Jump to content
IGNORERAD

Produkter som inte håller måttet


janne_h

Recommended Posts

Jag håller på att utveckla en ny spolmaskin (spolbil 72 liter i minuten 200 bar) . Och sliter häcken av mig ang det. Skickade på eftermiddagen en anställd att köpa startkablar till motorn. På förpackningen stod det 300 amp. Och kablarna var ganska feta till utseendet . När vi skulle starta upp motorn vart kablarna skollheta och motorn startade ej. Vid närmare koll visade det sig att det var inte mycket koppar i kabeln utan mest isolering.

När man köper gängtejp så har rullen stor radie så att det är lite tejp på rullen, men den ser stor ut.

När man köper chips så är innehållet minimalt men påsen stor. Då man blåser upp den med luft.

Det verkar genomsyra hela samhället att man fuskar sig fram för att göra maximal vinst till låga priser. En tom yam kung, kan många gånger innehålla minimalt med räkor. Och kött drygar man ofta ut med benbitar.

Enda anledningen till att det fungerar är ju för att i princip alla gör likadant.

Djävligt irriterande är det dock, när man är van med svensk standard på saker som är något helt annat. Bygger för övrigt enligt svensk/västerländsk standard. Så det blir nog kvalitet ordentligt.

Nu finns det ju just när det gäller spolmaskiner i den klassen jag bygger ingenting tidigare i Thailand. Så just det är inte så mycket att jämföra med.

Dock är intresset enormt, så vi får se hur bra det säljer. Visning blir väl om en 3, veckor om inget går fel? med massor av höjdare som kommer och tittar som det verkar. Är någon intresserad att komma på visningen så får personen höra av sig till mig via pm. Den blir någonstans i Bangkok. Troligtvis i Samut prakan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    14

  • stefan5300

    3

  • in-ka

    2

  • Boa52

    2

Mest aktiva i denna tråd

Lycka till, hoppas att du lyckas.



Ja jag hoppas på det!
Min svåger och hans kompisar har jobbat i ett tempel som dragit till sig massor av höjdare polischefen och höga militärer mm. Så när dom pratat med dessa är intresset enormt. Sen återstår det att se om intresset kvarstår efter att dom sett det i action live?
Jag återkommer med bilder när aggregatet är klart och målat mm och sitter i den toyota hiace som vi köpt in för ändamålet. Den kommer för övrigt enligt planen att i framtiden jobba i Pattaya, som enda riktiga spolbil.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Ja jag hoppas på det!
Min svåger och hans kompisar har jobbat i ett tempel som dragit till sig massor av höjdare polischefen och höga militärer mm. Så när dom pratat med dessa är intresset enormt. Sen återstår det att se om intresset kvarstår efter att dom sett det i action live?
Jag återkommer med bilder när aggregatet är klart och målat mm och sitter i den toyota hiace som vi köpt in för ändamålet. Den kommer för övrigt enligt planen att i framtiden jobba i Pattaya, som enda riktiga spolbil.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Lycka till hoppas du lyckas, men du vet väl att kanske innan du gjort färdigt har nån i Thai eller Asien byggt 100 såna spolmaskiner när dom sett din

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 

Jag håller på att utveckla en ny spolmaskin (spolbil 72 liter i minuten 200 bar) . Och sliter häcken av mig ang det. Skickade på eftermiddagen en anställd att köpa startkablar till motorn. På förpackningen stod det 300 amp. Och kablarna var ganska feta till utseendet . När vi skulle starta upp motorn vart kablarna skollheta och motorn startade ej. Vid närmare koll visade det sig att det var inte mycket koppar i kabeln utan mest isolering.

När man köper gängtejp så har rullen stor radie så att det är lite tejp på rullen, men den ser stor ut.

När man köper chips så är innehållet minimalt men påsen stor. Då man blåser upp den med luft.

Det verkar genomsyra hela samhället att man fuskar sig fram för att göra maximal vinst till låga priser. En tom yam kung, kan många gånger innehålla minimalt med räkor. Och kött drygar man ofta ut med benbitar.

Enda anledningen till att det fungerar är ju för att i princip alla gör likadant.

Djävligt irriterande är det dock, när man är van med svensk standard på saker som är något helt annat. Bygger för övrigt enligt svensk/västerländsk standard. Så det blir nog kvalitet ordentligt.

Nu finns det ju just när det gäller spolmaskiner i den klassen jag bygger ingenting tidigare i Thailand. Så just det är inte så mycket att jämföra med.

Dock är intresset enormt, så vi får se hur bra det säljer. Visning blir väl om en 3, veckor om inget går fel? med massor av höjdare som kommer och tittar som det verkar. Är någon intresserad att komma på visningen så får personen höra av sig till mig via pm. Den blir någonstans i Bangkok. Troligtvis i Samut prakan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

Hade det inte varit enklare att importera en maskin från Sverige eller Europa än att bygga själv med undermåliga produkter som du själv skriver?

Senast såg jag isblästringsmaskin för avloppsrör 

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig rubrik på en tråd som handlar om en produkt du själv utvecklat...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig rubrik på en tråd som handlar om en produkt du själv utvecklat...



Nja. Meningen med tråden var just undermåliga produkter i Thailand. Var egentligen inte meningen att belysa det jag själv bygger. Som inte överhuvudtaget använder undermåliga produkter. Anledningen till att vi köpte startkablar är för att dom fetkablar som jag beställt inte kommit. Och jag behövde provköra motorn idag.
Försökte då använda mig av vanliga startkablar för att mata strömmen till motorns startmotor. Vilket visade sig vara undermåliga. Och då kom jag att tänka på att detta genomsyrade det mesta man köper i Thailand, och skapade därför tråden.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det inte varit enklare att importera en maskin från Sverige eller Europa än att bygga själv med undermåliga produkter som du själv skriver?

Senast såg jag isblästringsmaskin för avloppsrör 



Nja nu bygger jag inte med undermånliga produkter. Startkablar a var bara för att temporärt kunna testa motorn. Dock fungerade dom ej till vad dom var spelade till.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang undermåliga produkter så skulle jag vilja utnämna regeringen i ett land som den Thailändska regimen avråder att resa till pga rån, våld och våldtäkter...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till hoppas du lyckas, men du vet väl att kanske innan du gjort färdigt har nån i Thai eller Asien byggt 100 såna spolmaskiner när dom sett din



Dom är välkomna. Konkurrans är bra för affärerna.
Inte helt enkelt med i princip det mesta av delarna importerade. Och en del riktigt svårt att få tag på om man inte har foten inne i min branch i europa.

Man kan bygga med till exempel kinesiska delar till en bråkdel. Men dom flesta vet vilken kvalitet det blir då.
Så av många skäl är produkten svår att kopiera.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 


Dom är välkomna. Konkurrans är bra för affärerna.
Inte helt enkelt med i princip det mesta av delarna importerade. Och en del riktigt svårt att få tag på om man inte har foten inne i min branch i europa.

Man kan bygga med till exempel kinesiska delar till en bråkdel. Men dom flesta vet vilken kvalitet det blir då.
Så av många skäl är produkten svår att kopiera.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Förlåt då tror jag du tänker fel, ge dom ett lillfinger tar dom hela handen. Du kan inte komma med en ny sak till Asien,

Thailand mer än att efter 1 mån har du hundra kopior men lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt då tror jag du tänker fel, ge dom ett lillfinger tar dom hela handen. Du kan inte komma med en ny sak till Asien,

Thailand mer än att efter 1 mån har du hundra kopior men lycka till

Jag tror nog inte att du förstår.

Jag har ju knappast uppfunnit hjulet på nytt. Spolbilar finns i alla västerländska länder sen länge. Det finns kinesiska varianter. Men dom håller inte riktigt måttet. Och dom som har kapitalet och kunskapen till detta hade kunnat skapa dylika produkt bär som helst. Thailändare lever kvar i en tid som på 70 talet i Sverige.

Och hade man velat kopiera detta, så är det ju bara att kopiera befintliga spolbilar från Europa eller USA.

Dock är det inte helt enkelt för den som vill göra det. Och även om jag bygger med egen design, så är ju en spolbil inget rocketsience. Så man skulle om man pratar ur dom termerna kunna säga att jag kopierat det som redan finns. Då spolaggregat är en gammal företeelse som ursprungligen kommer från USA tror jag?

Sen detta med piratkopior över lag.

Det är enligt mig en skröna att dom stora bolagen för telefoner och märkeskläder tappar så mycket i försäljning på grund av piratkopior. Tvärtom så hjälper dom ofta till att ge bra reklam till originalet.

Till exempel Louise vitton som är svindyra i original. Om man åker till butiken i Paris. Så vallfärdar chineser dit för att köpa originalet. Då det naturligtvis är status att köpa originalet, istället för en billig kopia,allra helst i ett land som China. Jag tror nog att LV som exempel skulle ha lägre försäljning utan alla piratkopior.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev janne_h:

När man köper chips så är innehållet minimalt men påsen stor. Då man blåser upp den med luft.

Det verkar genomsyra hela samhället att man fuskar sig fram för att göra maximal vinst till låga priser.

Djävligt irriterande är det dock, när man är van med svensk standard på saker som är något helt annat.

Det finns en anledning till att chipspåsarna är så uppblåsta, fast att det är grymt skrymmande. Tidigare var det ingen luft i påsarna, men då var också oftast chipsen krossade och i småbitar.

Luften är till för att blåsa upp påsen och på så sätt skydda chipsen, sen så står ju innehållsvikten på påsen.

 

Men annars håller jag med om att det fuskas något grymt för att det ska se ut som om det innehåller mycket mer än det gör, finns många varor som är så.

 

Lycka till med spolbilen, kommer nog att bli en succé i Thailand :good:

 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

200 bar till Thailändska blå plaströr blir maffigt.

Behövs nästan en hydraulpump till detta.

Får ut ca 350 bar med en sådan.

Lycka till dock med utvecklandet.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

200 bar till Thailändska blå plaströr blir maffigt.

Behövs nästan en hydraulpump till detta.

Får ut ca 350 bar med en sådan.

Lycka till dock med utvecklandet.

Inga problem eftersom man dels tappar tryck på väg ut i slangen därav trycket man kör på från pumpen.

Men sen är inte Thailändska rör sämre än nåhonannanstans i världen.

Som exempel så fick jag höra från en kollega i Sverige som berättade att hans killar kör deras 400 bar på fullt tryck i Sverige.

Vilket får effekten att alla rostbeläggningar lossnar och lägger sig som små stenar i avloppet, och orsaker stopp. Då papper o dyl fastnar på det som ligger i botten på röret som slagg.

200 bar har dock inte dom effekterna.

Pumpar finns ju både som vanliga remdrivna och hydral styrda. Dock blir det ju lite överkurs att gå via en hydraulpump om man inte har det färdigt från bilen. Som till exempel en utgång på diffen som kan mata hydraliken. Jag bygger ju aggregat som kan ställas på vilken bil som helst i princip.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det exemplet som alla känner till är storleken på Chang flaska.

 

Vad är en spolbil för nåt?

 

Ska du hjälpa till vid våldsamma demonstrationer och spola ner folk?

 

Körde sopmaskin förut, är det nåt liknande?

 

Slambilen suger ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Inga problem eftersom man dels tappar tryck på väg ut i slangen därav trycket man kör på från pumpen.

Men sen är inte Thailändska rör sämre än nåhonannanstans i världen.

Som exempel så fick jag höra från en kollega i Sverige som berättade att hans killar kör deras 400 bar på fullt tryck i Sverige.

Vilket får effekten att alla rostbeläggningar lossnar och lägger sig som små stenar i avloppet, och orsaker stopp. Då papper o dyl fastnar på det som ligger i botten på röret som slagg.

200 bar har dock inte dom effekterna.

Pumpar finns ju både som vanliga remdrivna och hydral styrda. Dock blir det ju lite överkurs att gå via en hydraulpump om man inte har det färdigt från bilen. Som till exempel en utgång på diffen som kan mata hydraliken. Jag bygger ju aggregat som kan ställas på vilken bil som helst i princip.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Då finns det tydligen något i Thailand som håller ok kvalitet. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det exemplet som alla känner till är storleken på Chang flaska.

 

Vad är en spolbil för nåt?

 

Ska du hjälpa till vid våldsamma demonstrationer och spola ner folk?

 

Körde sopmaskin förut, är det nåt liknande?

 

Slambilen suger ju.

Man spolar upp avloppstopp med en dysa längst fram som har olika konfigurationer men strålar som sprutar bakåt så att slangen dras framåt i röret och även sprutar framåt för att penetrerar stoppet. .

En sugbil har väldigt begränsad förmågauatt lösa ett avloppstopp jämfört med en spolbil.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde en underhållsspoling för några veckor sen och de hade denna beskrivningen, lät bra. Vad säger du?

Funkade sådär då de missade en propp och en lgh fick översvämning i sitt badrum som fick fixas av en annan firma akut på kvällen.

 

 

 

Fastighetens påsticksledningar från kök, golvbrunn och tvättställ ut till

stamledning högtrycksspolas med 80-gradigt varmvatten med lågt

tryck och rikligt vattenflöde.

Stående stamledning samt huvudledning spolas ren ända ut till

kommunalt ansvarsområde

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en anledning till att chipspåsarna är så uppblåsta, fast att det är grymt skrymmande. Tidigare var det ingen luft i påsarna, men då var också oftast chipsen krossade och i småbitar.

Luften är till för att blåsa upp påsen och på så sätt skydda chipsen, sen så står ju innehållsvikten på påsen.

 

Men annars håller jag med om att det fuskas något grymt för att det ska se ut som om det innehåller mycket mer än det gör, finns många varor som är så.

 

Lycka till med spolbilen, kommer nog att bli en succé i Thailand :good:

 



Dock så praktiserar man ej detta med upplåsning av påsen i Sverige. Och det verkar ju funka ändå.
Jag tror nog i alla fall att det handlar om att man vill att det visuellt ska se ut som om det är mer i påsen än det är?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Bibben:

Vi gjorde en underhållsspoling för några veckor sen och de hade denna beskrivningen, lät bra. Vad säger du?

Funkade sådär då de missade en propp och en lgh fick översvämning i sitt badrum som fick fixas av en annan firma akut på kvällen.

 

 

 

Fastighetens påsticksledningar från kök, golvbrunn och tvättställ ut till

stamledning högtrycksspolas med 80-gradigt varmvatten med lågt

tryck och rikligt vattenflöde.

Stående stamledning samt huvudledning spolas ren ända ut till

kommunalt ansvarsområde

 

 

Börjar man att noga högtrycksspola alla liggande huvudledningarna i källaren ut till komunens ledningar och sedan går uppåt våning för våning så ska det vara mycket otur om det blir översvämning i någon lägenhet. 

Man ska aldrig börja att rensa avlopp på våning 2 utan att ha kontroll på lägenheten under.

Har nog rensat tusentals avlopp under mina 29 år som rörmokare och även fixat översvämningar i några lägenheter innan man lärde sig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Jag håller på att utveckla en ny spolmaskin (spolbil 72 liter i minuten 200 bar) . Och sliter häcken av mig ang det. Skickade på eftermiddagen en anställd att köpa startkablar till motorn. På förpackningen stod det 300 amp. Och kablarna var ganska feta till utseendet . När vi skulle starta upp motorn vart kablarna skollheta och motorn startade ej. Vid närmare koll visade det sig att det var inte mycket koppar i kabeln utan mest isolering.

När man köper gängtejp så har rullen stor radie så att det är lite tejp på rullen, men den ser stor ut.

När man köper chips så är innehållet minimalt men påsen stor. Då man blåser upp den med luft.

Det verkar genomsyra hela samhället att man fuskar sig fram för att göra maximal vinst till låga priser. En tom yam kung, kan många gånger innehålla minimalt med räkor. Och kött drygar man ofta ut med benbitar.

Enda anledningen till att det fungerar är ju för att i princip alla gör likadant.

Djävligt irriterande är det dock, när man är van med svensk standard på saker som är något helt annat. Bygger för övrigt enligt svensk/västerländsk standard. Så det blir nog kvalitet ordentligt.

Nu finns det ju just när det gäller spolmaskiner i den klassen jag bygger ingenting tidigare i Thailand. Så just det är inte så mycket att jämföra med.

Dock är intresset enormt, så vi får se hur bra det säljer. Visning blir väl om en 3, veckor om inget går fel? med massor av höjdare som kommer och tittar som det verkar. Är någon intresserad att komma på visningen så får personen höra av sig till mig via pm. Den blir någonstans i Bangkok. Troligtvis i Samut prakan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

 

 

Ja gängtejprullarna är ett skämt, precis som dess kvalite.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde en underhållsspoling för några veckor sen och de hade denna beskrivningen, lät bra. Vad säger du?

Funkade sådär då de missade en propp och en lgh fick översvämning i sitt badrum som fick fixas av en annan firma akut på kvällen.

 

 

 

Fastighetens påsticksledningar från kök, golvbrunn och tvättställ ut till

stamledning högtrycksspolas med 80-gradigt varmvatten med lågt

tryck och rikligt vattenflöde.

Stående stamledning samt huvudledning spolas ren ända ut till

kommunalt ansvarsområde

 



Ja detta med hetvatten spolning är ett mode som mest låter bra på pappret.
Sen skulle det nog vara tvärtom.. Högt tryck och lågt flöde. Då det annars är svårt att få upp värmen. Hursomhelst så blir resultatet ungefär detsamma med eller utan hetvattenspol. Då det är trycket och inte värmen som slår sänder fettet i småbitar som sen rinner ut. Men precis som Stefan påpekade så börjar man längst ner och går uppåt. Och ser till att man har koll på lägenheterna under.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

När du är igång och konstruerar så kan du väl även tillverka en tvättbil för soptunnor i Thailand. De luktar ruttet och rengörs aldrig. Marknaden är enorm!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...