Jump to content
IGNORERAD

Försäljare ska bort från Thailands motorvägar


MPR Nyheter

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev Boa52:

I Sverige är inte busshållsplatsen insvängd en bit från vägen

Jaså?

Alla i Holmsund och i övriga delar av Umeå kommun som trafikeras av Länstrafiken. Undantag på några ställen där det är fler-filig väg.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 393
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    32

  • Soengsang

    29

  • Boa52

    23

  • leifen

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev frason:

Det gäller förstås hela Sverige och inte bara i Tavelsjö?

Om du inte vore så ..... dum så borde nog också du se det.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

Jaså?

Alla i Holmsund och i övriga delar av Umeå kommun som trafikeras av Länstrafiken. 

Jepp du kanske inte har körkort men alla busshållplatser har inga insvängda platser, okej kanske inte alla men dom byggs bort så i Umeå finns ingan kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Oh,så det har med tiden man utsätter sig för faran att göra?

Fattar du inte hur dumt det blir?

Ja fattar du inte det är det ingen ide med att försöka förklara det för dig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Kan bara hålla med.

 

Varför ska gamla goda traditioner plockas bort?

 

Hur många fattiga blir inte arbetslösa om lagen går i kraft?

 

BTT

Hej

Som sagt man kan inte lagstifta bort fattigdom, hela livet innebär risker för fattiga och då speciellt barnen, redan innan barnrt föds finns det risk för undernäring, kanske jobbar mamman gravid med giftbesprutning av risfält utan skydd, kanske med miljö och hälsofarliga ämnen på en fabrik utan skyddsutrustning.

Efter födseln riskerar den nyfödde att smittas av malaria, dengu eller andra sjukdomar som sprids av myggor när dom sover i dragiga och otäta skjul där råttor och annat springer in och ut som dom vill.

Sen ska barnet växa upp och springa barfota bland glas, rostiga spik och ibland kanske giftiga ormar, skorpioner, spindlar och tusenfotingar, bada och simma i dammar och åar där det finns giftiga fiskar och ormar.

Åka "skolbuss" i en överlastad pick up där barn kanske t.o.m sitter på taket och står på stötfångarna när fordonet är fullt, kanske har dessutom fordonet brister på däck och bromsar, i värsta fall kanske dessutom chauffören är full.

Sen väntar en uppväxt med moppeåkning ifrån 10-12 års ålder, ofta 2-4 personer på en scooter och fort ska det gå, här finns också stora risker, knappast något barn i byn har väl undgått att vara med i någon olycka.

Efter avslutad skolgång väntar ett hårt arbete med ibland farliga maskiner, på både röjsågar, cirkelsågar och motorsågar är oftast skydd avmonterade, dessutom saknas nästan alltid annan skyddsutrustning som hörselskydd, skyddsglasögon, skyddskläder, skyddsskor eller stövlar.

För fattiga på byggen finns det också många faror, man jobbar ofta på dåliga ställningar, ibland hängande i en arm på utsidan utan några selar eller liknande, man har oftast inte tillgång handskar och masker för att skydda hud och lungor mot skadliga ämnen, man skär och sågar asbest skivor utan kunskap om asbetos o.s.v, hur stora riskerna är i en sån här miljö begriper nog dom flesta.

Målare har ingen aning om hur giftiga dom färger och lösningsmedel dom använder är och all slags skyddsutrustning saknas oftast o.s.v, man blaskar av och tvättar sina redskap med bara händer i farliga lösningsmedel, andas in ångorna utan mask o.s.v.

 

Så här kunde jag hålla på länge till, men jag tror att dom flesta redan vid det här laget inser att risker finns och då speciellt för fattiga, och om det är farligare att sälja ex.dessa meloner vid en väg eller kanske farligare att bespruta samma meloner på fältet o.s.v är jag inte rätt person att avgöra.

 

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Som sagt man kan inte lagstifta bort fattigdom, hela livet innebär risker för fattiga och då speciellt barnen, redan innan barnrt föds finns det risk för undernäring, kanske jobbar mamman gravid med giftbesprutning av risfält utan skydd, kanske med miljö och hälsofarliga ämnen på en fabrik utan skyddsutrustning.

Efter födseln riskerar den nyfödde att smittas av malaria, dengu eller andra sjukdomar som sprids av myggor när dom sover i dragiga och otäta skjul där råttor och annat springer in och ut som dom vill.

Sen ska barnet växa upp och springa barfota bland glas, rostiga spik och ibland kanske giftiga ormar, skorpioner, spindlar och tusenfotingar, bada och simma i dammar och åar där det finns giftiga fiskar och ormar.

Åka "skolbuss" i en överlastad pick up där barn kanske t.o.m sitter på taket och står på stötfångarna när fordonet är fullt, kanske har dessutom fordonet brister på däck och bromsar, i värsta fall kanske dessutom chauffören är full.

Sen väntar en uppväxt med moppeåkning ifrån 10-12 års ålder, ofta 2-4 personer på en scooter och fort ska det gå, här finns också stora risker, knappast något barn i byn har väl undgått att vara med i någon olycka.

Efter avslutad skolgång väntar ett hårt arbete med ibland farliga maskiner, på både röjsågar, cirkelsågar och motorsågar är oftast skydd avmonterade, dessutom saknas nästan alltid annan skyddsutrustning som hörselskydd, skyddsglasögon, skyddskläder, skyddsskor eller stövlar.

För fattiga på byggen finns det också många faror, man jobbar ofta på dåliga ställningar, ibland hängande i en arm på utsidan utan några selar eller liknande, man har oftast inte tillgång handskar och masker för att skydda hud och lungor mot skadliga ämnen, man skär och sågar asbest skivor utan kunskap om asbetos o.s.v, hur stora riskerna är i en sån här miljö begriper nog dom flesta.

Målare har ingen aning om hur giftiga dom färger och lösningsmedel dom använder är och all slags skyddsutrustning saknas oftast o.s.v, man blaskar av och tvättar sina redskap med bara händer i farliga lösningsmedel, andas in ångorna utan mask o.s.v.

 

Så här kunde jag hålla på länge till, men jag tror att dom flesta redan vid det här laget inser att risker finns och då speciellt för fattiga, och om det är farligare att sälja ex.dessa meloner vid en väg eller kanske farligare att bespruta samma meloner på fältet o.s.v är jag inte rätt person att avgöra.

 

Mvh isan lover

 

Så vad är det du vill säga?

Om A är farligare än B så finns det ingen anledning att förbjuda B?

Resonerade du så även som fack- och skyddsombud?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är det farligt att vistas vid vägar, sen beror det lite på uppfostran, lyder man mamman när hon säger till eller inte. Thai har väl ca 65 milj inv Sverige 

fan vet inte ca 9 milj ?? här förstår inte barnen att det gör ont, dom har spelat spel och där kliver alla upp efter en hurvel. Tror att Thai klarar att sälja

saker vid vägen och har alldrig sett småbarn som hjälper till vid vägen

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Som sagt man kan inte lagstifta bort fattigdom, hela livet innebär risker för fattiga och då speciellt barnen, redan innan barnrt föds finns det risk för undernäring, kanske jobbar mamman gravid med giftbesprutning av risfält utan skydd, kanske med miljö och hälsofarliga ämnen på en fabrik utan skyddsutrustning.

Efter födseln riskerar den nyfödde att smittas av malaria, dengu eller andra sjukdomar som sprids av myggor när dom sover i dragiga och otäta skjul där råttor och annat springer in och ut som dom vill.

Sen ska barnet växa upp och springa barfota bland glas, rostiga spik och ibland kanske giftiga ormar, skorpioner, spindlar och tusenfotingar, bada och simma i dammar och åar där det finns giftiga fiskar och ormar.

Åka "skolbuss" i en överlastad pick up där barn kanske t.o.m sitter på taket och står på stötfångarna när fordonet är fullt, kanske har dessutom fordonet brister på däck och bromsar, i värsta fall kanske dessutom chauffören är full.

Sen väntar en uppväxt med moppeåkning ifrån 10-12 års ålder, ofta 2-4 personer på en scooter och fort ska det gå, här finns också stora risker, knappast något barn i byn har väl undgått att vara med i någon olycka.

Efter avslutad skolgång väntar ett hårt arbete med ibland farliga maskiner, på både röjsågar, cirkelsågar och motorsågar är oftast skydd avmonterade, dessutom saknas nästan alltid annan skyddsutrustning som hörselskydd, skyddsglasögon, skyddskläder, skyddsskor eller stövlar.

För fattiga på byggen finns det också många faror, man jobbar ofta på dåliga ställningar, ibland hängande i en arm på utsidan utan några selar eller liknande, man har oftast inte tillgång handskar och masker för att skydda hud och lungor mot skadliga ämnen, man skär och sågar asbest skivor utan kunskap om asbetos o.s.v, hur stora riskerna är i en sån här miljö begriper nog dom flesta.

Målare har ingen aning om hur giftiga dom färger och lösningsmedel dom använder är och all slags skyddsutrustning saknas oftast o.s.v, man blaskar av och tvättar sina redskap med bara händer i farliga lösningsmedel, andas in ångorna utan mask o.s.v.

 

Så här kunde jag hålla på länge till, men jag tror att dom flesta redan vid det här laget inser att risker finns och då speciellt för fattiga, och om det är farligare att sälja ex.dessa meloner vid en väg eller kanske farligare att bespruta samma meloner på fältet o.s.v är jag inte rätt person att avgöra.

 

Mvh isan lover

 

Hm, du anser alltså att pga att det finns så många faror i Thailand finns det ingen anledning att göra något åt en av farorna? Folk kommer att dö i vilket fall som helst? Låter ju som en verkligt sympatisk inställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som verkar vara synskadade eller blinda på detta forum :haha:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag skitit i det blå mpr-skåpet. Vi stannade vid ett svampstånd utmed vägen och köpte nyplockad svamp. Jag erkänner.

Missade dock alla dessa små barn som ska finnas i flock på dessa ställen. Men de hade säkert lunch.

Dock kan jag nog meddela de med kvastskaftet ordentligt upptryckt att det inte var sista gången vi köpte svamp vid vägkanten, det kommer säkert ske igen?

20161126_120938.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte riktigt vad jag menar. Men när jag växte upp 50-60 talet inte fans det  inga regler om hur man skulle undvika faror det fick man lära sej

Det finns en text där det beskrivs, hur vi sov i sängar med giftig färg och sånt.Konstigt att vi överlevde Tror att svenskar idag säger bara huva för dom

förstår inte vad som är en fara dom är som Pattaya gubbar, asfalt till pubben. jag tror Thaibarn har kvar att kunna ta vara på sej själv

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Boa52:

Nu vet jag inte riktigt vad jag menar. Men när jag växte upp 50-60 talet inte fans det  inga regler om hur man skulle undvika faror det fick man lära sej

Det finns en text där det beskrivs, hur vi sov i sängar med giftig färg och sånt.Konstigt att vi överlevde Tror att svenskar idag säger bara huva för dom

förstår inte vad som är en fara dom är som Pattaya gubbar, asfalt till pubben. jag tror Thaibarn har kvar att kunna ta vara på sej själv

I ditt fall är det ju helt klarlagt att effekterna av dessa gifter inte gick spårlöst förbi.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Boa52:

Nu vet jag inte riktigt vad jag menar. Men när jag växte upp 50-60 talet inte fans det  inga regler om hur man skulle undvika faror det fick man lära sej

Det finns en text där det beskrivs, hur vi sov i sängar med giftig färg och sånt.Konstigt att vi överlevde Tror att svenskar idag säger bara huva för dom

förstår inte vad som är en fara dom är som Pattaya gubbar, asfalt till pubben. jag tror Thaibarn har kvar att kunna ta vara på sej själv

Runt 6000 barn dör i Thailand varje år pga olyckor, dvs runt 44 stycken om dagen. Varannan minut skadas ett barn allvarligt i Thailand. 

Ca 3000 barn dör i trafiken varje år i Thailand. Som en jämförelse kan nämnas att ca 275 personer dog i trafiken i Sverige år 2014.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev GreenValley:

I ditt fall är det ju helt klarlagt att effekterna av dessa gifter inte gick spårlöst förbi.

Ja kanske men jag lever och är nu snart pesionär inte dåligt. Vad jag vill säga är att förr fick du lära dej vad som var farligt idag finns inte det

det finns bara på facebbok eller nåt sånt, inte verkligt utan bara fantasier. Tittade just nu på ett program från Amerika om att leva i skogen,

dom skulle fälla ett träd dom var tvungen att vara fyra st för det jobbet, OK TV men vad tittar våra ungdomar på och stads barn fattar noll

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev turisten:

Runt 6000 barn dör i Thailand varje år pga olyckor, dvs runt 44 stycken om dagen. Varannan minut skadas ett barn allvarligt i Thailand. 

Ca 3000 barn dör i trafiken varje år i Thailand. Som en jämförelse kan nämnas att ca 275 personer dog i trafiken i Sverige år 2014.

Du skriver barn i Thai sen personer i Sverige. Alla trafikoffer är åt skogen men gämföra Thai med Sverige, 65 milj mot 9 milj på nästan samma yta

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Idag har jag skitit i det blå mpr-skåpet. Vi stannade vid ett svampstånd utmed vägen och köpte nyplockad svamp. Jag erkänner.

Missade dock alla dessa små barn som ska finnas i flock på dessa ställen. Men de hade säkert lunch.

Dock kan jag nog meddela de med kvastskaftet ordentligt upptryckt att det inte var sista gången vi köpte svamp vid vägkanten, det kommer säkert ske igen?

20161126_120938.jpg

Vart någonstans är det där?

Väg 348?

Det är ju inte direkt dessa vägar jag syftar på när jag tycker det är bra att vägförsäljning flyttas till ställen längs vägen avsedda för det, finns ju redan flera sådana platser efter vägar med hög hastighet.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev frogfish:

Idag har jag skitit i det blå mpr-skåpet. Vi stannade vid ett svampstånd utmed vägen och köpte nyplockad svamp. Jag erkänner.

Missade dock alla dessa små barn som ska finnas i flock på dessa ställen. Men de hade säkert lunch.

Dock kan jag nog meddela de med kvastskaftet ordentligt upptryckt att det inte var sista gången vi köpte svamp vid vägkanten, det kommer säkert ske igen?

20161126_120938.jpg

Hej

Hu vad hemskt, tur att sånt här ska förbjudas.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hu vad hemskt, tur att sånt här ska förbjudas.

Mvh isan lover

Huva heter det, dj sörlänning

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev GreenValley:

Så vad är det du vill säga?

Om A är farligare än B så finns det ingen anledning att förbjuda B?

Resonerade du så även som fack- och skyddsombud?

 

Hej

Det jag vill säga är att fattiga inte kan välja bort faror av olika slag, det är i princip en naturlig del av livet för fattiga, det är närmast en lyx som fattiga inte har råd med att kunna välja bort och undvika det som är farligt.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det jag vill säga är att fattiga inte kan välja bort faror av olika slag, det är i princip en naturlig del av livet för fattiga, det är närmast en lyx som fattiga inte har råd med att kunna välja bort och undvika det som är farligt.

Mvh isan lovet

Jag har sagt det förut och säger det igen: En jävla tur har jag haft som inte har drabbats av dig som mitt fackombud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev GreenValley:

Jag har sagt det förut och säger det igen: En jävla tur har jag haft som inte har drabbats av dig som mitt fackombud!

Hej

Det tror du bara, du hade nog inte tackat nej till en liten löneförhöjning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev GreenValley:

Jag har sagt det förut och säger det igen: En jävla tur har jag haft som inte har drabbats av dig som mitt fackombud!

Som jag skrev förut, man fick lära sej att ta hand om sej själv, fack och annat var bara till för sörlänningar som inte klarar sej själv

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det tror du bara, du hade nog inte tackat nej till en liten löneförhöjning.

Mvh isan lover

Det har jag fått varje år utan att stolpskott som du varit inblandade.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hu vad hemskt, tur att sånt här ska förbjudas.

Mvh isan lover

Har du läst första inlägget ?

 

Det ska inte förbjudas utan flyttas till säkrare platser

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Kenneth4618:

Har du läst första inlägget ?

 

Det ska inte förbjudas utan flyttas till säkrare platser

Du har inte fattat!

Allt som juntan gör är skit oavsett !

Illegala arbetare har har kastats ut till förmån för Thailändska arbetare det var skit!

Vägar byggs ut med en rasande takt och görs säkrare, det är skit!

Illegala farliga verksamheter stängs ned och rivs, det är skit!

Skyddade stränder rensas upp, det är skit!

 

mm. mm. mm.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...