Jump to content
IGNORERAD

Håll i era grejer!


samet

Recommended Posts

3 hours ago, Niro said:

Redan många svar här men, midjeväska! Är den här historien från 70-talet?

Kanske omodernt, men denna tycks funka.....

da19c03ce867a6fd50cfe6d54f6a21ca.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    13

  • Boa52

    13

  • Tommy

    6

  • samet

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Vad händer i såna fall ? Jag menar att man accepterat att någon handlat med ett kort som inte bevisligen är kundens eget. Har inte affären nåt ansvar ? Det är nog på tiden att man inför dosor som man legitimerar sig med sin PIN-kod även här i Thailand.

 

Fritz..

Det har börjat i Sverige också...

På en del ställen behöver man bara stoppa sitt kort i Automaten, sen är köpet klart...

Har bara sett det för småsummor, började med parkeringsautomater, men nu finns det på en del krogar tex...

 

När jag var i USA för några år sedan var det sällsynt att de ville se leg vid köp i butik, i en affär frågade de men mitt namn stod inte på kortet, det stod typ "Priviliged holder" eller nåt sån, var ett Thaikort, men det gick bra att handla ändå...

Att tanka full tank vid en mack är inget problem utan kod eller leg däröver, bara att sätta in kortet, ta ut dt och tanka!

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Herluf:

Kanske omodernt, men denna tycks funka.....

da19c03ce867a6fd50cfe6d54f6a21ca.jpg

Hon skulle gärna få vakta mina pengar, synd om killen men varför tänker man inte innan man åker nån stans eller även i Sverige.

Jag har inte mycket pengar på Visa kortet, bara 5000 kr när jag åker till Thai och även i Sverige.  Har ett annat konto där jag har

dom STORA pengarna som lätt kan flyttas över till visa kortet med hjälp av telefon  eller dator

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Soengsang:

Frågan är hur hon(tjyven) kunnat handla på hans kort?

 

Har nästan aldrig behövt slå in kod eller att dom kollat hur bra signaturen överensstämmer med det på kortet ifall man skrivit en kråka. Tycker det är förjävligt rent ut sagt! Behöver man inte knappa in kod SKA dom ha ID och jämföra underskrift!

Link to comment
Dela på andra sajter

36 000 på några timmar, har för mig att korten brukar ha en maxgräns på typ 15000 kronor per vecka, men det kanske är olika beroende på vilket kort man har?

Skickat från min KIW-L21 via Tapatalk

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Bananen:

36 000 på några timmar, har för mig att korten brukar ha en maxgräns på typ 15000 kronor per vecka, men det kanske är olika beroende på vilket kort man har?

Skickat från min KIW-L21 via Tapatalk
 

Där har du helt rätt, Visa tror jag är 30000 Bth sen vänta 7 dar, 15000 kr känner jag inte igen , för mycket. Nånting

är skumt med killen som förlorade så mycket pengar. Stämmer inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Handla på annans kort utan pin kod??? Hmmmm 

I Thailand om man går till guld affären och betalar med kort så kräver de id handling som kopieras.

I alla fall i Chaing Mai går ej att betala med någon annans kort om personen är inte med. 

Det finns kameror i alla guldbutiker.

Om butiken missar ID kontroll så är de skyldiga att återbetala hela summan.

Vilka butiker damen har handlat i går att kolla på banken

Obs! detta gäller även i Thailand

 

Historien verkar vara ett spökhistoria.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Benriach:

Nu fattar jag inte. Det är väl just då du skall ha på dig ditt Buddha-halsband, för hen skyddar väl mot alla olyckor och liknande.

 

Ungefär som de där "tafsa ej"-armbanden gör i Sverige...

Lite som den här...

popo.jpg

Tror han inte själv, så varför skall nån annan göra det?

 

 

MVH Tommy

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

Frågan är hur hon(tjyven) kunnat handla på hans kort?

 

 

Ja det undrar jag också, om han nu inte skrivit koden på baksidan av kortet...

 

Fick mitt swedbank kredit kort skimmat 2004vid en hotell inceheckning i Bangkok. En av front office staffen passde på att kopiera magnetremsan. Detta var inna Chip och koder existerade.

 

Dagen efter åker jag hem till Sverige och 2 cveckor senare kommer kreditkortsräkningen, 33 000 SEK.... Vad i helvete?

 

Kontaktade banken och fick det specat, det var räkningar från Tesco i Ayutthaya på en motosai och ett kylskåp samt en tvättmaskin. Sen fortsatte färden via Kohn Kaen med lite allmän shopping och sista noteringen var från ett hotell i Ubon Ratchathani. 

 

Kontaktade en PI i Bangkok som jag känner väl och han fanns snabbt att den huvudmisstänkte var en som jobbade på hotellet men inte setts till sedan helgen då jag checkade in. Han var från Ayutthaya trakten - vilket förklarade inköpen där och hans flickvän var från Ubon Ratchathani vilket förklarade notorna på hotellets karaokebar där.

 

Senaste noteringen var enligt banken tisdag kväll, nu var det fredag och jag fick besked på att det hade använts på flera notor i hotellets bar. Min kompis i Bangkok trodde att han skulle återkomma till hotellet eftersom kortet gick att använda där.

 

Han förklarade att de vanligtvis sätter den kopierade magnetremsan på ett "vitt" kort utan prägling och får sedan personalen att acceptera att dra det mot en hyfsad dricks.

 

Han åkte till Ubon, tog in på hotellet, bjöd in lite lokala polispolare på lite öl och vips när de sitter där kommer ett entourage in i baren och en kille som är väldigt lik den misstänkte är stor man och säger att han bjuder...

 

Polispolarna invigs i det hela och de gillrar en fälla och när han ska betala notan på 9 000 Battingar så haffas han på bar gärning, även cashiern som"sett genom fingrana" greps på platsen. Wham, bom bang!

 

Han fick några år i spjället och ett fett skadestånd att betala till VISA. Cashiern fick sparken.

 

Min bank begärde in alla slippar och där det inte fanns min signatur och som var utfärdade efter att jag lämnat landet enligt mitt pass vägrade de att betala ut.

 

Numera gör jag alltid min deposit med ett kreditkort så att inte mitt konto töms, numera kan man ju följa transaktionerna online så att man tidigt kan se om något inte stämmer.

 

Tar aldrig med mig kort ut för en kväll på stan, kontanter säg mellan 5 000 - 7 000 battingar i lite olika fickor funkar för mig. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju inte vara så speciellt svårt att få reda på vem tjejen är som stulit väskan.

Även om hon är en friåkare så måste ju någon av tjejerna i baren veta vem hon är.

 

Det kanske inte hjälper för att få tillbaka alla pengar, men knackar polisen på dörren så åker nog lite deg fram i alla fall.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Boa52:

Där har du helt rätt, Visa tror jag är 30000 Bth sen vänta 7 dar, 15000 kr känner jag inte igen , för mycket. Nånting

är skumt med killen som förlorade så mycket pengar. Stämmer inte

30,000 bath max på en vecka?

 

Vad är det för kort. Hur ska man klara sig dom övriga dagarna då?

 

Ica har en maxgräns på 15,000 veckan, men det gäller inte om du betalar med kortet, bara cash uttag.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Bananen:

36 000 på några timmar, har för mig att korten brukar ha en maxgräns på typ 15000 kronor per vecka, men det kanske är olika beroende på vilket kort man har?

Skickat från min KIW-L21 via Tapatalk
 

 

Stämmer. Finns gräns för uttag.

Men inte för köp, tyvärr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev KaiserBlood:

30,000 bath max på en vecka?

 

Vad är det för kort. Hur ska man klara sig dom övriga dagarna då?

 

Ica har en maxgräns på 15,000 veckan, men det gäller inte om du betalar med kortet, bara cash uttag.

Klarar mej på det en mån om inte jag köper nåt roligt. Men det var inte det utan hur kan nån plocka ut, vad var det ca 30 tusen Svenska kronor från ett kort, det går inte

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

Där har du helt rätt, Visa tror jag är 30000 Bth sen vänta 7 dar, 15000 kr känner jag inte igen , för mycket. Nånting

är skumt med killen som förlorade så mycket pengar. Stämmer inte

Snillen spekulerar. Det finns flera olika kort från olika banker som kan ha olika villkor, så alla behöver inte ha samma kort som du har. Nordea har exempelvis en begränsning på 20 000 kr på en 7 dagars period men det gäller kontant uttag.

 

När det gäller kortköp som i detta fall finns vad jag vet inte samma begränsningar 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev JJC:

Handla på annans kort utan pin kod??? Hmmmm 

I Thailand om man går till guld affären och betalar med kort så kräver de id handling som kopieras.

I alla fall i Chaing Mai går ej att betala med någon annans kort om personen är inte med. 

Det finns kameror i alla guldbutiker.

Om butiken missar ID kontroll så är de skyldiga att återbetala hela summan.

Vilka butiker damen har handlat i går att kolla på banken

Obs! detta gäller även i Thailand

 

Historien verkar vara ett spökhistoria.

 

Ne inga spöken här. Känner killen sedan många år.

Antagligen har hon sagt "det är min killes kort"

 

De vet redan vad hon heter osv. Hon jobbade i baren, så polisen har hennes uppgifter.

Men vad hjälper det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Det finns flera olika kort från olika banker som kan ha olika villkor, så alla behöver inte ha samma kort som du har. Nordea har exempelvis en begränsning på 20 000 kr på en 7 dagars period men det gäller kontant uttag.

 

När det gäller kortköp som i detta fall finns vad jag vet inte samma begränsningar 

Okej men du är inte uppe i 30 tusen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Okej men du är inte uppe i 30 tusen

Läs igen, speciellt sista meningen

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Okej men du är inte uppe i 30 tusen

30 papp det har Boa i fickan som fika pengar! :whistle:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

På mina kort från Kasikornbank och Bangkok Bank har jag en mycket bra funktion som jag önskar att min svenska bank också hade. Jag får alltid ett sms till telefonen vid varenda transaktion. Står jag vid disken och betalar piper det till i telefonen inom sekunder. Det gör att om någon skulle skimma mitt kort så vet jag direkt vad som sker och kan sätta P för det omedelbart. Dessutom kan jag undvika att ta ut ATM slippar, jag har ju alla belopp i telefonen, komplett historik. Kan när som helst kolla hur mycket pengar jag har på kontot. Bara ta upp det senaste sms-et.

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev evert 1:

Finns fortfarande några som går runt med midjeväskor, kanske 10 % men säkert 5 % av turisterna har en sådan och då framförallt äldre, 60 + eller något liknade.

I min ungdom hade jag alltid reservkapitalet mellan fotsulan och strumpan, rummelpengar delade jag upp i lite olika fickor, cigaretter och tändare i bröstfickan.

T.o.m. damerna tyckte att jag var smart:big_smile:

Damerna tyckte att smartaste stället att gömma pengarna på var i suspensoaren, i min ungdom.8935749812254_1100696_Black_Red_1_92123_jpg[1].jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

 

Ne inga spöken här. Känner killen sedan många år.

Antagligen har hon sagt "det är min killes kort"

 

De vet redan vad hon heter osv. Hon jobbade i baren, så polisen har hennes uppgifter.

Men vad hjälper det?

Min fru var i Guldaffären i Chaing Mai med mitt kort. Hon skulle köpa 1 bath kedja. Hon kan PIN.

Tyvärr det gick inte. Jag var tvungen att följa med och de krävde att jag visar mitt pass trots att jag hade PIN.

Jag frågade varför och fick till svar att sådana är regler vid guldhandel i Thailand om du betalar med kort.

 

för det andra så finns det gränser för uttag och betalningar tex, SEB

Bankkort Visa

Kontantuttagsgräns:
Per uttag i Bankomats automater: 15 000 kronor

Per 4 dagar: 24 000 kronor
Utomlands: Varierar mellan olika länder

Maestro

Kontantuttagsgräns:
Per uttag i Bankomats automater: 15 000 kronor

Per 4 dagar: 16 000 kronor
Utomlands: Varierar mellan olika länder

SEB:s MasterCard

Kontantuttagsgräns:
Per dygn i Bankomats automater: 10 000 kronor

Per 4 dagar: 20 000 kronor
Utomlands: Varierar mellan olika länder

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Penga-skärp/bälte är en bra grej, att pula ner ett par sedlar och ta på sej.

pengpung.jpg

Svårt att förlägga i alla fall.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Läs igen speciellt sista meningen

 

Det är inte lönt att förklara för någon som inte begriper..

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Okej men du är inte uppe i 30 tusen

Du vet ju inte, är du säker på det du säger om Nordea, tror inte på vad du skriver men kollar

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Du vet ju inte, är du säker på det du säger om Nordea, tror inte på vad du skriver men kollar

Mankan det var du jag svarade

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...