Jump to content
IGNORERAD

Thailändska skolor med få elever ska stängas


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nästan alla thailändska skolor med färre än 120 elever kommer slås ihop till större skolor inom fem år, detta bekräftade utbildningsminister Dapong Ratanasuwan under torsdagen.
Undantaget kommer vara ett fåtal små skolor på avlägsna platser. Ministern talade under en inspektion av Chumchon Samphrao School i Udon Thani, som är en av skolorna i den planerade hopslagningen. Totalt finns det 15,536 skolor med färre än 120 elever, och dessa ska slås ihop med utvalda huvudskolor för att uppnå bättre förvaltning och bättre undervisning.
Implementeringen av planen börjar i år med 827 småskolor som vardera har färre än 20 elever. Lärarna och eleverna på dessa kommer istället överföras till 300 större skolor.

 

c1_1131824_161110153507_620x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    6

  • turisten

    6

  • MaiChai

    5

  • Fritz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

59 minuter sedan, skrev MPR Nyheter:

skolor med färre än 120 elever, och dessa ska slås ihop med utvalda huvudskolor för att uppnå bättre förvaltning och bättre undervisning.

 

Man/jag tycker ju att det borde vara bättre undervisning ju färre elever läraren har hand om. Fast det kanske mest handlar om att spara pengar (ingår kanske i uttrycket "bättre förvaltning"). Idealet vore väl en lärare per elev. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En inte helt oväntad utveckling som kommer att drabba många byar, familjer och barn hårt när föräldrarna ska betala barnen för att deras ska transporteras två gånger dagligen hängandes utanför och ovanpå taket på överlastade bilar med ibland fulla chaufförer.

 

Jag säger inte att beslutet är fel ur ekonomisk synpunkt men det kommer som sagt att påverka många byar som förlorar arbetstillfällen och den centrala och sociala knutpunkt med sina aktiviteter som en skola faktiskt är i ett litet samhälle.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som de flesta länder under utveckling genomgått, små skolor stängs eller slås i hop.

 

Om det är bra eller inte är en annan sak, skolresultaten i bla Sverige har ju sjunkit duktigt de senaste 20-30 åren, men kan ju också vara andra orsaker som spelar in.

 

När jag växte upp, så hade vi 3 skolor i min lilla kustby på södra Norrlandskusten, 5 livsmedelsaffärer mm, idag 1 skola, en livsmedelsaffär och en pizza.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som i våran byhåla, skolan skulle läggas ner.

Nu var det några driftiga föräldrar som klagade och dom startade en friskola.

Nu är det en av Södermanlands bästa skola i kunskap o nu vill folk flytta hit.

Huspriserna har stigit rejält det sista året.

Och det är ingen som roffar åt sig av skolpengen, sitter i styrelsen och kontrollerar att allt går rätt till..

 

   FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

En inte helt oväntad utveckling som kommer att drabba många byar, familjer och barn hårt när föräldrarna ska betala barnen för att deras ska transporteras två gånger dagligen hängandes utanför och ovanpå taket på överlastade bilar med ibland fulla chaufförer.

 

Jag säger inte att beslutet är fel ur ekonomisk synpunkt men det kommer som sagt att påverka många byar som förlorar arbetstillfällen och den centrala och sociala knutpunkt med sina aktiviteter som en skola faktiskt är i ett litet samhälle.

Mvh isan lover

 

Du tyckte väl att det inte var så noga att man följer trafikens lagar och regler?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Du tyckte väl att det inte var så noga att man följer trafikens lagar och regler?

 

...och tyckte det var okej att bjuda chauffören på en sup lite då och då...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

"utbildningsminister Dapong Ratanasuwan "

 

Syns tydligt att snubben har varit ☆elev på den största skolan. Fjant!

 

FF, jag vill gå om hela skolan på din hemby.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Du tyckte väl att det inte var så noga att man följer trafikens lagar och regler?

Hej

Tro det eller ej men även jag ser det som en fördel om dom som kör skolbussarna är nyktra.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tro det eller ej men även jag ser det som en fördel om dom som kör skolbussarna är nyktra.

Mvh isan lover

 

Men annars så har du uttryckt att det är ok att ta en stänkare och köra.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Men annars så har du uttryckt att det är ok att ta en stänkare och köra.

Hej

Ja det sticker jag inte under stol med, jag tycker i mångt och mycket att den långvariga statliga propagandan och det traditionella kyrkliga motståndet mot alkohol har fått till konsekvens att många Svenskar sammankopplar alkohol med problem, skuld, olyckor, lidande, brott och våldtäkter o.s.v.

 

För en stor del av Europas och jordens befolkning är alkohol något som förknippas med glädje, umgänge, mat och nöje, det är lite synd att staten och kyrkan har, varit så framgångsrika i Sverige tycker jag.

 

För dom allra flesta människor i länder utanför Sverige innebär inte några öl, glas vin eller en grogg att den personen är utslagen, okapabel att köra bil, inte längre begriper sitt eget nästa och utgör en fara för allmänheten.

 

Men även jag tycker som sagt att det är olämpligt att dom som kör fullastade skolbussar dricker dig berusade på Lao Kao på arbetstid.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det sticker jag inte under stol med, jag tycker i mångt och mycket att den långvariga statliga propagandan och det traditionella kyrkliga motståndet mot alkohol har fått till konsekvens att många Svenskar sammankopplar alkohol med problem, skuld, olyckor, lidande, brott och våldtäkter o.s.v.

 

För en stor del av Europas och jordens befolkning är alkohol något som förknippas med glädje, umgänge, mat och nöje, det är lite synd att staten och kyrkan har, varit så framgångsrika i Sverige tycker jag.

 

För dom allra flesta människor i länder utanför Sverige innebär inte några öl, glas vin eller en grogg att den personen är utslagen, okapabel att köra bil, inte längre begriper sitt eget nästa och utgör en fara för allmänheten.

 

Men även jag tycker som sagt att det är olämpligt att dom som kör fullastade skolbussar dricker dig berusade på Lao Kao på arbetstid.

Mvh isan lover

 

:13::13::13:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Verkställs dessa planer är förmodligen vår bys skola en av dom som får stänga ned, den har legat på drygt 100 elever men förra året var det nere i 75 st, nedgången beror främst på två saker, nedgång i gummipriset och sämre lönsamhet för risodlare vilket har fått till följd en del att flytta till städer, en annan anledning är att fler familjer har valt att skicka sina barn till större skolor, det kommer Vans och hämtar elever till privatskolor med någon timmar resväg och mindre lastbilar och pickisar som kör till närmaste större skola ca 4 km bort.

 

Tror inte att alla bybor förstår vilka konsekvenser det får när skolan försvinner ifrån byn som nästan blir tom på barn 5 dagar i veckan, dessa barn hade annars handlat i byns affärer, lärarna som har jobb i skolan lever, handlar och bor i närheten och tvingas nu kanske flytta, skolköket har personal som blir arbetslösa, vaktmästare som blir av med jobbet o.s.v.

 

Sen är ju en by utan skola inte längre lika attraktiv att bosätta sig i, en skola har måna arrangemang som aktiverar hela byn som barnens dag, nyårsfirande, idrotts veckan med tävlingar, på skolans fotbollsplan samlas ungdomar varje kväll, det finns en boulebana för byborna, skolan används även som vallokal, man håller större möten och vissa kurser för byborna där.

 

Så stora förändringar blir det om vår skola är en av dom som försvinner.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det sticker jag inte under stol med, jag tycker i mångt och mycket att den långvariga statliga propagandan och det traditionella kyrkliga motståndet mot alkohol har fått till konsekvens att många Svenskar sammankopplar alkohol med problem, skuld, olyckor, lidande, brott och våldtäkter o.s.v.

 

För en stor del av Europas och jordens befolkning är alkohol något som förknippas med glädje, umgänge, mat och nöje, det är lite synd att staten och kyrkan har, varit så framgångsrika i Sverige tycker jag.

 

För dom allra flesta människor i länder utanför Sverige innebär inte några öl, glas vin eller en grogg att den personen är utslagen, okapabel att köra bil, inte längre begriper sitt eget nästa och utgör en fara för allmänheten.

 

Men även jag tycker som sagt att det är olämpligt att dom som kör fullastade skolbussar dricker dig berusade på Lao Kao på arbetstid.

Mvh isan lover

 

 

Precis, klart att yrkeschaufförer med sina kontinentala vanor och rutin från att köra rattfulla ska släppas fria på både de Svenska och Thailändska vägarna...

 

http://www.expressen.se/kvallsposten/hela-familjen-dodades-av-en-rattfull-chauffor/

 

Jag är varken religiös eller nykterist men alkohol och att framföra motorfordon i trafiken är inte acceptabelt - varken i Sverige eller Thailand!

 

Sen är det inget problem att ta ETT glas öl/vin till maten i Sverige om du är normalt byggd.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Precis, klart att yrkeschaufförer med sina kontinentala vanor och rutin från att köra rattfulla ska släppas fria på både de Svenska och Thailändska vägarna...

 

http://www.expressen.se/kvallsposten/hela-familjen-dodades-av-en-rattfull-chauffor/

 

Jag är varken religiös eller nykterist men alkohol och att framföra motorfordon i trafiken är inte acceptabelt - varken i Sverige eller Thailand!

 

Sen är det inget problem att ta ETT glas öl/vin till maten i Sverige om du är normalt byggd.

Hej

Lite påverkad av mångårig statlig propaganda och kyrkans syn på alkohol är du nog ändå innerst inne fast du kanske inte är medveten om det.

 Hur förklarar du annars ex.vis Fransmän, Italienares och Spanjorers så totalt annorlunda syn på det här?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Lite påverkad av mångårig statlig propaganda och kyrkans syn på alkohol är du nog ändå innerst inne fast du kanske inte är medveten om det.

 Hur förklarar du annars ex.vis Fransmän, Italienares och Spanjorers så totalt annorlunda syn på det här?

Mvh isan lover

 

Tror som sagt inte du varit så förstående för lite "öl och vin till maten" om det varit din familj som mejats ner av den Ungerske chauffören.

 

Jag känner personligen en av få kvarvarande trafikpoliser här i Skåne och de stoppar dagligen mer eller mindre berusade utländska chaufförer här - oftast utan att de orsakar en olycka men även i den stora majoriteten olyckor längs E4/E6 i Skåne där lastbilar är involverade så är det alkohol involverat. Bara ren jävla tur att inte fler dödas på vägarna för att de inte kör nyktra.

 

Det är skrämmande att en upplyst Svensk som du inte inser att alkohol och trafik inte hör ihop men det beror kanske på dina egna problem, de som har problem med alkohol brukar inte inse detta utan tycker själv att de kör jävligt bra efter ett par glas.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev MaiChai:

 

Tror som sagt inte du varit så förstående för lite "öl och vin till maten" om det varit din familj som mejats ner av den Ungerske chauffören.

 

Jag känner personligen en av få kvarvarande trafikpoliser här i Skåne och de stoppar dagligen mer eller mindre berusade utländska chaufförer här - oftast utan att de orsakar en olycka men även i den stora majoriteten olyckor längs E4/E6 i Skåne där lastbilar är involverade så är det alkohol involverat. Bara ren jävla tur att inte fler dödas på vägarna för att de inte kör nyktra.

 

Det är skrämmande att en upplyst Svensk som du inte inser att alkohol och trafik inte hör ihop men det beror kanske på dina egna problem, de som har problem med alkohol brukar inte inse detta utan tycker själv att de kör jävligt bra efter ett par glas.

Hej

Själv är jag ju till stor del uppväxt på landet och har vistats mycket utomlands både i jobbet och på fritid, detta har nog påverkat mig när det gäller min syn på ganska mycket och även på sånt som mat och dryck, jag är nog lite mer kontinental i dessa frågor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-12 at 08:27, skrev UglyFarang:

 

Men annars så har du uttryckt att det är ok att ta en stänkare och köra.

"Alla" gör det på landet, även jag.

Sen om det är ok är en annan sak.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är vad som gäller i EU.

 

Gränsvärden i Europa

0,2 promille:   Sverige
Norge
0,5 promille:   Belgien
Tyskland
Danmark
Spanien
Frankrike
Holland
Polen
Finland
Grekland
0,8 promille:   Italien
Storbritannien
Irland
Luxemburg
 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev leifen:

Här är vad som gäller i EU.

 

Gränsvärden i Europa

0,2 promille:   Sverige
Norge
0,5 promille:   Belgien
Tyskland
Danmark
Spanien
Frankrike
Holland
Polen
Finland
Grekland
0,8 promille:   Italien
Storbritannien
Irland
Luxemburg
 

Hej

Ett bra exempel på hur vi utmärker oss och skiljer oss ifrån övriga Europas länder, undra på stt folk åker utomlands om dom ska semestra eller ha lite roligt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger in en text jag kopierat helt utan anledning:beat_plaster:,not. Man kan ju fråga alla de som mist anhöriga i alkoholrelaterade bilolyckor.

 

 Det är helt enkelt så att en människa som är påverkad av alkohol inte på samma sätt som en opåverkad kan hantera den situation som uppstått då en olycka är i antåg - inte vidta den åtgärd som annars skulle minska svårighetsgraden i skador och konsekvenser. För samtidigt som personens hantering av farliga situationer är nedsatt av alkoholen, löper han eller hon från och med det att alkoholen påbörjat den berusande effekten större risk att ens hamna i den situation som slutar i en olycka. Detta syns tydligt i den statistik som finns i undersökningar kring olyckor i trafik och alkoholpåverkad körning. Den är i alla olika områden hög. Så pass hög att man skulle kunna fundera över hur olycksstatistiken skulle se ut om rattfylleri inte förekom över huvud taget. Statistiken visar att:

• Varje vecka dör 2 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor och 30% av alla de som dör i trafikolyckor, gör det med alkohol i blodet. Avgränsar man dessutom området till singelolyckor är antalet så högt som nästan hälften.

Ändrades av Drivern
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev Drivern:

Lägger in en text jag kopierat helt utan anledning:beat_plaster:,not. Man kan ju fråga alla de som mist anhöriga i alkoholrelaterade bilolyckor.

 

 Det är helt enkelt så att en människa som är påverkad av alkohol inte på samma sätt som en opåverkad kan hantera den situation som uppstått då en olycka är i antåg - inte vidta den åtgärd som annars skulle minska svårighetsgraden i skador och konsekvenser. För samtidigt som personens hantering av farliga situationer är nedsatt av alkoholen, löper han eller hon från och med det att alkoholen påbörjat den berusande effekten större risk att ens hamna i den situation som slutar i en olycka. Detta syns tydligt i den statistik som finns i undersökningar kring olyckor i trafik och alkoholpåverkad körning. Den är i alla olika områden hög. Så pass hög att man skulle kunna fundera över hur olycksstatistiken skulle se ut om rattfylleri inte förekom över huvud taget. Statistiken visar att:

• Varje vecka dör 2 personer i alkoholrelaterade trafikolyckor och 30% av alla de som dör i trafikolyckor, gör det med alkohol i blodet. Avgränsar man dessutom området till singelolyckor är antalet så högt som nästan hälften.

Hej

Det betyder ju att 70% av dom som dör i trafiken är nyktra.?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ett bra exempel på hur vi utmärker oss och skiljer oss ifrån övriga Europas länder, undra på stt folk åker utomlands om dom ska semestra eller ha lite roligt.

Mvh isan lover

Då ska du undvika Thailand som också har låga gränsvärden, 0,2 och 0,5 promille.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Lite påverkad av mångårig statlig propaganda och kyrkans syn på alkohol är du nog ändå innerst inne fast du kanske inte är medveten om det.

 Hur förklarar du annars ex.vis Fransmän, Italienares och Spanjorers så totalt annorlunda syn på det här?

Mvh isan lover

Sverige 3,4 döda i trafiken per 100 000 invånare, Spanien - Ingen uppgift, Italien 6,4 döda per 100 000 invånare, Frankrike 6,1 döda per 100 000 invånare.

Så visst finns det en lite annorlunda syn på saker och ting. Resultatet blir också annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det betyder ju att 70% av dom som dör i trafiken är nyktra.?

Mvh isan lover

Det är faktiskar svårt att räkna ut om det var ett allvarligt menat inlägg eller bara ett jäkligt dåligt skämt från din sida. Urbota dumt hur som helst.

 

Fritz..

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...