rätt som helst.

 

Vikten av att tugga maten ordentligt

I Bo Hofgrens senaste bok "Ta kontroll över din egen hälsa Nu!" finns mycket intressant att läsa. Bland annat om vilken stor tjänst du gör kroppen bara genom att tugga maten väl. Vem vill inte svara ja på följande frågor:

  • Vill du förbättra din matsmältning?
  • Vill du ha en smalare midja?
  • Vill du äta mindre, spara pengar men ändå känna dej mätt?
  • Vill du ha mer energi och vackrare hud?

Allt detta och mer därtill kan du uppnå genom att tugga maten 30-50 gånger, eller tills maten är närapå förvandlad till en ”flytande soppa”. Det är otroligt att en sådan sak som att tugga sin mat grundligt kan ha en så stor effekt på hälsan.

Det första som inträffar när vi tuggar maten noggrant är att vi äter mindre. De flesta äter generellt sett alldeles för mycket. När vi tuggar mycket sänds en signal till hjärnan om att vi fått tillräckligt.

För det andra så börjar hela matsmältningsprocessen i munnen. När vi tuggar maten tillräckligt mycket kan vår hjärna uppfatta de ingredienser vi äter. Detta tillgodoser vårt matsmältningssystem med den information som behövs för att skicka ut de matsmältningsvätskor och enzymer som är nödvändiga för att smälta maten.

När vi använder våra tänder för att finfördela maten blir det också lättare för matsmältningen att slutföra processen. Vi tillgodogör oss maten mycket bättre och mindre restprodukter skapas. Tuggningen skapar också mer saliv som blandas med maten och med dess enzymer smälter framför allt kolhydrater och socker redan i munnen. Om du t.ex. tuggar bröd tillräckligt kommer du att märka att det börjar smaka sött, då har kolhydraterna förvandlats till socker. Inte förrän du fått denna söta smak har du tuggat brödet tillräckligt.

Bara genom att tugga maten väl så ökar vi dess näringsvärde flera gånger om. Det är egentligen ingen ide att spendera pengar på näringsriktig mat om vi inte tuggar den väl. Att lära sig nya tuggningsvanor tar ca 3-4 veckor enligt Dr Stossier, men är en otrolig vinst för din kropp.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 02/01/2017 at 14:08, skrev Batting:

SriRacha var nog för min del en felsatsning. Turismen här är mer uppbyggd för japaner, och dom verkar inte ha samma intressen som oss västeuropéer. Jag var nyss iväg till stadens köpcentrum och intog en lunch på  McDonalds. Efteråt så tänkte jag att det kunde vara skönt att avnjuta en öl på någon uteservering och titta på folk. Det finns inga barer. Kaféer finns det gott om, men inga barer. Efter att tröstlöst vandrat gata upp och gata ner så dök jag in på ett kafé och frågade om de hade öl, men icke.

 

Den där satsningen på Japaner verkar inte heller riktigt ha gått hem. Stan verkar halvdöd. Jag gick på något som en gång måste ha varit en nöjesgata.  Nu gapade fönstren svarta och tomma ut mot gatan. Jag antar att även Japaner har upptäkt Pattaya. 

 

Det jobbiga är att de inte är riktigt vana vid västerlänningar här på hotellet. Jag har slutat äta här. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger No Spaisy! Maten kommer ändå jättekryddad. Det känns som om de försöker krympa huvudet på mig.

 

Nä Sri racha är inget ställe att turista på. Det bästa med stan är väl att det är hyffsat nära pattis.

Beställ inte starka rätter om maten är för stark för dig. Din flickvän kan väl råda dig? 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
12 timmar sedan, skrev wUThai:

 


Oavsett! Om jag tar en hel matsked med stark mat.. Hur Fan ska jag kunna kontrollera så att allt det starka hamnar exakt på den delen av tungan?? :mdr:

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

 

Silvertejp, såklart!

Trodde inte att du var en sådan klåpare som inte fattar att tungan ska silvertejpas innan man käkar.

 

Alternativt kan man alltid plasta in chilin så den inte råkar träffa fel ställe på tungan.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Alternativt kan man alltid plasta in chilin så den inte råkar träffa fel ställe på tungan.

 

Ja, och då med möjligheten att kunna återanvända chilifrukten nästa dag, och nästa dag osv

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Alarik:

 

Ja, och då med möjligheten att kunna återanvända chilifrukten nästa dag, och nästa dag osv

 

Precis!

 

Då kan man äta stark mat varje dag utan att det ska kosta skjortan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

 

Lite konstigt eftersom det visat sig att det där med att olika delar av tungan känner av olika smaker har visat sig inte stämma/vara en myt. 

 

Nu tror jag du blandar äpplen och päron här.

Det är en kraftig skillnad på smaksinnena på tungan som sött surt beskt och salt o.s.v. och känslighet av hur starkt det är beroende på var det starka hamnar på tungan. För trodde man att detta var uppdelat i zoner. Vilket är fel. Man har smaksinnen över hela tungan. Det är det du verkar tagit fasta på.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Nu tror jag du blandar äpplen och päron här.

Det är en kraftig skillnad på smaksinnena på tungan som sött surt beskt och salt o.s.v. och känslighet av hur starkt det är beroende på var det starka hamnar på tungan. För trodde man att detta var uppdelat i zoner. Vilket är fel. Man har smaksinnen över hela tungan. Det är det du verkar tagit fasta på.

 

Nu var det väldigt lätt att uppfatta dina inlägg som att du hävdade att tungan består av olika smakzoner, vilket ju åtminstone jag (felaktigt som det visade sig) fick lära mig en gång i tiden. Men det är förstås jag som missförstått vad du skrev, så jag släpper det.

 

Efter att ha konsulterat Mr. Google verkar det som om även det där med känsligheten är omtvistat. Spicy är för övrigt inte definierat som en smak, förvånade mig lite. Oavsett, intressantast i din teori är fortfarande det att man placerar maten olika i munnen beroende på nationalitet och matkultur. Där kan vi konstatera att jag inte håller med, men att det inte är något jag kommer att undersöka närmare heller, nästa gång jag äter pad ka prao  med mina thailändska vänner.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.

 

Undrar just var exakt var någonstans på tungan thaiarna placerar maten när dom äter soppa?

 

Dricker jag starköl hamnar den alltid längst fram på tungspetsen först:D

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
10 minuter sedan, skrev KaiserBlood:

Intressant.

 

Undrar just var exakt var någonstans på tungan thaiarna placerar maten när dom äter soppa?

 

Dricker jag starköl hamnar den alltid längst fram på tungspetsen först:D

Jag gissar på dem mittersta trekvarts delen på högersida sett från vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Jag gissar på dem mittersta trekvarts delen på högersida sett från vänster.

Min hamnar i magen, ölen altså

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Jag gissar på dem mittersta trekvarts delen på högersida sett från vänster.

Gissar duger inte här.

 

Inväntar svar från experten

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎04 at 04:55, skrev andrejsdenruskige:

 

 

Silvertejp, såklart!

Trodde inte att du var en sådan klåpare som inte fattar att tungan ska silvertejpas innan man käkar.

 

Alternativt kan man alltid plasta in chilin så den inte råkar träffa fel ställe på tungan.

 

On ‎2017‎-‎01‎-‎04 at 07:22, skrev Alarik:

 

Ja, och då med möjligheten att kunna återanvända chilifrukten nästa dag, och nästa dag osv

 

On ‎2017‎-‎01‎-‎04 at 18:44, skrev HuaHindinnge:

Jag gissar på dem mittersta trekvarts delen på högersida sett från vänster.

 

Homer vet hur man gör, bästa tipset strax efter 2:30...

 

Funkar!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Alarik:

Tequila med salt och citron. Vad är det för jävla trams.

Ja det är väl så man brukar dricka skiten. Var det något du funderade på det helt apropå 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Alarik:

Tequila med salt och citron. Vad är det för jävla trams.

 

14 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja det är väl så man brukar dricka skiten. Var det något du funderade på det helt apropå 

 

Tequila dricks inte med citron utan med lime. Det är en icke trivial skillnad. Sedan är det i och för sig relativt sällan man ser dessa tillbehör i Mexico när det skall supas på allvar, det är mest en amerikansk tradition som spritt sig, om jag får gissa. Så på den punkten ger jag Alarik medhåll. I Mexiko varvar man ofta med något som kallas Sangrita som är väldigt gott i samband med Tequila. Den som vill dricka riktigt god tequila ska försöka hitta en sort som heter Heradura. Den dricker man gärna rent och i smuttar, i stället för att hälla i sig och grimasera efteråt. Många andra sorter kan jag instämma med Mankan att dom är "skit". Närmare Mescal än "riktig" tequila. Den sortens tequila kommer till sin fördel tillsammans med salt och lime, som trubbar av den vassa delen av tequilasmaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja det är väl så man brukar dricka skiten. Var det något du funderade på det helt apropå 

 

Efter att ha sett Homer sätta i sig hela chilifrukter i Tommys inlägg.

Hur ofta sätter folk annars tänderna i citroner om inte i samband med tequila och salt.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Celsius:

 

 

Tequila dricks inte med citron utan med lime. Det är en icke trivial skillnad. Sedan är det i och för sig relativt sällan man ser dessa tillbehör i Mexico när det skall supas på allvar, det är mest en amerikansk tradition som spritt sig, om jag får gissa. Så på den punkten ger jag Alarik medhåll. I Mexiko varvar man ofta med något som kallas Sangrita som är väldigt gott i samband med Tequila. Den som vill dricka riktigt god tequila ska försöka hitta en sort som heter Heradura. Den dricker man gärna rent och i smuttar, i stället för att hälla i sig och grimasera efteråt. Många andra sorter kan jag instämma med Mankan att dom är "skit". Närmare Mescal än "riktig" tequila. Den sortens tequila kommer till sin fördel tillsammans med salt och lime, som trubbar av den vassa delen av tequilasmaken.

 

Utanför Mexiko - ingen mexikansk sedvänja - används ibland lime ibland citron.

I Sverige är det mest citron som jag hört nämnas.

Används ofta - även i Mexiko - tillsammans med Sangria.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Alarik:

 

Utanför Mexiko - ingen mexikansk sedvänja - används ibland lime ibland citron.

I Sverige är det mest citron som jag hört nämnas.

Används ofta - även i Mexiko - tillsammans med Sangria.

 

 

 

Sangria är spanskt. Sangrita är mexikanskt. (https://en.wikipedia.org/wiki/Sangrita) Inget stavfel alltså. Helt annorlunda dryck. Jag har krökat tillräckligt i Mexiko med mexikaner för att veta det, bland annat på den kända krogen Salon Tenampa på Plaza Garibaldi i Mexico City. Där serverades jag även Pulque som är en rätt unik dryck. Dom fnissade när jag drack det för dom trodde nog inte jag visste hur det framställs. Men det gjorde jag, så deras lilla prank rann ut i sanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite språkförbistring gör det hela lite mer komplicerat

 

Det amerikaner och vi europeer kallar "Lime"och är gröna kallar mexikaner for "Lemones" eller "Limones"

 

Det vi och amerikaner kallar "Lemons" som är gula kallar inte mexikanerna någonting för de finns, i princip, inte i Mexiko (förutom några få undantag specialimporterade odlas i Mexiko)

 

Dessutom finns ett mellanting mellan vad vi kallar citroner och vad vi kallar Lime och det kallas "Lima" eller Limas"

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande, efter snart 20 år här, aldrig hört talas om någon som förlägger en semester i Sriracha. En dagstur till Tiger Zoo eller Koh Si Chang eller bara för att käka seafood men inte mer. Sriracha är ju framförallt en stad för lätt tillverkningsindustri och jag känner en del västerlänningar, japaner och koreaner som jobbar på företagen där dock.

 

Dessutom är vår dotter född på Samitivej Hospital i Sriracha så jag har bara goda minnen därifrån.

 

Edit: Bara för att Battingen inte ska bli arg på mig igen så vill jag påpeka att vet jag att Herr Battingen bor i Sriracha  för att frugan jobbar där. Att ingen turistar där kan dock förklara avsaknaden av "turistiga" aktiviteter.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...