Jump to content
IGNORERAD

Thailand tredje ojämlikast i världen.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

I en undersökning utförd av Credit Suisse placerade sig Thailand som trea på listan över världens mest ojämlika länder, etta var Ryssland där 1% av befolkningen kontollerar 74.5% av förmögenheten, Indien kom tvåa med 58.4% och Thsiland trea med 58%.

 

c1_1147468_620x413.jpg

Credit Suisse's Global Wealth Report 2016 identifies the most unequal countries in the world with Russia #1, India #2 & Thailand #3.

 

http://www.bangkokpost.com/learning/advanced/1147468/Thailand-third-most-unequal-country-in-world

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    13

  • Tallviking

    9

  • spooncreek

    3

  • MaiChai

    2

Mest aktiva i denna tråd

Nä. IL letar bara efter det som ligger honom närmast hjärtat.

Och i min värld så ere faktiskt inget konstigt med det.

 

 

 

 

 

C;D

 

 

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev C-dude:

Nä. IL letar bara efter det som ligger honom närmast hjärtat.

Och i min värld så ere faktiskt inget konstigt med det.

 

 

 

 

 

C;D

 

 

Hej

Visst är det så och själv tycker jag att denna statistik förklarar mycket av det vi ibland diskuterar här på forumet, att Thailand är extremt ojämlikt är ju något som vi har varit inne på många gånger förut, här fick ju vi som hela tiden har påstått detta ett kvitto på att vi var rätt ute.

Frågan är ju vad man kan göra åt detta, om någon vill ändra på det och hur det kunde bli så här?

Själv tror jag att det är ett arv ifrån det rojalistiska och otidsenliga feodala system som rådde och till viss del lever kvar, Thailand är ett utpräglat klassamhälle.

Dom andra länderna i topp, Ryssland har ju sitt arv ifrån Tsartiden och slaveriet, Indien med sitt kastsystemet o.s.v.

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev koppar55:

Dammsuger du internet pa jakt efter negativa nyheter om Thailand? 

Hej

Jag har liksom passerat det där med fascinationen över sol, bad och barer, gått vidare och intresserat mig för människorna, landet och dess framtid, jag tycker att man ska uppmärksamma både positiva och negativa saker med Thailand.

Det som är dåligt och fel ska inte få sopas under mattan och förtigas, tänker då på fattigdom, kupper, diktatur, militärjuntor, korruption, ojämlikhet, sociala klyftor, brist på rättvisa, brott mot mänskliga rättigheter, censur, tortyr o.s.v.

Sen har vi det positiva som människorna, ärligheten, generositeten, livsglädjen, maten, kulturen, brist på stress, naturnära liv, klimatet, , friheten, familjernas sammanhållning och betydelse i kombination med lite Mai pen rai livsstil, vem gillar inte det.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Visst är det så och själv tycker jag att denna statistik förklarar mycket av det vi ibland diskuterar här på forumet, att Thailand är extremt ojämlikt är ju något som vi har varit inne på många gånger förut, här fick ju vi som hela tiden har påstått detta ett kvitto på att vi var rätt ute.

Frågan är ju vad man kan göra åt detta, om någon vill ändra på det och hur det kunde bli så här?

Själv tror jag att det är ett arv ifrån det rojalistiska och otidsenliga feodala system som rådde och till viss del lever kvar, Thailand är ett utpräglat klassamhälle.

Dom andra länderna i topp, Ryssland har ju sitt arv ifrån Tsartiden och slaveriet, Indien med sitt kastsystemet o.s.v.

Mvh isan lover

 

Arabländerna med Saudi, UAE etc är ju ett under av jämlikhet jämfört med Thailand det vet ju alla som sett ett par kvinnoben! :doubt:

Glöm det såg att det var ekonomiskt ojämnlika!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Visst är det så och själv tycker jag att denna statistik förklarar mycket av det vi ibland diskuterar här på forumet, att Thailand är extremt ojämlikt är ju något som vi har varit inne på många gånger förut, här fick ju vi som hela tiden har påstått detta ett kvitto på att vi var rätt ute.

Frågan är ju vad man kan göra åt detta, om någon vill ändra på det och hur det kunde bli så här?

Själv tror jag att det är ett arv ifrån det rojalistiska och otidsenliga feodala system som rådde och till viss del lever kvar, Thailand är ett utpräglat klassamhälle.

Dom andra länderna i topp, Ryssland har ju sitt arv ifrån Tsartiden och slaveriet, Indien med sitt kastsystemet o.s.v.

Mvh isan lover

 

Arvet i Ryssland kommer från kommunistpampar som efter Sovjetunionens sammanbrott organiserade sig i maffialiknande konstellationer och fortsatte att roffa åt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev GreenValley:

Arvet i Ryssland kommer från kommunistpampar som efter Sovjetunionens sammanbrott organiserade sig i maffialiknande konstellationer och fortsatte att roffa åt sig.

Hej

Både och tror jag, Ryssland var extremt ojämlikt redan under Tsartiden långt innan Kommunismen, så ojämlikheten i landet uppstod inte via revolutionen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det verkligen stämma? Att yxlandet ligger trea nu? Nej, det där tror jag inte på... nu när demokratikämparna leder landet? Måste vara nåt knas med rapporten! Turisten, TV... har ni inte hittat nåt ännu? Kan nästan höra era fingrar dansa på tangentborden efter ert ferbilt letande på nätet. :mdr:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Visst är det så och själv tycker jag att denna statistik förklarar mycket av det vi ibland diskuterar här på forumet, att Thailand är extremt ojämlikt är ju något som vi har varit inne på många gånger förut, här fick ju vi som hela tiden har påstått detta ett kvitto på att vi var rätt ute.

Frågan är ju vad man kan göra åt detta, om någon vill ändra på det och hur det kunde bli så här?

Själv tror jag att det är ett arv ifrån det rojalistiska och otidsenliga feodala system som rådde och till viss del lever kvar, Thailand är ett utpräglat klassamhälle.

Dom andra länderna i topp, Ryssland har ju sitt arv ifrån Tsartiden och slaveriet, Indien med sitt kastsystemet o.s.v.

Mvh isan lover

 

 

Ett sätt är att utveckling, andra länder redan genomgåt,t även drivs igenom i Thailand

 

Slut med att stödja folk att vara kvar i uråldriga risfarmer som egentligen är olönsamma

 

Satsa på utbildning, mekanisering av jordbruket, hjälp folk ta sig ur detta småskaliga olönsamma jordbruk och ge dom möjlighet att skaffa jobb så dom kan försörja sina familjer på

 

Inte allt detta kommer falla alla på läppen för det innebär, som i alla andra länder som redan genomgått denna process, att gamla små jordbruk får läggas ned, folk får flytta till städerna och dit arbeten finns att tillgå

 

Urbanisering och industrialisering kallas det

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Ett sätt är att utveckling, andra länder redan genomgåt,t även drivs igenom i Thailand

 

Slut med att stödja folk att vara kvar i uråldriga risfarmer som egentligen är olönsamma

 

Satsa på utbildning, mekanisering av jordbruket, hjälp folk ta sig ur detta småskaliga olönsamma jordbruk och ge dom möjlighet att skaffa jobb så dom kan försörja sina familjer på

 

Inte allt detta kommer falla alla på läppen för det innebär, som i alla andra länder som redan genomgått denna process, att gamla små jordbruk får läggas ned, folk får flytta till städerna och dit arbeten finns att tillgå

 

Urbanisering och industrialisering kallas det

Hej

I stort sett håller jag med dig, utbildning och utveckling är nog en stor del i lösningen, en omställning inom jordbruket behövs också, men då under planerade och organiserade former, sen tycker jag allt att man istället för att enbart rikta in sig på att flytta människor även borde placera några fabriker där arbetskraften och råvarorna finns..

 

Men  jag undrar om eliten i Thailand verkligen vill att fattiga ska få tillgång till bra utbildning och få ta del av utvecklingen, är inte dom stora klyftorna och den ojämlika fördelningen av tillgångarna i landet en förutsättning för att eliten ska kunna fortsätta sina priviligierade liv?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
29 minuter sedan, skrev Wangthong:

Arabländerna med Saudi, UAE etc är ju ett under av jämlikhet jämfört med Thailand det vet ju alla som sett ett par kvinnoben! :doubt:

Glöm det såg att det var ekonomiskt ojämnlika!

Hej

Förstod det och avstod ifrån att svara.

Mvh isan love

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I stort sett håller jag med dig, utbildning och utveckling är nog en stor del i lösningen, en omställning inom jordbruket behövs också, men då under planerade och organiserade former, sen tycker jag allt att man istället för att enbart rikta in sig på att flytta människor även borde placera några fabriker där arbetskraften och råvarorna finns..

 

Men  jag undrar om eliten i Thailand verkligen vill att fattiga ska få tillgång till bra utbildning och få ta del av utvecklingen, är inte dom stora klyftorna och den ojämlika fördelningen av tillgångarna i landet en förutsättning för att eliten ska kunna fortsätta sina priviligierade liv?

Mvh isan lover

 

Fabriker etableras där det är mest gynnsamt att producera den vara fabriken skall producera

 

Det är upp till företagen att välja detta beroende på en mängd faktorer som transportvägar, arbetskraft med rätt utbildning, tillgång på råvaror, import/export-möjligheter, avstånd, övrig infrastruktur etc etc

 

Det är väldigt lite en regering kan göra för att påverka detta. De flesta som försöker från regeringshåll "konstla" förutsättningarna brukar bara ge kortsiktiga förutsättningar som inte håller i längden precis på samma sätt som att stödja gammaldags jordbruksformer

 

Det regeringar kan göra är att underlätta etablering, reglera tull och skattepålagor, bygga bra infrastruktur etc

Sedan är det upp till företagen att etablera sig där det är lämpligast sett ur företagens perspektiv med lönsamhet som mest grundläggande kriterie.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Fabriker etableras där det är mest gynnsamt att producera den vara fabriken skall producera.

 

Det regeringar kan göra är att underlätta etablering, reglera tull och skattepålagor, bygga bra infrastruktur etc

Sedan är det upp till företagen att etablera sig där det är lämpligast sett ur företagens perspektiv med lönsamhet som mest grundläggande kriterie.

Hej

Just detta har en regering ganska stora möjligheter att påverka genom att bygga ut infrastruktur, erbjuda skattesubventioner och andra fördelar för etablering utanför Bangkok området, men detta har vi inte sett mycket av ännu.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Just detta har en regering ganska stora möjligheter att påverka genom att bygga ut infrastruktur, erbjuda skattesubventioner och andra fördelar för etablering utanför Bangkok området, men detta har vi inte sett mycket av ännu.

Mvh isan lover

 

Thailand har en geografi och demografisk fördelning som till stora delar påverkar vara företag etablerar sina fabriker

 

Antingen tillgång till export/importhamnar eller närhet till konsumenterna styr och då blir området runt Bangkok samt ner till Rayong mest lockande

 

Och det är där en väldigt stor del av de stora fabrikerna ligger

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Thailand har en geografi och demografisk fördelning som till stora delar påverkar vara företag etablerar sina fabriker

 

Antingen tillgång till export/importhamnar eller närhet till konsumenterna styr och då blir området runt Bangkok samt ner till Rayong mest lockande

 

Och det är där en väldigt stor del av de stora fabrikerna ligger

Hej

Enligt mig en för stor del, området är överbefolkat, har trafikproblem, miljöproblem och ligger i ett delta som årligen riskerar att översvämmas.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt mig en för stor del, området är överbefolkat, har trafikproblem, miljöproblem och ligger i ett delta som årligen riskerar att översvämmas.

Mvh isan lover

 

Det är inte du som avgör var företagen lägger sina fabriker och tur är väl det

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det går att påverka utvecklingen av näringslivet geografiskt. Tex Buriram var ganska sömnigt innan Newin fick slut på lador att förvara pengarna i och beslutade att göra av med lite. Nu är det full rulle i hela regionen, inte för att det ligger så strategiskt bra, utan för att nån bestämde att här ska det brännas pengar.

Så visst går detta att påverka, allt annat är skitsnack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är inte du som avgör var företagen lägger sina fabriker och tur är väl det

Hej

Tur vet jag inte om det är, men jag är helt övertygad om att landets politiker kan påverka var företag etablerar sig om dom vill och kanske främst får, för jag är övertygad om att det finns mäktiga personer som tjänar pengar på att allt centreras i och runt Bangkok, och vill ha det så.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Tur vet jag inte om det är, men jag är helt övertygad om att landets politiker kan påverka var företag etablerar sig om dom vill och kanske främst får, för jag är övertygad om att det finns mäktiga personer som tjänar pengar på att allt centreras i och runt Bangkok, och vill ha det så.

Mvh isan lover

 

Det är inte helt oväntat att du är "övertygad om det" för det har du tjatat om i många år nu

 

Företagen har betydligt bättre koll på verkligheten är du tror jag eller rättar sagt, det är jag "övertygad om"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är inte helt oväntat att du är "övertygad om det" för det har du tjatat om i många år nu

 

Företagen har betydligt bättre koll på verkligheten är du tror jag eller rättar sagt, det är jag "övertygad om"

Hej

Här tror jag att du har både fel och rätt eftersom det handlar om att göra det lönsamt för företagen att etablera sig på annan plats, själv känner jag inte till några privata och vinstdrivande företag som tackar nej till ökad lönsamhet om dom erbjuds detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Här tror jag att du har både fel och rätt eftersom det handlar om att göra det lönsamt för företagen att etablera sig på annan plats, själv känner jag inte till några privata och vinstdrivande företag som tackar nej till ökad lönsamhet om dom erbjuds detta.

Mvh isan lover

 

Problemet är att det är extremt dyrt och i princip ohållbart över tiden att få ett företag "lönsamt" där förutsättningarna inte är rätt från början att bli lönsamma

 

Samma problem som det är att göra små risfarmar lönsamma så att folk kan fortsätta driva dom över tiden

 

Konstlade förutsättningar har en tendens att vara tillfälliga och styras av olika politikers varierande "vilja" och sådana förutsättningar gillar inte företag att etablera sig på.

 

Ungefär samma som att företag vill ha ett stabilt klimat i ett land för att etablera sig. Demonstrationer, strejker, politisk instabilitet, korruption etc är faktorer som dämpar företagens vilja att etablera sig och investera

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Problemet är att det är extremt dyrt och i princip ohållbart över tiden att få ett företag "lönsamt" där förutsättningarna inte är rätt från början att bli lönsamma

 

Samma problem som det är att göra små risfarmar lönsamma så att folk kan fortsätta driva dom över tiden

 

Konstlade förutsättningar har en tendens att vara tillfälliga och styras av olika politikers varierande "vilja" och sådana förutsättningar gillar inte företag att etablera sig på.

 

Ungefär samma som att företag vill ha ett stabilt klimat i ett land för att etablera sig. Demonstrationer, strejker, politisk instabilitet, korruption etc är faktorer som dämpar företagens vilja att etablera sig och investera

Hej

Både rätt och fel igen, jag är övertygad om att det på sikt kommer att etableras lönsamma industrier både i norr och nordost, detta t.o.m även om Bangkok eliten fortsätter att motarbeta detta, närheten till billig el ifrån dom nya dammar som byggs i Laos, närheten till nya marknader i länder som Burma, Laos, Kambodja och Vietnam lockar nog snart lika mycket som Bangkok området, förstår inte eliten i Bangkok detta så kommer säkerligen företag ifrån Kina att etablera sig i denna folkrika och till stora delar outvecklade region som måste bli en bra marknad med behov av i stort sett alla tänkbara produkter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Både rätt och fel igen, jag är övertygad om att det på sikt kommer att etableras lönsamma industrier både i norr och nordost, detta t.o.m även om Bangkok eliten fortsätter att motarbeta detta, närheten till billig el ifrån dom nya dammar som byggs i Laos, närheten till nya marknader i länder som Burma, Laos, Kambodja och Vietnam lockar nog snart lika mycket som Bangkok området, förstår inte eliten i Bangkok detta så kommer säkerligen företag ifrån Kina att etablera sig i denna folkrika och till stora delar outvecklade region som måste bli en bra marknad med behov av i stort sett alla tänkbara produkter.

Mvh isan lover

 

Fortsätt du fantisera

 

De köpstarka konsumenterna finns inte där du tror

 

Thailand är väldigt "udda" i sin demografiska fördelningen genom att landet bara, i princip, har en stor stad

 

Små fabriker som tillverkar produkter för lokal konsumtion i liten skala finns alltid plats för men det är inte dom som skapar många jobb

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...