Jump to content
IGNORERAD

Försäljare ska bort från Thailands motorvägar


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev leifen:

Nu är det visst tätt med alko-kontroller i Udon, dom börjar visst vid 21.00 och pågår till 02.00.

 

Är visst många som får sitt fordon beslaget tills böterna är betalda nästa dag.

Nytt ska visst vara att det är poliser från Bangkok inblandade för att minska på vänskapskorruptionen rapporterar en vän där.

 

Har det ju varit i Korat ett par år nu, man kör helt enkelt inte efter att ha druckit där.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 393
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    32

  • Soengsang

    29

  • Boa52

    23

  • leifen

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev FF:

Vad jag har läst om glittren här på forumet, så vill jag bara säga min åsikt vad dom har uträttat.

Vissa jublar att dom tar bort solstolar från stränderna, jag tycker det är åt helvete.

Nu deras senaste påfund ta bort försäljningar, först från gatorna nu från vägarna.

När ska den fattiga få en chans att få lite inkomst för att försörja sig.

Javisst skolan skulle va rätt , men vad läste skulle dom minska bidraget till skolorna.

Så min åsikt är vad glittren åstakommit, inte gynnar dom fattiga till ett bättre liv i alla fall,

 

   FF

 

Ännu en till som inte läst det inledande inlägget, ingen försäljning ska tas bort, bara flyttas till säkrare platser avsedda för försäljning längs vägen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Du verkar inte vara ute på de Thailändska motorvägarna så ofta.

Jag åker en hel del motorväg när jag är i Thailand och ser dessa försäljare på långa sträckor, AH2 speciellt.

Hej

Det stämmer vi har inte många riktiga motorvägar i vår del av Thailand, så det blir ju mest vid besök i Bangkok och på väg till ställen som Pattsya och Hua Hin som vi åkerpå dessa.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev måne:

Men att folk från andra länder kommer till Sverige är du emot,du propagerar ju för att vi ska stänga våra gränser,kallas dubbelmoral i mina öron

Hej

Sverige ska ta sin del av ansvaret för flyktingarna till EU, men vi kan absolut inte ta in hur många som helst och ha generösare regler än övriga länder i EU, öppna gränser och frikostigare regler än andra länder håller tyvärr inte.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det stämmer vi har inte många riktiga motorvägar i vår del av Thailand, så det blir ju mest vid besök i Bangkok och på väg till ställen som Pattsya och Hua Hin som vi åkerpå dessa.

Mvh isan lover

 

Nu tror jag att när man talar om "riktig motorväg" i Thailand så får man nöja sig med flerfiliga vägar, och från Bkk till Udon så har du ju "2:an" som till större delen är flerfilig, och det är längs vägar som den jag gärna ser att försäljning längs vägkanten flyttas, givetvis så kommer det inte att ske längs byavägar(3 och 4 siffriga) i närtiden.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Kanske bra då att någon annan ser till att det undviks. 

 

/ SatanG

Hej

Skulle juntan mot förmodan få bort försäljarna längs vägarna så måste dom hitta nya inkomster och det finns inga som helst garantier för att det sätt dom då kommer att försöka försörja sig på blir mindre farliga.

Fattiga människor utan utbildning har inte så många alternativ, det blir oftast något dåligt betalt, tungt eller farligt arbete som inte andra vill utföra, i värsta fall kanske det blir prostitution, droghandel, stölder och annan kriminalitet.

Alla dom här jobben som nu juntan försöker ta bort på löpande band har säkert gett miljoner av människor inkomster, tänker då på solstolsuthyrare, försäljare på stränder, anställda på dom resorter och restauranger som nu rivs, gatuförsäljare i städerna som har drivits bort, många marknader som har stängts och nu är det aktuellt med att stoppa försäljning av jordbruksprodukter och färdig mat längs vägarna, alla dessa åtgärde drabbar i princip bara fattiga familjer som nu måste hitta andra sätt att försöka försörja sig på.

Känner mig kluven inför detta och jag hade hellre sett att dom fattiga hade fått möjlighet till bättre jobb och liv genom bättre utbildning, ökade satsningar på sysselsättning och en planerad och organiserad omställning av det småskaliga jordbruket.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Helt rätt.

Men försök få rojalisterna och juntaälskarna och 6 miljoner bahts husägarna på forumet att kunna se och förstå det.

Tror dom flesta lyxpensionärerna i Thailand helt enkelt struntar i om dom thailändska barnen på landsbygden riskerar sjukdomar på grund av dåliga sanitära förhållanden eller att lilla Noi tvingas in i baren i Pattaya eller att dom turisterna blir rånade på grund av att ett antal thaiare måste få ihop pengar så att deras barn kan äta för att juntan stulit deras inkomstkällor.

 

Dom flesta av gubbarna i sina nybyggda hus i hembyarna har nog större bekymmer med vilken färg det ska vara på frugans nya 3000 bahts klänning.

 

BTT

 

2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Juntor brukar bevaka dom rika och välbeställdas intressen.

 

Dom fattiga ska helst tryckas ner.

 

BTT

 

Va fan broder, har du helt tappat stinget. Inget bett alls i dessa inlägg, tänk till lite nu och dra till ordentligt så man åtminstonde lägger märke till dina alster:-).

Ang. att juntan försöker trycka ner de fattiga så kan du väl iaf vara bussig och förklara hur detta görs genom t.ex. nyårsgåvan till de fattiga för 12.5 miljarder battingar? Jag får inte ihop det så gör ett försök, kläm i ända från tårna så är du bussig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är det visserligen, men denna tradition är nog inget för dig, du verkar ha fullt upp att klara dig nykter (om du nu är det).

Men för oss med lite marginal över och gott omdöme är det inga problem. ?

Mvh isan lover

Så att köra då man har tagit ett par järn, tyder på att man har gott omdöme?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Skulle juntan mot förmodan få bort försäljarna längs vägarna så måste dom hitta nya inkomster och det finns inga som helst garantier för att det sätt dom då kommer att försöka försörja sig på blir mindre farliga.

Fattiga människor utan utbildning har inte så många alternativ, det blir oftast något dåligt betalt, tungt eller farligt arbete som inte andra vill utföra, i värsta fall kanske det blir prostitution, droghandel, stölder och annan kriminalitet.

Alla dom här jobben som nu juntan försöker ta bort på löpande band har säkert gett miljoner av människor inkomster, tänker då på solstolsuthyrare, försäljare på stränder, anställda på dom resorter och restauranger som nu rivs, gatuförsäljare i städerna som har drivits bort, många marknader som har stängts och nu är det aktuellt med att stoppa försäljning av jordbruksprodukter och färdig mat längs vägarna, alla dessa åtgärde drabbar i princip bara fattiga familjer som nu måste hitta andra sätt att försöka försörja sig på.

Känner mig kluven inför detta och jag hade hellre sett att dom fattiga hade fått möjlighet till bättre jobb och liv genom bättre utbildning, ökade satsningar på sysselsättning och en planerad och organiserad omställning av det småskaliga jordbruket.

Mvh isan lover

 

De har redan möjligheter till lagliga jobb men som i resten av världen får man bege sig dit där de finns. Varken du eller jag har väl haft möjlighet att jobba hemifrån men du anser att de allra fattigaste, utan utbildning, ska ha den möjligheten?

Och som du nog förstått handlar det inte om att stoppa försäljningen utan att lägga den några fler meter från vägen, eller hur? Det är ju ofta inte ens sina egna produkter de kränger så de bakom kan nog vaska fram nya bättre platser.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev SatanG:

 

De har redan möjligheter till lagliga jobb men som i resten av världen får man bege sig dit där de finns. Varken du eller jag har väl haft möjlighet att jobba hemifrån men du anser att de allra fattigaste, utan utbildning, ska ha den möjligheten?

 

/ SatanG

Hej

Själv tror jag inte alls att tillräckligt många jobb finns, sen undrar jag om du vet vilka villkor och löner som erbjuds fattiga utan utbildning?

Vi har ju många släktingar och vänner som försörjer sig både genom försäljning längs vägarna, jordbruk, genom hårt arbete som daglönare, som näst intill slavar med låga löner hos arbetsgivare som låter dom jobba 6-7 dagar i veckan, dessutom långa dagar, ändå räcker lönen nästan bara till tak över huvudet och mat.

Du borde nog prova på dessa jobb under dom villkor och det liv som inkomsterna ifrån dom ger själv innan du tvärsäkert propagerar för att andra ska tvingas ta dessa.

Sen är det ju snarare så att det som väntar fattiga och outbildade människor ifrån landet i städerna oftast är ett hårt liv i slummen, detta finns det ju gott om exempel på i kåkstäder runt om i världen, knappast någon utveckling eller lyft för en familj.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Isan Lover:

sen undrar jag om du vet vilka villkor och löner som erbjuds fattiga utan utbildning

 

Minimilön va, med öt på tex en kycklingfabrik så hamnar lönen ofta på 8-12K per månad, måste vara bra för outbildade.

Ofta ingår även försäkringar etc där.

Hemma i vår by kan alla som vill jobba och passa tider, jobba på cassavafabrik, bra förmåner och lön som jag nämner ovan.

 

Folk får helt enkelt göra som vi gör i bla Sverige, flytta dit jobben finns om de vill jobba.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Minimilön va, med öt på tex en kycklingfabrik så hamnar lönen ofta på 8-12K per månad, måste vara bra för outbildade.

Ofta ingår även försäkringar etc där.

Hemma i vår by kan alla som vill jobba och passa tider jobba på cassavafabrik, bra förmåner och lön som jag nämner ovan.

 

Folk får helt enkelt göra som vi gör i bla Sverige, flytta dit jobben finns om de vill jobba.

Hej

Skulle du själv kunna tänka dig att jobba 6-7 dagar i veckan på denna kycklingfabrik, skulle du vilja att dina barn jobbade där med dessa "bra förmåner och lön" också?

Eller är det bara självklart att andra och deras barn ska nöja sig i dessa jobb?

Dom flesta byar jag känner till saknar dessutom fabriker, så det är inte så lätt.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Skulle du själv kunna tänka dig att jobba 6-7 dagar i veckan på denna kycklingfabrik, skulle du vilja att dina barn jobbade där med dessa "bra förmåner och lön" också?

Eller är det bara självklart att andra och deras barn ska nöja sig i dessa jobb?

Dom flesta byar jag känner till saknar dessutom fabriker, så det är inte så lätt.

Mvh isan lover

 

Tja.

Hellre än att mina barn åker till Pattayas nöjesindustri eller ligger under ett hus och ser på såpoperor hela dagarna skulle jag se dem jobba på fabrik.

De nämnda förmånerna är bra(med thailändska mått sett), försäkringar och sjuklön bla.

 

Som sagt, de som bor i dina byar får väl flytta dit jobben finns!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Tja.

Hellre än att mina barn åker till Pattayas nöjesindustri eller ligger under ett hus och ser på såpoperor hela dagarna skulle jag se dem jobba på fabrik.

De nämnda förmånerna är bra(med thailändska mått sett), försäkringar och sjuklön bla.

 

Som sagt, de som bor i dina byar får väl flytta dit jobben finns!

och förstöra sina traditioner och sin kultur?

 

nä, hellre hängmattan, lao kao och lite småjobb på farangens farm för en skitlön och ett par begagnade skor....

när hungern sätter in finns ju ormar, grodor, insekter i omgivningen. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Minimilön va, med öt på tex en kycklingfabrik så hamnar lönen ofta på 8-12K per månad, måste vara bra för outbildade.

Ofta ingår även försäkringar etc där.

Hemma i vår by kan alla som vill jobba och passa tider, jobba på cassavafabrik, bra förmåner och lön som jag nämner ovan.

 

Folk får helt enkelt göra som vi gör i bla Sverige, flytta dit jobben finns om de vill jobba.

Visst är det enkelt att flytta där jobben finns, men problemet för många om har sambo fru som har jobb där man bor.

Visst jag klarar av ordna jobb själv med min yrkeskunskap, men alla har inte lika utbildning o kunskap.

Utan utbildning är det inte så lätt att få ett jobb, alla kan väl få ett städjobb utan utbildning.

Men vem vill jobba långt ifrån familj med en lön som knappt räcker till för egen försörjning.

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Men du vet inte vad du hade fått om jag hade skött förhandlingarna.

Men med tanke på dina sympatier för kupper, diktatur och juntastyre kanske det är tur att någon annan skötte detta.?

Mvh isan lover

Med tanke på min avsky för dig som person var det nog tur att jag skötte det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev FF:

Visst är det enkelt att flytta där jobben finns, men problemet för många om har sambo fru som har jobb där man bor.

Visst jag klarar av ordna jobb själv med min yrkeskunskap, men alla har inte lika utbildning o kunskap.

Utan utbildning är det inte så lätt att få ett jobb, alla kan väl få ett städjobb utan utbildning.

Men vem vill jobba långt ifrån familj med en lön som knappt räcker till för egen försörjning.

 

   FF

 

Du vet lika väl som jag att så har det fungerat i vår del av världen, man har flyttat dit jobben finns, inte minst de tiotusentals finnar som flyttat till Sverige för att jobba för några decennier sedan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

 

Du vet lika väl som jag att så har det fungerat i vår del av världen, man har flyttat dit jobben finns, inte minst de tiotusentals finnar som flyttat till Sverige för att jobba för några decennier sedan.

 

På svågerns företag i vår by utanför Rayong jobbar flera som kommer dit uppifrån norra och östra delarna av landet bara för att tjäna en ganska låg lön som metallarbetare. Inga som helst problem för dom

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Tja.

Hellre än att mina barn åker till Pattayas nöjesindustri eller ligger under ett hus och ser på såpoperor hela dagarna skulle jag se dem jobba på fabrik.

De nämnda förmånerna är bra(med thailändska mått sett), försäkringar och sjuklön bla.

 

Som sagt, de som bor i dina byar får väl flytta dit jobben finns!

Hej

För mig skulle det inte alls vara självklart att jag skulle välja ett jobb som livegen på en fabrik åt mig själv eller min son, talar man med människorna på såna här fabriker så är dom sällan nöjda, deras jobb är monotona, slitsamma och tråkiga, risken för förslitningsskador o.s.v är nog stor, sen är väl det värsta att dom pengsr dom tjänar inte räcker till mer än mat, hyra och kanske en moppe på avbetalning.

 

Ser man det sen i ett längre perspektiv så ska dom unga skaffa familj, ett eget boende och ha tid för sina barn och hämta, lämna dessa i skolan o.s.v, detta är nästan helt omöjligt med den lön, arbetstider och förhållanden som råder vid arbete på en kycklingfabrik eller något liknande.

 

Själv förstår jag att fattiga försöker hitta andra lösningar och tycker att man borde uppmuntra deras vilja att försöka driva någon liten rörelse på egen hand, själv skulle jag garanterat hellre hyra ut solstolar eller hämta glass och öl till rika turister än jobba instängd på en kycklingfabrik.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För mig skulle det inte alls vara självklart att jag skulle välja ett jobb som livegen på en fabrik åt mig själv eller min son, talar man med människorna på såna här fabriker så är dom sällan nöjda, deras jobb är monotona, slitsamma och tråkiga, risken för förslitningsskador o.s.v är nog stor, sen är väl det värsta att dom pengsr dom tjänar inte räcker till mer än mat, hyra och kanske en moppe på avbetalning.

 

Ser man det sen i ett längre perspektiv så ska dom unga skaffa familj, ett eget boende och ha tid för sina barn och hämta, lämna dessa i skolan o.s.v, detta är nästan helt omöjligt med den lön, arbetstider och förhållanden som råder vid arbete på en kycklingfabrik eller något liknande.

 

Själv förstår jag att fattiga försöker hitta andra lösningar och tycker att man borde uppmuntra deras vilja att försöka driva någon liten rörelse på egen hand, själv skulle jag garanterat hellre hyra ut solstolar eller hämta glass och öl till rika turister än jobba instängd på en kycklingfabrik.

Mvh isan lover


Vilka tankevurpor du gör.

Givetvis är det bättre att jobba hemma, men alla är inte ägare av stora marker och farmar som ni.

Och om ingen jobbade på fabrikerna, vart skulle ni storfarmare sälja era produkter?

Och tyvärr, halva Thailändska befolkningen kan inte försörja sig på att sälja glass på stranden.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Soengsang:


Vilka tankevurpor du gör.

Givetvis är det bättre att jobba hemma, men alla är inte ägare av stora marker och farmar som ni.

Och om ingen jobbade på fabrikerna, vart skulle ni storfarmare sälja era produkter?

Och tyvärr, halva Thailändska befolkningen kan inte försörja sig på att sälja glass på stranden.

Hej

Även som näst intill marklös skulle jag ändå föredra att försöka försörja mig och familjen på egen hand framför att ta ett jobb på ex.vis en kyvklingfabrik, livskvaliteten påverkad för mycket, bundenheten och monotonin är för kvävande.

 

Jag talade en gång med en tjej i övre tonåren som jobbade på en fabrik där dom tillverkade livremmar utanför Bangkok, hon berättade om långa arbetsdagar, obetald övertid, dålig arbetsmiljö, stress och monotoni, samt bara söndagen ledig.

Hennes lön räckte till mat och ett boende som hon delade med flera andra tjejer, dom sov 4-5 st i ett rum, lagade mat och sov på golvet.

Hon förväntades även skicka lite pengar hem och hon kunde knappast spara någonting, hon var uppgiven och såg inte alls någon framtid för sig själv, en ev. familj o.s.v med detta jobb och jag förstår henne.

Hade hon haft en matvagn hade hon kunnat påverka sin egen situation, arbetstid och inkomst på,ett helt annat sätt, i bästa fall kunde hon tillsammans med en framtida man och familj ha skaffat ytterligare en vagn eller i framtiden haft råd att starta en lite servering i en hyrd lokal.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Även som näst intill marklös skulle jag ändå föredra att försöka försörja mig och familjen på egen hand framför att ta ett jobb på ex.vis en kyvklingfabrik, livskvaliteten påverkad för mycket, bundenheten och monotonin är för kvävande.

 

Jag talade en gång med en tjej i övre tonåren som jobbade på en fabrik där dom tillverkade livremmar utanför Bangkok, hon berättade om långa arbetsdagar, obetald övertid, dålig arbetsmiljö, stress och monotoni, samt bara söndagen ledig.

Hennes lön räckte till mat och ett boende som hon delade med flera andra tjejer, dom sov 4-5 st i ett rum, lagade mat och sov på golvet.

Hon förväntades även skicka lite pengar hem och hon kunde knappast spara någonting, hon var uppgiven och såg inte alls någon framtid för sig själv, en ev. familj o.s.v med detta jobb och jag förstår henne.

Hade hon haft en matvagn hade hon kunnat påverka sin egen situation, arbetstid och inkomst på,ett helt annat sätt, i bästa fall kunde hon tillsammans med en framtida man och familj ha skaffat ytterligare en vagn eller i framtiden haft råd att starta en lite servering i en hyrd lokal.

Mvh isan lover

 

Så lösningen på alla problem är matvagnar längs landsvägarna och inga fabriker eller storstäder ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Så lösningen på alla problem är matvagnar längs landsvägarna och inga fabriker eller storstäder ?

 

Glöm inte glassen på stranden.

 

Matvagnar och glass är tydligen det som ska gå i bräschen för ett lands utveckling :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en valfrihet att sälja frukt och mat åt någon annan för 200b per dag efter vägarna eller att jobba i en fabrik för 500b per dag.

De flesta som säljer efter vägar säljer inte sina egna produkter alls.

Några har ingen fast lön alls, utan får provision på det sålda. Vissa dagar ingen lön.

 

Livskvalité  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Glöm inte glassen på stranden.

 

Matvagnar och glass är tydligen det som ska gå i bräschen för ett lands utveckling :)

och helst då i hembyn så man slipper flytta...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...