Jump to content
MPR Nyheter

Bangkoks första gasbussar har levererats

Recommended Posts

MPR Nyheter

Den första vändan av 99 kinesiskt tillverkade gasdrivna bussar har anlänt i den thailändska hamnen Laem Chabang och kommer tas i drift på Bangkoks gator till nyår.
Bestrin Group vann affären med ett bud på 3,39 miljarder baht och ska totalt producera 489 gasbussar till Bangkok Mass Transit Authority. Bussarna har monterats i Malaysia och enligt Bestrin Group kommer de testköras varje dag från och med lördag.
Den andra vändan på 145 bussar anlända till Laem Chabang idag eller imorgon och resten senare under månaden. Samtliga bussar är luftkonditionerade och har plats för 60 passagerare. Bussarna kan inte köra iväg så länge de automatiska dörrarna är öppna, och till skillnad från resten av BMTA:s bussar kommer dessa även kunna användas av rullstolsbundna.

 

0312004.jpg
Källa

  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
koppar55

Nu har dom fastnat hos tullen Laem Chabang.

Verkar som om man medvetet eller?, fraktat bussarna till Malaysia och vidare till Thailand för unvika skatt motsvarande THB1.2M per buss . 

Nu måste BMTA betala THB800K per dag i avgift till Laem Chabang port.

 

Tullen vill även besöka den s.k bussfabriken i Malaysia som troligtvis inte existerar . 

 

Stor nyhet på Thai TV.

Tullen bjöd in tidningar och TV för att informera om varför bussarna hålls kvar.

 

Man slutar aldrig att förundras här.

Ändrades av koppar55
  • Tummen upp 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Nicholas


Möjligen är det lite hämnd för att juntan stör tullen med regler om att man inte får stoppa pengarna i egen ficka.

  • Tummen upp 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Drivern

Vi får nog snart reda på vems felet är;)

 

  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking

Om bussarna är tillverkade i Kina men påstås "tillverkade i Malaysia" av "skattetekniska skäl" är det ju väldigt bra att tullen sätter ner foten och hindrar skattebrott

 

Skall bli intressant och få veta sanningen bakom denna händelse

Ändrades av Tallviking
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
leifen
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om bussarna är tillverkade i Kina men påstås "tillverkade i Malaysia" av "skattetekniska skäl" är det ju väldigt bra att tullen sätter ner foten och hindrar skattebrott

 

Skall bli intressant och få veta sanningen bakom denna händelse

Läser man i Bangkok Post så verkar det vara slarvigt och klantigt om det är samma ID-nummer på containerna hela vägen från Kina via Malaysia, mycket enkelt att se detta med "trace and track" funktioner på internet samt hos speditören och rederier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking
56 minuter sedan, skrev leifen:

Läser man i Bangkok Post så verkar det vara slarvigt och klantigt om det är samma ID-nummer på containerna hela vägen från Kina via Malaysia, mycket enkelt att se detta med "trace and track" funktioner på internet samt hos speditören och rederier.

 

Leverantören räknade väl med att muta någon tjänsteman på tullen för att "glömma" kolla detta

  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
evert 1

Alla försöker luras. Har själv varit delaktig i något liknande. Transporterade tyg till Sverige, där kompletterades tyget med knappar för att sedan transporteras till Portugal. På detta sinnrika system kunde sedan de färdigsydda plaggen lagligt märkas MADE IN SWEDEN:

M.a.o. kanske räcker med att containerna  lossats och öppnats i Malaysia, bussen kompletteras  med en ratt, därpå är tillverkning och slutmontering gjord i Malaysia:big_smile:

  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
leifen
4 minuter sedan, skrev evert 1:

Alla försöker luras. Har själv varit delaktig i något liknande. Transporterade tyg till Sverige, där kompletterades tyget med knappar för att sedan transporteras till Portugal. På detta sinnrika system kunde sedan de färdigsydda plaggen lagligt märkas MADE IN SWEDEN:

M.a.o. kanske räcker med att containerna  lossats och öppnats i Malaysia, bussen kompletteras  med en ratt, därpå är tillverkning och slutmontering gjord i Malaysia:big_smile:

Visst,

men inte om sigill-nummren är lika, då är man klantig. 

  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
SatanG

Ja det finns många sätt att fiffla på.

"Back-loading" händer ibland på tankbåtar. Jag har t.ex.lastat bensin i Singapore och sedan fått stanna till i malaysia och lossa skiten, signat alla dokument och sedan lastat samma bensin för vidare färd till Bangladesh. Den gången var det inte skattetekniska skäl utan religösa. Vad jag förstod så handlade köparna endast från muslimska länder och det var ju då malaysisk bensin så det var ju ok. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG
  • Tummen upp 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking
38 minuter sedan, skrev evert 1:

Alla försöker luras. Har själv varit delaktig i något liknande. Transporterade tyg till Sverige, där kompletterades tyget med knappar för att sedan transporteras till Portugal. På detta sinnrika system kunde sedan de färdigsydda plaggen lagligt märkas MADE IN SWEDEN:

M.a.o. kanske räcker med att containerna  lossats och öppnats i Malaysia, bussen kompletteras  med en ratt, därpå är tillverkning och slutmontering gjord i Malaysia:big_smile:

 

Tror inte dessa bussar går in i en container dock utan skeppas som "lösgods"

  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tekkor

Volvo buss i Sverige skickar ut en massa monteringssatser på bussar ut i världen, dock så tillverkas väl karosserna på plats.

Volvo´s grävmaskiner kan man hitta med made in Korea skyltar på, tråkigt när vi är kända för att vara ett metall exporterande land.

 

Sen är det väl bra att Tullen stoppar fulgrejer i Thailand, händer aldrig i Svedala... Och absolut inte med ett neutral svensk medieuppbåd i hasorna.

  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
koppar55
22 minuter sedan, skrev Tekkor:

Volvo buss i Sverige skickar ut en massa monteringssatser på bussar ut i världen, dock så tillverkas väl karosserna på plats.

Volvo´s grävmaskiner kan man hitta med made in Korea skyltar på, tråkigt när vi är kända för att vara ett metall exporterande land.

 

Sen är det väl bra att Tullen stoppar fulgrejer i Thailand, händer aldrig i Svedala... Och absolut inte med ett neutral svensk medieuppbåd i hasorna.

Volvos grävare tillverkas i Korea sedan många år.

Fabriken ligger i Changwon-Masan och ägdes tidigare av Samsung Heavy Industries.

  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
samet
4 timmar sedan, skrev Tekkor:

Volvo buss i Sverige skickar ut en massa monteringssatser på bussar ut i världen, dock så tillverkas väl karosserna på plats.

Volvo´s grävmaskiner kan man hitta med made in Korea skyltar på, tråkigt när vi är kända för att vara ett metall exporterande land.

 

Sen är det väl bra att Tullen stoppar fulgrejer i Thailand, händer aldrig i Svedala... Och absolut inte med ett neutral svensk medieuppbåd i hasorna.

 

Metall som vi importerat från Kina.

Motvikterna till alla Volvo Construction Equipment som byggs i Arvika är gjutna i Kina och skickas till Sverige.

  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Boa52
4 timmar sedan, skrev Tekkor:

Volvo buss i Sverige skickar ut en massa monteringssatser på bussar ut i världen, dock så tillverkas väl karosserna på plats.

Volvo´s grävmaskiner kan man hitta med made in Korea skyltar på, tråkigt när vi är kända för att vara ett metall exporterande land.

 

Sen är det väl bra att Tullen stoppar fulgrejer i Thailand, händer aldrig i Svedala... Och absolut inte med ett neutral svensk medieuppbåd i hasorna.

Varför skriver du så när du inte vet nåt igentligen, läs dom två inläggena efter dej då förstår du, bara svammel av dej

Dela detta inlägg


Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu


NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll


×