Jump to content
IGNORERAD

Rismarknader utan mellanhänder öppnas i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Allmänheten har svarat positivt på de marknader som börjar dyka upp runtom i Thailand där risodlare kan sälja direkt till konsumenter, utan mellanhänder.
I Nakhon Ratchasima tog under söndagen odlare från 17 provinser med sig sju ton ris för att sälja på en marknad vid Thao Suranaree-monumentet. Under lördagen, marknadens första dag, såldes 4,5 ton ris för nästan 140,000 baht. Tre sorters ris fanns tillgängliga till priser på 22-30 baht per kilo. Eftersom det inte fanns några mellanhänder är priserna lägre än marknadspriset, vilket fick köpare att flockas till marknaden.
57-åriga Thong-in Khunnara sade att hon skyndade sig till marknaden efter att ha fått höra om regeringens planer på att öppna marknader där odlare kan sälja sina produkter direkt till konsumenter. Hon köpte 50 kilo hom mali-ris och 5 kilo brunt ris för 1,550 baht.

I den nordliga provinsen Lampang öppnades en rismarknad vid Kaad Thung Kwian, och man lottade till och med ut elektriska apparater till personer som köpte tre eller fler påsar. Chuchai Chansakao, föreståndare för Kaad Thung Kwian, sade att han använde sina egna pengar för att köpa priserna eftersom han vill hjälpa odlarna.

 

c1_1128529_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    12

  • turisten

    12

  • Chan2014

    6

  • frason

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Ett bra initiativ som ger folk möjlighet att köpa ris billigare, men jag har ändå svårt att se hur dessa små marknader ska kunna ersätta och hantera dom mängder som produceras årligen i Thailand.

Thailand är ju världens största risexportör och det är nog inte möjligt för Thailändarna att äta upp allt ris själva, ytterligare åtgärder behövs för att kunna hantera dom volymer det handlar om.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ett bra initiativ som ger folk möjlighet att köpa ris billigare, men jag har ändå svårt att se hur dessa små marknader ska kunna ersätta och hantera dom mängder som produceras årligen i Thailand.

Thailand är ju världens största risexportör och det är nog inte möjligt för Thailändarna att äta upp allt ris själva, ytterligare åtgärder behövs för att kunna hantera dom volymer det handlar om.

Mvh isan lover

En del är aldrig nöjda... "Suck".

 

Fick jag ett inlägg borttaget i veckan som handlade om att bensinbolag hjälper till gratis med att kostnadsfritt sälja ris för bönderna... Skumt forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev Tekkor:

En del är aldrig nöjda... "Suck".

 

Fick jag ett inlägg borttaget i veckan som handlade om att bensinbolag hjälper till gratis med att kostnadsfritt sälja ris för bönderna... Skumt forum.

Hej

Idéen med rismarknader utan mellanhänder är väl bra men jag ser det inte som en lösning på dom problem som ligger bakom att juntan nu inför ett eget risstödsprogram.

Sen har ju folk på landet kunnat köpa ris direkt ifrån odlarna utan mellanhänder i hundratals år redan, men för folk i städer är denna handel kanske något nytt och önskvärt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tekkor:

En del är aldrig nöjda... "Suck".

 

Fick jag ett inlägg borttaget i veckan som handlade om att bensinbolag hjälper till gratis med att kostnadsfritt sälja ris för bönderna... Skumt forum.

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/6/2016 at 20:39, skrev Isan Lover:

Hej

Ett bra initiativ som ger folk möjlighet att köpa ris billigare, men jag har ändå svårt att se hur dessa små marknader ska kunna ersätta och hantera dom mängder som produceras årligen i Thailand.

Thailand är ju världens största risexportör och det är nog inte möjligt för Thailändarna att äta upp allt ris själva, ytterligare åtgärder behövs för att kunna hantera dom volymer det handlar om.

Mvh isan lover

Det är lite som IL säger. Det handlar om fruktansvärda volymer ris. Min svåger med sina blygsamma 20 rai får ut ca 80 säckar ris per rai/år det blir några ton ris. Tänk dig några miljoner risfarmare som skopar upp hundratals säckar ris från sina små risfält. Det ligger miljontals ton med ris och soltorkar längs med vägarna här upp i Issan, att det sälj 4.5 ton ris på en rismarknad är lite som en fjärt i rymden, tyvärr. 

 

Nu går svågern till närmsta ris upphandlare och får ca 7-8 baht kg för deras oskalade ris vilket är direkt förnedrande. Hade jag varit risbonde så hade jag startat uppror direkt, det är inte kul att stå i väggrenen när solen steker och fösa in ris i säckar., sedan när du är klar ska du lyfta upp alla dessa rissäckar på en sönderkörd pickis och sedan köra några mil på trasiga vägar till närmsta upphandlare. Pengarna man får ska sedan räcka till att betala allting kring risodlingen och om man har tur så får man några baht över till att skicka ungarna till skola så de slipper gå i samma fotspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev ronoh:

Det är lite som IL säger. Det handlar om fruktansvärda volymer ris. Min svåger med sina blygsamma 20 rai får ut ca 80 säckar ris per rai/år det blir några ton ris. Tänk dig några miljoner risfarmare som skopar upp hundratals säckar ris från sina små risfält. Det ligger miljontals ton med ris och soltorkar längs med vägarna här upp i Issan, att det sälj 4.5 ton ris på en rismarknad är lite som en fjärt i rymden, tyvärr. 

 

Nu går svågern till närmsta ris upphandlare och får ca 7-8 baht kg för deras oskalade ris vilket är direkt förnedrande. Hade jag varit risbonde så hade jag startat uppror direkt, det är inte kul att stå i väggrenen när solen steker och fösa in ris i säckar., sedan när du är klar ska du lyfta upp alla dessa rissäckar på en sönderkörd pickis och sedan köra några mil på trasiga vägar till närmsta upphandlare. Pengarna man får ska sedan räcka till att betala allting kring risodlingen och om man har tur så får man några baht över till att skicka ungarna till skola så de slipper gå i samma fotspår.

Hej

Roligt att höra ifrån en som förstår vilka enorma volymer det handlar om och vilka vedermödor dom små odlarna måste utstå för att lite pengar i slutändan, när man sen hör andra kalla dessa hårt arbetande människor för lata och dumma blir man både ledsen och förbannad.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-06 at 14:39, skrev Isan Lover:

Hej

Ett bra initiativ som ger folk möjlighet att köpa ris billigare, men jag har ändå svårt att se hur dessa små marknader ska kunna ersätta och hantera dom mängder som produceras årligen i Thailand.

Thailand är ju världens största risexportör och det är nog inte möjligt för Thailändarna att äta upp allt ris själva, ytterligare åtgärder behövs för att kunna hantera dom volymer det handlar om.

Mvh isan lover

Det är nog bäst du läser på. Fast å andra sidan brukar du tolka det mesta du läser fel. Du skulle kanske gå något minnesträningsprogram istället. Tror inte att juntans attitydjusteringsprogram är något för dig så du får söka dig något annat.

Så här var det! 

Thailand var en gång i tiden världens största risexportör, men är det inte längre sedan ett antal år tillbaka. En viss regering i Thailand fick i en kombination av hybris och tanken att sko sig själva på den fattiga befolkningen den fantastiska ideen att få de thailändska risbönderna att rösta på rätt parti. Med förspegling att risbönderna skulle få bra betalt för riset, fick de sina röster och förstörde med ett idi*tiskt risprogram Thailands ställning på värdsmarknaden. Kortsiktigt visade det sig bra för en del bönder. Fast efter en stund räkte varken regeringens pengar eller alla lagerhus i landet för att fortsätta att köpa upp ris för vansinniga överpriser. Allt detta gjorde de till den grad så bra att den thailändska risexporten knappast kommer att ta sig på bra många år framåt.   

 

På grund av att de thailändska bönderna tappat stora exportkvantiteter men ej dragit ner på produktionen kommer de även i fortsättningen behöva enorma lagerhus för att lagra det ris de producerar och inte kan exportera. Det vettigaste vore att ge risbönderna ersättning för att inte odla ris. Istället odla något annat på markerna. Att sedan juntan fortsätter med detta i mindre skala med detta idi*tiska sätt att hantera risöverskottet kommer ej att vara bra för landet. Men det värsta gjorde redan föregångarna till juntan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det är nog bäst du läser på. Fast å andra sidan brukar du tolka det mesta du läser fel. Du skulle kanske gå något minnesträningsprogram istället. Tror inte att juntans attitydjusteringsprogram är något för dig så du får söka dig något annat.

Så här var det! 

Thailand var en gång i tiden världens största risexportör, men är det inte längre sedan ett antal år tillbaka. En viss regering i Thailand fick i en kombination av hybris och tanken att sko sig själva på den fattiga befolkningen den fantastiska ideen att få de thailändska risbönderna att rösta på rätt parti. Med förspegling att risbönderna skulle få bra betalt för riset, fick de sina röster och förstörde med ett idi*tiskt risprogram Thailands ställning på värdsmarknaden. Kortsiktigt visade det sig bra för en del bönder. Fast efter en stund räkte varken regeringens pengar eller alla lagerhus i landet för att fortsätta att köpa upp ris för vansinniga överpriser. Allt detta gjorde de till den grad så bra att den thailändska risexporten knappast kommer att ta sig på bra många år framåt.   

 

På grund av att de thailändska bönderna tappat stora exportkvantiteter men ej dragit ner på produktionen kommer de även i fortsättningen behöva enorma lagerhus för att lagra det ris de producerar och inte kan exportera. Det vettigaste vore att ge risbönderna ersättning för att inte odla ris. Istället odla något annat på markerna. Att sedan juntan fortsätter med detta i mindre skala med detta idi*tiska sätt att hantera risöverskottet kommer ej att vara bra för landet. Men det värsta gjorde redan föregångarna till juntan. 

Hej

Så varför fortsätter då juntan med något som har pågått sedan 80- talet om det nu är så dåligt?

 

Det jag vänder mig emot är tanken på att juntans små lokala rismarknader, bensinstationer som säljer ris, organisationer och privatpersoner som Yingluck på något vis skulle kunna ersätta det ordinarie systemet med uppköpare och storskalig export, det går helt enkelt inte p.g.a dom stora volymerna, tillgång på  lokaler, transportresurser och förädlingsindustrier som behövs.

 

Att staten skulle promota nya grödor är jag överens med dig om, detta har jag efterlyst länge, när juntaledaren kom till makten sa han att folk skulle börja odla annat och mer lönsamma grödor som vissa exotiska frukter o.s.v, men det var ju bara ett problem med detta, nämligen att vare sig jordmån eller klimat riktigt passar för detta i norr och nordost.

 

Efter detta blev det tyst ifrån juntan om detta med nya grödor och omställning, det finns förmodligen ingen ny supergröda eller frukt som skulle kunna ersätta riset och lösa problemen.

 

Nu satsar även juntan på ett risstödsprogram till dubbla marknadspriset, lagerhållning i förhoppning om att påverka världsmarknadspriset uppåt o.s.v, men inget tyder väl tyvärr på att detta kommer att lyckas särskilt bra den här gången heller.

 

Gör man inget för att ställa om ifrån risodling till annat lär samma stöd behövas även nästa år och nästa o.s.v, det är en ond cirkel och i Vietnam bryr man dig tydligen inte om att tävla vidare om förstaplatsen längre, där uppmanar man bönderna att sluta odla ris.

Mvh isan lover

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att det blir massor av risförsäljare på lokala marknader som blir utan sysselsättning om myndigheter styr den lokala marknaden.

 

Här finns det många som åker långa sträckor och köper oskalat ris direkt av bönderna, förädlar detta och säljer på lösvikt nästan överallt.

 

Priser från 30b som inte ger dom några rikedomar men stora uppoffringar.

Ingen har väl hindrat någon risbonde att själv skala och rensa sitt ris samt att själv sälja det på kvällsmarknaderna till tre-fyra gånger värdet?

 

Ett bord med enkelt tak kostar 10b i hyra per marknadsdag här.

 

Här behöver varken juntor eller andra myndigheter lägga sig i. Denna symbios mellan bönder och marknadsnasare har fungerat i generationer.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev leifen:

Skulle tro att det blir massor av risförsäljare på lokala marknader som blir utan sysselsättning om myndigheter styr den lokala marknaden.

 

Här finns det många som åker långa sträckor och köper oskalat ris direkt av bönderna, förädlar detta och säljer på lösvikt nästan överallt.

 

Priser från 30b som inte ger dom några rikedomar men stora uppoffringar.

Ingen har väl hindrat någon risbonde att själv skala och rensa sitt ris samt att själv sälja det på kvällsmarknaderna till tre-fyra gånger värdet?

 

Ett bord med enkelt tak kostar 10b i hyra per marknadsdag här.

 

Här behöver varken juntor eller andra myndigheter lägga sig i. Denna symbios mellan bönder och marknadsnasare har fungerat i generationer.

Vad kostar maskinen som skalar och rensar riset ,jag vet, det skriver du inte nåt om, som om dom skulle kunna göra det för hand, Pucko

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så varför fortsätter då juntan med något som har pågått sedan 80- talet om det nu är så dåligt?

 

Det jag vänder mig emot är tanken på att juntans små lokala rismarknader, bensinstationer som säljer ris, organisationer och privatpersoner som Yingluck på något vis skulle kunna ersätta det ordinarie systemet med uppköpare och storskalig export, det går helt enkelt inte p.g.a dom stora volymerna, tillgång på  lokaler, transportresurser och förädlingsindustrier som behövs.

 

Att staten skulle promota nya grödor är jag överens med dig om, detta har jag efterlyst länge, när juntaledaren kom till makten sa han att folk skulle börja odla annat och mer lönsamma grödor som vissa exotiska frukter o.s.v, men det var ju bara ett problem med detta, nämligen att vare sig jordmån eller klimat riktigt passar för detta i norr och nordost.

 

Efter detta blev det tyst ifrån juntan om detta med nya grödor och omställning, det finns förmodligen ingen ny supergröda eller frukt som skulle kunna ersätta riset och lösa problemen.

 

Nu satsar även juntan på ett risstödsprogram till dubbla marknadspriset, lagerhållning i förhoppning om att påverka världsmarknadspriset uppåt o.s.v, men inget tyder väl tyvärr på att detta kommer att lyckas särskilt bra den här gången heller.

 

Gör man inget för att ställa om ifrån risodling till annat lär samma stöd behövas även nästa år och nästa o.s.v, det är en ond cirkel och i Vietnam bryr man dig tydligen inte om att tävla vidare om förstaplatsen längre, där uppmanar man bönderna att sluta odla ris.

Mvh isan lover

 

 

 

 

Nu bär det iväg igen! Risstödet har pågått länge men spårade ut totalt med förra regeringen. De förluster som förra regeringen orsakade landet på några få år, är nog lika mycket som risstödet kostat landet sedan 80-talet och fram till det idi*tiska risprogrammet började.

 

Där har du de ungefärliga proportionerna på idi*tin att orsaka brist av ris på världsmarknaden!

 

Det stora problemet numera är att förra regeringen förstörde exportmarknaden. Redan förut så behövdes göra något åt överskottet på ris. Att då börja betala priser för riset som var skyhögt över världspriset var den riktiga dödsstöten för de thailändska risbönderna. De enorma mängder som då lades på lager för att förstöras, förstörde ryktet och förtroendet för de thailändska risexportörerna. Detta kommer att drabba det thailändska folket i många år framöver.

 

Förstår du detta?

 

Varför juntan fortsätter med en liknande variant av risstöd gör de väl för att de inte bara kan lämna de thailändska bönderna åt sitt öde. Fast hade inte det idi*tiska risprogrammet sedan tidigare regering totalt sabbat marknaden hade landets risbönder och hela Thailand varit i en betydligt bättre sits. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Vad kostar maskinen som skalar och rensar riset ,jag vet, det skriver du inte nåt om, som om dom skulle kunna göra det för hand, Pucko

Jo, men du kan inte läsa och förstå , man höjer värdet från 7 till + 30b med maskiner.

Där får man räkna hem kostnaden för maskinen. Eller att man låter någon kvarnägare skala sitt ris för några b per kilo.

 

Kostar en maskin 50.000b för småskaligt bruk så kan man räkna hem investeringen på kanske 2-5 ton.

 

Vi blev tillfrågade att köpa en morbrors stora maskin för farangpriset 80.000b då han flyttat och kör taxi i Bkk.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

Jo, men du kan inte läsa och förstå , man höjer värdet från 7 till + 30b med maskiner.

Där får man räkna hem kostnaden för maskinen. Eller att man låter någon kvarnägare skala sitt ris för några b per kilo.

 

Kostar en maskin 50.000b för småskaligt bruk så kan man räkna hem investeringen på kanske 2-5 ton.

 

Vi blev tillfrågade att köpa en morbrors stora maskin för farangpriset 80.000b då han flyttat och kör taxi i Bkk.

Dom finns lite olika sorter men grannen bet 200000 Bath hur många har råd att punga ut med dom pengarna och om alla hade

en sån vem skulle betala för skalat ris, alla hade ju skalat sitt ris. Så dina 80000 Bth är nog bara fantasier eller dumheter att du inte köpte

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Boa52:

Dom finns lite olika sorter men grannen bet 200000 Bath hur många har råd att punga ut med dom pengarna och om alla hade

en sån vem skulle betala för skalat ris, alla hade ju skalat sitt ris. Så dina 80000 Bth är nog bara fantasier eller dumheter att du inte köpte

Vad ska han med en sån maskin till? Torrskala?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frason:

Vad ska han med en sån maskin till? Torrskala?

Leifen mena du han klarar inte av nån maskin så låt han sova. Torrsova:smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Boa52:

Dom finns lite olika sorter men grannen bet 200000 Bath hur många har råd att punga ut med dom pengarna och om alla hade

en sån vem skulle betala för skalat ris, alla hade ju skalat sitt ris. Så dina 80000 Bth är nog bara fantasier eller dumheter att du inte köpte

Nu får du ge dig

 

Finns billiga risskalare/sorterare att få tag i. Frugans släktingar har skaffat en och de är inte rika men kan dra in extrapengar på den

DSC07683.jpgDSC07684.jpg

och med tanke på hur de bor så är de inte direkt några godsägare ;)

DSC07689.jpg

och ingen flådig bil har de heller

DSC07685.jpg

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu får du ge dig

 

Finns billiga risskalare/sorterare att få tag i. Frugans släktingar har skaffat en och de är inte rika men kan dra in extrapengar på den

DSC07683.jpgDSC07684.jpg

och med tanke på hur de bor så är de inte direkt några godsägare ;)

DSC07689.jpg

och ingen flådig bil har de heller

DSC07685.jpg

 

En sån hade min frus pappa och han är död sedan 18 år sä den är väl inte så effektiv, klart den får man köpa för en spoystyver

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

 

 

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så varför fortsätter då juntan med något som har pågått sedan 80- talet om det nu är så dåligt?

 

Det jag vänder mig emot är tanken på att juntans små lokala rismarknader, bensinstationer som säljer ris, organisationer och privatpersoner som Yingluck på något vis skulle kunna ersätta det ordinarie systemet med uppköpare och storskalig export, det går helt enkelt inte p.g.a dom stora volymerna, tillgång på  lokaler, transportresurser och förädlingsindustrier som behövs.

 

Att staten skulle promota nya grödor är jag överens med dig om, detta har jag efterlyst länge, när juntaledaren kom till makten sa han att folk skulle börja odla annat och mer lönsamma grödor som vissa exotiska frukter o.s.v, men det var ju bara ett problem med detta, nämligen att vare sig jordmån eller klimat riktigt passar för detta i norr och nordost.

 

Efter detta blev det tyst ifrån juntan om detta med nya grödor och omställning, det finns förmodligen ingen ny supergröda eller frukt som skulle kunna ersätta riset och lösa problemen.

 

Nu satsar även juntan på ett risstödsprogram till dubbla marknadspriset, lagerhållning i förhoppning om att påverka världsmarknadspriset uppåt o.s.v, men inget tyder väl tyvärr på att detta kommer att lyckas särskilt bra den här gången heller.

 

Gör man inget för att ställa om ifrån risodling till annat lär samma stöd behövas även nästa år och nästa o.s.v, det är en ond cirkel och i Vietnam bryr man dig tydligen inte om att tävla vidare om förstaplatsen längre, där uppmanar man bönderna att sluta odla ris.

Mvh isan lover

 

 

 

 

Tja, som det tidigare skrivits om så har juntan naturligtvis insett det ohållbara i fortsatt risstöd. På längre sikt måste helt enkelt en massa risbönder börja ägna sig åt annat. Om detta innebär fortsatt jordbruk eller något helt annat återstår väl att se. Sannolikt finns det mängder av saker dessa enorma mängder pengar skulle kunna användas till som är bra mycket mer utvecklande för landet än att odla ris som man sedan låter ruttna bort i någon lagerlokal.

Beträffande rismarknader så är väl det något sorts psykologiskt inslag i stil med OTOP. Att sälja några hundra kilo ris eller ett tjugotal virkade grytlappar om året är väl av ungefär samma nationalekonomiska dignitet.

Att juntan har fortsatt med risstöd på kort sikt beror på att det finns ett enormt överskott på ris pga en ovanligt stor skörd, vikande efterfrågan samt enorma lager osålt ris sedan Yinglucks dagar som pressar ner priset. Man kan utan tvekan dra fram den gamla klassiska liknelsen med att pissa i byxorna på vintern... Det värmer gott en kort stund men sedan blir det bara värre och värre.

 

Long-term strategy aims to deal with the recurring problem of falling rice prices; more cash crops to be promoted.

THE government is pushing for a comprehensive set of long-term measures to reduce the rice acreage and promoting alternative crops to prevent a repeat of the current rice price slump.

 

http://www.nationmultimedia.com/news/national/30299326

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev turisten:

 

Tja, som det tidigare skrivits om så har juntan naturligtvis insett det ohållbara i fortsatt risstöd. På längre sikt måste helt enkelt en massa risbönder börja ägna sig åt annat. Om detta innebär fortsatt jordbruk eller något helt annat återstår väl att se. Sannolikt finns det mängder av saker dessa enorma mängder pengar skulle kunna användas till som är bra mycket mer utvecklande för landet än att odla ris som man sedan låter ruttna bort i någon lagerlokal.

Beträffande rismarknader så är väl det något sorts psykologiskt inslag i stil med OTOP. Att sälja några hundra kilo ris eller ett tjugotal virkade grytlappar om året är väl av ungefär samma nationalekonomiska dignitet.

Att juntan har fortsatt med risstöd på kort sikt beror på att det finns ett enormt överskott på ris pga en ovanligt stor skörd, vikande efterfrågan samt enorma lager osålt ris sedan Yinglucks dagar som pressar ner priset. Man kan utan tvekan dra fram den gamla klassiska liknelsen med att pissa i byxorna på vintern... Det värmer gott en kort stund men sedan blir det bara värre och värre.

 

Long-term strategy aims to deal with the recurring problem of falling rice prices; more cash crops to be promoted.

THE government is pushing for a comprehensive set of long-term measures to reduce the rice acreage and promoting alternative crops to prevent a repeat of the current rice price slump.

 

http://www.nationmultimedia.com/news/national/30299326

Håller med om att det inte längre är hållbart att odla ris som sedan ingen vill köpa till vettigt pris. De andra grödor som finns kräver större kapital och långsiktig planering än ris för att kunna ersätta det befintliga ris jordbruket. Det skulle medföra att risbönderna inte har någon avkastning på sin mark under en visstid till följd av tex plantering av gummiträd eller jordmåns förbättring, den jordmån som idag används för ris har dålig kemisk retention och vatten absorption. Det krävs konstant svedjebränning och näringstillsatser för att odla en gröda som ris här uppe i Yasothon området. Ska man odla tex majs så måste man nog titta på "terra preta" konceptet som fungerat i sydamerika fattiga jordar. Tyvärr så sker det inga större satsningar på långsiktiga lösningar inom jordbruket här. Man vill ha pengarna i handen direkt inte om 2 år då marken har möjlighet att generera en större avkastning av det skälet att bönderna redan lever på marginalen.

 

Terra preta är lite off topic kanske kan vara värt att starta en egen tråd om det finns intresse. Jag håller själv på med ett småskaligt "terra preta"projekt här uppe i Issan, då jag fick upp intresset för marklära när jag pluggade mitt första år inom geovetenskap. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Boa52:

Dom finns lite olika sorter men grannen bet 200000 Bath hur många har råd att punga ut med dom pengarna och om alla hade

en sån vem skulle betala för skalat ris, alla hade ju skalat sitt ris. Så dina 80000 Bth är nog bara fantasier eller dumheter att du inte köpte

 

Köper du på rätt ställe för eget bruk, så får du idag en ny maskin för ca 50-60.000 Baht.

Kapacitet på knappa tonnet i timmen, så det kan ju räcka till att tjäna pengar på andras ris också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom finns lite olika sorter men grannen bet 200000 Bath hur många har råd att punga ut med dom pengarna och om alla hade

en sån vem skulle betala för skalat ris, alla hade ju skalat sitt ris. Så dina 80000 Bth är nog bara fantasier eller dumheter att du inte köpte



Jag tror inte att du fattar hur det går till. Man hjälper varandra i byarna. Min svåger har skalningsmaskin. Och han utför tjänsten åt grannarna och får betalt i ris. Således räcker det med en maskin i varje by.
Det är ju samma med plocknings maskiner. Dom hyr dom ju in när det är dax. Vilket gör att en person åker runt mellan byarna med sin maskin och tar betalt för sina tjänster. Således behöver inte var man ligga ute med dom stora pengarna.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Boa52:

Dom finns lite olika sorter men grannen bet 200000 Bath hur många har råd att punga ut med dom pengarna och om alla hade

en sån vem skulle betala för skalat ris, alla hade ju skalat sitt ris. Så dina 80000 Bth är nog bara fantasier eller dumheter att du inte köpte

Ja, det var dumheter att jag som farang inte köpte något jag inte behöver, bara för att priset var rätt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...