Jump to content
IGNORERAD

Försäljare ska bort från Thailands motorvägar


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I mina ögon är det ett högst normalt och vanligt beteende, men alla gör givetvis inte på samma sätt.

Men då tycker jag att även bilisten är oansvarig och vårdslös och inte bara försäljaren.

Mvh isan lover

 

Borde vara ett vanligt beteende men så är det inte och det vet du säkert.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 393
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    32

  • Soengsang

    29

  • Boa52

    23

  • leifen

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Lite utanför men åker thai iväg på jobb åker dom väl till nåt annat land där dom tjänar lite mera pengar när dom ändå ska vara borta.

Våra grannar åkte till Israel, plocka apelsiner, en körde tankbil i nått arabland, min frus syster till sydkorea, min fru till Taiwan

där hon jobba i en tygfabrik, hårda jobb för dom alla

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Lite utanför men åker thai iväg på jobb åker dom väl till nåt annat land där dom tjänar lite mera pengar när dom ändå ska vara borta.

Våra grannar åkte till Israel, plocka apelsiner, en körde tankbil i nått arabland, min frus syster till sydkorea, min fru till Taiwan

där hon jobba i en tygfabrik, hårda jobb för dom alla

 

Eftersom de flesta som behöver åka iväg och jobba inte kan annat än thailändska är dom hänvisade till att enbart resa dit folk pratar thailändska och det är bara i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Eftersom de flesta som behöver åka iväg och jobba inte kan annat än thailändska är dom hänvisade till att enbart resa dit folk pratar thailändska och det är bara i Thailand

Fel av dej, dom bor i arbetsläger med andra Thai och träffar knappt nån från det landet dom jobbar i. Han som körde tankbil kan lite Engelska. Du verkar inte ha träffat

så många Thai eller umgåtts med några för du vet nada

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Fel av dej, dom bor i arbetsläger med andra Thai och träffar knappt nån från det landet dom jobbar i. Han som körde tankbil kan lite Engelska. Du verkar inte ha träffat

så många Thai eller umgåtts med några för du vet nada

Oraklet har talat

:rotfl:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
25 minuter sedan, skrev Boa52:

Lite utanför men åker thai iväg på jobb åker dom väl till nåt annat land där dom tjänar lite mera pengar när dom ändå ska vara borta.

Våra grannar åkte till Israel, plocka apelsiner, en körde tankbil i nått arabland, min frus syster till sydkorea, min fru till Taiwan

där hon jobba i en tygfabrik, hårda jobb för dom alla

Hej

Detta alternativ har en del människor i vår by också valt, men då har det främst handlat om ingenjörer, elektriker och byggnadsarbetare.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Detta alternativ har en del människor i vår by också valt, men då har det främst handlat om ingenjörer, elektriker och byggnadsarbetare.

Mvh isan lover

 

Ja, helt fel hade inte boan denna gång..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Alarik:

 

Ja, helt fel hade inte boan denna gång..

Hej

Han har allt rätt ganska ofta men folk verkar gilla att hacka på honom av någon anledning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Han har allt rätt ganska ofta men folk verkar gilla att hacka på honom av någon anledning.

Mvh isan lover

 

Det är han mestadels själv skuld till.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Han har allt rätt ganska ofta men folk verkar gilla att hacka på honom av någon anledning.

Mvh isan lover

 

Fan vet om han inte själv gillar det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Alarik:

 

Fan vet om han inte själv gillar det.

Hej

Det vet jag ju inte, men ibland verkar det knappt som om dom som hackar på honom ens läser vad han skriver, det ska hackas ändå.

Hoppas du har rätt annars vore det nästan mobbing.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Ja, helt fel hade inte boan denna gång..

 

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Han har allt rätt ganska ofta 

Mvh isan lover

 

Hahah, du är nog rätt ensamme om att tycka så.......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Lite utanför men åker thai iväg på jobb åker dom väl till nåt annat land där dom tjänar lite mera pengar när dom ändå ska vara borta.

Våra grannar åkte till Israel, plocka apelsiner, en körde tankbil i nått arabland, min frus syster till sydkorea, min fru till Taiwan

där hon jobba i en tygfabrik, hårda jobb för dom alla

Tror att det bara är driftiga med lite pengar som tar sig till andra länder för att tjäna pengar.

Men det är massor av thai som jobbar på byggen i arabländer, massor av kvinnor jobbar på hotell under nästan slavlika förhållanden som dock ger en förmögenhet på några år.

 

De som inte har lust eller råd att ta bussen till Khon Kaen eller Korat blir kvar hemma i hängmattan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev leifen:

Tror att det bara är driftiga med lite pengar som tar sig till andra länder för att tjäna pengar.

Men det är massor av thai som jobbar på byggen i arabländer, massor av kvinnor jobbar på hotell under nästan slavlika förhållanden som dock ger en förmögenhet på några år.

 

De som inte har lust eller råd att ta bussen till Khon Kaen eller Korat blir kvar hemma i hängmattan.

Ingen av dom jag skrev om hade några pengar, annonser och en förmedlare, typ, samma som bärplockarna

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev leifen:

Tror att det bara är driftiga med lite pengar som tar sig till andra länder för att tjäna pengar.

Men det är massor av thai som jobbar på byggen i arabländer, massor av kvinnor jobbar på hotell under nästan slavlika förhållanden som dock ger en förmögenhet på några år.

 

De som inte har lust eller råd att ta bussen till Khon Kaen eller Korat blir kvar hemma i hängmattan.

 

Många lånar pengar.

Ibland går det åt helvete.

Du kanske har hört om bärplockarna som blev lurade på förtjänsten härom året.

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
On 2016-11-25 at 04:09, skrev måne:

Inget förvånar mig längre från hans penna :rap:

Slå in pannbenet på den fan 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Boa52:

Nä jag driver alldrig med er, varför skulle jag göra det men nu säger jag slut för ikväll det är bara vad driker du, vad äter du, vad har du gjort

så god natt på er

Sicken tur att vi har dig på forumet så det iallafall blir några kvalitetsinlägg som är värda att läsa :look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Han har allt rätt ganska ofta men folk verkar gilla att hacka på honom av någon anledning.

Mvh isan lover

Ja även en blind höna träffar ibland rätt. De som utmärker honom är nog mer de många gånger han visar på total okunskap och dessutom idi*tförklarar andra som däremot vet vad dom pratar om

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Många lånar pengar.

Ibland går det åt helvete.

Du kanske har hört om bärplockarna som blev lurade på förtjänsten härom året.

Nu kommer vi helt ur ämnet Bärplockarna hade en garanti lön hos nån bäruppköpare men vad gjorde thai, sålde hälften av vad dom

plockade ute i skogen till nån annnan uppköpare därför betalades inte lönerna ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Nu kommer vi helt ur ämnet Bärplockarna hade en garanti lön hos nån bäruppköpare men vad gjorde thai, sålde hälften av vad dom

plockade ute i skogen till nån annnan uppköpare därför betalades inte lönerna ut

 

Dom tog hutlöst betalt för husrum och mat, svindyrt att "låna bil (gamla skrothögar) och en massa andra påhittade kostnader så det inte blev så mycket kvar av förtjänsten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Boa52:

Nu kommer vi helt ur ämnet Bärplockarna hade en garanti lön hos nån bäruppköpare men vad gjorde thai, sålde hälften av vad dom

plockade ute i skogen till nån annnan uppköpare därför betalades inte lönerna ut

 

 

– Alla thailändska plockare lånar pengar till resa, visum, logi, busstransporter och annat. De jobbar halva tiden för att betala tillbaka till bemanningsföretagen. Andra halvan tjänar de pengar.

– De får betalt i thailändska baath. Skulderna dras av från lönen. Växlingsavgifter, reseutgifter, allt är helt ogenomskinligt. Det är omöjligt att få inblick, säger han.

berättar journalisten Mats Wingborg, som skrivit nio rapporter om bärplockarnas villkor genom åren.

Så även om plockarna numera har kollektivavtal och garantilön tar de stora risker. Alla blir lurade när de ska betala tillbaka sina skulder till de thailändska bemanningsföretagen, enligt Mats Wingborg. Ett annat problem är dåliga bärår. Förra året kom bären sent – och då blev många plockare permitterade de två första veckorna av sin tid i Sverige, ett kännbart slag för dem.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Även som näst intill marklös skulle jag ändå föredra att försöka försörja mig och familjen på egen hand framför att ta ett jobb på ex.vis en kyvklingfabrik, livskvaliteten påverkad för mycket, bundenheten och monotonin är för kvävande.

 

Jag talade en gång med en tjej i övre tonåren som jobbade på en fabrik där dom tillverkade livremmar utanför Bangkok, hon berättade om långa arbetsdagar, obetald övertid, dålig arbetsmiljö, stress och monotoni, samt bara söndagen ledig.

Hennes lön räckte till mat och ett boende som hon delade med flera andra tjejer, dom sov 4-5 st i ett rum, lagade mat och sov på golvet.

Hon förväntades även skicka lite pengar hem och hon kunde knappast spara någonting, hon var uppgiven och såg inte alls någon framtid för sig själv, en ev. familj o.s.v med detta jobb och jag förstår henne.

Hade hon haft en matvagn hade hon kunnat påverka sin egen situation, arbetstid och inkomst på,ett helt annat sätt, i bästa fall kunde hon tillsammans med en framtida man och familj ha skaffat ytterligare en vagn eller i framtiden haft råd att starta en lite servering i en hyrd lokal.

Mvh isan lover

 

Detta låter som tjejerna har det i barerna med den skillnaden att fabrikstjejerna slipper sära på benen för tjocka tyskar och engelsmän.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Detta låter som tjejerna har det i barerna med den skillnaden att fabrikstjejerna slipper sära på benen för tjocka tyskar och engelsmän.

 

BTT

Eller nudelätande svenskar.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev måne:

Eller nudelätande svenskar.

 

I fantasin ja....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...