Jump to content
IGNORERAD

Gamla fiskebåtar blir rev utanför Phetchaburi


MPR Nyheter

Recommended Posts

Åtta gamla fiskebåtar sänktes i Thailandviken under tisdagen för att skapa nya livsmiljöer för marint liv.
Båtarna sänktes cirka tolv sjömil från Phetachburis kust och kommer tillhandahålla en plats att leva på för många typer av marint liv, enligt Sahapon Praserttheeraphong från Kommandocentralen för bekämpning av illegalt fiske (CCCIF). En första vända bestående av 32 fartyg sänktes mellan 15:e och 31:a oktober, och tisdagens åtta båtar är en del av den andra vändan på totalt 16 båtar.
De 48 båtarna har köpts från fiskare som ville lämna yrket för att ge sig i kast med andra karriärer, och uppköpen motiveras även av en önskan att få bort fiskebåtar med utrustning för destruktiva former av fiske och trålning.

 

c1_1136281_161116041652_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HuaHindinnge:

Och mycket påverkar detta den marina miljön?

 

Mycket positivt, om det är korrekt utfört dvs att man tagit bort allt skadligt i båtarna och det brukar man göra även i Thailand.

Jag har varit på många ställen och dykt på vrak, det tar oftast bara några veckor innan "hyresgästerna" flyttat in och man har ett artificiellt rev att njuta av.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta blir troligen noga med att inte ankra ens nära, ankarspelet lyfter nog inte en av dom gamla skorvarna. 

Eller råka tråla över.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Mycket positivt, om det är korrekt utfört dvs att man tagit bort allt skadligt i båtarna och det brukar man göra även i Thailand.

Jag har varit på många ställen och dykt på vrak, det tar oftast bara några veckor innan "hyresgästerna" flyttat in och man har ett artificiellt rev att njuta av.

 

Australien och ett flertal andra länder har sänkt flera gamla örlogsfartyg med samma syfte

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_ships_for_wreck_diving_sites

 

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Australien och ett flertal andra länder har sänkt flera gamla örlogsfartyg med samma syfte

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_ships_for_wreck_diving_sites

 

 

 

 

Det läggs båtar lite överallt, både lagligt och olagligt.

Jag vet folk som råkat "tappa" ett bogserat vrak(rensat) så det sjunkit, både i sverige och Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Det läggs båtar lite överallt, både lagligt och olagligt.

Jag vet folk som råkat "tappa" ett bogserat vrak(rensat) så det sjunkit, både i sverige och Thailand.

 

När vi höll på och jaga ubåt på Kanholmsfjärden på 80-talet hittade vi en stor lyxig segelbåt på botten. Den bärjades och det visade sig att den var borrad i sank av sin ägare som fått ut 2 miljoner på försäkringen för den

 

Han fick 2 års fängelse efter det så han var inte glad på flottan

 

Vi hittade rätt mycket konstigt på bottnarna. Särskild längs de isrännor som finns på fjärdarna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Detta blir troligen noga med att inte ankra ens nära, ankarspelet lyfter nog inte en av dom gamla skorvarna. 

Eller råka tråla över.

Man ska inte och det är heller inte tillåtet att tråla över ett rev. Om revet är gjort artificiellt eller inte. Blir till att rita om sjökorten bara. Sedan om dom "Råkar" tråla över så får dom skylla sig själv. Men så som jag sett fiskare bära sig åt runt Koh Mak så slutar inget förvåna mig. Jävla Mördare som tar ALLT från botten!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chomphoo:

Man ska inte och det är heller inte tillåtet att tråla över ett rev. Om revet är gjort artificiellt eller inte. Blir till att rita om sjökorten bara. Sedan om dom "Råkar" tråla över så får dom skylla sig själv. Men så som jag sett fiskare bära sig åt runt Koh Mak så slutar inget förvåna mig. Jävla Mördare som tar ALLT från botten!

Vet att det är förbjudet. och skrev ju att nu kommer dom nog att passa sig - det har jag fått för mig att dom inte annars tycker det är viktigt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeringens arbete mot illegalt fiske ger resultat:

Govt's vigorous law enforcement makes Thailand go up to Tier 2

 

Bangkok, 18 November 2016 (NNT) - Former spokesman of the Command Center for Combating Illegal Fishing Admiral Chumpol Lumpikanon has said Thailand has been upgraded from Tier 3 to Tier 2 mainly due to the government’s policy to enforce the laws vigorously. 

During his special lecture on the Thai armed forces’ role in tackling illegal fishing, Admiral Chumpol said problems related to alien workers in Thailand were caused by a lack of integration between government units and inefficient law enforcement. These resulted in the coming of illegal and unpermitted alien workers in the country, especially those in the fishery sector, said Admiral Chumpol. 

The former spokesman stressed that human trafficking affected the country’s trade security and investment. He also pointed out that compulsory registration of fishery workers working in fishing vessels and at seafood plants would help prevent illegal employment of alien workers. 

The compulsory registration was an important reason the U.S. upgraded Thailand to Tier 2 from Tier 3 or the countries that were making significant efforts to combat human trafficking, said the former spokesman.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...