Jump to content
IGNORERAD

PUT


chrisnils075

Recommended Posts

Min flickvän har nu bott här i Sverige i ett år, och sedan har vi bott i hop i ca: 2år i Thailand. Kan vi ansöka om PUT redan nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev chrisnils075:

Min flickvän har nu bott här i Sverige i ett år, och sedan har vi bott i hop i ca: 2år i Thailand. Kan vi ansöka om PUT redan nu?

Varför ska ni göra det?

Vänta tills UT ska förnyas, vanligtvis efter 2 år, då får hon PUT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon ska söka UT!

Om ni har tur så får hon PUT

 

PUT kan man inte söka.

Bara få sig tilldelat av Migrationsverker. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev chrisnils075:

Hon har redan UT, men det är fler fördelar om hon får ett PUT

Som pigge01 skriver, PUT är inget ni söker utan blir tilldelade av Migrationsverket, handläggaren bestämmer.

Man ansöker om förlängning av UT.

 

Man måste ha bott i Sverige två år åtminstone (om inte barn är inblandade, då kan det vara kortare tid).

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev frason:

 

 

Man måste ha bott i Sverige två år åtminstone (om inte barn är inblandade, då kan det vara kortare tid).

 

Ja typ aldrig! Jag vet någon som fick PUT tillsammans med det gemensamma barnet trotts att dom aldrig bott här utan bara besökt Sverige en månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja typ aldrig! Jag vet någon som fick PUT tillsammans med det gemensamma barnet trotts att dom aldrig bott här utan bara besökt Sverige en månad.



Frugan fick PUT utan att ha bott i Sverige, fast då hade vi varit gifta i nästa tio år och bott tillsammans i Thailand och har en son på fem.
Hon ansökte om UT och handläggaren gav henne PUT.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Seaserpent:

 


Frugan fick PUT utan att ha bott i Sverige, fast då hade vi varit gifta i nästa tio år och bott tillsammans i Thailand och har en son på fem.
Hon ansökte om UT och handläggaren gav henne PUT.

 

 

Samma för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Seaserpent:

 

 


Frugan fick PUT utan att ha bott i Sverige, fast då hade vi varit gifta i nästa tio år och bott tillsammans i Thailand och har en son på fem.
Hon ansökte om UT och handläggaren gav henne PUT.

 

 

7 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Samma för oss.

Är det många år sedan?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det många år sedan?



Maj i år.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thaiwife:

PUT är i regel standard om man bott tillsammans utomlands i minst 2 år!

 

Gäller det även om tanten inte har småbarn?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Gäller det även om tanten inte har småbarn?

Ja, barn el inte spelar ingen roll. 2 års sammanboende utomlands ger nästan alltid PUT direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-25 at 13:31, skrev thaiwife:

Ja, barn el inte spelar ingen roll. 2 års sammanboende utomlands ger nästan alltid PUT direkt.

Precis så var det för min bror o svägerska, gifta i två år och sammanboende lite till och inga barn. Hon fick PUT direkt när dom flyttade hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Man kan få PUT om man bott tillsammans utomlands under minst 2 år och kan styrka sammanboendet.

 

Med vänlig hälsning Thaikosnult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur har ni styrkt att ni bott tillsammans?

 

Jag träffade min fru här i Thailand, och vi gifte oss efter ett tag och har bott 8 år tillsammans här  - 7 som gifta - och vi har två barn. Borde vara lätt, tänkte jag när jag hjälpte henne att fylla i ansökan om uppehållstillstånd, men när det kom till punkten att visa upp dokument som visar att vi bott tillsammans så blev det svårare. Jag letade upp alla våra hyreskontrakt, och de var bara i mitt namn. De flesta räkningar likaså, förutom el, vatten, etc, som alltid varit ställda till den som vi hyrt av. Jag hittade några räkningar som var adresserade till min fru, men de var gamla och både hennes namn och adressen står på thailändska. Jag scannade in dem, och skrev att de gärna får titta på hennes facebook-konto vid intervjutillfället eller så. Hoppas det är tillräckligt. Hon har, precis som de flesta thailändskor jag stött på, lagt ut större delen av familjens förehavanden på facebook.

 

Annars vete fasen hur man kan bevisa att vi bott ihop - de får gärna åka till de olika platserna där vi bott och intervjua våra grannar, men det lär det inte finnas budget för :)

 

Så, hur gör man? Någon som har några bra tips på annan dokumentation man kan visa upp?

 

Tips till andra som bor och jobbar här och har träffat en thailändsk partner: se till att hyreskontrakt och liknande är tecknade i bådas namn!

 

Kanske borde nämna att ansökan blev avslagen pga att jag inte redan hade fixat med överföring tillbaka till det svenska kontoret i koncernen jag jobbar i och därmed inte kunde visa upp svensk inkomst, så de tittade inte ens på resten. Jag vet därmed inte om de gamla räkningarna och erbjudande om att titta på facebook räcker, men är orolig att det faller på detta vid nästa ansökan.

 

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev chromewing:

Hur har ni styrkt att ni bott tillsammans?

 

Jag träffade min fru här i Thailand, och vi gifte oss efter ett tag och har bott 8 år tillsammans här  - 7 som gifta - och vi har två barn. Borde vara lätt, tänkte jag när jag hjälpte henne att fylla i ansökan om uppehållstillstånd, men när det kom till punkten att visa upp dokument som visar att vi bott tillsammans så blev det svårare. Jag letade upp alla våra hyreskontrakt, och de var bara i mitt namn. De flesta räkningar likaså, förutom el, vatten, etc, som alltid varit ställda till den som vi hyrt av. Jag hittade några räkningar som var adresserade till min fru, men de var gamla och både hennes namn och adressen står på thailändska. Jag scannade in dem, och skrev att de gärna får titta på hennes facebook-konto vid intervjutillfället eller så. Hoppas det är tillräckligt. Hon har, precis som de flesta thailändskor jag stött på, lagt ut större delen av familjens förehavanden på facebook.

 

Annars vete fasen hur man kan bevisa att vi bott ihop - de får gärna åka till de olika platserna där vi bott och intervjua våra grannar, men det lär det inte finnas budget för :)

 

Så, hur gör man? Någon som har några bra tips på annan dokumentation man kan visa upp?

 

Tips till andra som bor och jobbar här och har träffat en thailändsk partner: se till att hyreskontrakt och liknande är tecknade i bådas namn!

 

Kanske borde nämna att ansökan blev avslagen pga att jag inte redan hade fixat med överföring tillbaka till det svenska kontoret i koncernen jag jobbar i och därmed inte kunde visa upp svensk inkomst, så de tittade inte ens på resten. Jag vet därmed inte om de gamla räkningarna och erbjudande om att titta på facebook räcker, men är orolig att det faller på detta vid nästa ansökan.

 

Tacksam för tips!

Lite foton t.ex. från olika perioder, semestrar tillsammans. Gemensamma vistelser, som flygbiljetter om sånt finns t.ex.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du gift på riktigt behöver du inte visa att ni bott tillsammans. Sedan undrar jag om chromewing, är du utflyttad ifrån Sverige? Om man inte är skriven i Sverige kan det bli konstigt om man vill bjuda in sin Thailändska partner. Antar att man man får ange att man vill flytta tillbaka till sverige båda två.

Link to comment
Dela på andra sajter

frason: Ja, jag borde kanske sammanställa en massa foton och ladda upp som bilaga till ansökan. Bra idé!

 

lasseiudon: Jo, vi är gifta på riktigt sedan 7 år, och det är registrerat i både Sverige och Thailand. Det framgår inte av något i ansökningsformuläret att vi slipper visa att vi bott ihop, så jag tar det säkra före det osäkra. Trist om det blir avslag igen, för en sån sak.

 

Jag är utflyttad från Sverige, men det är ok att vi flyttar dit hela gänget, bara vi kan visa att vi har bostad och inkomst i Sverige när vi kommer dit. Om jag förstått saker rätt, vill säga :)

 

Nu är kontrakt och sånt klart med sverigekontoret, så nu återstår "bara" att snabbt som fasen få fatt i en bostad i Stockholm så att vi kan ansöka igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min sambo fick PUT i november trots att hon aldrig varit i Sverige. Vi har varit sambo i nästan 5 år i Thailand.
Trots att vi inte funderat på att flytta till Sverige förrän i somras så hade jag hela tiden sett till att våra bägge namn fanns med på våra hyreskontrakt.
Jag antar att det var direkt avgörande då inga andra dokument, foton, etc. efterfrågades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...