Jump to content
IGNORERAD

Håll i era grejer!


samet

Recommended Posts

Håll koll på era grejer. Tyvärr finns det oärliga människor även i Thailand.

 

Polaren var ute och drog till det i helgen. Hamnade på en bar där han varit förr.

Satt och drack och snackade med damer...

 

Blev väl lite för mycket av drickat. Han gick på toaletten, tjejen satt kvar så han lämnade midjeväskan.

 

När han kom tillbaka var tjejen bort, helt borta. Hon var inte kvar i baren. Jaja... så kan det gå tänkte han.

När han sedan skulle betala upptäckte han att midjeväskan var tömd, pengar och bankkortet var borta.

 

Onykter som han var gick han hem och lade sig för att sova. På morgonen bad han om hjälp av kompisar att spärra kortet.

För sent! Hon hade dragit på shoppingturné tidigt på morgonen. Två guldbutiker, telefonbutik osv... totalt ca 36.000 sek på några timmar.

 

Poliser på besök, anmälan, kolla CCTV, till baren för att få kopian på id-kortet osv...

 

Så kontentan!

Håll i era grejer!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    13

  • Boa52

    13

  • Tommy

    6

  • samet

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Luke the Drifter

Det var ett gott råd samet !

 

Ett par goda råd till är att inte ha med sig något kreditkort med sig då man skall ut och rulla hatt.

Ta med så mycket pengar som du tror dig göra av med på en kväll och sedan en liten bunt i reserv gömd någonstans. 

Jag brukar alltid räkna med att bli bestulen eller rånad på vägen hem så jag har bara så mycket med mig som jag tror mig behöva. Inget kreditkort och inget pass.

 

Kopia på passet om det skulle hända något allvarligt.

 

Om det står en mörkerman framför mig påtänd och beväpnad  med ett vapen och vill ha mina pengar så är valet lätt för mig,  bara att lämna över plånboken.  

 

// Luke the Drifter

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp lämna plånboken hemma eller hotell.

De kan givetvis sno på sämre hotel också men att ta ut plånboken på fyllerunda är att be om det.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Luke the Drifter:

Det var ett gott råd samet !

 

Ett par goda råd till är att inte ha med sig något kreditkort med sig då man skall ut och rulla hatt.

Ta med så mycket pengar som du tror dig göra av med på en kväll och sedan en liten bunt i reserv gömd någonstans. 

Jag brukar alltid räkna med att bli bestulen eller rånad på vägen hem så jag har bara så mycket med mig som jag tror mig behöva. Inget kreditkort och inget pass.

 

Kopia på passet om det skulle hända något allvarligt.

 

Om det står en mörkerman framför mig påtänd och beväpnad  med ett vapen och vill ha mina pengar så är valet lätt för mig,  bara att lämna över plånboken.  

 

// Luke the Drifter

 

Jag göra likadant. Pengar i fickan bara.

 

Jag hänger av mig guldhalsbandet med Buddha som gumman gett mig också om jag skall ut och slå runt.

 

Man får ju anpassa sig efter miljön.

 

Är man på bakgator och velar runt får man ju räkna med att kunna möta någon bösgubbe. Men peppar peppar, inte blivit rånad ännu i livet :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev samet:

Jag hänger av mig guldhalsbandet med Buddha som gumman gett mig också om jag skall ut och slå runt.

Det enda guld jag har på mig är ringen oavsett var i världen jag är. Det är bara nackdelar med att ha guld på sig.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev samet:

Håll koll på era grejer. Tyvärr finns det oärliga människor även i Thailand.

 

Polaren var ute och drog till det i helgen. Hamnade på en bar där han varit förr.

Satt och drack och snackade med damer...

 

Blev väl lite för mycket av drickat. Han gick på toaletten, tjejen satt kvar så han lämnade midjeväskan.

 

När han kom tillbaka var tjejen bort, helt borta. Hon var inte kvar i baren. Jaja... så kan det gå tänkte han.

När han sedan skulle betala upptäckte han att midjeväskan var tömd, pengar och bankkortet var borta.

 

Onykter som han var gick han hem och lade sig för att sova. På morgonen bad han om hjälp av kompisar att spärra kortet.

För sent! Hon hade dragit på shoppingturné tidigt på morgonen. Två guldbutiker, telefonbutik osv... totalt ca 36.000 sek på några timmar.

 

Poliser på besök, anmälan, kolla CCTV, till baren för att få kopian på id-kortet osv...

 

Så kontentan!

Håll i era grejer!

 

 

Väldigt smart att gå på baren med kort och mycket pengar på det, kan bara beklaga och säga "som nom na"

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är hur hon(tjyven) kunnat handla på hans kort?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev samet:

Två guldbutiker, telefonbutik osv... totalt ca 36.000 sek på några timmar.

Vad händer i såna fall ? Jag menar att man accepterat att någon handlat med ett kort som inte bevisligen är kundens eget. Har inte affären nåt ansvar ? Det är nog på tiden att man inför dosor som man legitimerar sig med sin PIN-kod även här i Thailand.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

Vad händer i såna fall ? Jag menar att man accepterat att någon handlat med ett kort som inte bevisligen är kundens eget. Har inte affären nåt ansvar ? Det är nog på tiden att man inför dosor som man legitimerar sig med sin PIN-kod även här i Thailand.

 

Fritz..

 

Jag brukar nog alltid vara tvungen att sl¨min pinkod då jag handlar på kortet i Thailand, därför är jag lite funderande på hur tjyven kunnat handla?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Frågan är hur hon(tjyven) kunnat handla på hans kort?

 

 

I Thailand är allt ibland omöjligt, men ibland allt möjligt.

 

Måste gå att spåra om inte hon hade Burka, har varit i många Guldbutiker och satan vad kameror, eller är dat bara atrapper ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Dolle:

 

I Thailand är allt ibland omöjligt, men ibland allt möjligt.

 

Måste gå att spåra om inte hon hade Burka, har varit i många Guldbutiker och satan vad kameror, eller är dat bara atrapper ??

 

Jo nog är det mesta möjligt, men brukar ju vara kameraövervakat som du skriver, så det måste gå att få fram, det är ju ändå ganska mycket pengar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev uptoyou:

Det enda guld jag har på mig är ringen oavsett var i världen jag är. Det är bara nackdelar med att ha guld på sig.

 

Själv äger man inge guld. skulle aldrig klara av att bära något sådan pga. extrem skittlig 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Dolle:

 

Själv äger man inge guld. skulle aldrig klara av att bära något sådan pga. extrem skittlig 

Jag har sålt guldet jag hade, har bara ringen kvar numera.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skall vi se inlägg nr2,,,

Det är precis så i FLERA ANDRA LÄNDER (inget land nämnt) att det försvinner pengar om man lämnar en väska på ett bord på en pub.

Så det sker inte bara i Thailand.

Så trots att det ibland stjäls i Thailand så föredrar jag detta landet att befinna mig i än tex ett annat land...

I Thailand finns det mycket vänliga människor och det ser man inte så mycket av i andra länder (INGET LAND NÄMNT).

Som tex att ett stort bensinbolag som hjälpsamt låter bönder få marknadsföra och sälja sitt ris där gratis, så de inte behöver åka till nån marknad...

Detta beteende finns inte i ett annat land jag tänker på och det delas ut gratis mat till sörjande i Bkk, svarta kläder till de fattigaste och även fri hälsovård...

Detta beteende har jag inte sett i ett annat land...

Så i olika länder skall man nog inte lämna sina kort och pengar när man går på toa eller dyl.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev uptoyou:

Det enda guld jag har på mig är ringen oavsett var i världen jag är. Det är bara nackdelar med att ha guld på sig.

Ja vad fan e det för nytta med guld egentligen? :lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns fortfarande några som går runt med midjeväskor, kanske 10 % men säkert 5 % av turisterna har en sådan och då framförallt äldre, 60 + eller något liknade.

I min ungdom hade jag alltid reservkapitalet mellan fotsulan och strumpan, rummelpengar delade jag upp i lite olika fickor, cigaretter och tändare i bröstfickan.

T.o.m. damerna tyckte att jag var smart:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev audirs2:

Ja vad fan e det för nytta med guld egentligen? :lipa:

Fråga thailändarna, speciellt dom av det kvinnliga könet :misdoubt:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev evert 1:

Finns fortfarande några som går runt med midjeväskor, kanske 10 % men säkert 5 % av turisterna har en sådan och då framförallt äldre, 60 + eller något liknade.

I min ungdom hade jag alltid reservkapitalet mellan fotsulan och strumpan, rummelpengar delade jag upp i lite olika fickor, cigaretter och tändare i bröstfickan.

T.o.m. damerna tyckte att jag var smart:big_smile:

Exakt så gjorde jag också, tom i Sverige när jag var ute och svirade.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid ett kort med mig så jag kan ta ut pengar när jag behöver. Det är ren bekvämlighet annars måste jag ju åka fram och tillbaka till rummet för att låsa in kortet i det oerhört säkra kassaskåpet. Men midjeväska nej nej där går gränsen ;)

 

Skulle jag bli av med det får jag ta den smällen. Jag har ju fler kort med mig.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Manbag är väl det som gäller eller är det ute redan?M33 och swedenfarang är ju experter på området design,så vad är det som gäller nu föe att man ska vara uptodate?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, de där bartjejerna är experter på att inge förtroende, efter 5 minuters konversation är det som man känt varandra i flera år, det är ju deras jobb. Synd om killen i historien, men det finns många som gör betydligt värre och mer långtgående misstag än att bara lämna börsen hos bartjejen, typ att lämna över hela sitt liv.....:waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev samet:

Jag hänger av mig guldhalsbandet med Buddha som gumman gett mig också om jag skall ut och slå runt.

Nu fattar jag inte. Det är väl just då du skall ha på dig ditt Buddha-halsband, för hen skyddar väl mot alla olyckor och liknande.

 

Ungefär som de där "tafsa ej"-armbanden gör i Sverige...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett land jag sitter i baren i skulle jag väl aldrig lämna kvar värdesakerna vid baren när jag kilar på muggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...