Jump to content
IGNORERAD

Försäljare ska bort från Thailands motorvägar


MPR Nyheter

Recommended Posts

Bara för att man inte tillåter försäljning vid vägkanten, så behöver de ju inte försvinna. Gör skyltade marknadsplatser där bilar kan parkera och allt kan köpas.

Men fungerar kanske inte då man måste gå några meter.....


/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 393
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    32

  • Soengsang

    29

  • Boa52

    23

  • leifen

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Drivern:

Det oemotståndliga kan ju handlas 10 meter från vägen istället och det är nog ingen större uppoffring att veva ner rutan där istället om du vill, men dock säkrare för alla parter. 

Hej

Problemet är väl ofta att det handlar om privat mark längs vägarna och då återstår väl bara dikesrenarna för många, tror att det kommer att bli svårt för juntan att ändra på Thailändarnas vanor även i denna fråga, det ligger nog i både säljarnas och köparnas intresse att verksamheten fortsätter som förut.

Men lägger man resurser på detta så kan man givetvis tvinga en del att packa ihop tillfälligt, men dom är nog snart tillbaka igen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet är väl ofta att det handlar om privat mark längs vägarna och då återstår väl bara dikesrenarna för många, tror att det kommer att bli svårt för juntan att ändra på Thailändarnas vanor även i denna fråga, det ligger nog i både säljarnas och köparnas intresse att verksamheten fortsätter som förut.

Men lägger man resurser på detta så kan man givetvis tvinga en del att packa ihop tillfälligt, men dom är nog snart tillbaka igen.

Mvh isan lover



Så att bry sig om folks liv och hälsa samt trafiksäkerheten i ett land med en av de farligaste trafikmiljöerna i världen är bara dumt och typisk "juntaförföljelse" enligt dig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hoppas att denna nymodighet inte når till Isaan, gillar precis som Thailändarna att stanna, köpa och äta det som säljs längs vägarna.

Mat är en viktig dela av livet och helt plötsligt kan man bli sugen på något oemotståndligt längs vägen, skulle vara oerhört tråkigt om dessa försäljare försvann.

Mvh isan lover

 

Så det är fel att bygga platser längs vägen avsedda för detta och säkrare, du tycker det är ok med dessa farliga företeelser i ett blivande modernt samhälle, där trafiken ökat med flera 100% det senaste decennierna, barn växer upp längs vägen med fordon som rusar förbi i mer än 100 km/h, 2m ifrån lekande barn? 

 

Inse att Thailand är i förändring, och måste anpassas efter det!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 minuter sedan, skrev Tallviking:

 


Så att bry sig om folks liv och hälsa samt trafiksäkerheten i ett land med en av de farligaste trafikmiljöerna i världen är bara dumt och typisk "juntaförföljelse" enligt dig ?

 

Hej

Du gör samma misstag som juntan här, ni glömmer att Thailand i mångt och mycket fortfarande är ett fattigt U-land med allt vad det innebär, folk är både beredda och tvingade till att ta risker, bryta mot lagar och till viss del offra sig själva för att kunna överleva och försörja sig och sina familjer.

 

Hade dessa människor haft ett bättre alternativ, bättre ekonomi, utbildning och andra möjligheter hade dom med största sannolkihet inte stått längs vägarna, inte sålt sig i baren, inte haft barnarbete och anställningar som gränsar till modernt slaveri.

 

Detta är enligt mig ett U-lands problem och inget annat.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Så det är fel att bygga platser längs vägen avsedda för detta och säkrare, du tycker det är ok med dessa farliga företeelser i ett blivande modernt samhälle, där trafiken ökat med flera 100% det senaste decennierna, barn växer upp längs vägen med fordon som rusar förbi i mer än 100 km/h, 2m ifrån lekande barn? 

 

Inse att Thailand är i förändring, och måste anpassas efter det!

Hej

Visst försöker kuppmakarna och den rojalistiska eliten att med militärens hjälp förändra landet, men det borde enligt mig ske på ett helt annat sätt, t.ex genom en riktig skolreform, höjd nivå på utbildningen, omställning ifrån småskaligt jordbruk till annan sysselsättning, industriparker som etableras ute i provinserna o.s.v.

Att med militärens hjälp försöka tvinga fattiga människor bort ifrån den enda försörjning dom kanske har utan att erbjuda andra alternativ till försörjning är naturligtvis dömt att misslyckas.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Varken originalartikeln eller den svenska översättningen nämner något om "små thailädska barns säkerhet".

 

Du kan ju läsa lite kort om några vägar jag sett att det förekommer på i bl.a mitt inlägg.

Eller inte... Bara för att det inte står i artiklar här på MPR eller andra sajter, så betyder det inte att det inte förekommer.

 

Eller så kanska du tycker att det är en passande plats för unga att vistas. 

Vad vet jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Du kan ju läsa lite kort om några vägar jag sett att det förekommer på i bl.a mitt inlägg.

Eller inte... Bara för att det inte står i artiklar här på MPR eller andra sajter, så betyder det inte att det inte förekommer.

 

Eller så kanska du tycker att det är en passande plats för unga att vistas. 

Vad vet jag...

 

Väldigt tjat om ungar på vägen. Hela artikeln handlar ju om juntans åtgärder om att få bort försäljare från vägrenen, inget annat.

Men jag får väl leta på nätet efter de där vägarnaoch se om det finns artiklar om småbarn längs motorvägar. :)

 

Och nej, jag tycker inte att små barn skall vistas längs vägarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Väldigt tjat om ungar på vägen. Hela artikeln handlar ju om juntans åtgärder om att få bort försäljare från vägrenen, inget annat.

Men jag får väl leta på nätet efter de där vägarnaoch se om det finns artiklar om småbarn längs motorvägar. :)

 

Och nej, jag tycker inte att små barn skall vistas längs vägarna.

 

Få bort försäljare från väggrenen, säger du.

Men det är ju inte bara jag som skriver att dessa försäljare flera gånger är just barn. 

Du behöver ju inte tro på det, om du inte vill, utan leta information om detta på nätet istället. Det är säkert mer givande.

 

Jag tycker att denna uppstädning först och främst är bra av rent personliga skäl, de hindrar min framfart ibland och skapar problem i trafiken, vilket är irriterande.

Sen tycker jag att denna uppstädning är bra för att det många gånger är barn som står vid vägkanten. De ska inte behöva riskera sin hälsa på detta vis.

Att vuxna står och säljer saker på större vägar med hög hastighet är deras eget val och om de står ut med riskerna, är det väl upp till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Problemet är väl ofta att det handlar om privat mark längs vägarna och då återstår väl bara dikesrenarna för många, tror att det kommer att bli svårt för juntan att ändra på Thailändarnas vanor även i denna fråga, det ligger nog i både säljarnas och köparnas intresse att verksamheten fortsätter som förut.

Men lägger man resurser på detta så kan man givetvis tvinga en del att packa ihop tillfälligt, men dom är nog snart tillbaka igen.

Mvh isan lover

Är du på riktigt????Att öka säkerheten och medvetenheten om de faror det innebär att stå vid en väg och sälja varor är det fel enligt dig?Att du jagar fel på allt militären gör in absurdum är så jäkla patetiskt på gränsen till sjukt.De flesta marknadsplatser är privata och att flytta dessa 10 meter ifrån vägen gör att du går upp i falsett och anklagar militären för att vilja ta bort försörjning för de fattiga,du skyr inga medel för att misskreditera militären va?Tror du inte olyckorna kostar samhället något?Tror du inte föräldrar som förlorar sina barn hellre haft dem i livet 10 meter ifrån vägen.Jag tycker du ska stanna på din ö i skärgården och leva i din bubbla och inte som månskensbonde(godsägare)utsätta thailändska barn för dina irrläror .

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev måne:

Är du på riktigt????Att öka säkerheten och medvetenheten om de faror det innebär att stå vid en väg och sälja varor är det fel enligt dig?Att du jagar fel på allt militären gör in absurdum är så jäkla patetiskt på gränsen till sjukt.De flesta marknadsplatser är privata och att flytta dessa 10 meter ifrån vägen gör att du går upp i falsett och anklagar militären för att vilja ta bort försörjning för de fattiga,du skyr inga medel för att misskreditera militären va?Tror du inte olyckorna kostar samhället något?Tror du inte föräldrar som förlorar sina barn hellre haft dem i livet 10 meter ifrån vägen.Jag tycker du ska stanna på din ö i skärgården och leva i din bubbla och inte som månskensbonde(godsägare)utsätta thailändska barn för dina irrläror .

Hej

 

Vad har du för alternativ att erbjuda Thailands fattiga?

 

Anledningen till att folk står längs vägarna och säljer mat och annat är väl för att det finns kunder där och att dom behöver pengarna, samma sak är det väl när man jobbar i en bar eller tar dåligt betalda skitjobb som ingen Svensk skulle kunna tänka sig att utföra till den låga ersättning och dom förhållanden som råder.

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Vad har du för alternativ att erbjuda Thailands fattiga?

 

Anledningen till att folk står längs vägarna och säljer mat och annat är väl för att det finns kunder där och att dom behöver pengarna, samma sak är det väl när man jobbar i en bar eller tar dåligt betalda skitjobb som ingen Svensk skulle kunna tänka sig att utföra till den låga ersättning och dom förhållanden som råder.

 

Mvh isan lover

Så om folk får stanna och kliva ur sina fordon så tar de bort möjligheterna för folk att försörja sig?Över hela världen finns shoppingställen som är avgränsade från trafiken,är det fel?Tänk om

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev måne:

Så om folk får stanna och kliva ur sina fordon så tar de bort möjligheterna för folk att försörja sig?Över hela världen finns shoppingställen som är avgränsade från trafiken,är det fel?Tänk om

Hej

Och dessa shoppingställen som är spridda över hela världen som du talar om är alltså öppna för fattiga bönder att saluföra sina grödor, kött, fisk, frukt och maträtter gratis utan några hyror och avgifter?

Själv har jag besökt stora delar av världen utan att stöta på några sådana ställen, men i samtliga världsdelar finns det märkligt nog försäljare längs vägarna i fattiga länder.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra att juntan får ordning på torpet.

Snart blir det som i Sverige (och lika dyrt).

 

Sen kan ni ju flytta hem ni som hoppades att Thailand skulle vara något annat.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Och dessa shoppingställen som är spridda över hela världen som du talar om är alltså öppna för fattiga bönder att saluföra sina grödor, kött, fisk, frukt och maträtter gratis utan några hyror och avgifter?

Själv har jag besökt stora delar av världen utan att stöta på några sådana ställen, men i samtliga världsdelar finns det märkligt nog försäljare längs vägarna i fattiga länder.

Mvh isan lover

Du är så jäkla tröttsam,ett land i utveckling måste styras upp och ett kriterium är väl att lag och ordning följs,att som du uppmana till att leva laglöst borde vara straffbart,du föredrar anarki.Hur i helvete har du kunnat jobba fackligt?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev hakancnx:

Bara för att man inte tillåter försäljning vid vägkanten, så behöver de ju inte försvinna. Gör skyltade marknadsplatser där bilar kan parkera och allt kan köpas.

Men fungerar kanske inte då man måste gå några meter.....


/ hakancnx

Såna finns ju redan.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Och dessa shoppingställen som är spridda över hela världen som du talar om är alltså öppna för fattiga bönder att saluföra sina grödor, kött, fisk, frukt och maträtter gratis utan några hyror och avgifter?

Själv har jag besökt stora delar av världen utan att stöta på några sådana ställen, men i samtliga världsdelar finns det märkligt nog försäljare längs vägarna i fattiga länder.

Mvh isan lover

 

Tramsigt, finns väl massvis av icke privat mark längs vägarna i Thailand och även om marken vore privat så går det nog ofta hyra en plats för näst intill ingenting. Skall man tillåta allt bara för att en del inte vill bege sig dit där jobben finns verkar ju både korkat och knappast något som gynnar befolkningen i långa loppet.

 

Tycker du det är ok att det sitter zigenare utanför varenda butik i Sverige? De uppfyller ju dina kriterier.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev hakancnx:

Bara för att man inte tillåter försäljning vid vägkanten, så behöver de ju inte försvinna. Gör skyltade marknadsplatser där bilar kan parkera och allt kan köpas.

Men fungerar kanske inte då man måste gå några meter.....


/ hakancnx

Finns redan på en del ställen

 

 

Hoppsan nu blev det dubbelt då frason redan skrivit samma sak

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev måne:

Så om folk får stanna och kliva ur sina fordon så tar de bort möjligheterna för folk att försörja sig?Över hela världen finns shoppingställen som är avgränsade från trafiken,är det fel?Tänk om

Hej

Enligt mina erfarenheter står det folk längs vägarna och säljer grejor i många fattiga länder i regionen ex.vis i Laos, Burma, Kambodja, Indien, Fillipinerna, Indonesien m.fl bara för att nämna några, Thailand är inte unikt alls i detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Tramsigt, finns väl massvis av icke privat mark längs vägarna i Thailand och även om marken vore privat så går det nog ofta hyra en plats för näst intill ingenting. Skall man tillåta allt bara för att en del inte vill bege sig dit där jobben finns verkar ju både korkat och knappast något som gynnar befolkningen i långa loppet.

 

Tycker du det är ok att det sitter zigenare utanför varenda butik i Sverige? De uppfyller ju dina kriterier.

 

/ SatanG

Hej

Konststerar bara att det finns folk som säljer grejor längs vägarna i dom flesta fattiga länder, Asien och Thailand är absolut inget undantag.

Skulle det finnas bättre och lika billiga alternativ att sälja sina varor på skulle försäljarna med största sannolikhet inte stå där.

Visst kan man förbjuda försäljning längs landets vägar men lagen kommer med största sannolikhet inte att följas i en stor del av landet.

 

Själv ser jag stora likheter med Danmark där bönderna tillåts sälja sina produkter i små stånd i direkt anslutning till både odling och väg, ibland är stånden obemannade och då finns det bara en burk att lägga pengar i, men Danskar är ju inte lika tokiga i regler och byråkrati som Svenskar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir en märklig diskussion när IL utgår från att varje beslut tas i ett vacuum. Om det vore så kan ju inte ett endaste beslut tas; bankrånaren kan inte stoppas då han i så fall skulle förlora sin inkomst och detsamma gäller kontraktsmördaren och knarklangaren, alla behöver de sin inkomst.

 

Om militären stoppar försäljning längs landsvägarna så tycker jag givetvis att det är bra då de orsakar mycket olyckor. Ersätter de inte de förlorade försäljningsställena med gratis eller väldigt billiga alternativa försäljningsställen så tycker jag inte det är lika bra men vem har sagt att de inte kommer göra det? Redan idag kostar det bara 10 Baht/dag att sätta upp ett litet stånd utanför PTTs bensinmackar och det tror jag nog de flesta har råd med.

 

När en regering, även om den är en militärjunta, börjar tillämpa lagar som ofta har funnits i flera decennier så känns det märkligt att klaga på dem bara för att många människor livnär sig på olagligheterna (eller klagomålen kanske egentligen mest kommer just för att det är en militärjunta). Det är ju inte så att folk kommer köpa direkt färre vattenmeloner eller grillade kycklingar bara för att de måste stanna vid en bensinmack istället för en tvärnit mitt på landsvägen eller att de som sålde vid tvärniten inte kan sälja vid bensinmacken. Visst kan man dessutom säga att det är charmigt med folk som säljer somtam vid ett risfält men det råder ju inte direkt någon brist på små enkla restauranger längs med landsvägarna och de säljer inte helt sällan dessutom vattenmeloner utanför så jag tycker nog den bristen på charm kan vara värd de hundratals liv som denna försäljning säkert kostar varje år.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt mina erfarenheter står det folk längs vägarna och säljer grejor i många fattiga länder i regionen ex.vis i Laos, Burma, Kambodja, Indien, Fillipinerna, Indonesien m.fl bara för att nämna några, Thailand är inte unikt alls i detta.

Mvh isan lover

Du tar ju inte åt dig av vad folk skriver,Thailand vill minska risken på vägarna,allt är inte Utopia.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Atom:

Det blir en märklig diskussion när IL utgår från att varje beslut tas i ett vacuum. Om det vore så kan ju inte ett endaste beslut tas; bankrånaren kan inte stoppas då han i så fall skulle förlora sin inkomst och detsamma gäller kontraktsmördaren och knarklangaren, alla behöver de sin inkomst.

 

Om militären stoppar försäljning längs landsvägarna så tycker jag givetvis att det är bra då de orsakar mycket olyckor. Ersätter de inte de förlorade försäljningsställena med gratis eller väldigt billiga alternativa försäljningsställen så tycker jag inte det är lika bra men vem har sagt att de inte kommer göra det? Redan idag kostar det bara 10 Baht/dag att sätta upp ett litet stånd utanför PTTs bensinmackar och det tror jag nog de flesta har råd med.

 

När en regering, även om den är en militärjunta, börjar tillämpa lagar som ofta har funnits i flera decennier så känns det märkligt att klaga på dem bara för att många människor livnär sig på olagligheterna (eller klagomålen kanske egentligen mest kommer just för att det är en militärjunta). Det är ju inte så att folk kommer köpa direkt färre vattenmeloner eller grillade kycklingar bara för att de måste stanna vid en bensinmack istället för en tvärnit mitt på landsvägen eller att de som sålde vid tvärniten inte kan sälja vid bensinmacken. Visst kan man dessutom säga att det är charmigt med folk som säljer somtam vid ett risfält men det råder ju inte direkt någon brist på små enkla restauranger längs med landsvägarna och de säljer inte helt sällan dessutom vattenmeloner utanför så jag tycker nog den bristen på charm kan vara värd de hundratals liv som denna försäljning säkert kostar varje år.

Bulls eye

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du gör samma misstag som juntan här, ni glömmer att Thailand i mångt och mycket fortfarande är ett fattigt U-land med allt vad det innebär, folk är både beredda och tvingade till att ta risker, bryta mot lagar och till viss del offra sig själva för att kunna överleva och försörja sig och sina familjer.

 

Hade dessa människor haft ett bättre alternativ, bättre ekonomi, utbildning och andra möjligheter hade dom med största sannolkihet inte stått längs vägarna, inte sålt sig i baren, inte haft barnarbete och anställningar som gränsar till modernt slaveri.

 

Detta är enligt mig ett U-lands problem och inget annat.

Mvh isan lover

 

Det är nog få förutom du som vill ha kvar Thailand som ett Uland

 

Hört talas om utveckling ?

 

Detta är en del av att utveckla landet mot en säkrare, humanare bättre miljö för dess invånare

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...