Jump to content
IGNORERAD

SriRacha kommer jag nog inte återvända till


Batting

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Nu är det ju som så att även thai - inmundigande chiliinnehållande käk - svettas, får ansiktsfärgförändring, drar efter andan och flämtar men är lyckliga och njuter.

Men de kanske medvetet placerar käket på fel del på tungan?

 

Jo det är ju likt förbannat starkt. Men man känner inte den starka maten på tungan på samma vis när den inte placeras på främre delen av tungan.

Som sagt prova själv så lär du förstå vad jag pratar om.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    15

  • janne_h

    8

  • stefan5300

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Själv brukar jag placera maten jag stoppar i munnen mellan tänderna för att tugga densamma innan jag sväljer, men alla är vi olika.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Själv brukar jag placera maten jag stoppar i munnen mellan tänderna för att tugga densamma, men alla är vi olika.

 

Fritz..

 

Ja, så brukar jag mestadels också göra.

Fast t ex mjukglass äter jag lite annorlunda. Använder tungan mer än tänderna...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Ja, så brukar jag mestadels också göra.

Fast t ex mjukglass äter jag lite annorlunda. Använder tungan mer än tänderna...

Samma här, men tänk på att inte använda längst fram på tungan ( hur nu det ska gå till ) när du slickar om det är stark smak på glassen. ;)  

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Fritz:

Samma här, men tänk på att inte använda längst fram på tungan ( hur nu det ska gå till ) när du slickar om det är stark smak på glassen. ;)  

 

Fritz..

 

Ja, nu har man fått ett jävla problem med mjukglassen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 

Jo det är ju likt förbannat starkt. Men man känner inte den starka maten på tungan på samma vis när den inte placeras på främre delen av tungan.

Som sagt prova själv så lär du förstå vad jag pratar om.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Egentligen inte så avancerat alls. Olika mat smakar olika starkt beroende på var den placeras på tungan. Därav så kan Thai som lärt sig placera chili på mindre känsliga punkter på tungan. Uppleva stark mat som stimulerar andra delen på tungan som stark.

Försök att äta stark mat och undvik att smaka av den på främre delen av tungan så märker du skillnad direkt. Thai gör detta automatiskt på samma sätt som vi lärt oss avsmaka svensk mat sen barnsben för att få bästa smakupplevelsen.

 

Du menar alltså att människor beroende på nationalitet/matkultur placerar maten på olika ställen i munnen eller snarare olika ställen på tungan, beroende på något slags instinktivt, inlärt beteende? Intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror mer på födsel och ohejdad vana.

Man vänjer sig att äta det man äter och just "smakupplevelsen" att maten är stark är inget annat än att man är ovan. T.ex salt är ingen stark krydda dock tycker många thais att det är starkt.

Det som jag ansåg vara starkt och på gränsen till omöjligt att få i sig äter jag idag utan problem, svettas ens inget, dock har jag haft över 40 år på mig att bli van.

T.ex frugan som i början "måste" ha stark (dock inte välkryddat) mat för att njuta vill idag ha betydligt svagare eller mindre starkt än vad jag vill, vi har i smakriktning båda blivit totalt omvända.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Du menar alltså att människor beroende på nationalitet/matkultur placerar maten på olika ställen i munnen eller snarare olika ställen på tungan, beroende på något slags instinktivt, inlärt beteende? Intressant.



Ja eftersom man har olika avsmakning på olika delar av tungan, så ja.
Sen kan nog olika människor ha olika varianter av avsmakning.
Men den främre delen av tungan som vi västerlänningar ofta finsmakar maten med, då västerländsk mat inte är lika stark i västvärlden oftast. Den delen av tungan är känsligast.
Ju längre bak man kommer ju mindre känslig är den.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 


Ja eftersom man har olika avsmakning på olika delar av tungan, så ja.
Sen kan nog olika människor ha olika varianter av avsmakning.
Men den främre delen av tungan som vi västerlänningar ofta finsmakar maten med, då västerländsk mat inte är lika stark i västvärlden oftast. Den delen av tungan är känsligast.
Ju längre bak man kommer ju mindre känslig är den.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Lite konstigt eftersom det visat sig att det där med att olika delar av tungan känner av olika smaker har visat sig inte stämma/vara en myt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
 

Lite konstigt eftersom det visat sig att det där med att olika delar av tungan känner av olika smaker har visat sig inte stämma/vara en myt. 



Oavsett! Om jag tar en hel matsked med stark mat.. Hur Fan ska jag kunna kontrollera så att allt det starka hamnar exakt på den delen av tungan?? :mdr:

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Oavsett! Om jag tar en hel matsked med stark mat.. Hur Fan ska jag kunna kontrollera så att allt det starka hamnar exakt på den delen av tungan?? :mdr:

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

 Instinkt Wuttan, instinkt, och lite teknik..vissa har det vissa  har det inte. Ungefär som bollkänsla :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Sri Racha såsen vi köper mest i Sverige är från USA...

De har också en variant med Majonäs, passar bra till en het räkmacka!

 

ING-sriracha-sauce_sql.jpg

 

Jag tillhör de som tycker om våldsamt stark mat, ibland så att medel-Thai viker sig, men alla är vi olika, och ibland rasar magen, men det är väl bara bra att rensa tarmen ibland?

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 


Ja eftersom man har olika avsmakning på olika delar av tungan, så ja.
Sen kan nog olika människor ha olika varianter av avsmakning.
Men den främre delen av tungan som vi västerlänningar ofta finsmakar maten med, då västerländsk mat inte är lika stark i västvärlden oftast. Den delen av tungan är känsligast.
Ju längre bak man kommer ju mindre känslig är den.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Jag håller med dig. Något som också är vanligt att vi västerlänningar drar av maten med läpparna från skeden, och då "bränner" läpparna.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
10 minuter sedan, skrev uptoyou:

Jag håller med dig. Något som också är vanligt att vi västerlänningar drar av maten med läpparna från skeden, och då "bränner" läpparna.

Mitt ex använder alltid tänderna att dra av maten med.

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
10 minuter sedan, skrev uptoyou:

Jag håller med dig. Något som också är vanligt att vi västerlänningar drar av maten med läpparna från skeden, och då "bränner" läpparna.

Mitt ex använder alltid tänderna att dra av maten med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
 

 Instinkt Wuttan, instinkt, och lite teknik..vissa har det vissa  har det inte. Ungefär som bollkänsla :big_smile:



Tänkte inte på det! Ska be frugan om tips! :)

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fritz:

Samma här, men tänk på att inte använda längst fram på tungan ( hur nu det ska gå till ) när du slickar om det är stark smak på glassen. ;)  

 

Fritz..

 

2 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Ja, nu har man fått ett jävla problem med mjukglassen.

Kan eventuellt gå att äta med sked. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Ja eftersom man har olika avsmakning på olika delar av tungan, så ja.
Sen kan nog olika människor ha olika varianter av avsmakning.
Men den främre delen av tungan som vi västerlänningar ofta finsmakar maten med, då västerländsk mat inte är lika stark i västvärlden oftast. Den delen av tungan är känsligast.
Ju längre bak man kommer ju mindre känslig är den.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Det är nog för att du kommer närmare röven.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Egentligen inte så avancerat alls. Olika mat smakar olika starkt beroende på var den placeras på tungan. Därav så kan Thai som lärt sig placera chili på mindre känsliga punkter på tungan. Uppleva stark mat som stimulerar andra delen på tungan som stark.

Försök att äta stark mat och undvik att smaka av den på främre delen av tungan så märker du skillnad direkt. Thai gör detta automatiskt på samma sätt som vi lärt oss avsmaka svensk mat sen barnsben för att få bästa smakupplevelsen.

Jo det är avancerat så det stänker.

Vanliga smakpunkter reagerar inte på styrkan. Utan det hela är en illusion som skapas i hjärnan. Det som känner styrkan i chili och wasabi är samma receptorer som reagerar när vi bränner oss, sedan tar hjärnans katastroflarm över. Nu kan det ju vara så att brännavkänningen sker längst ut på tungan. Det vore ju knappast dumt att känna av hettan innan man stoppar den längre in i kroppen. 

 

OBS! Varför vi har dessa brännreceptorer i ögat och slutmuskeln där bak kan jag inte svara på! 

 

Har sett en bättre beskrivning på detta men hittar inte denna nu. Håll till godo med den här länken. 

http://www.obsid.se/livsstil/varfor-branner-stark-mat-vetenskapen-bakom-kryddstark-mat/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Du menar alltså att människor beroende på nationalitet/matkultur placerar maten på olika ställen i munnen eller snarare olika ställen på tungan, beroende på något slags instinktivt, inlärt beteende? Intressant.

 

Kan kanske stämma.

Där var ju till och med en som stoppade köttbullar i näsan...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Kan kanske stämma.

Där var ju till och med en som stoppade köttbullar i näsan...

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Nu är det ju som så att även thai - inmundigande chiliinnehållande käk - svettas, får ansiktsfärgförändring, drar efter andan och flämtar men är lyckliga och njuter.

Men de kanske medvetet placerar käket på fel del på tungan?

 

De njuter av det endorfin som skapas som följd av smärtan. Hjärnans egenproducerade morfin! Jag misstänker det kan vara beroendeframkallande, precis som hos en del maratonlöpare...

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2017-01-02 at 09:32, skrev Batting:

 

Förr trodde jag att jag gillade stark mat, men nu förstår jag att det krävs mer än att gilla Chorizo, äta Tacos och Cilli Concarne för att kunna påstå att man älskar stark mat. Maten här är så stark så jag vet inte om jag ens vill kalla den kryddig. Den är liksom bara stark. Jag känner inte längre några smaker. Den slår ut alla smaklökar. Nä jag gillar kryddig mat, detta är något annat.  ?

 

Bra skrivet och intressant ämne.

 

Jag minns när jag bodde mellan Chanthaburi och Hat Lek - på olika anläggningar utanför högsäsong - till och med salladen var så stark att man brände tungan till förbannelse ....vad är poängen...?

 

Det är skillnad på stark och stark!

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Bra skrivet och intressant ämne.

 

Jag minns när jag bodde mellan Chanthaburi och Hat Lek - på olika anläggningar utanför högsäsong - till och med salladen var så stark att man brände tungan till förbannelse ....vad är poängen...?

 

Det är skillnad på stark och stark!

 

 

 

 

 

 

Poängen är att man ska känna att man lever när morgonfisen släpps. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...