Jump to content
IGNORERAD

Pattayamodellen ska rädda Thailands stränder


MPR Nyheter

Recommended Posts

Miljötjänstemän i Thailand har påbörjat diskussioner om sätt att förhindra att landet förlorar många av sina populära stränder till erosion under det kommande decenniet, och kampen mot moder natur börjar i Pattaya.
Tjänstemän ansvariga för kustskydd träffades vid Bangkoks Transportdepartementet på onsdagen för att diskutera problemet. Vice transportminister Ormsin Chivapruck sade att stranderosion pågår i hela landet och att stränderna kommer förloras inom tio år om man inte gör något. Vid stranden i Pattaya – som krympt från 35 till ett fåtal meter – är den nuvarande lösningen att dumpa ny sand på ett sätt som inte påverkar miljön. Marine Joint Venture Co anlitades för att reparera en 2,8 km lång sektion av stranden för 429 miljoner baht, och arbetet väntas bli klart under nästa år.
Ormsin påpekade att arbetet i Pattaya används som modell för liknande försök vid andra stränder. Ett projekt av samma typ för 300 miljoner baht håller på att utföras vid stranden Chalatas i Songkhla, vilket väntas bli klart inom två år. Thailands kuster är cirka 3,000 km långa, och 670 km eroderas kraftigt med fem meter årligen.

 

c1_1136892_620x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev arnea:

Var hämtar dom den nya sanden?

 

Från sandsäckar som användes vid översvämningarna runt om i Thailand.  :laugh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket är havs höjningen på 10 år?

 

En annan intressant sak är hur många år den nya sanden ligger kvar innan den dragits ut i havet igen? 

Ligger den kvar i 2år så får man vart annat år ut med 150 mille/km för att åtgärda det hela igen. Bra inkomster!

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på detta mången gång när jag i vintras vandrade på stranden i Thailand. Bodde på samma ställe 4 månader och såg sanden komma och gå. Vid vissa vädersituationer byggde sanden upp och täckte det mesta ända upp till slutet på stranden. Andra gånger verkade havet suga ut sanden och säckar låg i dagen. Detta syntes väl tydligt där det fanns murar och trappor ned mot stranden. Så om havshöjningen stjäl strand tror jag inte det går att reparera med mer sand. För stunden går det väl men jag tror det är bortkastade pengar. Men det är ju bara vad jag tror. :misdoubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Nisse Hult:

Funderade på detta mången gång när jag i vintras vandrade på stranden i Thailand. Bodde på samma ställe 4 månader och såg sanden komma och gå. Vid vissa vädersituationer byggde sanden upp och täckte det mesta ända upp till slutet på stranden. Andra gånger verkade havet suga ut sanden och säckar låg i dagen. Detta syntes väl tydligt där det fanns murar och trappor ned mot stranden. Så om havshöjningen stjäl strand tror jag inte det går att reparera med mer sand. För stunden går det väl men jag tror det är bortkastade pengar. Men det är ju bara vad jag tror. :misdoubt:

Groins kan vara en lösning men man får en annan form på stranden den blir mer "taggig". Då sanden lägger sig mot sidorna. Inte så vacker lösning men det kan spara pengar.

 

300px-53sitges.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt problemet. Har besökt samma beach i snart 40 år i alla fall över 35 år och beachen (själva stranden) har inte blivit mindre. Havsnivån varierar visserligen med årstiderna men har så alltid gjort.

Nu kan du tycka/tänka att jag har fel/missminner mig, men icke sa Nicke.

Av en tillfällighet hittade jag gamla kort som togs i mitten/slutet på 70 talet, och kort tagna i våras visar en lika bred strandremsa, dock är ALLT ovan strandremsan totalt förändrat, förut stod det palmer och var delvis strandängar bestående av gräsytor, nu resorter/hotell. 

Ovan gäller Lamai och Chaweng beach på Samui men avståndet mellan Pattaya och Samui måste vara ganska oväsentligt.

Har dock lagt märke till att vissa år är stranden mindre, verkar som att sanden vandrar runt. Vissa stormar drar ut sand medan vissa återför, avgörande från vilket håll vinden (vågorna slår.

Havet tar men även ger. Tar havet sand (strand) eroderar också havet fram ny strand (sand). Bebygger man stranden kan havet ej erodera fram ny strand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...