Jump to content
IGNORERAD

Rismarknader utan mellanhänder öppnas i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

50 minuter sedan, skrev ronoh:

 

Den årliga nederbörden är väldigt viktig, odlar du på en sandbädd så är dock vatten behållningen minimal då allt rinner rätt igenom, den super eroderade jordmånen i Thailand har bra vattenbehållning tyvärr är den inte tillräckligt kemiskt komplex för att kunna behålla några större volymer näring(Anoder som frigörs när växtrötter försurar marken genom att tillföra H+) och det kommer leda till att jorden blir utarmad ganska fort. Det går säkert bra att odla på fruktträd på marken i några årtionden, det blir nog värre för nästkommande generation då marken inte längre är fertil och man måste dumpa fruktansvärda mängder växtnäring för att få en vettig avkastning. Därav så vore det läge att ta rygg av den klimat debatt som pågår och de vanskliga risstödet att kanske se över vad man läger pengarna på och satsa på något långsiktigt lönsamt och klimatsmart.

 

Det finns som sagt inget intresse då långsiktigt tänkande saknas och den kompetens som krävs i ämnet inte existerar pga av att den här typen av vetenskap inte är äldre än 10-15 år. Den dog med indianerna för drygt 500 år sedan och har först nu blivit attraktiv igen. Kommer dock gå åt en hel del skog för att producera träkol för de enorma odlingsytor som man skulle behöva förbättra. 

Den sot eller aska bönderna får gratis från sockerfabrikerna och plöjer ned i jorden, vad har den för egenskaper?

Vanligt där man odlar majs.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    12

  • turisten

    12

  • Chan2014

    6

  • frason

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev leifen:

Den sot eller aska bönderna får gratis från sockerfabrikerna och plöjer ned i jorden, vad har den för egenskaper?

Vanligt där man odlar majs.

Har inte hört talas om det du nämner tidigare men konceptet liknar det som man försöker göra när man blandar ner träkol i jorden. Du vill öka mängden kol (C-2) i jorden då den binder ämnen som tex K+2, Ca+2 osv. 

 

Man ökar helt enkelt mängden näring jorden tar upp. Den näringen släpps sedan till växter när växtrötterna avger H+ för att samla upp näring för att växa inte nog med det du ökar även den mängd vatten som jorden kan absorbera.

 

Problemet med aska och sot är att det sällan stannar kvar i jorden till skillnad från träkol. Sot partiklar är tillräckligt små för att transporteras av vind. Det finns en anledning till att dom bränner risfälten efter varje skörd, man ökar kol halten i jorden och därmed ökar man behållningen av näring kortsiktigt. Det krävs ganska drastiska åtgärder för att få ett till antropogena jordarter som visat sig hållbara i tusentals år och även är själv regenererande, dvs de fortsätter att utvecklas även efter vi människor slutat att odla eller nyttja marken. Det finns jordbäddar som är över 2 m djupa i amazonas djungler.

Dessa jordar anses dyrbara och eftertraktas idag av många lokala bönder därav ett högre marknadsvärde vid försäljning av mark. Det finns till och med företag som bryter den här jorden och säljer den vidare till trädgårds ägare.

 

Dem var inte så dumma förr i tiden, tyvärr så vet vi inte riktigt hur indianerna gjorde för att få till dessa jordar, det har dock observerats väldigt stora mängder kol och fiskben blandat med lergods. 


Jag håller på och blandar ihop lite olika recept som jag skall sprida ut på några ställen där det växer dåligt här uppe i Issan. Handlar om små arealer. Tänkte pröva att odla banan, lime och majs på tre behandlade odlings lotter och vice versa. Det ligger och jäser till sig nu i ca 3 veckor till. Blir plantering i början av dec. Många av bönderna som är nyfikna här. Grannen gav bort 3 säckar egenproducerad träkol till mig och ville inte ha betalt så hon väldigt angelägen till att se resultatet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev ronoh:

Har inte hört talas om det du nämner tidigare men konceptet liknar det som man försöker göra när man blandar ner träkol i jorden. Du vill öka mängden kol (C-2) i jorden då den binder ämnen som tex K+2, Ca+2 osv. 

 

Man ökar helt enkelt mängden näring jorden tar upp. Den näringen släpps sedan till växter när växtrötterna avger H+ för att samla upp näring för att växa inte nog med det du ökar även den mängd vatten som jorden kan absorbera.

 

Problemet med aska och sot är att det sällan stannar kvar i jorden till skillnad från träkol. Sot partiklar är tillräckligt små för att transporteras av vind. Det finns en anledning till att dom bränner risfälten efter varje skörd, man ökar kol halten i jorden och därmed ökar man behållningen av näring kortsiktigt. Det krävs ganska drastiska åtgärder för att få ett till antropogena jordarter som visat sig hållbara i tusentals år och även är själv regenererande, dvs de fortsätter att utvecklas även efter vi människor slutat att odla eller nyttja marken. Det finns jordbäddar som är över 2 m djupa i amazonas djungler.

Dessa jordar anses dyrbara och eftertraktas idag av många lokala bönder därav ett högre marknadsvärde vid försäljning av mark. Det finns till och med företag som bryter den här jorden och säljer den vidare till trädgårds ägare.

 

Dem var inte så dumma förr i tiden, tyvärr så vet vi inte riktigt hur indianerna gjorde för att få till dessa jordar, det har dock observerats väldigt stora mängder kol och fiskben blandat med lergods. 


Jag håller på och blandar ihop lite olika recept som jag skall sprida ut på några ställen där det växer dåligt här uppe i Issan. Handlar om små arealer. Tänkte pröva att odla banan, lime och majs på tre behandlade odlings lotter och vice versa. Det ligger och jäser till sig nu i ca 3 veckor till. Blir plantering i början av dec. Många av bönderna som är nyfikna här. Grannen gav bort 3 säckar egenproducerad träkol till mig och ville inte ha betalt så hon väldigt angelägen till att se resultatet. 

Askan verkar grovkornig och dammar inte, så det finns nog kolbitar kvar i den.

Sen man pressat ut saften ur stjälken använder man resterna till att elda för att producera ånga vid sockerfabrikerna.  Blir stora mängder avfall från pannorna som blir ett win-win läge om bönderna hämtar detta. Transporten kostar förstås.

 

Sett ett annat sätt till jordförbättring eller kanske inte, det är när man odlat i kanske +10 år så schaktar bort 25-30 cm lerjord och börjar odla ris igen.

Det bortschaktade används för att fylla upp och höja mark. Kanske slut på näringsämnen?? Där jag sett detta är det vanligt med salt i marken då det är gammal havsbotten sen några hundra miljoner år sedan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
57 minuter sedan, skrev leifen:

Den sot eller aska bönderna får gratis från sockerfabrikerna och plöjer ned i jorden, vad har den för egenskaper?

Vanligt där man odlar majs.

Hej

Den har nog precis dom jordförbättrande egenskaper som ronoh tog upp, vi använder oss själva av den när vi planterar olika saker, den blandas då med gödsel ifrån kor, bufflar, grisar eller höns.

Det förekommer också att den fördelas på marken och plöjs ned, vi hämtar vårat brända risskal där dom tillverkar och säljer salt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Den har nog precis dom jordförbättrande egenskaper som ronoh tog upp, vi använder oss själva av den när vi planterar olika saker, den blandas då med gödsel ifrån kor, bufflar, grisar eller höns.

Det förekommer också att den fördelas på marken och plöjs ned, vi hämtar vårat brända risskal där dom tillverkar och säljer salt.

Mvh isan lover

Trodde inte det fanns sockerfabriker i din region, där ser man.

Risskalet användes mest till att bränna tegel där jag var.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer vad IL säger. Odlas mycket socker norr om Udon upp mot Ban Dung.

Många ställer om undan för undan. Blir nog så att många familjer bara odlar ris för eget bruk i längden.

Samma gäller väl för gummiträd och oljepalmer som man ser att fälten bara blir större och större för varje år.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
33 minuter sedan, skrev leifen:

Trodde inte det fanns sockerfabriker i din region, där ser man.

Risskalet användes mest till att bränna tegel där jag var.

Hej

Hos oss ät det salt och inte socker dom tillverkar och då bränner risskal för att få vattnet att dunsta fortare, dessa eldar brinner dygnet runt och det blir massor av aska, som bönderna köper för en struntsumma.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ronoh:

Har inte hört talas om det du nämner tidigare men konceptet liknar det som man försöker göra när man blandar ner träkol i jorden. Du vill öka mängden kol (C-2) i jorden då den binder ämnen som tex K+2, Ca+2 osv. 

 

Man ökar helt enkelt mängden näring jorden tar upp. Den näringen släpps sedan till växter när växtrötterna avger H+ för att samla upp näring för att växa inte nog med det du ökar även den mängd vatten som jorden kan absorbera.

 

Problemet med aska och sot är att det sällan stannar kvar i jorden till skillnad från träkol. Sot partiklar är tillräckligt små för att transporteras av vind. Det finns en anledning till att dom bränner risfälten efter varje skörd, man ökar kol halten i jorden och därmed ökar man behållningen av näring kortsiktigt. Det krävs ganska drastiska åtgärder för att få ett till antropogena jordarter som visat sig hållbara i tusentals år och även är själv regenererande, dvs de fortsätter att utvecklas även efter vi människor slutat att odla eller nyttja marken. Det finns jordbäddar som är över 2 m djupa i amazonas djungler.

Dessa jordar anses dyrbara och eftertraktas idag av många lokala bönder därav ett högre marknadsvärde vid försäljning av mark. Det finns till och med företag som bryter den här jorden och säljer den vidare till trädgårds ägare.

 

Dem var inte så dumma förr i tiden, tyvärr så vet vi inte riktigt hur indianerna gjorde för att få till dessa jordar, det har dock observerats väldigt stora mängder kol och fiskben blandat med lergods. 


Jag håller på och blandar ihop lite olika recept som jag skall sprida ut på några ställen där det växer dåligt här uppe i Issan. Handlar om små arealer. Tänkte pröva att odla banan, lime och majs på tre behandlade odlings lotter och vice versa. Det ligger och jäser till sig nu i ca 3 veckor till. Blir plantering i början av dec. Många av bönderna som är nyfikna här. Grannen gav bort 3 säckar egenproducerad träkol till mig och ville inte ha betalt så hon väldigt angelägen till att se resultatet. 

 

Intressant vad du säger.

Ser ju när vi har besökt andra som har oljepalmer att grenarna dom kapar bort där frukten har suttit läggs mellan palmerna bredvid körvägar inne på fältet.

Har sagt många gånger att det vore bättre att dom flisar upp dom. Att bränna dom kanske vore bättre. Blir ju lättare att byta rad om det är fritt mellan träden.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Stämmer vad IL säger. Odlas mycket socker norr om Udon upp mot Ban Dung.

Många ställer om undan för undan. Blir nog så att många familjer bara odlar ris för eget bruk i längden.

Samma gäller väl för gummiträd och oljepalmer som man ser att fälten bara blir större och större för varje år.

 

Mvh. SWED THAI

Hej

Man började odla betydligt mer socker i vårt område redan 2014-2015, nu är många f.d risfält, eucalutusodlingar och cassavaodlingsr omvandlade till sockerrörsfält och fler blir det, detta kan påverka priset på eucalyptus och cassava positivt, en uppgång på framförallt eucalyptus märktes redan förra året.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I våran by så har dom väl hållit på några år. Men dom sista 5 åren så har det exploderat med sockerplantage i byn.

Skapar ju många jobb. Tror att dom har att göra ca 5-6 månader varje år i byn med detta.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Chan2014:

Tydligen har du inte stake att debattera OTOP med mej, hade självklart räknat  med ett bemötande från din sida, OTOP är inte politiskt och det kanske du kom på så här i efterhand och då var det inte roligt länge i ditt lilla inskränkta tänkande, kan informera herrn om att den s.k juntan stöttar och promotar OTOP mer än någonsin, ex lilla vi hade turist ministern med följe på besök för ett par månader sedan, här finns inget för och imot utan en enad organisation oavsätt politisk färg, självklart får du tycka vad du vill men innan du uttalar dej i din politiska iver så ta reda på lite mer fakta, du är precis lika tokig som IL fast hans motpol.

 

Chan2014

 

Har faktiskt ett arbete att sköta, vilket gör att du faktiskt får finna dig i att vänta på mina svar ibland. Jag nämnde OTOP som ett exempel på en verksamhet som jag anser fyller ungefär samma syfte som dessa rismarknader gör, dvs den är främst psykologisk för dom inblandade, ger PR till vissa personer, kan rentav vara till stor hjälp för vissa. Skall erkänna att jag faktiskt inte är någon expert på vare sig rismarknader eller OTOP. Min syn på denna företeelse är att det är ett stöd till diverse hembygdsorienterat pyssel som säljs i små pysselbutiker till turister på flygplatser etc utan att tillföra speciellt mycket mer till Thailands ekonomi än vad t.ex Glitterbutikerna gör i Sverige. Jag kan dock ha fel. Som sagt vet jag inte särskilt mycket om saken. OTOP kanske sysslar med gruvdrift, industriell skogsavverkning, rederiverksamhet och andra sorters tung industri som har en avgörande inverkan på Thailands tillvaro. I så fall ber jag om ursäkt.

För övrigt tycker jag mig inte se något intresse hos dig att debattera saken. Att döma av dina opåkallat ohyfsade kommentarer tolkar jag ditt inlägg som ren grälsjuka snarare än ett intresse för att debattera eller diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SWED THAI:

I våran by så har dom väl hållit på några år. Men dom sista 5 åren så har det exploderat med sockerplantage i byn.

Skapar ju många jobb. Tror att dom har att göra ca 5-6 månader varje år i byn med detta.

 

Mvh. SWED THAI

Och snart håller alla på med sockerplantage, undrar vad som händer då. :)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev frason:

Och snart håller alla på med sockerplantage, undrar vad som händer då. :)

 

Hej

Ja så är det, det gäller nog stt gå lite motströms, det gör frugan nu med eucalyptus och ifjol var det bästa hon hsr fått betalt på nästan 10 år, förväntar mig att även cassavan kan komma att gå upp om tillräckligt många slutar odla.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev frason:

Och snart håller alla på med sockerplantage, undrar vad som händer då. :)

 

Dom har mycket info. I byn från olika instanser.

Tror dom kollar jordmån mm. Har pratat med folk som står i begrepp att odla kakao eller kaffe också. Vissa jordar lämpar sig inte

för detta så det blir väl en provtagning först. Lime har några börjat odla. Sen håller några Tyskar ett projekt med någon oljeväxt som ska vara lätt att

odla. Dom sticker ner en liten pinne från en annan växt i jorden som dom bara behöver vattna så att den slår rot. Blir väl som en buske eller litet träd.

Tror att en rai ger ca 20% i förhållande till oljepalm. Kommer inte på namnet på växten. Tror det slutar på ...ara. Provodling sker nog runt Korat nu.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Växter som ska producera olja är oftast väldigt kräsna när det gäller gödningsämnen, om det nu ska bli något av det hela.

Hur är priset på gödning i Thailand, risken är stor att resultat till slut blir negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Dom har mycket info. I byn från olika instanser.

Tror dom kollar jordmån mm. Har pratat med folk som står i begrepp att odla kakao eller kaffe också. Vissa jordar lämpar sig inte

för detta så det blir väl en provtagning först. Lime har några börjat odla. Sen håller några Tyskar ett projekt med någon oljeväxt som ska vara lätt att

odla. Dom sticker ner en liten pinne från en annan växt i jorden som dom bara behöver vattna så att den slår rot. Blir väl som en buske eller litet träd.

Tror att en rai ger ca 20% i förhållande till oljepalm. Kommer inte på namnet på växten. Tror det slutar på ...ara. Provodling sker nog runt Korat nu.

 

Mvh. SWED THAI

 

Hej

Kaffe har vi en del som har provat på hos oss också, verkar gå hyfsat även i Isaan.

Lime har frugan satt en 20-25 plantor på farmen för något år sedan, ger en del frukt men plantorna var inte så väldigt stora förra året, ska bli skoj att se hur dom har utvecklat sig.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Wangthong:

Har juntan gått ut och sagt att de vill påverka världsmarknadspriset?

 

13 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vilket annat pris är det annars man ska påverka genom lagerhållning?

Thailändarna kan ju inte äta upp allt ris utan bara en bråkdel.

Mvh isan lover

Det bevisade ju förra regeringen att det inte gick att påverka världspriset på ris uppåt genom att lagra upp stora mängder.

Trodde att du hade dragit någon lärdom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
25 minuter sedan, skrev evert 1:

Växter som ska producera olja är oftast väldigt kräsna när det gäller gödningsämnen, om det nu ska bli något av det hela.

Hur är priset på gödning i Thailand, risken är stor att resultat till slut blir negativt.

Hej

Att köpa konstgödning blir dyrt i längden, dessutom ska det inte vara bra för jorden på lång sikt.

Vi kör med nästan bara naturlig gödsel ifrån grisfarmer och hönsfarmer, detta blandas med obränt risskal, bränt risskal och vatten som får stå och jäsa ett tag innan det används som gödning, verkar fungera bra.

Sen har frugan köpt pellets med pressad hönsgödsel som också är betydligt billigare än importerad konstgödning och kemikalier, näringsinnehållet i dessa pellets ska vara högt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Kaffe har vi en del dom har provat på hos oss också, verkar gå hyfsat även i Isaan.

Lime har frugan satt en 20-25 plantor på farmen för något år sedan, ger en del frukt men plantorna var inte så väldigt stora förra året, ska bli skoj att se hur dom har utvecklat sig.

Mvh isan lover

Odlar hon dom (Limen) i stora cementringar? Tror att jordmånen ändrar sig rätt mycket i området kring Ban Dung.

 

Mvh. SWED THAI

Ändrades av SWED THAI
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Wangthong:

 

Det bevisade ju förra regeringen att det inte gick att påverka världspriset på ris uppåt genom att lagra upp stora mängder.

Trodde att du hade dragit någon lärdom. 

Hej

Ja jag och många andra har nog insett för längesedan att lagring knappast påverkar världsmarknadspriset alls och det lär nog även juntan få lärdom om snart.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Oljeväxten heter Jatropha som Tyskarna provar i ett projekt i Thailand nu.

 

Mvh SWED THAI

Hej

Hsr hört talas om denna växt, finns i Australien tror jag?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du gör uppenbarligen samma fel som turisten, juntan betalar nu dubbla marknadspriset precis som Yingluck gjorde, skillnaden är att utgångspriset nu är lägre vilket gör att dubbla marknadspriset nu är lägre än det var tidigare, men båda risstödsprogammen bygger på att staten betalar det dubbla marknadspriset.

Mvh isan lover

 

Hej

I dagens Bangkok Post kan man läsa att juntan har bestämt dig för ett pris på 11 525 baht per ton ris, det ordinarie marknadspriset är 9000 baht, så juntan ger alltså odlarna 2 525 baht per ton i stöd.

Lite märkligt att en del bestraffas för stöd som har blivit till genom majoritetsbeslut via omröstningar i parlamentet, men stöd beslutade av en militärjunta är tydligen ok?

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1123628/rice-price-subsidy-set-at-b11-525-a-tonne

 

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev turisten:

Har faktiskt ett arbete att sköta, vilket gör att du faktiskt får finna dig i att vänta på mina svar ibland. Jag nämnde OTOP som ett exempel på en verksamhet som jag anser fyller ungefär samma syfte som dessa rismarknader gör, dvs den är främst psykologisk för dom inblandade, ger PR till vissa personer, kan rentav vara till stor hjälp för vissa. Skall erkänna att jag faktiskt inte är någon expert på vare sig rismarknader eller OTOP. Min syn på denna företeelse är att det är ett stöd till diverse hembygdsorienterat pyssel som säljs i små pysselbutiker till turister på flygplatser etc utan att tillföra speciellt mycket mer till Thailands ekonomi än vad t.ex Glitterbutikerna gör i Sverige. Jag kan dock ha fel. Som sagt vet jag inte särskilt mycket om saken. OTOP kanske sysslar med gruvdrift, industriell skogsavverkning, rederiverksamhet och andra sorters tung industri som har en avgörande inverkan på Thailands tillvaro. I så fall ber jag om ursäkt.

För övrigt tycker jag mig inte se något intresse hos dig att debattera saken. Att döma av dina opåkallat ohyfsade kommentarer tolkar jag ditt inlägg som ren grälsjuka snarare än ett intresse för att debattera eller diskutera.

Aj fan har du ett jobb att sköta, det hade jag inte förväntat mej, finns ingen anledning för dej att raljera, Sverige vet jag inte så mycket om längre så vad är en glitterbutik, anledningen till ohyfsade kommentarer är för att jag tycker du är en dryg tönt.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Odlar hon dom (Limen) i stora cementringar? Tror att jordmånen ändrar sig rätt mycket i området kring Ban Dung.

 

Mvh. SWED THAI

Hej

Dom flesta odlar i cementringar, men vi har provat både och, vi får se hur det går.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...