Jump to content
IGNORERAD

SriRacha kommer jag nog inte återvända till


Batting

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev lauri:

Inte konstigt med den starka maten i Sri Racha, stället är ju världskänd för sitt starka Sri Racha sås. ;)

 

Annars så var Stefans råd bra, mai au phet phet, khrap (inte så jätte starkt, tack), brukar funka för mig, för jag gillar chili men inte i några jättemängder.

Du menar den med en pip-kork? Den tillverkas om jag minns rätt i Vietnam? Namnet har jag undrat över! Googlat lite.....En vietnam-amerikan som hittat på.

Ändrades av Chomphoo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Alarik

    15

  • janne_h

    8

  • evert 1

    4

  • spooncreek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Men varför då överhuvudtaget välja att bo i just SriRacha?

 

Varför helt enkelt inte flytta in på ett hotell i Pattaya istället.

 

Där är ingen brist varken på barer eller öl.

 

BTT

Jag skriver ju att det var en felsatsning, hör upp! Så slipper du slå in öppna dörrar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du har ju tjejen där, DU ska int begära att allt ska vara perfekt, lite motgångar stärker bara sinnet:559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:

Man få ta det onda med det goda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådskrivaren verkar ha haft en tuff start på denna trippen till solen och leendets land,så nu vänder det nog.Bara till att bryta ihop, gilla läget och komma igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Du menar den med en pip-kork? Den tillverkas om jag minns rätt i Vietnam? Namnet har jag undrat över! Googlat lite.....En vietnam-amerikan som hittat på.

 

Nej, själv har jag haft den här varianten hemma: 

 

IMG_0024.JPG

 

 

 

Om såsens ursprung tvistar dom lärde: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sriracha_sauce 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sri Racha är inte en turistort utan en industristad, gott om Japaner är det men även många västerlänningar av det arbetande slaget.
Sri Racha är betydligt renare och verkar ha mer ordning och reda än den närliggande fiskebyn.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Batting:

SriRacha var nog för min del en felsatsning. Turismen här är mer uppbyggd för japaner, och dom verkar inte ha samma intressen som oss västeuropéer. Jag var nyss iväg till stadens köpcentrum och intog en lunch på  McDonalds. Efteråt så tänkte jag att det kunde vara skönt att avnjuta en öl på någon uteservering och titta på folk. Det finns inga barer. Kaféer finns det gott om, men inga barer. Efter att tröstlöst vandrat gata upp och gata ner så dök jag in på ett kafé och frågade om de hade öl, men icke.

 

Den där satsningen på Japaner verkar inte heller riktigt ha gått hem. Stan verkar halvdöd. Jag gick på något som en gång måste ha varit en nöjesgata.  Nu gapade fönstren svarta och tomma ut mot gatan. Jag antar att även Japaner har upptäkt Pattaya. 

 

Det jobbiga är att de inte är riktigt vana vid västerlänningar här på hotellet. Jag har slutat äta här. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger No Spaisy! Maten kommer ändå jättekryddad. Det känns som om de försöker krympa huvudet på mig.

Själv har jag aldrig besökt Sri Racha. Men det här med kryddstarkt och inte är inte så lätt att få till. För min del så älskar jag kryddstark mat. Där kommer thailändarnas förutfattade meningar om vad faranger äter att ställa till det. Den allmänna åsikten om faranger är ju att de "är miljonärer och inte äter stark mat". På många ställen spelar det ingen roll vad du säger till dom eller på vilket språk, deras (van)föreställning om faranger är det som gäller, oavsett vad du säger. Velly hot, velly spicy,  ao pet makmak kap, ao pet yingying kap eller "starkt som tusan" passerar i många fall obemärkt. Jag pratar skaplig thai fast det är i många fall ändå underordnat deras uppfattning om hur stark maten till faranger ska vara.

 

Nu hade ju du motsatt problem, fast fortfarande tror jag att de har sina förutfattade meningar. Men det stämmer inte riktigt, kanske. Deras uppfattning "vi är miljonärer och inte äter stark mat" borde ju göra att det är lättare att få mat som inte är kryddad överhuvudtaget. Nu kan det vara att thailändare ibland också anser att visa rätter inte går att krydda för lite utan att de kräver en del styrka. Det kan finnas en annan förklaring också, många thailändare är så jäkla dåliga på engelska. Ju bättre engelska man pratar desto svårare att förstå för de flesta thailändare. De hör bara vissa saker och vissa kombinationer av ljud går helt enkelt inte hem. Eftersom thai är ett "tonspråk" har det också betydelse om vi försöker prata thai. Har vi inte rätt thaiuttal så går det inte riktigt hem i alla lägen. Det kan bli väldigt konstiga saker som ramlar ur vår mun när vi pratar thai.

 

Det är inte lätt att förstå varför det blir som det blir i Thailand. Det finns en del som förstår och dessa är väl bara att gratulera!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev lauri:

 

Nej, själv har jag haft den här varianten hemma: 

 

IMG_0024.JPG

 

 

Citat

världskänd för sitt starka Sri Racha sås

 

Nja, världskänd kanske den är, men stark är den inte i alla fall. Styrkan är väl något starkare än ketchup. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Nu är väl detta inget som egentligen är upp till family mart. Om dom inte vill bryta mot lagen vill säga. 14 till 17 gäller samtliga som säljer öl och alkohol i hela landet. att sen mindre affärer många gånger struntar i lagen är en annan femma. Försök att göra något liknande på 7/11 eller foodland. Där är det nobben.

Verkar även konstigt att en family mart struntar i detta? Då dessa regler brukar vara ett krav för dom som ger ut franchise till dom att följa lagen. 

 

7/11 vid korsningen Second Road och Soi Honey säljer alkohol 24 timmar om dygnet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
3 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

7/11 vid korsningen Second Road och Soi Honey säljer alkohol 24 timmar om dygnet.

 

Yes. Kan intygas. 

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev swedenfarang:

 

Yes. Kan intygas. 

Varit där senaste veckan i så fall?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
3 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

7/11 vid korsningen Second Road och Soi Honey säljer alkohol 24 timmar om dygnet.

 

Yes. Kan intygas. 

1 minut sedan, skrev Fritz:

Varit där senaste veckan i så fall?

 

Fritz..

Hehehe...det ska väl villigt erkännas att det är exakt på dagen ett år sedan. Så intygandet kan vara av bristfällig karaktär helt klart. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev swedenfarang:

 

 

Hehehe...det ska väl villigt erkännas att det är exakt på dagen ett år sedan. Så intygandet kan vara av bristfällig karaktär helt klart. :)

Jag som bor i Pattaya vågar inte ens intyga att en byggnad jag sist såg för en vecka sen står kvar i dag utan att åka dit och kolla först. Här händer det saker hela tiin. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funkat för mig ibland att köpa alkohol mellan 14-17. I de fall där det gått bra har de inte slagit in köpet i kassan, utan skrivit det på en lapp bredvid, för att kunna slå in köpet efter 17. Har således inte fått något kvitto på köpet, men det spelar väl ingen roll :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag som bor i Pattaya vågar inte ens intyga att en byggnad jag sist såg för en vecka sen står kvar i dag utan att åka dit och kolla först. Här händer det saker hela tiin. ;)

 

Fritz..

 

Ja, 7/11 på Second Road Soi Honey säljer dygnet runt. Det stämde för en vecka sen... men kan ju ha ändrats nu :)

 

Lite för bra var det... när vi skulle lämna Pattaya upptäckte jag till min förskräckelse att jag inte hunnit dricka upp all Beer Chang på hotellrummet... och hade bara handbagage... får väl lämnas där då... snyft :)

 

IMG_5197.jpg

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Ja, 7/11 på Second Road Soi Honey säljer dygnet runt. Det stämde för en vecka sen... men kan ju ha ändrats nu :)

 

Lite för bra var det... när vi skulle lämna Pattaya upptäckte jag till min förskräckelse att jag inte hunnit dricka upp all Beer Chang på hotellrummet... och hade bara handbagage... får väl lämnas där då... snyft :)

 

IMG_5197.jpg

 

Herr Chang har talat.

 

Bättre för mycket än för lite :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herr Chang:

 

Ja, 7/11 på Second Road Soi Honey säljer dygnet runt. Det stämde för en vecka sen... men kan ju ha ändrats nu :)

 

Lite för bra var det... när vi skulle lämna Pattaya upptäckte jag till min förskräckelse att jag inte hunnit dricka upp all Beer Chang på hotellrummet... och hade bara handbagage... får väl lämnas där då... snyft :)

 

IMG_5197.jpg

 

Herr Chang har talat.

Som att lämna sin bästa vän, måste ha gjort ont !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en tur till Koh Si Chang nu efter nyår. Liten trevlig ö och en ganska bra liten strand. Perfekt för ett par dagars avkoppling.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎02 at 09:57, skrev stefan5300:

 

Gillar inte heller mat med för mycket chili i, det är bara starkt, ingen smak och en pina att äta, då är wasabi mycket godare, bättre smak än chili och bara starkt en kort stund.

Men det där med stark krydda verkar ju knepigt och fungerar tydligen olika på människor, många thailändare tycker ju att Slotts senap original är stark.

 

Ja, lite märkligt ibland....

Nu skall jag generalisera lite:

Thai tycker riven pepparrot är allt för starkt. Jättegott tycker jag.

Rå purjolök - som är så gott att ha på macka- är också för starkt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Ja, lite märkligt ibland....

Nu skall jag generalisera lite:

Thai tycker riven pepparrot är allt för starkt. Jättegott tycker jag.

Rå purjolök - som är så gott att ha på macka- är också för starkt.

 

Egentligen inte så avancerat alls. Olika mat smakar olika starkt beroende på var den placeras på tungan. Därav så kan Thai som lärt sig placera chili på mindre känsliga punkter på tungan. Uppleva stark mat som stimulerar andra delen på tungan som stark.

Försök att äta stark mat och undvik att smaka av den på främre delen av tungan så märker du skillnad direkt. Thai gör detta automatiskt på samma sätt som vi lärt oss avsmaka svensk mat sen barnsben för att få bästa smakupplevelsen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Egentligen inte så avancerat alls. Olika mat smakar olika starkt beroende på var den placeras på tungan. Därav så kan Thai som lärt sig placera chili på mindre känsliga punkter på tungan. Uppleva stark mat som stimulerar andra delen på tungan som stark.

Försök att äta stark mat och undvik att smaka av den på främre delen av tungan så märker du skillnad direkt. Thai gör detta automatiskt på samma sätt som vi lärt oss avsmaka svensk mat sen barnsben för att få bästa smakupplevelsen.

 

Då kan de väl för fan placera den rivna pepparroten, rå purjolök och slottssenap Original på rätt ställe på tungan...

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Alarik:

 

Då kan de väl för fan placera den rivna pepparroten, rå purjolök och slottssenap Original på rätt ställe på tungan...

 

 

 

Ja fast detta är ju nånting vi lär oss utifrån den maten vi växt upp med.

Sen tror jag smakupplevelsen totalt med dessa är så pass annorlunda från chili så att den upplevs stark för den som inte är van.

Prova det jag skrev nästa gång du äter chilimat, så lär du märka skillnaden.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

 

Ja fast detta är ju nånting vi lär oss utifrån den maten vi växt upp med.

Sen tror jag smakupplevelsen totalt med dessa är så pass annorlunda från chili så att den upplevs stark för den som inte är van.

Prova det jag skrev nästa gång du äter chilimat, så lär du märka skillnaden.

 

Nu är det ju som så att även thai - inmundigande chiliinnehållande käk - svettas, får ansiktsfärgförändring, drar efter andan och flämtar men är lyckliga och njuter.

Men de kanske medvetet placerar käket på fel del på tungan?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Nu är det ju som så att även thai - inmundigande chiliinnehållande käk - svettas, får ansiktsfärgförändring, drar efter andan och flämtar men är lyckliga och njuter.

Men de kanske medvetet placerar käket på fel del på tungan?

 

Jo det är ju likt förbannat starkt. Men man känner inte den starka maten på tungan på samma vis när den inte placeras på främre delen av tungan.

Som sagt prova själv så lär du förstå vad jag pratar om.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...