Jump to content
IGNORERAD

Försäljare ska bort från Thailands motorvägar


MPR Nyheter

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

 

Läs igenom dina inlägg i morgon i lugn och ro så kanske det klarnar'..........................förhoppningsvis

Ja i ditt huvud lär det ju aldrig klarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 393
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    32

  • Soengsang

    29

  • Boa52

    23

  • leifen

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev GreenValley:

Det har jag fått varje år utan att stolpskott som du varit inblandade.

Hej

Men du vet inte vad du hade fått om jag hade skött förhandlingarna.

Men med tanke på dina sympatier för kupper, diktatur och juntastyre kanske det är tur att någon annan skötte detta.?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev turisten:

Fast jag misstänker att om myndigheterna fick för sig att sätta dit rattfyllerister så skulle det gnällas i högan sky om den saken. Att vara lite full när man kör är ju en gammal tradition.

Hej

Det är det visserligen, men denna tradition är nog inget för dig, du verkar ha fullt upp att klara dig nykter (om du nu är det).

Men för oss med lite marginal över och gott omdöme är det inga problem. ?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Celsius:

 

Allt det där du räknar upp tycker du förstås är "exotiskt", "genuin kultur" och "traditioner" som bara måste bevaras, så att också framtidens thailändare kan uppleva hur underbart det är att dö en förtida död i ett U-land. Du verkar ÖNSKA DIG att Thailand förblir ett U-land, så att du kan leva ditt exotiska byliv bland folk som FÖRBLIR fattiga därför att landet FÖRBLIR ett U-land om ingen utveckling sker.

 

Jag har aldrig i vuxen ålder gråtit så förtvivlat som när jag såg en liten femårig pojke ligga död vid vägkanten, överkroppen på sidan av vägen och benen nere i diket. Utan att någon fanns i närheten att bry sig, som ett avskräde. Mina barn undrade förskräckt varför pappa var så ledsen när jag gråtande kom hem och kramade om dom. Folk dör som flugor i den thailändska trafiken och det måste rimligen vara befogat att prova varje åtgärd som har en god chans att minska denna slakt. Den som inte begriper de uppenbara riskerna med dessa förbannade basarskjul i vägkanten borde lämna tillbaks sitt körkort i flingpaketet det kom ifrån!

 

Vad är det som får somliga att tro att det inte går att ta bort livsfarliga situationer och hindra att barn och föralldel även vuxna utsätts för onödiga risker, utan att landets kultur och själ går förlorad? Ska man inte ens reagera när en fet morsa utan bilbälte sitter med en tvååring i knät i framsätet, så att ungen kommer att bli ketchup mellan sin mor och airbagen vid en kollision? "Skit samma. Dör dom inte där så tar ormarna eller miljögifterna livet av dom. Inget att göra åt, typ."

 

Diskussionen om busshållplatser avslöjar somliga som fullständigt korkade. Bara för att det finns risker med busshållplatser som i ibland kan vara svåra att undvika så ska man skita i att åtgärda andra risker som är väldigt enkla att komma tillrätta med? Vad är det för genomidi0tisk attityd?

 

Hej

Visst dör folk och ibland även för tidigt och i onödan.

Men jag hävdar envist att det är en lyx som inte alla har råd med att slippa utsätta sig eller sina barn för vissa risker, helt enkelt för att det handlar om överlevnad ifrån deras sida.

Det är lätt att moralisera över varför folk i U-länder gör si och så, begriper dom inte bättre, har dom mindre hjärnor,  är dom dumma o.s.v, mitt svar är nej, men dom saknar i dom flesta fall både utbildning, pengar och andra möjligheter.

Brist på kunskap, pengar och till viss del vana är en del i detta.

Den ekonomiska verkligheten tvingar folk i U-länder att ta både risker och agera på ett sätt som dom kanske inte skulle ha gjort annars.

Ett sätt att kanske få er att förstå hur det hänger ihop är väl att antalet försäljare längs vägarna ökar ju fattigare landet är, ta en tur i Indien t.ex, där säljer folk allt längs vägarna t.o.m sina egna barn och organ, men det är naturligtvis deras situation dom tvingar dom till detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev kalasbullen:

Det lär vissa här aldrig förstå tyvärr.

Hej

Så är det, en vit västeuropeisk medelålders man med sitt på det torra verkar inte ha speciellt mycket förståelse för den verklighet som fattiga i U-länder tvingas leva och försörja sin familj i.

Man önskar ibland att det skulle finnas ett uns av empati eller förståelse för varför fattiga i U-länder lever, agerar och resonerar som dom gör.

Det är väl lätt att sitta på en bar, hotell eller restaurang med en Gin Tonic i handen, plånboken full av kreditkort och titta på fattiga genom ett fönster och uttala sig kritiskt om dessa, deras beteende och att dom låter sina barn arbeta, att dom säljer grejor på gatan och längs vägarna o.s.v.

Men hur skulle dom själva ha agerat i samma situation?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-25 at 19:30, skrev Isan Lover:

Hej

Har faktiskt aldrig sett några försäljare på motorvägarna i Thailand heller, undrar om dom inte har förväxlat motorvägar med vanliga landsvägar?

Är det inte stopp förbud på motorvägar?

Mvh isan lover

 

Du verkar inte vara ute på de Thailändska motorvägarna så ofta.

Jag åker en hel del motorväg när jag är i Thailand och ser dessa försäljare på långa sträckor, AH2 speciellt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det, en vit västeuropeisk medelålders man med sitt på det torra verkar inte ha speciellt mycket förståelse för den verklighet som fattiga i U-länder tvingas leva och försörja sin familj i.

Man önskar ibland att det skulle finnas ett uns av empati eller förståelse för varför fattiga i U-länder lever, agerar och resonerar som dom gör.

Det är väl lätt att sitta på en bar, hotell eller restaurang med en Gin Tonic i handen, plånboken full av kreditkort och titta på fattiga genom ett fönster och uttala sig kritiskt om dessa, deras beteende och att dom låter sina barn arbeta, att dom säljer grejor på gatan och längs vägarna o.s.v.

Men hur skulle dom själva ha agerat i samma situation?

Mvh isan lover

Men att folk från andra länder kommer till Sverige är du emot,du propagerar ju för att vi ska stänga våra gränser,kallas dubbelmoral i mina öron

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är det visserligen, men denna tradition är nog inget för dig, du verkar ha fullt upp att klara dig nykter (om du nu är det).

Men för oss med lite marginal över och gott omdöme är det inga problem. ?

Mvh isan lover

Det där inlägget vinner priset för årets mest korkade inlägg

Hoppas för din egen skull och din familj att du försökte skämta

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det, en vit västeuropeisk medelålders man med sitt på det torra verkar inte ha speciellt mycket förståelse för den verklighet som fattiga i U-länder tvingas leva och försörja sin familj i.

Man önskar ibland att det skulle finnas ett uns av empati eller förståelse för varför fattiga i U-länder lever, agerar och resonerar som dom gör.

Det är väl lätt att sitta på en bar, hotell eller restaurang med en Gin Tonic i handen, plånboken full av kreditkort och titta på fattiga genom ett fönster och uttala sig kritiskt om dessa, deras beteende och att dom låter sina barn arbeta, att dom säljer grejor på gatan och längs vägarna o.s.v.

Men hur skulle dom själva ha agerat i samma situation?

Mvh isan lover

Grattis till dig för att du lärt dig ett nytt ord. Fortsätt gärna.

 

36 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Du verkar inte vara ute på de Thailändska motorvägarna så ofta.

Jag åker en hel del motorväg när jag är i Thailand och ser dessa försäljare på långa sträckor, AH2 speciellt.

Inte så lätt att se när man har skygglappar på.

 

10 minuter sedan, skrev måne:

Men att folk från andra länder kommer till Sverige är du emot,du propagerar ju för att vi ska stänga våra gränser,kallas dubbelmoral i mina öron

Är du förvånad?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev wUThai:

Vore det då inte bättre att ta tag i det stora problemet istället för att sikta in sig på folk som säljer vattenmeloner jäms vägkanten? En bra start hade ju varit att ta tag i det stora problemet med att sätta hårt mot rattfylla? Eller varför inte förbjuda folk att åka på flaket? Eller varför inte ta tag i fortkörningar? Eller varför inte se till att polisen inte tar mutor? Men nej, nu ska vi ta tag i det största problemet när det gäller trafiken... melonförsäljarna jäms vägkanten!!

 

Jag börjar undra om ni driver med mig? Det ena mongolidförslaget efter det andra så står man och applådera detta. Man häpnar!

 

 

Nja nu har det faktiskt blivit hårdare kontroller mot rattfylla, iaf i Bangkok.

Det är förbjudet redan att åka på flaket och fortkörning, även insatser för att stoppa korruptionen inom polisen har införts.

Det svåra är nog som du säger att få polisen att sluta ta mutor. Utan mutor är de ju inte särskilt intresserade av att göra något öht.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det jag vill säga är att fattiga inte kan välja bort faror av olika slag, det är i princip en naturlig del av livet för fattiga, det är närmast en lyx som fattiga inte har råd med att kunna välja bort och undvika det som är farligt.

Mvh isan lovet

 

Kanske bra då att någon annan ser till att det undviks. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

De stora bussarna stannar oftast bara vid terminaler väl skilda från vägen

 

Struntprat. Åker man en vanlig ekonomimodell på buss (utan AC) så stannar den var som helst där någon vinkar in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det, en vit västeuropeisk medelålders man med sitt på det torra verkar inte ha speciellt mycket förståelse för den verklighet som fattiga i U-länder tvingas leva och försörja sin familj i.

Man önskar ibland att det skulle finnas ett uns av empati eller förståelse för varför fattiga i U-länder lever, agerar och resonerar som dom gör.

Det är väl lätt att sitta på en bar, hotell eller restaurang med en Gin Tonic i handen, plånboken full av kreditkort och titta på fattiga genom ett fönster och uttala sig kritiskt om dessa, deras beteende och att dom låter sina barn arbeta, att dom säljer grejor på gatan och längs vägarna o.s.v.

Men hur skulle dom själva ha agerat i samma situation?

Mvh isan lover

 

Är det inte just empati när folk vill minska döda och skadade i trafiken. Eller tror du det är av ondska?

Jag har t.ex. förståelse för att hela familjer åker på mc då många inte har råd att köpa bil, men har man råd att köpa mc har man nog råd att även köpa hjälm även till sitt barn.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är det visserligen, men denna tradition är nog inget för dig, du verkar ha fullt upp att klara dig nykter (om du nu är det).

Men för oss med lite marginal över och gott omdöme är det inga problem. ?

Mvh isan lover

 

Det är nog många döda och skadade som tänkt precis så.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev turisten:

Runt 6000 barn dör i Thailand varje år pga olyckor, dvs runt 44 stycken om dagen. Varannan minut skadas ett barn allvarligt i Thailand. 

Ca 3000 barn dör i trafiken varje år i Thailand. Som en jämförelse kan nämnas att ca 275 personer dog i trafiken i Sverige år 2014.

 

Hur många dog vid ett försäljningsstånd längs vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Är det inte just empati när folk vill minska döda och skadade i trafiken. Eller tror du det är av ondska?

Jag har t.ex. förståelse för att hela familjer åker på mc då många inte har råd att köpa bil, men har man råd att köpa mc har man nog råd att även köpa hjälm även till sitt barn.

 

/ SatanG

 

Empati är ett nytt ord IL lärt sig av hans idol Sjöstedt så det tar lite tid att få in det i rätt sammanhang. "Rinse and repeat"-modellen.

 

2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Hur många dog vid ett försäljningsstånd längs vägen?

 

Prova googla på det.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Hur många dog vid ett försäljningsstånd längs vägen?

Du gör dig bara dummare för var inlägg du gör

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du gör dig bara dummare för var inlägg du gör

Svårt att sjunka från den nivån hen är på, men @Nemoär nog en som kan lyckas.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du gör dig bara dummare för var inlägg du gör

 

Är du medveten om att klockan är 01.50 och du sitter fortfarande (sen tidigt i morse) och skriver på ett internetforum.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det jag vill säga är att fattiga inte kan välja bort faror av olika slag, det är i princip en naturlig del av livet för fattiga, det är närmast en lyx som fattiga inte har råd med att kunna välja bort och undvika det som är farligt.

Mvh isan lovet

 

Helt rätt.

Men försök få rojalisterna och juntaälskarna och 6 miljoner bahts husägarna på forumet att kunna se och förstå det.

Tror dom flesta lyxpensionärerna i Thailand helt enkelt struntar i om dom thailändska barnen på landsbygden riskerar sjukdomar på grund av dåliga sanitära förhållanden eller att lilla Noi tvingas in i baren i Pattaya eller att dom turisterna blir rånade på grund av att ett antal thaiare måste få ihop pengar så att deras barn kan äta för att juntan stulit deras inkomstkällor.

 

Dom flesta av gubbarna i sina nybyggda hus i hembyarna har nog större bekymmer med vilken färg det ska vara på frugans nya 3000 bahts klänning.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Stoneys:

 

Fick lite info från Pattaya idag, Alkotester har ökat, samt tolkar vid kontroller, samt papper om fyllstyrnings lagar i Thailand på många språk.

 

 

 

Stämmer bra överens med mins iakttagelser och jag gillar det inte alls ?

 

Borta är det tradionella Pattaya där både moppekillar och moppetaxi kunde köra obekymrat på fyllan. Typiskt juntan att slå mot de fattigas försök att försörja sig. 

 

 

 

 

??

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det visst tätt med alko-kontroller i Udon, dom börjar visst vid 21.00 och pågår till 02.00.

 

Är visst många som får sitt fordon beslaget tills böterna är betalda nästa dag.

Nytt ska visst vara att det är poliser från Bangkok inblandade för att minska på vänskapskorruptionen rapporterar en vän där.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
29 minuter sedan, skrev Khonis:

 

Stämmer bra överens med mins iakttagelser och jag gillar det inte alls ?

 

Borta är det tradionella Pattaya där både moppekillar och moppetaxi kunde köra obekymrat på fyllan. Typiskt juntan att slå mot de fattigas försök att försörja sig. 

 

 

 

 

??

 

 

Juntor brukar bevaka dom rika och välbeställdas intressen.

 

Dom fattiga ska helst tryckas ner.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har läst om glittren här på forumet, så vill jag bara säga min åsikt vad dom har uträttat.

Vissa jublar att dom tar bort solstolar från stränderna, jag tycker det är åt helvete.

Nu deras senaste påfund ta bort försäljningar, först från gatorna nu från vägarna.

När ska den fattiga få en chans att få lite inkomst för att försörja sig.

Javisst skolan skulle va rätt väg, men vad läste skulle dom minska bidraget till skolorna.

Så min åsikt är vad glittren åstakommit, inte gynnar dom fattiga till ett bättre liv i alla fall,

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...