Jump to content
IGNORERAD

Försäljare ska bort från Thailands motorvägar


MPR Nyheter

Recommended Posts

Det verkar i stora drag finnas två anledningar till att MPR-medlemmar är emot detta förslag:

 

1. Man är emot förslaget för att man är emot juntan, men givetvis framförallt för att förslaget är dåligt för fattiga.

 

2. Man tycker det är pittoreskt och bekvämt som det är, men givetvis framförallt för att förslaget är dåligt för fattiga.

 

Säger man bara att man står på de fattigas sida så har man tagit den moraliska high ground och lägger man dessutom till att man är emot juntan så spelar det egentligen ingen roll hur fel man är ute och vilka andra motiv man kanske har för sina åsikter; man är den goda människan.

 

Jag kan förstå de som turistar i Thailand några veckor om året, de tycket det är exotiskt och bekvämt att veva ned framrutan och få en kasse ananas men alla som bor här lite mer konstant borde se problemet och att det redan finns lösningar. Det finns obegränsat med mer permanenta uppställningsplatser och bensinmackar där det inte kostar något, eller väldigt lite, att sälja. De fattiga står inte och säljer halvvägs uppe på landsvägen för att de är för lata för att ta MC:n 15 minuter till en säkrare plats, de står där för att medelklassen är för bekväm för att parkera bilen och gå 20 meter i solen.

 

Inte ett endaste jobb kommer försvinna för att bilar sluta tvärnita mitt på en 4-filig landsväg för att köpa grillad kyckling. Inte ett endast jobb kommer att försvinna för att moppar och lastbilar inte längre helt plötsligt tvingas ut i omkörningsfil för att en pick-up står parkerad halvvägs upp på vägen för att köpa kokosnötter. Folk kommer köpa precis lika många grillade kycklingar och kokosnötter utan dessa stånd och de som säljer komma tjäna sina pengar under säkrare förhållanden och mängder liv kommer sparas. Några lata medelklassare i stora pickisar och några konservativa exotikvurmande turister blir kanske besvikna men det är ett pris värt att betala för säkerhet och utveckling.

 

I vår del av Bangkoks utkanter pågår samma diskussion. Vi bor på Sukhumvit Soi 105 vilken till viss del utgör gränsen mellan Bangkok och Samutprakan. På och runt 105:an ligger en väldig massa skolor och många som bor där jobbar antingen inne i stan eller i fabrikerna ute i Bang Phlee. Vi har knappt 3 km till dotterns skola men det tar ofta runt 1.5 timme fram och tillbaka på morgonen, ibland 2 timmar, och runt 1 timme på eftermiddagen. Det är 4-filigt och även med mycket trafik så borde det inte kunna ta mer än en halvtimme men problemet är att trottoarerna är fulla av temporära och mobila försäljare av kyckling, frukt, leksaker, kvastar och allt annat tänkbart och mindre tänkbart. Detta gör att barnen som bara bor 1 km från skolan och som skulle vilja och kunna cykla eller gå till skolan måste skjutsas till skolan då det inte finns någon trottoar vilket ytterligare ökar trafiken. Stånden på trottoarerna gör också att bilar stannar i en fil på vardera sidan vilket gör att vägen egentligen bara blir 2-filig och ibland inte ens det. För mig spelar det ingen större roll men de flesta ska till ett jobb och efter att ha spenderat 1.5 timme med att skjutsa sina barn till skolan ska de kanske sitta i en kö ute på Srinakarindra eller Bangna-Trad i ytterligare 2 timmar för att förflytta sig ytterligare 6 km. Att dagligen spendera 6 timmar i bilköer för vissas bekvämlighet att kunna köpa skivad mango utan att behöva gå ur bilen när det finns en marknad varje kilometer är absurt och det går inte att säga att de fattiga måste få utföra sina jobb. Det kostar oftast inte mer än 20 Baht per dag att stå på marknaden och fabrikerna i Bang Phlee skriker efter arbetare. Det är en kultur som det inte finns något värde i att bevara, hur pittoresk den än kan te sig för 2-veckors turister och hur bekvämt det än kan vara för hemmafruar i storblommiga shorts.            

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 393
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    32

  • Soengsang

    29

  • Boa52

    23

  • leifen

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Atom:

Det verkar i stora drag finnas två anledningar till att MPR-medlemmar är emot detta förslag:

 

1. Man är emot förslaget för att man är emot juntan, men givetvis framförallt för att förslaget är dåligt för fattiga.

 

2. Man tycker det är pittoreskt och bekvämt som det är, men givetvis framförallt för att förslaget är dåliga för fattiga.

 

Säger man bara att man står på de fattigas sida så har man tagit den moraliska high ground och lägger man dessutom till att man är emot juntan så spelar det egentligen ingen roll hur fel man är ute och vilka andra motiv man kanske har för sina åsikter; man är den goda människan.

 

Jag kan förstå de som turistar i Thailand några veckor om året, de tycket det är exotiskt och bekvämt att veva ned framrutan och få en kasse ananas men alla som bor här lite mer konstant borde se problemet och att det redan finns lösningar. Det finns obegränsat med mer permanenta uppställningsplatser och bensinmackar där det inte kostar något, eller väldigt lite, att sälja. De fattiga står inte och säljer halvvägs uppe på landsvägen för att de är för lata för att ta MC:n 15 minuter till en säkrare plats, de står där för att medelklassen är för bekväm för att parkera bilen och gå 20 meter i solen.

 

Inte ett endaste jobb kommer försvinna för att bilar sluta tvärnita mitt på en 4-filig landsväg för att köpa grillad kyckling. Inte ett endast jobb kommer att försvinna för att moppar och lastbilar inte längre helt plötsligt tvingas ut i omkörningsfil för att en pick-up står parkerad halvvägs upp på vägen för att köpa kokosnötter. Folk kommer köpa precis lika många grillade kycklingar och kokosnötter utan dessa stånd och de som säljer komma tjäna sina pengar under säkrare förhållanden och mängder liv kommer sparas. Några lata medelklassare i stora pickisar och några konservativa exotikvurmande turister blir kanske besvikna men det är ett pris värt att betala för säkerhet och utveckling.

 

I vår del av Bangkoks utkanter pågår samma diskussion. Vi bor på Sukhumvit Soi 105 vilken till viss del utgör gränsen mellan Bangkok och Samutprakan. På och runt 105:an ligger en väldig massa skolor och många som bor där jobbar antingen inne i stan eller i fabrikerna ute i Bang Phlee. Vi har knappt 3 km till dotterns skola men det tar ofta runt 1.5 fram och tillbaka på morgonen, ibland 2 timmar, och runt 1 timme på eftermiddagen. Det är 4-filigt och även med mycket trafik så borde det inte kunna ta mer än en halvtimme men problemet är att trottoarerna är fulla av temporära och mobila försäljare av kyckling, frukt, leksaker, kvastar och allt annat tänkbart och mindre tänkbart. Detta gör att barnen som bara bor 1 km från skolan och som skulle vilja och kunna cykla eller gå till skolan måste skjutsas till skolan då det inte finns någon trottoar vilket ytterligare ökar trafiken. Stånden på trottoarerna gör också att bilar stannar i en fil på vardera sidan vilket gör att vägen egentligen bara blir 2-filig och ibland inte ens det. För mig spelar det ingen större roll men de flesta ska till ett jobb och efter att ha spenderat 1.5 timme med att skjutsa sina barn till skolan ska de kanske sitta i en kö ute på Srinakarindra eller Bangna-Trad i ytterligare 2 timmar för att förflytta sig ytterligare 6 km. Att dagligen spendera 6 timmar i bilköer för vissas bekvämlighet att kunna köpa skivad mango utan att behöva gå ur bilen när det finns en marknad varje kilometer är absurt och det går inte att säga att de fattiga måste få utföra sina jobb. Det kostar oftast inte mer än 20 Baht per dag att stå på marknaden och fabrikerna i Bang Phlee skriker efter arbetare. Det är en kultur som det inte finns något värde i att bevara, hur pittoresk den än kan te sig för 2-veckors turister och hur bekvämt det än kan vara för hemmafruar i storblommiga shorts.            

 

Underbart att du tar dig tid att förklara, ingen gör det bättre än, du sätter tummen på det mesta i denna diskussion.

Hoppas vissa tar sig tid o läsa inlägget.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

För mig skulle det inte alls vara självklart att jag skulle välja ett jobb som livegen på en fabrik åt mig själv eller min son, talar man med människorna på såna här fabriker så är dom sällan nöjda, deras jobb är monotona, slitsamma och tråkiga, risken för förslitningsskador o.s.v är nog stor, sen är väl det värsta att dom pengsr dom tjänar inte räcker till mer än mat, hyra och kanske en moppe på avbetalning.

 

Ser man det sen i ett längre perspektiv så ska dom unga skaffa familj, ett eget boende och ha tid för sina barn och hämta, lämna dessa i skolan o.s.v, detta är nästan helt omöjligt med den lön, arbetstider och förhållanden som råder vid arbete på en kycklingfabrik eller något liknande.

 

Själv förstår jag att fattiga försöker hitta andra lösningar och tycker att man borde uppmuntra deras vilja att försöka driva någon liten rörelse på egen hand, själv skulle jag garanterat hellre hyra ut solstolar eller hämta glass och öl till rika turister än jobba instängd på en kycklingfabrik.

Mvh isan lover

Menar du att dessa jobb skall vara förbehållna till lokalbefolkningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv tror jag inte alls att tillräckligt många jobb finns, sen undrar jag om du vet vilka villkor och löner som erbjuds fattiga utan utbildning?

Vi har ju många släktingar och vänner som försörjer sig både genom försäljning längs vägarna, jordbruk, genom hårt arbete som daglönare, som näst intill slavar med låga löner hos arbetsgivare som låter dom jobba 6-7 dagar i veckan, dessutom långa dagar, ändå räcker lönen nästan bara till tak över huvudet och mat.

Du borde nog prova på dessa jobb under dom villkor och det liv som inkomsterna ifrån dom ger själv innan du tvärsäkert propagerar för att andra ska tvingas ta dessa.

Sen är det ju snarare så att det som väntar fattiga och outbildade människor ifrån landet i städerna oftast är ett hårt liv i slummen, detta finns det ju gott om exempel på i kåkstäder runt om i världen, knappast någon utveckling eller lyft för en familj.

Mvh isan lover

 

Du tror fel, det finns massvis med jobb på fabriker, matserveringarna i shoppingmalls, maids etc etc etc. Minimilön ligger på drygt 8000B/månad i Bangkoks omnejd och stiger lätt med övertid. Vad är det som är så farligt med dessa jobb? Vill du sen byta till något annat, så byt!

 

Varför måste man bosätta sig i slummen, finns billiga bostäder i de flesta områden, 1000-1500 baht är lätt att hitta och jag har sett en hel del då frugans lillebror bor så för han är en oduglig latmask som hatar att jobba. Man måste inte bli en burmesisk blomsterförsäljare i den värsta vägkorsningen bara för att man flyttar till storstan och jobbar. Men jag tror du snuddar lite vid sanningen när du säger att dina byinvånare tycker det är tråkigt att jobba i kycklingfabriker. DÄR har vi en stor anledning, de vill hellre vara fria, jobba minimalt utan fasta arbetstider och kunna lapa lite lao kao när man behagar utan någon chef som klagar. Sen till råga på allt försöker du få det att låta som att det är synd om dom, inga valmöjligheter alls bla bla bla.

Frugans första jobb, efter examen, låg runt 7k för drygt 10 år sedan. För detta levde och försörjde hon mamman och lillebrorsan, samtidigt som hon sparade pengar för framtiden UTAN att bo i någon slum. Hon började jobba på lediga lov när hon var 8, fadern död och fattig mamma, på en pastafabrik. Hon gjorde så alla möjligheter hon fick för att kunna hjälpa sin mamma och senare betala för sina studier. Men just latmaskarna som hellre pimplar lao kao och sitter och skvallrar hela dagarna är det synd om, de är ju så hjälplösa och utan val här i livet medans de rika i Bangkok inte förstår/hatar dem.  

 

"Du borde själv pröva på dessa jobb" skriver du. Varför då? Jag har väl redan gjort fysiska perioder i mitt liv så jag vet att det inte alltid är roligt men sånt är livet för de allra flesta av oss. Jag har under många år snittat lätt 100 timmar i veckan, med stort ansvar som definitivt är mycket jävligare än hårt fysiskt jobb utan ansvar. Om man tror att fysiskt jobb är mycket värre än psykiskt hårda jobb under pressade situationer och ingenstans att rymma så har man nog inte riktigt hajat hur det ligger till. Jag har haft perioder när jag blivit glad att få chans till 4 timmars vila innan ännu en 20-timmars arbetsdag börjar och begår jag misstag kostar det stora summor pengar eller någon kan skadas/dö. Så nej, jag tycker inte att det är en mänsklig rättighet att kunna sälja meloner när och vart man vill om man nu inte kan försörja sig och sin familj på detta när det uppenbart finns alternativ om man inte är förlamad eller liknande. Att dessutom propagera för att det annars är så synd om dom och cementera världsbilden att det inte finns någon väg ur detta ser jag som både fel och mycket missgynnsamt för denna gruppen. 

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Är du medveten om att klockan är 01.50 och du sitter fortfarande (sen tidigt i morse) och skriver på ett internetforum.

Och ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

Jag har under många år snittat lätt 100 timmar i veckan

Ett bra inlägg tills detta. Att du jobbat 100 timmar i veckan under många år vet jag till 100 % att du inte gjort... ska du skarva så gör det med trovärdighet. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Min åsikt är i alla fall, skiter vem som bestämmer, om det glittren eller Thaksin o han patrioter.

Dom skulle börja med skolan först satsa på den, så kommer med sikt det andra att försvinna.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev wUThai:

Ett bra inlägg tills detta. Att du jobbat 100 timmar i veckan under många år vet jag till 100 % att du inte gjort... ska du skarva så gör det med trovärdighet. :)

 

Du har en poäng, men det förekommer säkert inbland, men det blir nog klurigt för han att trycka in dem i sitt "rest hours program"....jag tycker det ibland är klurigt att trycka in +72h/v, blir det rött gör jag numera alltid en "nonconformity report"

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Du har en poäng, men det förekommer säkert inbland, men det blir nog klurigt för han att trycka in dem i sitt "rest hours program"....jag tycker det ibland är klurigt att trycka in +72h/v, blir det rött gör jag numera alltid en "nonconformity report"

Att man kan jobba 100 timmar i veckan nån gång då och då... visst. Men under flera år det klara inte kroppen rent fysiskt eller psykiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev wUThai:

Ett bra inlägg tills detta. Att du jobbat 100 timmar i veckan under många år vet jag till 100 % att du inte gjort... ska du skarva så gör det med trovärdighet. :)

 

Nu är det ju @SatanG du ger dig på. Men hur kan du "veta" det.

Herrn jobbar ju på sjön. Gör du det.

Där är det normalt med 10-12 timmars dagar, 7 dagar i veckan, därtill extra övertid vid anlöp, avgång, lossning, lastning.

100 timmar/vecka är inte på något sätt orimligt för sjöpersonal.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev samet:

 

Nu är det ju @SatanG du ger dig på. Men hur kan du "veta" det.

Herrn jobbar ju på sjön. Gör du det.

Där är det normalt med 10-12 timmars dagar, 7 dagar i veckan, därtill extra övertid vid anlöp, avgång, lossning, lastning.

100 timmar/vecka är inte på något sätt orimligt för sjöpersonal.

 

Fast jag tror han tänkte på 100t/v flera år i sträck

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

 

Nu är det ju @SatanG du ger dig på. Men hur kan du "veta" det.

Herrn jobbar ju på sjön. Gör du det.

Där är det normalt med 10-12 timmars dagar, 7 dagar i veckan, därtill extra övertid vid anlöp, avgång, lossning, lastning.

100 timmar/vecka är inte på något sätt orimligt för sjöpersonal.

 

Jo faktum är att 100h var vecka är orimligt 2016, det är går inte att dokumentera lagligt vecka efter vecka, någon enstaka vecka kanske man skulle kunna lösa det med att skriva "safety time".

Men nu förstod de flesta att han förstärkte lite, så inget att hänga upp sig på.

 

10-14h var dag i veckan funkar om man planerar tiden.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev samet:

 

Nu är det ju @SatanG du ger dig på. Men hur kan du "veta" det.

Herrn jobbar ju på sjön. Gör du det.

Där är det normalt med 10-12 timmars dagar, 7 dagar i veckan, därtill extra övertid vid anlöp, avgång, lossning, lastning.

100 timmar/vecka är inte på något sätt orimligt för sjöpersonal.

Eh.. om du bemödar dig att läsa texten? Så skrev han ju att han hade 20 timmars arbetsdagar? Oavsett.. så du tror han jobbade 7 dagar i veckan under flera år? 

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev wUThai:

Eh.. om du bemödar dig att läsa texten? Så skrev han ju att han hade 20 timmars arbetsdagar? 

Det händer säkert....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Det händer säkert....

Det gör det överallt... men inte under flera år. Det var det jag reagerade på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev wUThai:

Det gör det överallt... men inte under flera år. Det var det jag reagerade på.

Jo jag såg det också, men förstod att han förstärkte lite....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det blev visst lite missuppfattningar här så låt mig försöka bena ut detta lite.

 

Nej jag har inte snittat 100 timmar i veckan varje vecka året runt utan de perioder jag är till sjöss. Särskilt när jag var ny som överstyrman för man vill lära sig och alla förväntar sig dessutom att man ska kunna det mesta.

Som Samet skriver är det drygt 10 timmars schemalagd tid per dag samt all möjlig övertid på detta, dvs ca 72 timmar plus allt annat.

Som befäl på många tankbåtar skriver man inte in alla timmar, dels för att man ändå inte har betalt för övertiden men också för att det orsakar "röda" dagar i schemat, man efterföljer helt enkelt inte vilotidslagen. Jag trodde alla till sjöss visste detta men kanske det är vanligare på tankbåtar än andra båtar då tiden är mycket viktig och det finns inga lediga dagar. Anlöp/avgångar är 24h/365 dagar om året helt enkelt. Ofta är det mycket att göra även efter vaktschemat, skit brakar samman, operatörer behöver ny lastplanering etc etc, envisas man med att alltid följa vilotidslagen har man nog ingen plats ombord efter en tid. Man vill också att allt ska funka så man inte behöver ringas mitt i natten för något haveri på något, man är i jour 24/dygn och blir man röd i schemat så får man välja förklaring vid varje tillfälle.

 

Ang. 20 timmars arbetsdagar så har jag bl.a. gjort rent Carla Maersk som hade gått med bensin, diesel och liknande i 2.5 år runt asien. Maersk bad mig göra rent den för att kunna lasta Methanol, vilket kräver en grym spolning. Allt måste vara extremt rent och man är nere i varje tank efteråt för att göra prov på renheten via sk wall wash test, det finns ibland laboratorium ombord för dessa båtar. De skickade även ut en oduglig pumpman som inte kunde göra det han skulle vilket innebar att jag inte kunde släppa han själv. 14 dagar a 20 timmar per dag den gången. Under tankspolningar stoppar inte världen upp utan den vanliga arbetsbördan växer tills man senare kan hoppa på den, ankomster/avgångar, calculations fortsätter strömma in, då blir det inte alltid lagstadgade vilotimmar.  

Jag började också min karriär på en liten tanker med endast tvåvaktssystem, dvs det finns bara två styrmän som löser av varandra vilket innebär att man har vakten 12 timmar per dag, sedan tillkommer rättning av sjökort, sjukvård etc etc. Har man en bussig skeppare kan han lösa av någon gång, annars inte.

 

Hoppas det blev lite klarare och förståelsen gick fram :-)

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad försäljning jag syftar på och som borde flyttas till säkra platser är enl bilderna nedan, dels från 304:an och 348:an. 

348:an är riktigt läskig där man susar förbi barn som säljer dessa "buddablommor"

 

Skärmavbild 2016-11-27 kl. 11.52.27.png

 

Här gör ofta bilar tvärnitar för att svänga in o shoppa.

Skärmavbild 2016-11-27 kl. 11.59.49.png

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Boa52:

Du skriver barn i Thai sen personer i Sverige. Alla trafikoffer är åt skogen men gämföra Thai med Sverige, 65 milj mot 9 milj på nästan samma yta

Ok, 3000 dödade barn motsvarar alltså 4,62 dödade barn per 100 000 invånare. I Sverige motsvarar 31 döda barn 0,55 döda barn per 100 000 invånare.  Dvs. 830% fler trafikdödade barn i Thailand per 100 000 invånare. Skulle dessutom tro att antalet bilar och antalet körda mil per 100 000 invånare är betydligt högre i Sverige, men det har jag inte hittat någon statistik för.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vad försäljning jag syftar på och som borde flyttas till säkra platser är enl bilderna nedan, dels från 304:an och 348:an. 

348:an är riktigt läskig där man susar förbi barn som säljer dessa "buddablommor"

 

Skärmavbild 2016-11-27 kl. 11.52.27.png

 

Här gör ofta bilar tvärnitar för att svänga in o shoppa.

Skärmavbild 2016-11-27 kl. 11.59.49.png

Helt klar idi*tiskt och farligt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Vad försäljning jag syftar på och som borde flyttas till säkra platser är enl bilderna nedan, dels från 304:an och 348:an. 

348:an är riktigt läskig där man susar förbi barn som säljer dessa "buddablommor"

 

Skärmavbild 2016-11-27 kl. 11.52.27.png

 

Här gör ofta bilar tvärnitar för att svänga in o shoppa.

Skärmavbild 2016-11-27 kl. 11.59.49.png

Hej

Här är man väl lite onödigt nära vägen, själv skulle jag dock välja att sakta ned, hålla extra avstånd samt vara väldigt vaksam när jag passerar, jag skulle absolut inte susa förbi i samma fart.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Här är man väl lite onödigt nära vägen, själv skulle jag dock välja att sakta ned, hålla extra avstånd samt vara väldigt vaksam när jag passerar, jag skulle absolut inte susa förbi i samma fart.

Mvh isan lover

 

Vad bra.

Och du anser att det är ett vanligt beteende?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Atom:

Det verkar i stora drag finnas två anledningar till att MPR-medlemmar är emot detta förslag:

 

1. Man är emot förslaget för att man är emot juntan, men givetvis framförallt för att förslaget är dåligt för fattiga.

 

2. Man tycker det är pittoreskt och bekvämt som det är, men givetvis framförallt för att förslaget är dåligt för fattiga.

 

Säger man bara att man står på de fattigas sida så har man tagit den moraliska high ground och lägger man dessutom till att man är emot juntan så spelar det egentligen ingen roll hur fel man är ute och vilka andra motiv man kanske har för sina åsikter; man är den goda människan.

 

Jag kan förstå de som turistar i Thailand några veckor om året, de tycket det är exotiskt och bekvämt att veva ned framrutan och få en kasse ananas men alla som bor här lite mer konstant borde se problemet och att det redan finns lösningar. Det finns obegränsat med mer permanenta uppställningsplatser och bensinmackar där det inte kostar något, eller väldigt lite, att sälja. De fattiga står inte och säljer halvvägs uppe på landsvägen för att de är för lata för att ta MC:n 15 minuter till en säkrare plats, de står där för att medelklassen är för bekväm för att parkera bilen och gå 20 meter i solen.

 

Inte ett endaste jobb kommer försvinna för att bilar sluta tvärnita mitt på en 4-filig landsväg för att köpa grillad kyckling. Inte ett endast jobb kommer att försvinna för att moppar och lastbilar inte längre helt plötsligt tvingas ut i omkörningsfil för att en pick-up står parkerad halvvägs upp på vägen för att köpa kokosnötter. Folk kommer köpa precis lika många grillade kycklingar och kokosnötter utan dessa stånd och de som säljer komma tjäna sina pengar under säkrare förhållanden och mängder liv kommer sparas. Några lata medelklassare i stora pickisar och några konservativa exotikvurmande turister blir kanske besvikna men det är ett pris värt att betala för säkerhet och utveckling.

 

I vår del av Bangkoks utkanter pågår samma diskussion. Vi bor på Sukhumvit Soi 105 vilken till viss del utgör gränsen mellan Bangkok och Samutprakan. På och runt 105:an ligger en väldig massa skolor och många som bor där jobbar antingen inne i stan eller i fabrikerna ute i Bang Phlee. Vi har knappt 3 km till dotterns skola men det tar ofta runt 1.5 timme fram och tillbaka på morgonen, ibland 2 timmar, och runt 1 timme på eftermiddagen. Det är 4-filigt och även med mycket trafik så borde det inte kunna ta mer än en halvtimme men problemet är att trottoarerna är fulla av temporära och mobila försäljare av kyckling, frukt, leksaker, kvastar och allt annat tänkbart och mindre tänkbart. Detta gör att barnen som bara bor 1 km från skolan och som skulle vilja och kunna cykla eller gå till skolan måste skjutsas till skolan då det inte finns någon trottoar vilket ytterligare ökar trafiken. Stånden på trottoarerna gör också att bilar stannar i en fil på vardera sidan vilket gör att vägen egentligen bara blir 2-filig och ibland inte ens det. För mig spelar det ingen större roll men de flesta ska till ett jobb och efter att ha spenderat 1.5 timme med att skjutsa sina barn till skolan ska de kanske sitta i en kö ute på Srinakarindra eller Bangna-Trad i ytterligare 2 timmar för att förflytta sig ytterligare 6 km. Att dagligen spendera 6 timmar i bilköer för vissas bekvämlighet att kunna köpa skivad mango utan att behöva gå ur bilen när det finns en marknad varje kilometer är absurt och det går inte att säga att de fattiga måste få utföra sina jobb. Det kostar oftast inte mer än 20 Baht per dag att stå på marknaden och fabrikerna i Bang Phlee skriker efter arbetare. Det är en kultur som det inte finns något värde i att bevara, hur pittoresk den än kan te sig för 2-veckors turister och hur bekvämt det än kan vara för hemmafruar i storblommiga shorts.            

Hej

Har förståelse för ditt resonemang och att det ur ditt personliga perspektiv upplevs som ett problem och att det som i ditt fall kan leda till längre restid o.s.v.

Men det finns en annan sida av detta också, ta frugans nu döde far som var analfabet och inte hade gått i skola eftersom han tvingades att arbeta redan som barn hos den familj som adopterade honom, han var ibland på äldre dar ute på vägarna och sålde det han hade odlat, skulle han ha lämnat det han odlade till en uppköpare hade han nästan inte tjänat något alls, sålde han själv vid vägkanten gjorde han en liten men behövlig vinst.

Att det skulle finnas mark och attraktiva platser som är tillgängliga för försäljare som honom och det näst intill gratis låter lite overkligt, i vår del av Isaan tar markägare ganska bra betalt för att låta folk använda deras mark för försäljning och mindre rörelser av olika slag.

Sen är det nog så att många av dom jobb som medlemmar på MPR uppger finns lediga åtminstone i vårt fall verkar befinna sig 50-100 mil därifrån, så dom är inte till stor hjälp i vårt område.

Sen är åtminstone inte jag så imponerad av många av dom jobb och villkor många av dessa arbetsplatser har att erbjuda, detta trots att andra medlemmar talar sig varma för dessa, jag har tvärtom ganska stor förståelse för att fattiga ifrån landsbygden är tveksamma till att ta dessa jobb, lönen räcker knappast till en familjs skolgång, boende och allra nödvändigaste.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Vad bra.

Och du anser att det är ett vanligt beteende?

Hej

I mina ögon är det ett högst normalt och vanligt beteende, men alla gör givetvis inte på samma sätt.

Men då tycker jag att även bilisten är oansvarig och vårdslös och inte bara försäljaren.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Vad bra.

Och du anser att det är ett vanligt beteende?

Nej knappast.

Och det är det inte heller vid övergångsställen och busshållplatser.

Men det vet du säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...