Jump to content
IGNORERAD

Rismarknader utan mellanhänder öppnas i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev leifen:

Ja, det var dumheter att jag som farang inte köpte något jag inte behöver, bara för att priset var rätt.

 

Köp två nästa gång istället :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    12

  • turisten

    12

  • Chan2014

    6

  • frason

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 11/6/2016 at 21:55, skrev Tekkor:

En del är aldrig nöjda... "Suck".

 

Fick jag ett inlägg borttaget i veckan som handlade om att bensinbolag hjälper till gratis med att kostnadsfritt sälja ris för bönderna... Skumt forum.

Kan bara hålla med ett väldigt skumt forum, styrt och applåderar av en hel del skumtomtar.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-06 at 21:55, skrev Tekkor:

En del är aldrig nöjda... "Suck".

 

Fick jag ett inlägg borttaget i veckan som handlade om att bensinbolag hjälper till gratis med att kostnadsfritt sälja ris för bönderna... Skumt forum.

 

Ditt inlägg togs bort för att det hade lite för mycket trams om Sveriges politik hit och dit.

Har skrivit det otaliga gånger, att sådana inlägg tas bort eller flyttas till älg-tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev turisten:

 

Tja, som det tidigare skrivits om så har juntan naturligtvis insett det ohållbara i fortsatt risstöd. På längre sikt måste helt enkelt en massa risbönder börja ägna sig åt annat. Om detta innebär fortsatt jordbruk eller något helt annat återstår väl att se. Sannolikt finns det mängder av saker dessa enorma mängder pengar skulle kunna användas till som är bra mycket mer utvecklande för landet än att odla ris som man sedan låter ruttna bort i någon lagerlokal.

Beträffande rismarknader så är väl det något sorts psykologiskt inslag i stil med OTOP. Att sälja några hundra kilo ris eller ett tjugotal virkade grytlappar om året är väl av ungefär samma nationalekonomiska dignitet.

Att juntan har fortsatt med risstöd på kort sikt beror på att det finns ett enormt överskott på ris pga en ovanligt stor skörd, vikande efterfrågan samt enorma lager osålt ris sedan Yinglucks dagar som pressar ner priset. Man kan utan tvekan dra fram den gamla klassiska liknelsen med att pissa i byxorna på vintern... Det värmer gott en kort stund men sedan blir det bara värre och värre.

 

Long-term strategy aims to deal with the recurring problem of falling rice prices; more cash crops to be promoted.

THE government is pushing for a comprehensive set of long-term measures to reduce the rice acreage and promoting alternative crops to prevent a repeat of the current rice price slump.

 

http://www.nationmultimedia.com/news/national/30299326

Det där med OTOP får du nog förklara närmare, har du möjligen googlat dej fram eller möjligen dragit några förhastade slutsatser om något du inte tycks vara insatt i, frun har gått från några 100 bht till en omsättning på i runda slängar 1.2 milj bht årligen på 5 år, detta med tacksam hjälp från OTOP och diverse andra statliga organisationer så som Panit, Usagram, m.fl som hjälper småbrukare.

Chan2014

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Ditt inlägg togs bort för att det hade lite för mycket trams om Sveriges politik hit och dit.

Har skrivit det otaliga gånger, att sådana inlägg tas bort eller flyttas till älg-tråden.

Du borde nog anlita en flyttfirma, modell större, till att ta hand om det jobbet. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Jag tror inte att du fattar hur det går till. Man hjälper varandra i byarna. Min svåger har skalningsmaskin. Och han utför tjänsten åt grannarna och får betalt i ris. Således räcker det med en maskin i varje by.
Det är ju samma med plocknings maskiner. Dom hyr dom ju in när det är dax. Vilket gör att en person åker runt mellan byarna med sin maskin och tar betalt för sina tjänster. Således behöver inte var man ligga ute med dom stora pengarna.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

 

Bra, då slapp jag skiva det.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev leifen:

Ja, det var dumheter att jag som farang inte köpte något jag inte behöver, bara för att priset var rätt.

 

Frugan brukar göra sådana affärer.  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev leifen:

Skulle tro att det blir massor av risförsäljare på lokala marknader som blir utan sysselsättning om myndigheter styr den lokala marknaden.

 

Här finns det många som åker långa sträckor och köper oskalat ris direkt av bönderna, förädlar detta och säljer på lösvikt nästan överallt.

 

Priser från 30b som inte ger dom några rikedomar men stora uppoffringar.

Ingen har väl hindrat någon risbonde att själv skala och rensa sitt ris samt att själv sälja det på kvällsmarknaderna till tre-fyra gånger värdet?

 

Ett bord med enkelt tak kostar 10b i hyra per marknadsdag här.

 

Här behöver varken juntor eller andra myndigheter lägga sig i. Denna symbios mellan bönder och marknadsnasare har fungerat i generationer.

Hej

I alla byar har man väl sålt ris och kommer att fortsätta med detts, det jag vänder mig emot är att detta skulle kunna utgöra någon slags ersättning till dom lokala uppköparna och exportörerna i Bangkok.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Nu får du ge dig

 

Finns billiga risskalare/sorterare att få tag i. Frugans släktingar har skaffat en och de är inte rika men kan dra in extrapengar på den

DSC07683.jpgDSC07684.jpg

och med tanke på hur de bor så är de inte direkt några godsägare ;)

DSC07689.jpg

och ingen flådig bil har de heller

DSC07685.jpg

 

Hej

Den här typen av maskin finns nog redan i varje by i ett eller några exemplar, den duger gott till det ris byborna äter själva och visst ger det innehavaren lite inkomster, men det skulle behöva tusentals såna för attversätta dom som finns på fabrikerna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I alla byar har man väl sålt ris och kommer att fortsätta med detts, det jag vänder mig emot är att detta skulle kunna utgöra någon slags ersättning till dom lokala uppköparna och exportörerna i Bangkok.

Mvh isan lover

Hänger inte med dig nu, i början av tråden var det ett bra intiativ och en bra idé från din sida men nu vänder du dig emot detta???

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev Wangthong:

Nu bär det iväg igen! Risstödet har pågått länge men spårade ut totalt med förra regeringen. De förluster som förra regeringen orsakade landet på några få år, är nog lika mycket som risstödet kostat landet sedan 80-talet och fram till det idi*tiska risprogrammet började.

 

Där har du de ungefärliga proportionerna på idi*tin att orsaka brist av ris på världsmarknaden!

 

Det stora problemet numera är att förra regeringen förstörde exportmarknaden. Redan förut så behövdes göra något åt överskottet på ris. Att då börja betala priser för riset som var skyhögt över världspriset var den riktiga dödsstöten för de thailändska risbönderna. De enorma mängder som då lades på lager för att förstöras, förstörde ryktet och förtroendet för de thailändska risexportörerna. Detta kommer att drabba det thailändska folket i många år framöver.

 

Förstår du detta?

 

Varför juntan fortsätter med en liknande variant av risstöd gör de väl för att de inte bara kan lämna de thailändska bönderna åt sitt öde. Fast hade inte det idi*tiska risprogrammet sedan tidigare regering totalt sabbat marknaden hade landets risbönder och hela Thailand varit i en betydligt bättre sits. 

Hej

Även juntan betalar nu ett skyhögt pris för riset 13 000 baht per ton, nästan det samma som Yingluck vilket media har påpekat.

Inte många tror heller att juntan kommer att kunna påverka världsmarknadspriset via lagring, den sommarveranda får se hur det slutar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev leifen:

Hänger inte med dig nu, i början av tråden var det ett bra intiativ och en bra idé från din sida men nu vänder du dig emot detta???

Hej

Inte alls bönderna ska naturligtvis fortsätta att sälja så mycket ris dom kan själva, det gynnar både säljare och köpare, men dom kommer ändå att få enorma mängder ris över som måste tas om hand via anda och större uppköpare och exportörer.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Även juntan betalar nu ett skyhögt pris för riset 13 000 baht per ton, nästan det samma som Yingluck vilket media har påpekat.

Inte många tror heller att juntan kommer att kunna påverka världsmarknadspriset via lagring, den sommarveranda får se hur det slutar.

Mvh isan lover

 

Hm, nästan detsamma?

 

In addition, the previous government set much higher levels for its price pledges, offering more than Bt20,000 per tonne for Hom Mali rice and Bt15,000 per tonne for white rice, compared to the Bt13,000 and Bt10,500 per tonne pledged by the Prayut administration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev turisten:

 

Hm, nästan detsamma?

 

In addition, the previous government set much higher levels for its price pledges, offering more than Bt20,000 per tonne for Hom Mali rice and Bt15,000 per tonne for white rice, compared to the Bt13,000 and Bt10,500 per tonne pledged by the Prayut administration.

Hej

Där ser du själv att skillnaden inte är så stor, tar du sen med i beräkningen att priset på ris är lägre nu än då så blir skillnaden ändå mindre, just detta har media i Thailand uppmärksammat och påpekat.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Där ser du själv att skillnaden inte är så stor, tar du sen med i beräkningen att priset på ris är lägre nu än då så blir skillnaden ändå mindre, just detta har media i Thailand uppmärksammat och påpekat.

Mvh isan lover

5000 är ingen stor skillnad???? Kan tala om för dig att det är definitivt inte "nästan samma".

Ändrades av turisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 minuter sedan, skrev turisten:

5000 är ingen stor skillnad???? Kan tala om för dig att det är definitivt inte "nästan samma".

Hej

Då tar du inte hänsyn alls till att priset är lägre nu, gör du det blir skillnaden betydligt mindre vilket media helt riktigt har påpekat.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Då tar du inte hänsyn alls till att priset är lägre nu, gör du det blir skillnaden betydligt mindre vilket media helt riktigt har påpekat.

Mvh isan lover

 

Här pekar ju just media på att det är stor skillnad!!! 2/3 av priset förra regeringen satte.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Även juntan betalar nu ett skyhögt pris för riset 13 000 baht per ton, nästan det samma som Yingluck vilket media har påpekat.

Inte många tror heller att juntan kommer att kunna påverka världsmarknadspriset via lagring, den sommarveranda får se hur det slutar.

Mvh isan lover

Har juntan gått ut och sagt att de vill påverka världsmarknadspriset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Här pekar ju just media på att det är stor skillnad!!! 2/3 av priset förra regeringen satte.

 

/ SatanG

Hej

Du gör uppenbarligen samma fel som turisten, juntan betalar nu dubbla marknadspriset precis som Yingluck gjorde, skillnaden är att utgångspriset nu är lägre vilket gör att dubbla marknadspriset nu är lägre än det var tidigare, men båda risstödsprogammen bygger på att staten betalar det dubbla marknadspriset.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Wangthong:

Har juntan gått ut och sagt att de vill påverka världsmarknadspriset?

Hej

Vilket annat pris är det annars man ska påverka genom lagerhållning?

Thailändarna kan ju inte äta upp allt ris utan bara en bråkdel.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du gör uppenbarligen samma fel som turisten, juntan betalar nu dubbla marknadspriset precis som Yingluck gjorde, skillnaden är att utgångspriset nu är lägre vilket gör att dubbla marknadspriset nu är lägre än det var tidigare, men båda risstödsprogammen bygger på att staten betalar det dubbla marknadspriset.

Mvh isan lover

 

Som sagt, kostnaden/ton är endast 2/3 av tidigare. 

Var någonstans har du läst att riktkursen bygger på/skall/bör vara dubbla marknadspriset???

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev SatanG:

 

Som sagt, kostnaden/ton är endast 2/3 av tidigare. 

Var någonstans har du läst att riktkursen bygger på/skall/bör vara dubbla marknadspriset???

 

/ SatanG

Hej

Stödet är det dubbla marknadspriset nu också precis som under Yinglucks tid, men utgångspriset är lägre vilket får till följd att stödet ser mindre ut.

Det är just detta ex.vis Bangkok Post har uppmärksammat när dom skrev att nivåerna på juntans stöd är farligt nära Yinglucks.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Stödet är det dubbla marknadspriset nu också precis som under Yinglucks tid, men utgångspriset är lägre vilket får till följd att stödet ser mindre ut.

Det är just detta ex.vis Bangkok Post har uppmärksammat när dom skrev att nivåerna på juntans stöd är farligt nära Yinglucks.

Mvh isan lover

 

Jag har lite svårt att tro på detta, det innebär ju att journalisten är en idi*t vilket iofs inte är första gången.

Hur kan nivåerna vara FARLIGT NÄRA Yinglucks om priset/ton endast uppgår till max 67% av tidigare stöd och dessutom är menade att vara kortsiktigt samt med begränsningar. Summan av kardemumman går ju inte ens jämföra om nu inte detta stöd fortgår unde många år. Här vet vi iaf att YS slutade med resultatet -500,000,000,000 ++ i förluster.

Jag tror istället du försöker, i vanlig ordning, vrida lite på sanningar för att få det att låta som att det inte är någon skillnad alls.

Ungefär som när du försöker hävda att det är risstödet som YS åtalas för samtidigt som alla andra också har genomfört risstöd. Dvs bagatellisera ena sidan och kasta skit på andra samtidigt som du, ohederligt, försöker flytta fokus från vad personer har gjort. Eller som i YS fall, inte gjort.  

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
23 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag har lite svårt att tro på detta, det innebär ju att journalisten är en idi*t vilket iofs inte är första gången.

Hur kan nivåerna vara FARLIGT NÄRA Yinglucks om priset/ton endast uppgår till max 67% av tidigare stöd och dessutom är menade att vara kortsiktigt samt med begränsningar. Summan av kardemumman går ju inte ens jämföra om nu inte detta stöd fortgår unde många år. Här vet vi iaf att Fam. Shinawatras slutade med resultatet -500,000,000,000 ++ i förluster.

Jag tror istället du försöker, i vanlig ordning, vrida lite på sanningar för att få det att låta som att det inte är någon skillnad alls.

Ungefär som när du försöker hävda att det är risstödet som YS åtalas för samtidigt som alla andra också har genomfört risstöd. Dvs bagatellisera ena sidan och kasta skit på andra samtidigt som du, ohederligt, försöker flytta fokus från vad personer har gjort. Eller som i YS fall, inte gjort.  

 

/ SatanG

Hej

Jag skulle nog vara lite försiktigare om jag vore du med att fastställa dom totala kostnaderna för juntans risstöd innan det ens har börjat betalas ut, det vi vet hittills är ju att ett kontantstöd på 550 miljoner USD och ett lån på 1.23 miljarder USD ska betalas ut, men juntan själva säger ju sig inte vara riktigt säkra på vad slutnotan blir eftersom man inte vet hur mycket ris som kommer att komma in.

 

Att det inte är några större skillnader men desto mer likheter mellan Yinglucks stöd och juntans är absolut inget jag har hittat på, det är något som i princip all Thailändsk media är överens om (även gul sådan), likadant är det med media i utlandet.

 

Yinglucks risstöd låg oftast på mellan 12 500-14 600 baht genom åren och juntans nu på 13 000 baht, så jag förstår att Thailändsk media som Bangkok Post tycker att nivåerna är farligt nära varann.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag skulle nog vara lite försiktigare om jag vore du med att fastställa dom totala kostnaderna för juntans risstöd innan det ens har börjat betalas ut, det vi vet hittills är ju att ett kontantstöd på 550 miljoner USD och ett lån på 1.23 miljarder USD ska betalas ut, men juntan själva säger ju sig inte vara riktigt säkra på vad slutnotan blir eftersom man inte vet hur mycket ris som kommer att komma in.

 

Att det inte är några större skillnader men desto mer likheter mellan Yinglucks stöd och juntans är absolut inget jag har hittat på, det är något som i princip all Thailändsk media är överens om (även gul sådan), likadant är det med media i utlandet.

 

Yinglucks risstöd låg oftast på mellan 12 500-14 600 baht genom åren och juntans nu på 13 000 baht, så jag förstår att Thailändsk media som Bangkok Post tycker att nivåerna är farligt nära varann.

Mvh isan lover

Visst är det en begränsning till 10 rai som kan få subvention? Då har man koll ;)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...