Jump to content
IGNORERAD

SriRacha kommer jag nog inte återvända till


Batting

Recommended Posts

SriRacha var nog för min del en felsatsning. Turismen här är mer uppbyggd för japaner, och dom verkar inte ha samma intressen som oss västeuropéer. Jag var nyss iväg till stadens köpcentrum och intog en lunch på  McDonalds. Efteråt så tänkte jag att det kunde vara skönt att avnjuta en öl på någon uteservering och titta på folk. Det finns inga barer. Kaféer finns det gott om, men inga barer. Efter att tröstlöst vandrat gata upp och gata ner så dök jag in på ett kafé och frågade om de hade öl, men icke.

 

Den där satsningen på Japaner verkar inte heller riktigt ha gått hem. Stan verkar halvdöd. Jag gick på något som en gång måste ha varit en nöjesgata.  Nu gapade fönstren svarta och tomma ut mot gatan. Jag antar att även Japaner har upptäkt Pattaya. 

 

Det jobbiga är att de inte är riktigt vana vid västerlänningar här på hotellet. Jag har slutat äta här. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger No Spaisy! Maten kommer ändå jättekryddad. Det känns som om de försöker krympa huvudet på mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    15

  • janne_h

    8

  • evert 1

    4

  • spooncreek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

40 minuter sedan, skrev Batting:

SriRacha var nog för min del en felsatsning. Turismen här är mer uppbyggd för japaner, och dom verkar inte ha samma intressen som oss västeuropéer. Jag var nyss iväg till stadens köpcentrum och intog en lunch på  McDonalds. Efteråt så tänkte jag att det kunde vara skönt att avnjuta en öl på någon uteservering och titta på folk. Det finns inga barer. Kaféer finns det gott om, men inga barer. Efter att tröstlöst vandrat gata upp och gata ner så dök jag in på ett kafé och frågade om de hade öl, men icke.

 

Den där satsningen på Japaner verkar inte heller riktigt ha gått hem. Stan verkar halvdöd. Jag gick på något som en gång måste ha varit en nöjesgata.  Nu gapade fönstren svarta och tomma ut mot gatan. Jag antar att även Japaner har upptäkt Pattaya. 

 

Det jobbiga är att de inte är riktigt vana vid västerlänningar här på hotellet. Jag har slutat äta här. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger No Spaisy! Maten kommer ändå jättekryddad. Det känns som om de försöker krympa huvudet på mig.

 

Prova med mai phet (inte stark) nästa gång, det att fungera bra.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta till Pattaya det är ju inte jättelångt från Sri racha o kom ihåg mellan 14-17 kan du inte köpa öl i affärerna 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Prova med mai phet (inte stark) nästa gång, det att fungera bra.

Dom är ju trevliga och hjälpsamma så dom tar ut, i detta fallet, salladen och återvänder med den inte fullt så stark. Men jag vet inte vad de gör med den för det smakar fortfarande konstigt. Kan dom ha försökt att bara spola av den? Resultatet blir att jag bar sitter och petar i maten och lämnar det mesta. Efter att ha gjort så där två gånger så tror jag att de har blivit lite sura. Igår fick jag knappt beställa öl.

 

Förr trodde jag att jag gillade stark mat, men nu förstår jag att det krävs mer än att gilla Chorizo, äta Tacos och Cilli Concarne för att kunna påstå att man älskar stark mat. Maten här är så stark så jag vet inte om jag ens vill kalla den kryddig. Den är liksom bara stark. Jag känner inte längre några smaker. Den slår ut alla smaklökar. Nä jag gillar kryddig mat, detta är något annat.  ?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev kenneth073:

Flytta till Pattaya det är ju inte jättelångt från Sri racha o kom ihåg mellan 14-17 kan du inte köpa öl i affärerna 

Kan man visst göra, gäller bara vissa affärer. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det kan man men det är ju som ett lotteri .

Beror nog på vilken som står bakom kassan o vilket humör den personen är på .Blev nekad för 4 de gången idag .

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Batting:

Dom är ju trevliga och hjälpsamma så dom tar ut, i detta fallet, salladen och återvänder med den inte fullt så stark. Men jag vet inte vad de gör med den för det smakar fortfarande konstigt. Kan dom ha försökt att bara spola av den? Resultatet blir att jag bar sitter och petar i maten och lämnar det mesta. Efter att ha gjort så där två gånger så tror jag att de har blivit lite sura. Igår fick jag knappt beställa öl.

 

Förr trodde jag att jag gillade stark mat, men nu förstår jag att det krävs mer än att gilla Chorizo, äta Tacos och Cilli Concarne för att kunna påstå att man älskar stark mat. Maten här är så stark så jag vet inte om jag ens vill kalla den kryddig. Den är liksom bara stark. Jag känner inte längre några smaker. Den slår ut alla smaklökar. Nä jag gillar kryddig mat, detta är något annat.  ?

 

Gillar inte heller mat med för mycket chili i, det är bara starkt, ingen smak och en pina att äta, då är wasabi mycket godare, bättre smak än chili och bara starkt en kort stund.

Men det där med stark krydda verkar ju knepigt och fungerar tydligen olika på människor, många thailändare tycker ju att Slotts senap original är stark.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
7 timmar sedan, skrev kenneth073:

Flytta till Pattaya det är ju inte jättelångt från Sri racha o kom ihåg mellan 14-17 kan du inte köpa öl i affärerna 

Kan du visst. Om den regeln inte ändrats sen somras så har Family Mart inte den löjliga regeln. Därför som den thairäv jag är så handlar jag bara på Family Mart i den mån det går. :)

 

 

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kenneth073:

Flytta till Pattaya det är ju inte jättelångt från Sri racha o kom ihåg mellan 14-17 kan du inte köpa öl i affärerna 

Så sa de i Hua Hin sist när jag tänkte köpa en låda öl... Men om jag köpte 2 så gick det bra för då var man inte "privatperson" utan kunde vara en firma och då var det en annan sak... Hm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja

 Besynnerlig regel.

För nåt år sedan gick jag in på 7/11 i Rangsit men dom fick inte sälja utan hänvisade mig till family Mart bredvid.

Igår gick det köpa i seven men idag gick det inte i samma butik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev wUThai:

Kan du visst. Om den regeln inte ändrats sen somras så har Family Mart inte den löjliga regeln. Därför som den thairäv jag är så handlar jag bara på Family Mart i den mån det går. :)

ThisThreadisworthlesswithoutPics.gif

 

Nu är väl detta inget som egentligen är upp till family mart. Om dom inte vill bryta mot lagen vill säga. 14 till 17 gäller samtliga som säljer öl och alkohol i hela landet. att sen mindre affärer många gånger struntar i lagen är en annan femma. Försök att göra något liknande på 7/11 eller foodland. Där är det nobben.

Verkar även konstigt att en family mart struntar i detta? Då dessa regler brukar vara ett krav för dom som ger ut franchise till dom att följa lagen. 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
 

Nu är väl detta inget som egentligen är upp till family mart. Om dom inte vill bryta mot lagen vill säga. 14 till 17 gäller samtliga som säljer öl och alkohol i hela landet. att sen mindre affärer många gånger struntar i lagen är en annan femma. Försök att göra något liknande på 7/11 eller foodland. Där är det nobben.

Verkar även konstigt att en family mart struntar i detta? Då dessa regler brukar vara ett krav för dom som ger ut franchise till dom att följa lagen. 



Har handlat ett flertal gånger på FM då 7/11 nekat. Regel eller inte så verkar inte FM följa den lika strikt som 7/11.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det verkar som att viljan till att efterleva förbudet är aningen varierande. 

Tacka vet jag alkoholaffären i byn. Han kör hem varorna om man vill, även på eftermiddagen. En gång väckte svågern upp honom kl 1 på natten och det var inga problem, men så är han ju polis. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev wUThai:

 

 


Har handlat ett flertal gånger på FM då 7/11 nekat. Regel eller inte så verkar inte FM följa den lika strikt som 7/11.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Jag tror dock att det är nånting som den enskilde franchise tagaren gör. Och inget generellt som Family Mart tillåter eller uppmuntrar.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lagen säger minimum 10 liter, då spelar inte tiden någon roll.

Kanske något för Leifen att rapportera till dom hemma i Sverige.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Fredman:

Det verkar som att viljan till att efterleva förbudet är aningen varierande. 

Tacka vet jag alkoholaffären i byn. Han kör hem varorna om man vill, även på eftermiddagen. En gång väckte svågern upp honom kl 1 på natten och det var inga problem, men så är han ju polis. 

 

Enda problemet är ju att man måste vara i byn :waaaht:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fördelen" med starkt kryddad mat är att man inte känner av om den inte är riktigt färsk eller god. En duktig kock, oberoende om de är svenska eller thai kan laga kryddstark mat som också är god, svårigheten eller konsten är att balansera kryddorna.

Likadan maträtt eller sallad kan smaka helt olika från matställe till matställe avgörande är hur skicklig kocken/kokerskan är och hur färsk/frisk råvaran är.

Chilikryddan har den fördelen att den är bakteriedödande, m.a.o. kan man "rädda" mat med att chilikrydda den - en del kanske tar till "lite" extra för att falangen inte ska bli dålig i magen:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
5 timmar sedan, skrev Batting:

SriRacha var nog för min del en felsatsning. Turismen här är mer uppbyggd för japaner, och dom verkar inte ha samma intressen som oss västeuropéer. Jag var nyss iväg till stadens köpcentrum och intog en lunch på  McDonalds. Efteråt så tänkte jag att det kunde vara skönt att avnjuta en öl på någon uteservering och titta på folk. Det finns inga barer. Kaféer finns det gott om, men inga barer. Efter att tröstlöst vandrat gata upp och gata ner så dök jag in på ett kafé och frågade om de hade öl, men icke.

 

Den där satsningen på Japaner verkar inte heller riktigt ha gått hem. Stan verkar halvdöd. Jag gick på något som en gång måste ha varit en nöjesgata.  Nu gapade fönstren svarta och tomma ut mot gatan. Jag antar att även Japaner har upptäkt Pattaya. 

 

Det jobbiga är att de inte är riktigt vana vid västerlänningar här på hotellet. Jag har slutat äta här. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger No Spaisy! Maten kommer ändå jättekryddad. Det känns som om de försöker krympa huvudet på mig.

 

Men varför då överhuvudtaget välja att bo i just SriRacha?

 

Varför helt enkelt inte flytta in på ett hotell i Pattaya istället.

 

Där är ingen brist varken på barer eller öl.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte konstigt med den starka maten i Sri Racha, stället är ju världskänd för sitt starka Sri Racha sås. ;)

 

Annars så var Stefans råd bra, mai au phet phet, khrap (inte så jätte starkt, tack), brukar funka för mig, för jag gillar chili men inte i några jättemängder.

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

Battings sängkamrat jobbar ju på djurparken strax intill och vad får man då inte stå ut med.:pudency:

Ändrades av evert 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lauri:

Inte konstigt med den starka maten i Sri Racha, stället är ju världskänd för sitt starka Sri Racha sås. ;)

 

Annars så var Stefans råd bra, mai au phet phet, khrap (inte så jätte starkt, tack), brukar funka för mig, för jag gillar chili men inte i några jättemängder.

 

Precis

 

Denna har jag jämte mej på köksbordet då jag är i Svealand, för att träna dessa starkt kryddade maträtter i

 

 

LOS, men ny förtiden är det aldrig något problem, eftersom jag tränat upp detta med starkt kryddad mat i flera år

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Batting:

SriRacha var nog för min del en felsatsning. Turismen här är mer uppbyggd för japaner, och dom verkar inte ha samma intressen som oss västeuropéer. Jag var nyss iväg till stadens köpcentrum och intog en lunch på  McDonalds. Efteråt så tänkte jag att det kunde vara skönt att avnjuta en öl på någon uteservering och titta på folk. Det finns inga barer. Kaféer finns det gott om, men inga barer. Efter att tröstlöst vandrat gata upp och gata ner så dök jag in på ett kafé och frågade om de hade öl, men icke.

 

Den där satsningen på Japaner verkar inte heller riktigt ha gått hem. Stan verkar halvdöd. Jag gick på något som en gång måste ha varit en nöjesgata.  Nu gapade fönstren svarta och tomma ut mot gatan. Jag antar att även Japaner har upptäkt Pattaya. 

 

Det jobbiga är att de inte är riktigt vana vid västerlänningar här på hotellet. Jag har slutat äta här. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger No Spaisy! Maten kommer ändå jättekryddad. Det känns som om de försöker krympa huvudet på mig.

Aldrig varit med om vissa av dina problem! Maten har aldrig varit stark då dom inte tror att vi turister kan äta starkt! Brukar få tjata ihjäl dom innan dom fattar att jag kan äta starkt. Sri Racha har nog aldrig varit för turister som jag förstått det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...