Jump to content
IGNORERAD

Nytt 10-årsvisum för utlänningar över 50 år


MPR Nyheter

Recommended Posts

Många som flyttar ner har sålt ett  hus/lägenhet så det borde inte vara omöjligt om de redan har bostaden fixad i Thailand

 

Annars borde den passa de som bor i Thailand och jobbar utomlands eller på sjön

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Burken

    7

  • Herluf

    7

  • Nemo

    6

  • Kenneth4618

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Många som flyttar ner har sålt ett  hus/lägenhet så det borde inte vara omöjligt om de redan har bostaden fixad i Thailand

 

Annars borde den passa de som bor i Thailand och jobbar utomlands eller på sjön

Är det ett multientry-visa utan begränsningar?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Är det ett multientry-visa utan begränsningar?

Ingen aning.

Pengarna fick tydligen inte röras det första året. Men vad gäller sedan då ?

Finns nog fler frågor än svar just nu

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Juha:

 

Det är skillnad på visa i Sverige från ambassaden och förlängning i Thailand vid immigrationen.

 

 

Det är väl samma regler men tolkas lite olika. Ska de nu strama upp så kanske det tolkningsutrymmet försvinner?

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är varför det måste vara 50-årsgräns?

 

/ SatanG

Antagligen handlar det om omstöpning av nonimm oa pensionärsvisum ?

Den har väl 50 år som gräns om jag inte minns fel? Ett vanligt o visum förändras förmodligen inte?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Antagligen handlar det om omstöpning av nonimm oa pensionärsvisum ?

Den har väl 50 år som gräns om jag inte minns fel? Ett vanligt o visum förändras förmodligen inte?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Ok, tycker bara det verkar lite konstigt att om man nu vill attrahera människor med pengar, varför sätta åldersgräns?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att hoppas att thaiekonomin störtdyker, så falangerna får tillbaka sitt forna värde.



I globaliseringens namn så är u-länder på väg upp och vi på väg ned.

I mitten möts vi.

Synen på Thailand som ett fattigt land lever nog mest kvar i falangens huvud.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara intressant att veta hur många som skulle klara kraven. Tycker det är många runt mig som har svårt för att klara 800 000 idag.

Undrar också om man gifter sig om det då blir halva summan?

//G



Om man antar att det söks i Sverige.
Och pengarna är på svenskt konto precis som med OA är det ju hanterligt.
Sedan antar jag att månadsinkomst + kapital får kombineras.

Oklart om 1års OA ska väck.
Fortfarande vet jag inte hur jag ska tolka detta.
Link to comment
Dela på andra sajter

56 minutes ago, Nicholas said:

 


I globaliseringens namn så är u-länder på väg upp och vi på väg ned.

I mitten möts vi.

Synen på Thailand som ett fattigt land lever nog mest kvar i falangens huvud.

Undrar just om något land någonsin gått åt andra hållet, dvs från att ha varit ett  I-land till att bli ett U -and. Annars är ju Sverige på god väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Fredman:

Inte enligt ambassadens hemsida:

9. Evidence of adequate finance. One original and two (2) copies

Bank statement (ORIGINAL ENGLISH ONLY) showing a deposit (cash only) of the amount approximately 228,000 SEK (800,000 baht). Document must be stamped and signed by authorized issuer and issued within the past 3 months. OR

A pension income certificate (ORIGINAL ENGLISH ONLY) with monthly income of approximately 18,500 SEK per month and after tax (65,000 baht) OR

A pension income certificate (per month x 12 months) can be combined with Bank statement of an amount approximately 228,000 SEK (800,000 Baht)

Vad räknar dom på för kurs då 3,50?! Minns för några år sen när en thaitjej ville ha 50.000 baht per månad av en polare för att sluta jobba.

För några år sen gick det nog bra för många män men nu drar nog många öronen åt sig när tjejerna begär 50-60.000 baht för att säga upp sig och flytta hem till sitt counteee

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Juha:

 

Det är skillnad på visa i Sverige från ambassaden och förlängning i Thailand vid immigrationen.

 

 

 

4 timmar sedan, skrev Fredman:

Det är väl samma regler men tolkas lite olika. Ska de nu strama upp så kanske det tolkningsutrymmet försvinner?

Under nästan alla år som jag sökt " pensionärsvisa " här i Thailand så har det gått till på samma sätt. När jag kommer till konsulatet i Pattaya med min inkomstuppgift för ha dom till att skriva ut ett intyg så frågar dom om jag vill att dom ska räkna på bruttot eller nettot, bruttot tack svarar jag då. :) Jag tror inte att dom skulle ställa upp på nåt sånt om det inte vore sanktionerat av thailändska myndigheter. Dessutom räknar dom på en kurs som är bättre än den verkliga.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
16 minuter sedan, skrev Rave on:

Vad räknar dom på för kurs då 3,50?! Minns för några år sen när en thaitjej ville ha 50.000 baht per månad av en polare för att sluta jobba.

För några år sen gick det nog bra för många män men nu drar nog många öronen åt sig när tjejerna begär 50-60.000 baht för att säga upp sig och flytta hem till sitt counteee

Ja jag tror inte att jag sett att ambassaden uppdaterat kursen någon gång.

Det var inte dåligt betalt för att sluta jobba. Det borde ju vara näst intill omöjligt för en outbildad thaitjej att få ihop de pengarna på annat sätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
4 minuter sedan, skrev Fritz:

 

Under nästan alla år som jag sökt " pensionärsvisa " här i Thailand så har det gått till på samma sätt. När jag kommer till konsulatet i Pattaya med min inkomstuppgift för ha dom till att skriva ut ett intyg så frågar dom om jag vill att dom ska räkna på bruttot eller nettot, bruttot tack svarar jag då. :) Jag tror inte att dom skulle ställa upp på nåt sånt om det inte vore sanktionerat av thailändska myndigheter. Dessutom räknar dom på en kurs som är bättre än den verkliga.

 

Fritz..

Ja få saker förundrar mig när det gäller thailändsk byråkrati. Det verkar ju helt ologiskt men påstår för den delen inte att du har fel. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev hakancnx:

 

 


Ca 1.5 - 1,8 % beroende på tid.


/ hakancnx

 

 

Jag hade 1.7 eller snarare Frugan.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Fredman:

Ja jag tror inte att jag sett att ambassaden uppdaterat kursen någon gång.

Det var inte dåligt betalt för att sluta jobba. Det borde ju vara näst intill omöjligt för en outbildad thaitjej att få ihop de pengarna på annat sätt. 

De uppdaterar en gång i månaden. Kursen brukar vara ganska generös.

Bra åndå att slippa alla papper i fem år.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

De uppdaterar en gång i månaden. Kursen brukar vara ganska generös.

Bra åndå att slippa alla papper i fem år.

3,5 som i ovanstående meddelande tycker inte jag låter så generöst. Jag vet att kronan sjunkit till 3,80-3,85 i och med att Hillary blev trumpen men 3,50 är ändå för lågt.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Herluf:

Undrar just om något land någonsin gått åt andra hållet, dvs från att ha varit ett  I-land till att bli ett U -and. Annars är ju Sverige på god väg.

 

Med så många araber i Sverige hittar vi snart olja och blir rikare än Norge, tror jag.  :oh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi utgår från den nya generationen svenskar i framtiden och försöker borse från oss själva idag. Så är detta ett bra förslag. 

De nya longstayarna torde uppfylla kraven. Vet ej % hur många? Och de som gör det minskar belastningen på IO i Thailand. Bra.

Målet för Thailand är att locka hit rika immigranter. Som slösar med pengar. Fullt förståeligt. 

Och sälja Thaii sjukvård. 

Sedan kommer ett flertal befintliga "longstays" rymmas i detta nya 10-års Visa. (Inte ni som bor 6 månader i Sverige)

 

Det oroväckande är att man på sikt kan rensa ut "fattiglongstays" som man anser belastar sjuksystemet i Thailand. Och inte spenderar pengar.

Detta genom att ändara i regelverket för de nuvarande Visa som finns.

Men jag tror, fast jag vet ej, att detta 10 års visa blir ett nytt alternativ till de övriga.

 

Ni som vet - är det turistmyndigheten eller immigrationmyndigheten som kommit med detta? För de har liksom olika intressen?

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Peder:

Det oroväckande är att man på sikt kan rensa ut "fattiglongstays" som man anser belastar sjuksystemet i Thailand.

 

 

Belastar sjuksystemet! Hur då? Om vi bortser från IL's lite unika by var man tydligen får gratis sjukvård, så får väl farangerna betala sin sjukvård ur egen kassa.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Rave on:

Vad räknar dom på för kurs då 3,50?! Minns för några år sen när en thaitjej ville ha 50.000 baht per månad av en polare för att sluta jobba.

För några år sen gick det nog bra för många män men nu drar nog många öronen åt sig när tjejerna begär 50-60.000 baht för att säga upp sig och flytta hem till sitt counteee

 

Varför skulle de räkna på 3.50?

Om en tjej begär 50-60k för att sluta jobba o leva på farangen hoppas jag många drar öronen åt sig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Belastar sjuksystemet! Hur då? Om vi bortser från IL's lite unika by var man tydligen får gratis sjukvård, så får väl farangerna betala sin sjukvård ur egen kassa.

 

Inte bara IL's hemby som har samma system. Jag har varit med om det flera gånger körs samma med faranger som är skrivna/har sjukhuskort.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Belastar sjuksystemet! Hur då? Om vi bortser från IL's lite unika by var man tydligen får gratis sjukvård, så får väl farangerna betala sin sjukvård ur egen kassa.

jag läste att faranger från UK eller var det hela Europa....minns ej har hitintills obetalda sjukräkningar (2016) på 4,5 miljoner   tror bath.....jag tror att det inträffar att man hämtar ex 83 åria farangen som saknar pengar,  men hamnar på sjukhus eller en akut situation....där man försöker rädda...det som går att rädda...hmm....sedan skrivs faktura ut men finns ingen täckning......men som sagt mycket tror...i mitt svar men huvudspåret är att många faranger belastar systemet....

Link to comment
Dela på andra sajter

4-5 miljoner per år kallar inte jag att belasta systemet. Det är ju felräkningspengar.






/ hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...