Jump to content
IGNORERAD

Ojämn kvalitet på Chang


Niro

Recommended Posts

Jag har under den senaste tiden upplevt en väldigt ojämn kvalitet på beer Chang.

 
Ibland får jag en burk som smakar finkel, andra gånger fadd och odrickbar. Jag fick en dålig Chang i Jomtien för några år sedan, den gången provsmakade krögaren själv och förklarade att flaskan antagligen varit frusen.
Men att det är så många ställen som av misstag fryser sina öl tror jag inte är fallet här.
 
Är det fler än jag som får dåliga Chang?
 
Tråden är tänkt att dela information och erfarenheter. Svar som säger -Hur kan du drick Chang piss, varför dricker du inte Tuborg! Och liknande behövs inte.
Link to comment
Dela på andra sajter

Drack 8 år enbart Chang, dagligen.

 

När % gick ner, flaskorna blev mindre, $ upp, gav jag upp också.

 

Numera Leo.

 

Dem vill likna Heineken, som faktiskt smakar ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Niro:

Jag har under den senaste tiden upplevt en väldigt ojämn kvalitet på beer Chang.

 
Ibland får jag en burk som smakar finkel, andra gånger fadd och odrickbar. Jag fick en dålig Chang i Jomtien för några år sedan, den gången provsmakade krögaren själv och förklarade att flaskan antagligen varit frusen.
Men att det är så många ställen som av misstag fryser sina öl tror jag inte är fallet här.
 
Är det fler än jag som får dåliga Chang?
 
Tråden är tänkt att dela information och erfarenheter. Svar som säger -Hur kan du drick Chang piss, varför dricker du inte Tuborg! Och liknande behövs inte.

 

Enl min egna utsago så beror det på hur dem blivit behandlad från fabriken tills du har fått den i handen.

Chang måste förvaras så svalt(så svalt det nu går) eller åtminstone hållas i skugga, och inte tex i direkt solljus.

Tex om man köper vanliga stora i låda, så bör de varit i mörker sen produktionen, och jag upplever att de smakar bättre, eller rättare sagt så bra nu en Chang kan smaka ;)

Sen bör den vara så färsk som möjligt, utgångsdatumet verkar vara väl tilltaget.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev koppar55:

Kan bero på att ölen lagrats tills efter utgångsdatum eller att den varit fryst.

Är ingen fan av Chang men har ibland beställt (pga den fagra damen)  på som tum restauranger runt Bang Na och inte märkt någon skillnad på smaken.

Alltid varit Chang Export.

 

 

Länge sedan du var i Thailand?

 

Chang Export finns inte längre. Inte säker på när. Men säkert ett år sedan de slutade tillverka den.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jiipee:

Drack 8 år enbart Chang, dagligen.

 

När % gick ner, flaskorna blev mindre, $ upp, gav jag upp också.

 

Numera Leo.

 

Dem vill likna Heineken, som faktiskt smakar ingenting.

Vem vill likna Heineken menar du? Leo smakar som du beskriver....Ingenting. Heineken kopia? Changen smakar där emot sött nu. Har gått över till Sang Som ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Soengsang said:

Enl min egna utsago så beror det på hur dem blivit behandlad från fabriken tills du har fått den i handen.

Chang måste förvaras så svalt(så svalt det nu går) eller åtminstone hållas i skugga, och inte tex i direkt solljus.

Tex om man köper vanliga stora i låda, så bör de varit i mörker sen produktionen, och jag upplever att de smakar bättre, eller rättare sagt så bra nu en Chang kan smaka ;)

Sen bör den vara så färsk som möjligt, utgångsdatumet verkar vara väl tilltaget.

 

Stämmer helt med mina observationer, dock gällande Singha i mitt fall. Den thailändska bärsen proppas ganska full med konserveringsmedel för att tåla lång förvaring i höga temperaturer men det verkar inte hjälpa mot 3-4 månader i närmast 40-gradig värme.

 

Här i Bangkok köper jag alltid ölen på 7/11 och det är aldrig några problem; hög omsättning och förvaring i kylskåp dygnet runt. När vi bodde i byn på heltid så fick jag en av grossisterna att ringa när de fått in en ny sändning Singha men ibland var ölen redan då 2 månader gammal och smakade inget vidare. Min empiriska forskning tyder på att så länge ölen inte är mer en månad smakar den bra men chansen att få en så pass färsk öl ute på restaurang i provinserna är bra nära noll så där beställer jag alltid vatten, går ju alltid att ta en kvalitetssäkrad öl när man kommer hem :)

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev koppar55:

Bor och har kontoret i Bang Na.

 

Som sagt tidigare, är jag ingen fan av Chang Beer så sista gångerna var det troligtvis Chang Classic.

 

Det ändrar inte ämnet för tråden men mer för ordmärkare.

 

Ber så mycket om ursäkt att jag blandade ihop Export med Classic.

 

 

Var inte ordmärkeri jag var ute efter. Men Exporten var klart godast.

Slutade med Chang när de lade ner den.

 

Nu är det vatten som gäller. Inte hälsosamt att dricka sådana mänger varje dag.

Nu blir det alkohol max en dag i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Bangkok så var de alltid frysta i närmaste affären men de gick ner.

Numera har jag konverterad om till Leo.

Jämn kvalite.

De var lite nog mer kräm i Chang förr i tiden när de låg på över 6%.

Både classig och export hade nästan samma % det sista så det var väl inge ide och ha båda kanske.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog som ni säger. Biran är gammal! Ska vara uppmärksam på datumstämpeln frammöver. Jag fick en kass öl idag och den var från mars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har råkat ut för att bli sjuk och måsta uppsöka buskarna efter bara en endaste Chang, det var för något år sedan.

 

Tittar nu också mera på datum-märkning...... ;)  fast på LEO

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en låda Leo hos den lokala grossisten får nått år sedan glad i hågen korkade upp å fy fan smakade inte bra kollade datum å javisst gammal öl, så på med lådan på moppen för byte dom provsmakade å tyckte att den va ok men fick en låda med bättre datum

sedan dess har jag alltid fått öl med bra datum från dom.

 

/matz

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen en kvalitetstråd, tack @Niro

Konverterade för 4-5 år sedan från Singha till Chang. Sedan dess har det ju hänt rätt mycket med ölen, vilket redan behandlats i tidigare inlägg. Sänkt alkoholhalt i två omgångar, renodlingen till endast en sort och en ny flaska. Sänkningen av alkoholhalten måste jag säga att jag tycker varit till det bättre. Det som idag är Chang Classic är väl snarare mer lik den gamla Chang Export. Däremot stör det mig lite att en liten flaska nu endast innehåller 320 ml. 

Apropå huvudfrågan om kvalitet så drabbas jag inte av det särskilt ofta men tycker den är sämre på fat, vilket gör att jag alltid beställer flaska. Faten kan väl också bli stående länge i värme kan man tänka.

Tipset om att kolla datum var bra, tackar för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...