Jump to content
IGNORERAD

Nedslag mot maffia och korruption på Koh Samet


MPR Nyheter

Recommended Posts

Thailändska nationalparksmyndigheter har startat ett nedslag mot rörelser som styrs av maffiagrupper på Koh Samet i Rayong.
Nedslaget kommer efter att Thanya Netithammankun – generaldirektör på Myndigheten för nationalparker, djurliv och växtbevaring (DNP) – i september skrev under en order om att förflytta nationalparkschefen och 79 andra från Khao Laem Ya-Moo Koh Samet. En utredning har även visat att alla rörelser som värderas till över 100 miljoner baht per månad styrs av maffiagrupper, vissa med kopplingar till poliser.
Man lovar nu att alla rörelser på ön ska regleras, medan jet skis, motorbåtar och bananbåtar ska förbjudas helt eftersom de utgör en risk för turisternas säkerhet. Man har tidigare rensat stranden på solstolar och parasoll, och nu vill man att ön ska fokusera på ekoturism. Efter förflyttningen av misstänkt korrupta parktjänstemän har intäkterna i nationalparken ökat till 4,8 miljoner baht per månad från förra årets 1,2 miljoner.

 

c1_1137909_161118041015_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • samet

    9

  • Kenneth4618

    3

  • Wangthong

    3

  • thomas001

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Undrar när dom kommer att granska Koh Samui det är ju bl.a här Suthep och hans son har byggt i nationalparker, dessa olagliga exploateringar av nationalparker har dom ju varit åtalade för tidigare men lyckats slingra siig ur utan att behöva riva dom resorter dom har byggt på ststligbmark inne i nationalparken.

Undrar hur juntan kommer att hantera honom?

Här sägs ju i princip hela ön ägas och kontrolleras av några maffiafamiljer.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Undrar när dom kommer att granska Koh Samui det är ju bl.a här Suthep och hans son har byggt i nationalparker, dessa olagliga exploateringar av nationalparker har dom ju varit åtalade för tidigare men lyckats slingra siig ur utan att behöva riva dom resorter dom har byggt på ststligbmark inne i nationalparken.

Undrar hur juntan kommer att hantera honom?

Här sägs ju i princip hela ön ägas och kontrolleras av några maffiafamiljer.

Mvh isan lover

Jo men man får ju ändå vara glad för att det görs någonting.

Detta att peka på att det görs för lite när man uppmärksammas på att det iallafall görs någonting är ganska barnsligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Undrar när dom kommer att granska Koh Samui det är ju bl.a här Suthep och hans son har byggt i nationalparker, dessa olagliga exploateringar av nationalparker har dom ju varit åtalade för tidigare men lyckats slingra siig ur utan att behöva riva dom resorter dom har byggt på ststligbmark inne i nationalparken.

Undrar hur juntan kommer att hantera honom?

Här sägs ju i princip hela ön ägas och kontrolleras av några maffiafamiljer.

Mvh isan lover

Till skillnad mot dig, tycker jag att det är bra att de slår till mot maffian över hela Thailand. Hoppas att turen kommer till Koh Samui till sist också!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Jo men man får ju ändå vara glad för att det görs någonting.

Detta att peka på att det görs för lite när man uppmärksammas på att det iallafall görs någonting är ganska barnsligt.

Hos vissa är glaset alltid halvtomt.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Till skillnad mot dig, tycker jag att det är bra att de slår till mot maffian över hela Thailand. Hoppas att turen kommer till Koh Samui till sist också!

 

...och till Alpine Golf Course!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2016-11-18 at 06:46, skrev Nicholas:

Jo men man får ju ändå vara glad för att det görs någonting.

Detta att peka på att det görs för lite när man uppmärksammas på att det iallafall görs någonting är ganska barnsligt.

Hej

Tycker inte att det görs för lite, men jag ser fram emot hur juntan ska hantera Suthep och sonens intrång i nationalparker och deras olagliga exploatering av mark på Koh Samui dom inte har rätt till, kommer dom också att tvingas riva eller kommer juntan att blunda i hans fall?

 

Sen är Koh Samui efter vad jag har hört en ö som domineras totalt av några maffiafamiljer, kanske därför drogpartyna kan fortsätta på grannön år efter år trots att narkotika är olagligt?

 

Jag tror inte att jag är ensam om att se fram mot det här, många både i Thailand och utanför vill nog gärna få bekräftat hur allvarligt menad juntans kampanj mot sånt här är, och om den även innefattar den inre kretsen av kända sympatisörer till juntan och diktaturen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tycker inte att det görs för lite, men jag ser fram emot hur juntan ska hantera Suthep och sonens intrång i nationalparker och deras olagliga exploatering av mark på Koh Samui dom inte har rätt till, kommer dom också att tvingas riva eller kommer juntan att blunda i hans fall?

 

Sen är Koh Samui efter vad jag har hört en ö som domineras totalt av några maffiafamiljer, kanske därför drogpartyna kan fortsätta på grannön år efter år trots att narkotika är olagligt?

 

Jag tror inte att jag är ensam om att se fram mot det här, många både i Thailand och utanför vill nog gärna få bekräftat hur allvarligt menad juntans kampanj mot sånt här är, och om den även innefattar den inre kretsen av kända sympatisörer till juntan och diktaturen.

Mvh isan lover

 

Maffiabossen Suthep är en storskurk som borde sitta inne för mycket, förutom sina  affärer för alla sina missdåd som politiker, nu senast Bangkok Shutdown för all jävla kalabalik och skada det åstadkom.

 

Men du ligger lite för djupt i din skyttegrav när du bara drar upp honom i en sådan här diskussion. Maffiafamiljer finns det många av i Thailand och oavsett vilka de för tiden stöttar, rött eller gult, så är det väl bra om de får svettas lite ibland. Juntan kommer inte att utrota maffian vare sig  på Koh Samet, Koh Samui, Phuket eller Pattaya. Främst för att de nog  inte vill, de är ju själva en del av maktstruktur där maffiafamiljer är ett inslag (de som genuint tror på Thailands militär som världsförbättrare är väl de naivaste av alla för övrigt), sen har de nog inte tillräcklig makt för att kunna utmana på allvar. På  Phuket tex skramlades det ju rejält, men kom rätt lite resultat ur det, förutom städade stränder och en maffiaboss som trillade och dog i duschen. 

På Koh Samet lär det nog också snart vara ungefär som vanligt.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
22 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Maffiabossen Suthep är en storskurk som borde sitta inne för mycket, förutom sina  affärer för alla sina missdåd som politiker, nu senast Bangkok Shutdown för all jävla kalabalik och skada det åstadkom.

 

Men du ligger lite för djupt i din skyttegrav när du bara drar upp honom i en sådan här diskussion. Maffiafamiljer finns det många av i Thailand och oavsett vilka de för tiden stöttar, rött eller gult, så är det väl bra om de får svettas lite ibland. Juntan kommer inte att utrota maffian vare sig  på Koh Samet, Koh Samui, Phuket eller Pattaya. Främst för att de nog  inte vill, de är ju själva en del av maktstruktur där maffiafamiljer är ett inslag (de som genuint tror på Thailands militär som världsförbättrare är väl de naivaste av alla för övrigt), sen har de nog inte tillräcklig makt för att kunna utmana på allvar. På  Phuket tex skramlades det ju rejält, men kom rätt lite resultat ur det, förutom städade stränder och en maffiaboss som trillade och dog i duschen. 

På Koh Samet lär det nog också snart vara ungefär som vanligt.

Hej

Kan förstå att du tycker att det är fel att ta upp förhållandena på Koh Samui i en tråd om Koh Samet, men etftersom jag har besökt båda öarna många gånger över en lång tid av år och har kunnat följa utvecklingen där så tycker jag ändå att förhållandena är snarlika om inte värre på Koh Samui.

 

Det har ju varit upprensningar och räder på flera öar och stränder landet runt och jag tycker inte det är fel att vare sig jämföra olika öar eller att spekulera i vad som kommer att ske när juntan slår till på nästa ställe om dom nu gör det, och det måste bli något av ett dilemma för juntan hur dom ska behandla just en nära bundsförvant som Suthep om dom bestämmer sig för att rensa upp på Koh Samui.

 

Sen är det nog fler än jag som undrar hur Fullmånepartyna på grannön har kunnat pågå i så många år utan åtgärder trots att både försäljning och innehav av droger är förbjudet, en berättigad fråga är nog hur juntan ska välja att hantera detta?

 

I övrigt har jag inte så mycket att säga om själva rivningarna av olagliga byggnader och upprensning av stränder annat än att det kan påverka turismen negativt, turister vill ha parasoller, solstolar, tillgång på glass, mat och öl, service på stranden, nära till restauranger och affärer o.s.v, så det finns både för och nackdelar med att återställa till hur det en gång var.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Kan förstå att du tycker att det är fel att ta upp förhållandena på Koh Samui i en tråd om Koh Samet, men etftersom jag har besökt båda öarna många gånger över en lång tid av år och har kunnat följa utvecklingen där så tycker jag ändå att förhållandena är snarlika om inte värre på Koh Samui.

 

Det har ju varit upprensningar och räder på flera öar och stränder landet runt och jag tycker inte det är fel att vare sig jämföra olika öar eller att spekulera i vad som kommer att ske när juntan slår till på nästa ställe om dom nu gör det, och det måste bli något av ett dilemma för juntan hur dom ska behandla just en nära bundsförvant som Suthep om dom bestämmer sig för att rensa upp på Koh Samui.

 

Sen är det nog fler än jag som undrar hur Fullmånepartyna på grannön har kunnat pågå i så många år utan åtgärder trots att både försäljning och innehav av droger är förbjudet, en berättigad fråga är nog hur juntan ska välja att hantera detta?

 

I övrigt har jag inte så mycket att säga om själva rivningarna av olagliga byggnader och upprensning av stränder annat än att det kan påverka turismen negativt, turister vill ha parasoller, solstolar, tillgång på glass, mat och öl, service på stranden, nära till restauranger och affärer o.s.v, så det finns både för och nackdelar med att återställa till hur det en gång var.

Mvh isan lover

Tycker du det är bra att juntan i alla fall försöker göra något på Koh Samet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev möljis:

Tycker du det är bra att juntan i alla fall försöker göra något på Koh Samet?

Hej

Som på dom övriga platser juntan har slagit till är jag fortsatt lite kluven, rent juridiskt är det naturligtvis rätt att agera mot sånt som har tillkommit på fel sätt, byggts olagligt o.s.v.

 

Men sen är det ju enligt mitt tycke lite frågan om hur länge stället har funnits, handlar det om om över 20 år och ger en hel del folk arbete är jag tveksam, sen ska vi ju inte glömma bort turisterna och vad dom vill ha, förväntar sig och kräver på en lyckad badsemester.

 

Många ställen kan ju dessutom ha bytt ägare flera gånger under 20-25 år och hur ska dessa kunna veta om hur förste ägarens papper kom till, många som har handlat i god tro kan ju drabbas o.s.v.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Som på dom övriga platser juntan har slagit till är jag fortsatt lite kluven, rent juridiskt är det naturligtvis rätt att agera mot sånt som har tillkommit på fel sätt, byggts olagligt o.s.v.

 

Men sen är det ju enligt mitt tycke lite frågan om hur länge stället har funnits, handlar det om om över 20 år och ger en hel del folk arbete är jag tveksam, sen ska vi ju inte glömma bort turisterna och vad dom vill ha, förväntar sig och kräver på en lyckad badsemester.

 

Många ställen kan ju dessutom ha bytt ägare flera gånger under 20-25 år och hur ska dessa kunna veta om hur förste ägarens papper kom till, många som har handlat i god tro kan ju drabbas o.s.v.

Mvh isan lover

 

Och det tycker du var svar på min fråga? Då frågar jag igen: tycker du det är bra att Juntan i alla

fall försöker göra något på Koh Samet? Du behöver bara svara med antingen ja eller nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev möljis:

Och det tycker du var svar på min fråga? Då frågar jag igen: tycker du det är bra att Juntan i alla

fall försöker göra något på Koh Samet? Du behöver bara svara med antingen ja eller nej.

Hej

Det går enligt mig inte att svara ett entydigt ja eller nej på en sån fråga eftersom agerandet har både positiva ovh negativa effekter och kan komma att påverka helt oskyldiga människor, liksom turisternas intresse för stt lägga sin semester just där.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev thomas001:

Ska kolla läget på lördag. Ska dit ett par dagar.

Hej

Vi var där för två år sedan med familjen och få var det mesta sig likt, inte så hemskt mycket hade förändrats sedan 80-talet förutom själva ankomstpiren.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vi var där för två år sedan med familjen och få var det mesta sig likt, inte så hemskt mycket hade förändrats sedan 80-talet förutom själva ankomstpiren.

Mvh isan lover

 

Hur full var du då?

 

Bara de senaste 10 åren har det förändrats totalt. Huvudgatan är förändrad med massa nya byggnader 4-5 våningar höga.

Beacherna som var fulla med små bungalows har nu ersatts av hotellkomplex med pooler.

 

Så att det skulle vara samma som på 80-talet... :beat_plaster:

 

Senaste 1,5 åren sedan militären tog över kontrollen på ön har det förändrats en hel del också, men enligt mig till det bättre. Röjt upp och styrt upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev samet:

 

Hur full var du då?

 

Bara de senaste 10 åren har det förändrats totalt. Huvudgatan är förändrad med massa nya byggnader 4-5 våningar höga.

Beacherna som var fulla med små bungalows har nu ersatts av hotellkomplex med pooler.

 

Så att det skulle vara samma som på 80-talet... :beat_plaster:

 

Senaste 1,5 åren sedan militären tog över kontrollen på ön har det förändrats en hel del också, men enligt mig till det bättre. Röjt upp och styrt upp!

Hej

Själv såg jag inga Bungalows på själva stranden, men jag kanske missade just den beachen.

Det var ju fortfarande White Sand Beach och själva samhället på ön dom hade expanderat, i övrigt var både ön och stränderna sig ganska lika i mina ögon.

Mvh isan lovet

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

 

Hur full var du då?

 

Bara de senaste 10 åren har det förändrats totalt. Huvudgatan är förändrad med massa nya byggnader 4-5 våningar höga.

Beacherna som var fulla med små bungalows har nu ersatts av hotellkomplex med pooler.

 

Så att det skulle vara samma som på 80-talet... :beat_plaster:

 

Senaste 1,5 åren sedan militären tog över kontrollen på ön har det förändrats en hel del också, men enligt mig till det bättre. Röjt upp och styrt upp!

När det gäller IL så vet man inte riktigt vad han skriver om alla gånger. Det var väl risodlingarna på ön som inte hade ändrats så mycket sedan 80-talet. Han hittar snabbt på något. 

 

Jag var dit första gången på 80-talet och sista gången för kanske 6 år sedan och det hade då hänt mycket. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Själv såg jag inga Bungalows på stranden, men jag kanske missade just den beachen.

Det var ju fortfarande White Sand Beach och själva samhället på ön dom hade expanderat, i övrigt var både ön och stränderna sig ganska lika i mina ögon.

Mvh isan lovet

 

Snälla... Ön och stränderna...

 

Vad skulle hända... Att ön byt form? Att stränderna växt igen?

 

Samhället, huvudgatan, piren och hotellen är ju resten av ön. De har förändrats!

Samhället har växt säkert 100% sista 5 åren.

På beacherna har det ploppat upp minst 25 stora hotellkomplex istället för små träbungalows, de senaste 10 åren.

Gamla piren riven och två nya byggda.

I ändarna på huvudgatan, vid piren och entrén till nationalparken har det byggt massor av helt nya hus, 4-5 våningar, restauranger och hotell. Resten av huvudgatan är uteslutande 1 våning.

 

Så att påstå att inget förändrats... Ne, det tror ingen på!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev samet:

 

Snälla... Ön och stränderna...

 

Vad skulle hända... Att ön byt form? Att stränderna växt igen?

 

Samhället, huvudgatan, piren och hotellen är ju resten av ön. De har förändrats!

Samhället har växt säkert 100% sista 5 åren.

På beacherna har det ploppat upp minst 25 stora hotellkomplex istället för små träbungalows, de senaste 10 åren.

Gamla piren riven och två nya byggda.

I ändarna på huvudgatan, vid piren och entrén till nationalparken har det byggt massor av helt nya hus, 4-5 våningar, restauranger och hotell. Resten av huvudgatan är uteslutande 1 våning.

 

Så att påstå att inget förändrats... Ne, det tror ingen på!

 

Kan bara hålla med. Var där 91 först gången.IL har nog inte varit där.Kall vatten inget kvällsliv Inga 7-11 Inga ac rum ingen ström dagtid i bungalow osv

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vi var där för två år sedan med familjen och få var det mesta sig likt, inte så hemskt mycket hade förändrats sedan 80-talet förutom själva ankomstpiren.

Mvh isan lover

Piren skiter vi i. Tar speedboat varje gång vi åker dit. Har nog varit där ett 10-tal ggr på 15 år.  Visst fan ändrar det sig....och snabbt går det oxså.

Bor alltid på Samedvilla men denna gång hämtar vi upp syrran och hennes snubbe på flygplatsen på Torsdag.....sen 2 dagar i Feskebyn. 

Lordag morgon till Ban Phe, parkera bilen och speedboat ut till on. Denna gång ska vi bo i ett hus som syrrans snubbes polare har på KohSamet.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Stoneys:

Kan bara hålla med. Var där 91 först gången.IL har nog inte varit där.Kall vatten inget kvällsliv Inga 7-11 Inga ac rum ingen ström dagtid i bungalow osv

 

Precis. Gamla goa tiden när det stod ett dieselverk i skogen och brummade för elen.

Så fort det började regna försvann alla ström. Eller så försvann den mitt i natten för att man glömt fylla på diesel... 555

 

Nu finns det "landström" så det problemet är borta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick huvudgatan fram och tillbaka för två år sedan och tyckte den såg för jävlig ut

Flera ödetomter med en jävla massa kräp och rent allmänt skräpigt och skitigt

Inte ens seafood restaurangerna på stranden höll samma klass som förr

Var inte alls längre det trevliga och mysiga ställe som jag tyckte förr så något mer Koh Samet blir det nog inte för oss....................Tyvärr

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev samet:

 

Snälla... Ön och stränderna...

 

Vad skulle hända... Att ön byt form? Att stränderna växt igen?

 

Samhället, huvudgatan, piren och hotellen är ju resten av ön. De har förändrats!

Samhället har växt säkert 100% sista 5 åren.

På beacherna har det ploppat upp minst 25 stora hotellkomplex istället för små träbungalows, de senaste 10 åren.

Gamla piren riven och två nya byggda.

I ändarna på huvudgatan, vid piren och entrén till nationalparken har det byggt massor av helt nya hus, 4-5 våningar, restauranger och hotell. Resten av huvudgatan är uteslutande 1 våning.

 

Så att påstå att inget förändrats... Ne, det tror ingen på!

 

Hej

Allt utvecklas ju och självklart har öns samhälle växt, men vad har det med stränderna att göra?

Menar du att hela samhället med skolor, läkare, butiker och restauranger är olagligt byggt.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Allt utvecklas ju och självklart har öns samhälle växt, men vad har det med stränderna att göra?

Menar du att hela samhället med skolor, läkare, butiker och restauranger är olagligt byggt.

Mvh isan lover

 

Klassisk IL, byt ämne!

 

Du sa att ingenting hänt på ön sedan 80-talet!

 

Men på din nya fråga, kan jag svara. Ja, flera av dem är olagligt byggda, flera rivna och andra utreds fortfarande.

Hela kvarter utreds om de skall rivas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...