Jump to content
IGNORERAD

Nya röntgenapparater till Thailands flygplatser


MPR Nyheter

Recommended Posts

Röntgenapparater kommer installeras vid alla bagageband på flygplatsen Suvarnabhumi och fyra andra flygplatser i Thailand, i syfte att hitta tullpliktiga varor och smugglade föremål.
En budget på cirka två miljarder baht har öronmärkts för inköpet av totalt 29 röntgenapparater, som utöver Suvarnabhumi kommer installeras på flygplatser i Chiang Mai, Phuket, Koh Samui och Don Mueang. I dagsläget röntgas bara stickprover från det ankommande bagaget, men när röntgenapparaterna tas i bruk under 2018 kommer allt bagage kontrolleras.
Det thailändska Finansdepartementet har dessutom godkänt en budget på 681 miljoner baht för att Tullmyndigheten ska kunna köpa en mobil röntgenenhet, så att man får bättre kontroll över föremål som smugglas in landvägen.

 

c1_1135000_161114100450_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    4

  • Kenneth4618

    3

  • rolba

    2

  • uptoyou

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Undrar om de kommer hitta/stoppa allt snus man beställer via Internet?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev SatanG:

Undrar om de kommer hitta/stoppa allt snus man beställer via Internet?

 

/ SatanG

 

Levereras det i resväskor som kommer till bagagebandet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev John Khonken:

Hur blir det med all mat våra kära vill ha med sig

 

Vilken mat tar dom med sig från Sverige till Thailand ?

 

Brukar det inte vara åt andra hållet dom tar med sig massor av diverse olika matprodukter och då är det svenska tullen på Arlanda som får titta i väskorna efter detta

 

Kanske mer en massa snusdosor som resenärer tar med sig men inte tullar för är sådant dom kan leta efter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag tar med mig allt för midsommar.

 

Har läst någonstans att sådant som kan planteras eller sättas i thailändsk jord får man inte ta in i landet, de är rädda för att få in jordsjukdomar från andra länder, så då ligger väl dina potatis illa till

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Vilken mat tar dom med sig från Sverige till Thailand ?

 

Brukar det inte vara åt andra hållet dom tar med sig massor av diverse olika matprodukter och då är det svenska tullen på Arlanda som får titta i väskorna efter detta

 

Kanske mer en massa snusdosor som resenärer tar med sig men inte tullar för är sådant dom kan leta efter

Frugan brukar ha med  svamp 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Levereras det i resväskor som kommer till bagagebandet ?

 

Nej, feltänk av mig :-)

 

Jag vet inte hur snus syns på röntgen heller, jag hade med mig 60 dosor till Singapore för något år sedan, ingen haffade mig.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Frugan brukar ha med  svamp 

Mycket svamp. Fast inte nästa år. Väldigt dåligt svampår I Stockholm med omnejd. Sill av olika slag. Kaviar-västerbotten ost- senap

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Frugan brukar ha med  svamp 

 

2 timmar sedan, skrev måne:

Samma här

 

14 minuter sedan, skrev John Khonken:

Mycket svamp. Fast inte nästa år. Väldigt dåligt svampår I Stockholm med omnejd. Sill av olika slag. Kaviar-västerbotten ost- senap

Kompisen blev stoppad för ett par månader sedan. Hade en massa kaviar och senap men för en gångs skull ingen svamp. Han frågade vad man kunde ta med eller ej. De sa att det mesta som var fabriksförpackat var ok. Ärtor till ärtsoppa var tveksamt. Egenförpackad svamp helt omöjligt. Äggprodukter likaså.

Allt enligt tullen i Phuket i slutet av september.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev rolba:

 

 

Kompisen blev stoppad för ett par månader sedan. Hade en massa kaviar och senap men för en gångs skull ingen svamp. Han frågade vad man kunde ta med eller ej. De sa att det mesta som var fabriksförpackat var ok. Ärtor till ärtsoppa var tveksamt. Egenförpackad svamp helt omöjligt. Äggprodukter likaså.

Allt enligt tullen i Phuket i slutet av september.

Där ser man.

Tyvärr tror jag det inte stoppar frugan men får reda ut det själv den dan hon blir stoppad :police:

Är värre in i Sverige för då brukar hon ha 90 kg div matvaror med sig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Är värre in i Sverige för då brukar hon ha 90 kg div matvaror med sig

Utnyttjar denna tråden :misdoubt:

Vad får man ta med till Sverige i matvägen, finns ju en jäkla massa grönsaker som vi inte vågat ta hit.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev uptoyou:

Utnyttjar denna tråden :misdoubt:

Vad får man ta med till Sverige i matvägen, finns ju en jäkla massa grönsaker som vi inte vågat ta hit.

Här finns lite "matnyttigt" att läsa

http://www.tullverket.se/innehallao/l/livsmedelprivatbruk/livsmedelprivatbruk.4.4ab1598c11632f3ba928000618.html

 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/produkterfrandjur/inochutforsel/livsmedelochfoderforpersonligtbruk.106.5586fdf512e8fc79a8480001272.html

 

Men det struntar frugan i och jag har sagt att den dan hon blir stoppad känner jag inte henne ;)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev uptoyou:

Utnyttjar denna tråden :misdoubt:

Vad får man ta med till Sverige i matvägen, finns ju en jäkla massa grönsaker som vi inte vågat ta hit.

Frugan tar med sig allt, inga restriktioner enligt henne. :D

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Som jag förstår får man ta med sig livsmedel som inte innehåller kött eller mejerivaror till ett värde av max 4300:- på flyget utan att betala tull, moms och ev skatt.

 

Så det verkar lovande med frukt, grönsaker mm :) 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev uptoyou:

Utnyttjar denna tråden :misdoubt:

Vad får man ta med till Sverige i matvägen, finns ju en jäkla massa grönsaker som vi inte vågat ta hit.

Jag har blivit kollad två gånger med en massa frukt och grönt. Inga problem. 

På Arlanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Samma här

Link to comment
Dela på andra sajter

Har blivit stoppad på flygplatserna i Bangkok en gång då de ville köra väskan genom röntgenapparaten.

De trodde först att de stoppat en som smugglade anabola men efter förklaring och ett smakprov fick jag gå vidare utan problem.

IMG_0559.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan man kolla sina lungor nästa gång då när man är där, kostar ju inget så att säja! :good:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev audirs2:

Då kan man kolla sina lungor nästa gång då när man är där, kostar ju inget så att säja! :good:

Ska du knö ner dig i väskan?

Fast det finns ju redan en tub med nån typ av scanner, man ställer sig i tuben och så svishar det förbi nån mojäng.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Ska du knö ner dig i väskan?

Fast det finns ju redan en tub med nån typ av scanner, man ställer sig i tuben och så svishar det förbi nån mojäng.

Den tuben föste de in mig på Kievs flygplats för någon vecka sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är bra,Thailand är känt som transportdörr  till andra länder.

Ex,Droger,vapen,fridlysta djur,elfenben,delar av djur och så vidare..........

Inte fan bryr det sig om du har en Mc hamburgare med dig i resväskan,typ......

Jag själv har nog 10 kg mediciner med mig,många av dessa är klassade som starka droger i Thailand.

Har man bara samma namn på medicinburken som Passet är allt lugnt.

 

Ha de gott

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...