Jump to content
IGNORERAD

"Sandstolar" förbjuds på Phukets stränder


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Det är inte tillåtet där att kidnappa satens mark och slå upp solstolsgetton, precis som på Phuket numera, bra va?

Hej

Nästan riktigt men Koh Samui är ju inte fritt ifrån solstolar men dom är inte lika många som på ex.vis Phuket och Pattaya.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    12

  • Tallviking

    10

  • evert 1

    3

  • frason

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nästan riktigt men Koh Samui är ju inte fritt ifrån solstolar men dom är inte lika många som på ex.vis Phuket och Pattaya.

Mvh isan lover

 

Enl obekräftad källa så får bla hotellägare där söka tillstånd från myndighet för att ha ett visst antal stolar där utanför sina hotell, så under kontrollerade former med andra ord.

Bra va?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Enl obekräftad källa så får bla hotellägare där söka tillstånd från myndighet för att ha ett visst antal stolar där utanför sina hotell, så under kontrollerade former med andra ord.

Bra va?

Hej

Ser ändå ett problem eftersom detta innebär att vanliga Thailändare jagas bort ifrån dessa platser om dom gör "intrång".

Sen är det ju inget som hindrar att myndigheterna tar betalt för stt ge hotellen ett tillstånd.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hur går rest resonemang om att staten äger och skyddar stränderna ihop med att hotellen "privatiserar" stränderna nedanför sitt hotell och erbjuder stolar till sina egna gäster?

Det kan väl knappast främja tillgängligheten för allmänheten, är det ok för dyra hotell att erbjuda sina gäster stolar men samtidigt neka andra att sitta på stranden?

Själv ser jag hotellens annektering och privatisering av statens allmänna stränder som ett större problem än dom nu jagade uthyrare som erbjuder vem som helst att sitta där för en billig peng.

Mvh isan lover

 

Hotellen har sina stolar i bakkant på stranden på den del som tillhör hotellen. Statens strand framför är tom

 

Var i Sverige har du sett solstolar på statlig mark (EU-land som du hänvisar till) ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Hotellen har sina stolar i bakkant på stranden på den del som tillhör hotellen. Statens strand framför är tom

 

 

Hej

Så är det nog tänkt men jag tror att dom flesta som har semestrat på olika platser i Thailand hsr sett bevis på motsatsen, ju större och finare hotell ju mer av stranden hsr dom ofta lagt under sig. 

 

Kan hotell överhuvudtaget äga delar av eller hela stränder enligt Thailändsk lag?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Ser ändå ett problem eftersom detta innebär att vanliga Thailändare jagas bort

 

En "vanlig" Thailändare kan inte bara lägga beslag på en strandremsa och bygga upp ett solstolsgetto. Det är väl bra?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

En "vanlig" Thailändare kan inte bara lägga beslag på en strandremsa och bygga upp ett solstolsgetto. Det är väl bra?

Hej

Ska man ha och upprätthålla dessa lagar borde dom enligt mig tillämpas lika för både "vanliga" Thailändare och rika hotellägare.

Jag ser inte alls en smygprivatisering av rika hotellägare som vill erbjuda sina inkomstbringande gäster en priset strand som någon bra lösning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Ska man ha och upprätthålla dessa lagar borde dom enligt mig tillämpas lika för både "vanliga" Thailändare och rika hotellägare.

 

Men det är väl så det är på det nämnda stället, de som vill ha några solstolar utanför sitt hotell får söka tillstånd för det, lika för alla.

 

Eller menar du att kleti o pleti ska få slå upp solstolsgetton hursom på stränderna, jag tycker att det är bra om en liten del viks för det, där de kan söka tillstånd, säg 10% av en strandremsa..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det nog tänkt men jag tror att dom flesta som har semestrat på olika platser i Thailand hsr sett bevis på motsatsen, ju större och finare hotell ju mer av stranden hsr dom ofta lagt under sig. 

 

Kan hotell överhuvudtaget äga delar av eller hela stränder enligt Thailändsk lag?

Mvh isan lover

 

Om du slutar "tro" så mycket och istället håller dig till fakta vore det betydligt trevligare

 

Så här ser det ut på största stranden på Koh Chang (egentagen bild)

P1000122.JPG

 

Och så har ser det ut på största stranden på Koh Samui (egentagen bild)

R0010069.JPG

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 minuter sedan, skrev Soengsang:

Men det är väl så det är på det nämnda stället, de som vill ha några solstolar utanför sitt hotell får söka tillstånd för det, lika för alla.

 

Eller menar du att kleti o pleti ska få slå upp solstolsgetton hursom på stränderna, jag tycker att det är bra om en liten del viks för det, där de kan söka tillstånd, säg 10% av en strandremsa..

Hej

Med "kreti o pleti" förmodar jag att du menar vanligt ej förmöget folk?

 

Själv tycker jag stt det är statens ansvar att se till att just "kreti o pleti" ska kunna fortsätta ha tillgång till stränderna, rika hotellgäster ska inte alls prioriteras på övriga befolkningens bekostnad.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Med "kreti o pleti" förmodar jag att du menar vanligt ej förmöget folk?

 

Själv tycker jag stt det är statens ansvar att se till att just "kreti o pleti" ska kunna fortsätta ha tillgång till stränderna, rika hotellgäster ska inte alls prioriteras på övriga befolkningens bekostnad.

Mvh isan lover

 

 

Så staten ska alltså se till att det finns möjlighet för att driva dessa soltolsgetton bara för några tusen fattigas skull, skulle tro att det är mer lönsamt att få dem i annan sysselsättning om det nu är det som är ditt problem i detta?

 

Vad det gäller den övriga befolkningen, så skiter de högaktningsfullt i om det finns solstolgetton på Phuket.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Om du slutar "tro" så mycket och istället håller dig till fakta vore det betydligt trevligare

 

Så här ser det ut på största stranden på Koh Chang (egentagen bild)

P1000122.JPG

 

Och så har ser det ut på största stranden på Koh Samui (egentagen bild)

R0010069.JPG

Hej

Själv tror jag att även många av dessa strandnära näringsverksamheter har inkräktat på mark som egentligen tillhör staten, sen tror jag att många av dom är såpass dyra att besöka dom utestänger en stor del av Thailands befolkning som då blir utan sittplatser vid stranden.

 

För egen del föredrar jag stränder som är öppna för alla och erbjuder både sittplatser och mat oavsett storlek på plånboken.

 

Men jag förstår att många västerlänningar gillar stränder av denna typ med servering och sittplatser för matgäster

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv tror jag att även många av dessa strandnära näringsverksamheter har inkräktat på mark som egentligen tillhör staten, sen tror jag att många av dom är såpass dyra att besöka dom utestänger en stor del av Thailands befolkning som då blir utan sittplatser vid stranden.

 

För egen del föredrar jag stränder som är öppna för alla och erbjuder både sittplatser och mat oavsett storlek på plånboken.

 

Men jag förstår att många västerlänningar gillar stränder av denna typ med servering och sittplatser för matgäster

Mvh isan lover

 

Nu "tror" du en massa igen


Dessa stränder är helt öppna för allmänheten och man vandrar längs stranden utan några som helst hinder, solstolsgetton etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv tror jag att även många av dessa strandnära näringsverksamheter har inkräktat på mark som egentligen tillhör staten, sen tror jag att många av dom är såpass dyra att besöka dom utestänger en stor del av Thailands befolkning som då blir utan sittplatser vid stranden.

 

För egen del föredrar jag stränder som är öppna för alla och erbjuder både sittplatser och mat oavsett storlek på plånboken.

 

Men jag förstår att många västerlänningar gillar stränder av denna typ med servering och sittplatser för matgäster

Mvh isan lover

 

Håller med dig där, men vad jag kan se på bilderna så är ju stranden helt öppen och inga ockuperade områden, perfekt!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Så staten ska alltså se till att det finns möjlighet för att driva dessa soltolsgetton bara för några tusen fattigas skull, skulle tro att det är mer lönsamt att få dem i annan sysselsättning om det nu är det som är ditt problem i detta?

 

Vad det gäller den övriga befolkningen, så skiter de högaktningsfullt i om det finns solstolgetton på Phuket.

 

 

Hej

Vi har nog lite olika erfarenheter om detta, enligt mig gillar Thailändare verkligen att besöka stränder, men dom vill då sitta i skuggan under parasoll eller tak och äta seafood medans barnen badar, besöker man platser som Pattaya, Bang Saen, Hua Hin, Cha Am o.s.v ser man detta varje helg.

 

Att skärma av stränder och bara erbjuda rika hotellgäster sittplatser och service är enligt mig inget som främjar Thailands befolkning, massturismen, möjligtvis hotellägarna och deras rika kunder.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det nog tänkt men jag tror att dom flesta som har semestrat på olika platser i Thailand hsr sett bevis på motsatsen, ju större och finare hotell ju mer av stranden hsr dom ofta lagt under sig. 

 

Kan hotell överhuvudtaget äga delar av eller hela stränder enligt Thailändsk lag?

Mvh isan lover

Vist hotell i Thailand kan äga strand. du blandar allemansrätten i Sverige som oftast övertolkas och utnyttjas på felsätt.

T.ex du har fritt tillträde till stranden i Sverige men du får inte bygga sandstolar eller hyra ut paraplyer alltså vi får inte exploatera det som tillhör allmänheten.

Vi får inte köra bil eller andra fördon på stranden, vattenskotrar är oftast förbjudna, försäljning av varor och tjänster får inte ske i samma omfattning som i Thailand.

Registrerad verksamhet krävs samt erforderliga tillstånd.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev JJC:

Vist hotell i Thailand kan äga strand. du blandar allemansrätten i Sverige som oftast övertolkas och utnyttjas på felsätt.

T.ex du har fritt tillträde till stranden i Sverige men du får inte bygga sandstolar eller hyra ut paraplyer alltså vi får inte exploatera det som tillhör allmänheten.

Vi får inte köra bil eller andra fördon på stranden, vattenskotrar är oftast förbjudna, försäljning av varor och tjänster får inte ske i samma omfattning som i Thailand.

Registrerad verksamhet krävs samt erforderliga tillstånd.

 

Hej

Är inte helt säker på att du har rätt i att hotell kan köpa och äga stränder i Thailand.

Är det så tycker jag synd om Thailändarna och helt plötsligt förstår jag varför militären vill städa bort alternativ strandnära verksamhet, ska denna bara vara förbehållen markägarna och deras rika kunder? 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är inte helt säker på att du har rätt i att hotell kan köpa och äga stränder i Thailand.

Är det så tycker jag synd om Thailändarna och helt plötsligt förstår jag varför militären vill städa bort alternativ strandnära verksamhet, ska denna bara vara förbehållen markägarna och deras rika kunder? 

Mvh isan lover

Till skillnad från Sverige så privata personer kan äga strand i Thailand. Det är villkorsbaserad. Kan ej exakta regler och villkor.

Men förfarande anser att privata personer ska inte ockupera stränder som det skär idag ta avgifter för att jag vill ligga där på en plats som de inte äger.

Tänk dig att jag kommer hem till dig ockuperar en bit av ditt vardagsrum och hyr ut det tar betald och lever på det.

Tänk lite.    

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Är inte helt säker på att du har rätt i att hotell kan köpa och äga stränder i Thailand.

 

Stränder i Thailand kan inte vara privata.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev JJC:

Tänk dig att jag kommer hem till dig ockuperar en bit av ditt vardagsrum och hyr ut det tar betald och lever på det.

Helt ok om du är fattig såklart!

 

:clapping:

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

 

Stränder i Thailand kan inte vara privata.

Hotell nära stranden kan äga stranden men det är villkorsbaserat. Ungefär som i Sverige att alla ska få tillgång till stranden. Kan ej alla de regler. 

Vår företag för några år sedan ville köpa strand och bygga marina och hotell det pågick långa förhandlingar. 

Det blev aldrig av då det kom ekonomisk kris i slutet av 2009. 

  

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skärma av stränder och bara erbjuda rika hotellgäster sittplatser och service är enligt mig inget som främjar Thailands befolkning, massturismen, möjligtvis hotellägarna och deras rika kunder.

Mvh isan lover

Men vi andra ser helt klart ICKE avskärmade stränder på bilderna ovan. Vi ser en strand som är helt fri för alla fattig som rik att besöka. Utan några krav på att betala för någonting för att besöka. DET är jämlikhet enligt mig.

De rika kan ligga som apor i bur när uppe vid sitt lyxhotell medans vi med mindre stadd kassa tar de bästa primero platserna på stranden, helt gratis!

Det är väl bra?

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tror" att vissa resorter även på Samui börjat med ofoget att ockupera delar av Kungens mark. Har märkt att under de 25 år jag besökt/varigt på Samui har det blivit fler och fler solstolar/sängar på beacherna, dock går det bra att själv slå sig till ro lite varstans utan att bli avvisad.

Chaweng Garden, Chaweng Regent beach resort och Ark Bar är några exempel på att troligtvis nyttjar allmän strand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Nu "tror" du en massa igen


Dessa stränder är helt öppna för allmänheten och man vandrar längs stranden utan några som helst hinder, solstolsgetton etc etc

Hej

Nu "tror" du nog en massa igen.

 

Dom Thailändare jag känner är inte så intresserade alls av att promenera längs stranden i fullt solsken, dom föredrar att sitta i skuggan under parasoll, stråtak eller liknande och äta seafood, titta på havet och umgås medans barnen badar, vilket förmodligen blir helt omöjligt om hotellen tillåts ockupera och reservera marken närmast stranden för sina kunder.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
43 minuter sedan, skrev evert 1:

"Tror" att vissa resorter även på Samui börjat med ofoget att ockupera delar av Kungens mark. Har märkt att under de 25 år jag besökt/varigt på Samui har det blivit fler och fler solstolar/sängar på beacherna, dock går det bra att själv slå sig till ro lite varstans utan att bli avvisad.

Chaweng Garden, Chaweng Regent beach resort och Ark Bar är några exempel på att troligtvis nyttjar allmän strand.

Hej

Finns exempel på detta i Cha Am, Hua Hin och stränderna söder om dessa orter också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...