Jump to content
IGNORERAD

En Norrmans tankar om min by.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Grymt trevlig tråd, Tackar IL!

 

Nu har jag inte varit lika mycket i Thailand som IL, men jag upplever samma saker, ungefär.

Jag har varit hos en massa olika hushåll i Bangkok och på landsbygden runt omkring, mest i centrala Thailand och aldrig blivit otrevligt bemött.

För det mesta har jag rest tillsammans med frugan, men inte alltid och jag har dåliga språkkunskaper (trots att jag bott där nere i ca 7år,  försvarar mej med att jag talade engelska med frugan och jag jobbade aldrig i landet, kan åtminstone gå och shoppa varsom helst i landet och ta mej hem i Taxi på egen hand "Ram intra, samjääk lad pla kao").

 

Ett av de mest udda festtillfällena var innan jag träffat min hustru och var på semester i Phuket, jag och 2 kompisar varpå nån bar på Bangla och skötte oss hyfsat snyggt, när baren stängde på småtimmarna blev vi inbjudna av ett par av tjejerna att gå på födelsedagskalas för en av deras vänner...

Vi tog en tuktuk nån kilometer och hamnade i utkanten av Patong, på födelsedagsfest för en väldigt trevlig Katoey och hans vänner, ett jävla drag var det!

Vi blev bjudna på allt, och bjöd tillbaka med en del dryck från nån nattöppen närbutik, fantastiskt trevligt ooch helt oväntat!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    11

  • Wangthong

    9

  • Surin P3

    4

  • Alarik

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev Tommy:

Grymt trevlig tråd, Tackar IL!

 

Nu har jag inte varit lika mycket i Thailand som IL, men jag upplever samma saker, ungefär.

Jag har varit hos en massa olika hushåll i Bangkok och på landsbygden runt omkring, mest i centrala Thailand och aldrig blivit otrevligt bemött.

För det mesta har jag rest tillsammans med frugan, men inte alltid och jag har dåliga språkkunskaper (trots att jag bott där nere i ca 7år,  försvarar mej med att jag talade engelska med frugan och jag jobbade aldrig i landet, kan åtminstone gå och shoppa varsom helst i landet och ta mej hem i Taxi på egen hand "Ram intra, samjääk lad pla kao").

 

Ett av de mest udda festtillfällena var innan jag träffat min hustru och var på semester i Phuket, jag och 2 kompisar varpå nån bar på Bangla och skötte oss hyfsat snyggt, när baren stängde på småtimmarna blev vi inbjudna av ett par av tjejerna att gå på födelsedagskalas för en av deras vänner...

Vi tog en tuktuk nån kilometer och hamnade i utkanten av Patong, på födelsedagsfest för en väldigt trevlig Katoey och hans vänner, ett jävla drag var det!

Vi blev bjudna på allt, och bjöd tillbaka med en del dryck från nån nattöppen närbutik, fantastiskt trevligt ooch helt oväntat!

 

MVH Tommy

Hej

Tack själv för att du delar med dig av dina erfarenheter i ämnet.

Thailändare är verkligen lätta att umgås med och dom gillar verkligen att ha skoj, är generösa, ärliga och trevliga att festa till med, detta gäller i princip alla och i alla tänkbara miljöer, som i fiskehamnar, byggarbetsplatser, marknader, myndigheter, skolor, barer, bordeller, polisstationer, karaoke barer, brandstationer,märkligt nog  t.o.m på militärförläggningar.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Är lite nyfiken,

Ni som kan prata thai/lao och tycker att man bör lär sig det när man bor i en by för att kunna umgås med befolkningen, vad har ni för något gemensamt som ni diskuterar?

 

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vi har väl i princip allt gemensamt och vi pratar om dagens kommande arbete, om det blev något i nattens fällor, vad vi ska äta idag, det skvallras lite, kommande aktiviteter i byn som begravningar, bröllop och annat, priser på olika grödor och varor, om någon ska slakta och det finns kött att köpa, om marknaden, skolan, internationell fotboll, fiske, jakt och allt mellan himmel och jord.

Mvh isan lover

 

Vädret kan man väl alltid prata om.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Alarik:

 

 

Vädret kan man väl alltid prata om.

Hej

Visst är det så, glömde detta med väder, men väder verkar inte vara så vanligt att byborna talar om, det varierar ju ganska förutsägbart med årstiderna, men handlar det om större stormar, kyla, översvämningar och andra naturfenomen så diskuteras detta naturligtvis.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Visst är det så, glömde detta med väder, men väder verkar inte vara så vanligt att byborna talar om, det varierar ju ganska förutsägbart med årstiderna, men handlar det om större stormar, kyla, översvämningar och andra naturfenomen så diskuteras detta naturligtvis.

Mvh isan lover

 

Håller inte med dig fullt ut där.

Även Thailand får ta del av det globalt oförutsägbara när det gäller nederbörd och torka.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎10‎-‎15 at 16:35, skrev Isan Lover:

Hej igen

 

Ja norrmannen är kvar och vi diskuterar vidare om lite allt möjligt, han säger att han har finansierat ett bygge av ny toalett och kök i sin frus föräldrahem, men han är besviken eftersom inget blev som han hade bestämt och tänkt sig, jag förklarade att det tyvärr är helt normalt om man inte själv är på plats och övervakar dom som bygger, kontrollerar allt dom gör och håller koll på kostnaderna.

 

Han förväntade sig att svärföräldrarna skulle sköta detta men det fungerar inte så i byn, svärföräldrarna vet inte ens hur en riktig toalett av europeisk sort ska se ut, alla som bygger vet att en okunnig utlänning med gott om pengar är den som betalar, allt blir dyrare och besvärligare, jag förklarade att det aldrig har blivit riktigt så som vi har tänkt oss heller när vi har lämnat byggarna ensamma några dagar, det gäller att förhandla fram ett bra pris och hålla koll på bygget genom att närvara personligen.

 

Han blev lite lugnad av detta eftersom han inte visste om svärföräldrarna var i maskopi med byggarna, men svärföräldrarna har svårt att gå emot byggarna och ställa krav på dessa eftersom det är en utlänning som betalar och inte dom själva, det blir lite av ett moment 22, svärföräldrarna vill ju inte stöta sig med dom bybor som bygger och bygarna tycker säkert att det inte är mer än rätt att dom också får ta del av lite pengar ifrån utlänningen.

 

Vi diskuterade även det här med traditioner, sedvänjor, skrock och spöken, han häpnade över att folk på allvar såg detta som något man var tvungen att rätta sig efter och ta hänsyn till även som utlänning, jag förklarade lite om varför en trappa måste vara på en viss sida av huset, varför trappstegen måste ha ojämnt antal, varför man måste sova med huvudet åt ett visst håll o.s.v, han sa att han började förstå en del, men han sa samtidigt att det skulle ta honom väldigt lång tid att lära sig allt detta.

 

Tråkigt att inte ens hans frus lillebror respekterar honom, men jag tror att han får jobba lite på detta själv, försöka lära sig prata lite, erbjuda sig att hjälpa till, visa att han duger något till och försöka bli kompis med några bybor, allt kommer inte på en gång och det gäller att ha tålamod, han verkar inte vara så förtjust i livet på landet, han verkar föredra städer som Oslo, men även Pattaya och Udon Thani var ok.

 

Han själv trivs bäst i Pattaya och är lite tveksam till byn, jag förstår honom faktiskt om man ser till han erfarenheter därifrån hittills, hoppas han kommer dit någon gång när vi är där, så kan jag ta med honom ut bland folk och besöka lite grannbyar, vi får väl se.

 

Vi får se vad det blir för diskussioner i kväll, 10 humrar blev det idag, det var lite blåsigt och kall nordostlig vind.

 

Mvh isan lover

 

 

 

 

10 humrar!! Då fiskar du inte i Bohuslän;) 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vi har väl i princip allt gemensamt och vi pratar om dagens kommande arbete, om det blev något i nattens fällor, vad vi ska äta idag, det skvallras lite, kommande aktiviteter i byn som begravningar, bröllop och annat, priser på olika grödor och varor, om någon ska slakta och det finns kött att köpa, om marknaden, skolan, internationell fotboll, fiske, jakt och allt mellan himmel och jord.

Mvh isan lover

 

Ja det är klart att ska man hålla på som dig och vara med thailändare nästan 24 timmar om dygnet så är det ju en klar fördel att kunna språket. Jag har ju tagit livstids semester och får inte arbeta med det visumet jag har, sedan är mina stora intressen svensk/västerländsk musik, sport då mest bollsporter och SHL som jag ofta pratar med mina kompisar om, vilket jag tror att thailändare har lite kunskap om.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland låter det lite som en merit, här på MPR, att kunna/vilja bo i byn. Att det är nåt fint att sträva efter. 

 

Lite som med att kunna äta stark mat. 

Eller vara full redan klockan sju. 

Eller att tycka att Isuzu pickis med manuell låda är den bästa bilen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Surin P3:

Ibland låter det lite som en merit, här på MPR, att kunna/vilja bo i byn. Att det är nåt fint att sträva efter. 

 

Lite som med att kunna äta stark mat. 

Eller vara full redan klockan sju. 

Eller att tycka att Isuzu pickis med manuell låda är den bästa bilen. 

 

Som turist, så kan det nog vara så.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Surin P3:

Ibland låter det lite som en merit, här på MPR, att kunna/vilja bo i byn. Att det är nåt fint att sträva efter. 

 

Lite som med att kunna äta stark mat. 

Eller vara full redan klockan sju. 

Eller att tycka att Isuzu pickis med manuell låda är den bästa bilen. 

 

 Jäkla tur jag har för inget stämmer på mig

 

Gillar inte stark mat (chili) , den är bara stark men har ingen smak enligt mig.

Har inte varit full eller druckit någon alkohol sedan midsommar och då höll jag mig nog till klockan till 9-10 tiden.

Kör en Toyota, förvisso med manuell låda.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

 Jäkla tur jag har för inget stämmer på mig

 

Gillar inte stark mat (chili) , den är bara stark men har ingen smak enligt mig.

Har inte varit full eller druckit någon alkohol sedan midsommar och då höll jag mig nog till klockan till 9-10 tiden.

Kör en Toyota, förvisso med manuell låda.

 

Ja, du är ju en av de som visat att du inte bor i byn för att det är "lite bättre", utan för att du trivs där, vilket är min poäng egentligen.

Man bor väl där man trivs - förhoppningsvis.

 

Själv så gillar jag stark mat, där stark mat hör hemma.

Har faktiskt varit full tidigare än sju. Många gånger. Ibland flera ggr samma dag. Till mitt försvar så har det varit pga god-sprit, inte ful-sprit.

 

Men att köra en manuell bil, där går gränsen.

Då får man nog inte ens tillstånd att bo i en stad.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Ja, du är ju en av de som visat att du inte bor i byn för att det är "lite bättre", utan för att du trivs där, vilket är min poäng egentligen.

Man bor väl där man trivs - förhoppningsvis.

 

Själv så gillar jag stark mat, där stark mat hör hemma.

Har faktiskt varit full tidigare än sju. Många gånger. Ibland flera ggr samma dag. Till mitt försvar så har det varit pga god-sprit, inte ful-sprit.

 

Men att köra en manuell bil, där går gränsen.

Då får man nog inte ens tillstånd att bo i en stad.

 

 

Egentligen är man väl alltid full före sju om man nu blir/är fullthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.

Något om Surinträffen?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Egentligen är man väl alltid full före sju om man nu blir/är fullthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.

Något om Surinträffen?

 

Inget om Surinträffen, men nåt blir det säkert.

Då kan du få prova en bil med automat. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Håller inte med dig fullt ut där.

Även Thailand får ta del av det globalt oförutsägbara när det gäller nederbörd och torka.

 

 

Hej

Delvis men vi har ju en lång torrtid utan nederbörd, en lång regntid med nederbörd och en lite kallare period mitt i vintern, det känns inte som om variationerna då räcker till för att utgöra något större samtalsämne för byborna, men en återkommande fråga av nästan alla vintertid varje morgon är ju fryser du och det är ju en inledning till konversation.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev Ban phutsa:

10 humrar!! Då fiskar du inte i Bohuslän;) 

Hej

Man kunde faktiskt tro att det var i Vänern, det har börjat dåligt i år, har bara fått 30 hittills, räknade med närmare 15-20 i lördags.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Ibland låter det lite som en merit, här på MPR, att kunna/vilja bo i byn. Att det är nåt fint att sträva efter. 

 

Lite som med att kunna äta stark mat. 

Eller vara full redan klockan sju. 

Eller att tycka att Isuzu pickis med manuell låda är den bästa bilen. 

Hej

Uppfattar du det så är det nog inte helt rätt, själv tycker jag att det är både normalt och förväntat att utlänningar inte trivs i en liten by på landet, men många gör ju lite besök där eller t.o.m försöker vistats där, men det är ytterst få som trivs och lyckas.

 

Men som i det här fallet med norrmannen blev det lite intressant tycker jag eftersom det handlade om min by, samma släkt och samma grannar ändå uppfattade han allt så totalt annorlunda än mig, då börjar man ju fundera på varför?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Håller inte med dig fullt ut där.

Även Thailand får ta del av det globalt oförutsägbara när det gäller nederbörd och torka.

 

 

Att diskutera vädret är inte så vanligt i byn. Naturligtvis diskuteras det under perioder av extrem torka, regn eller extrem kyla/värme. De globala förutsättningarna diskuteras inte annat än om de hört talas om ett oväder över kinesiska sjön på väg in i landet. 

 

Något som är betydligt vanligare att diskutera är mat. Vad som ska köpas in och vad som ska tillagas samt även hur. Männen brukar även lägga till valet av dryck!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Att diskutera vädret är inte så vanligt i byn. Naturligtvis diskuteras det under perioder av extrem torka, regn eller extrem kyla/värme. De globala förutsättningarna diskuteras inte annat än om de hört talas om ett oväder över kinesiska sjön på väg in i landet. 

 

Något som är betydligt vanligare att diskutera är mat. Vad som ska köpas in och vad som ska tillagas samt även hur. Männen brukar även lägga till valet av dryck!

 

Jag skrev att Thailand får ta del av det globalt oförutsägbara när det gäller nederbörd och torka

inte att bybor diskuterade de globala förutsättningarna.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Naturligtvis diskuteras det under perioder av extrem torka, regn eller extrem kyla/värme.

 

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

en återkommande fråga av nästan alla vintertid varje morgon är ju fryser du och det är ju en inledning till konversation.

 

Hej på er.

 

Okej jag ger mig.

I "era byar" pratas det inte om vädret.

 

Ha en fortsatt bra dag.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-15 at 16:35, skrev Isan Lover:

Hej igen

 

Ja norrmannen är kvar och vi diskuterar vidare om lite allt möjligt, han säger att han har finansierat ett bygge av ny toalett och kök i sin frus föräldrahem, men han är besviken eftersom inget blev som han hade bestämt och tänkt sig, jag förklarade att det tyvärr är helt normalt om man inte själv är på plats och övervakar dom som bygger, kontrollerar allt dom gör och håller koll på kostnaderna.

 

Han förväntade sig att svärföräldrarna skulle sköta detta men det fungerar inte så i byn, svärföräldrarna vet inte ens hur en riktig toalett av europeisk sort ska se ut, alla som bygger vet att en okunnig utlänning med gott om pengar är den som betalar, allt blir dyrare och besvärligare, jag förklarade att det aldrig har blivit riktigt så som vi har tänkt oss heller när vi har lämnat byggarna ensamma några dagar, det gäller att förhandla fram ett bra pris och hålla koll på bygget genom att närvara personligen.

 

Han blev lite lugnad av detta eftersom han inte visste om svärföräldrarna var i maskopi med byggarna, men svärföräldrarna har svårt att gå emot byggarna och ställa krav på dessa eftersom det är en utlänning som betalar och inte dom själva, det blir lite av ett moment 22, svärföräldrarna vill ju inte stöta sig med dom bybor som bygger och bygarna tycker säkert att det inte är mer än rätt att dom också får ta del av lite pengar ifrån utlänningen.

 

Vi diskuterade även det här med traditioner, sedvänjor, skrock och spöken, han häpnade över att folk på allvar såg detta som något man var tvungen att rätta sig efter och ta hänsyn till även som utlänning, jag förklarade lite om varför en trappa måste vara på en viss sida av huset, varför trappstegen måste ha ojämnt antal, varför man måste sova med huvudet åt ett visst håll o.s.v, han sa att han började förstå en del, men han sa samtidigt att det skulle ta honom väldigt lång tid att lära sig allt detta.

 

Tråkigt att inte ens hans frus lillebror respekterar honom, men jag tror att han får jobba lite på detta själv, försöka lära sig prata lite, erbjuda sig att hjälpa till, visa att han duger något till och försöka bli kompis med några bybor, allt kommer inte på en gång och det gäller att ha tålamod, han verkar inte vara så förtjust i livet på landet, han verkar föredra städer som Oslo, men även Pattaya och Udon Thani var ok.

 

Han själv trivs bäst i Pattaya och är lite tveksam till byn, jag förstår honom faktiskt om man ser till han erfarenheter därifrån hittills, hoppas han kommer dit någon gång när vi är där, så kan jag ta med honom ut bland folk och besöka lite grannbyar, vi får väl se.

 

Vi får se vad det blir för diskussioner i kväll, 10 humrar blev det idag, det var lite blåsigt och kall nordostlig vind.

 

Mvh isan lover

 

 

 

 

"Bygare" va är det för slags folk? :rotfl: Annars ok tråd! :thumbsup:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Alarik:

 

 

Hej på er.

 

Okej jag ger mig.

I "era byar" pratas det inte om vädret.

 

Ha en fortsatt bra dag.

Visst är det en jäkla tur att det finns intressantare saker att diskutera?

 

Gumma 1 - Solen gick upp lite tidigare idag!

Gumma 2 - Ja, märkte du det att igår var den lite senare än idag.

Gumma 1 - Så var det nog! Idag blir det nog varmare än igår?

Gumma 2 - Tror du det?

Gumma 1 - Gubben min trodde det i varje fall!

Gumma 2 - Bara det inte blir lika varm som i förrgår.

Gumma 1 - Jasså, var det då det var så varmt?

Gumma 2 - Då var det hemskade varm!

Gumma 1 - Tror du det!

Gumma 2 - Ja, var det inte så.

Gumma 1 - Så var det nog!

Gumma 2 - Hur många grader var det då?

Gumma 1 - Vi har ingen termometer!

Gumma 2 - Vi har termometer, den har jäntas farang tagit hit från utlandet.

Gumma 1 - Hur många grader var det då i förrgår?

Gumma 2 - Då tittade jag inte på termometern! Fast förra månaden tittade jag på den en gång. 

Gumma 1 - Hur varm var det då!

Gumma 2 - Det vet jag, inte men det satt en fluga på den.

Gumma 1 - Den tyckte nog att det var varmt?

Gumma 2 - Tror de, tror de?

Gumma 1 - Gubben min trodde det i varje fall!

Farang 1 - Finns det någon kall öl.

Gumma 1 - Nä, då måste vi in till stan och köpa.

Gumma 2 - Det är det nästan för varmt för att göra!

 

Trots att farangen försökte föra in samtalet på viktigare saker så tog kärringarna ned samtalet till vädernivån igen. De står väl där än.........

 

Nog är det tur att man kommer iväg ibland till länder där de inte pratar väder i tid och otid.

 

Tacka vet jag att få höra "Hey you handsome men, come hele!"  "You want eat fish?"

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev mooton:

Diskuteras det någon politik, eller är det något som man håller tyst om?

Där skiljer det nog mellan sk. röda byar och en sån där grå som jag håller till i ibland. 

I den grå byn hör jag inte något nämnvärt prat om politik. Fast vad vet jag de kanske inte diskuterar det om jag är närvarande. 

Om jag tar upp det någon gång så tycker jag inte att det finns något större intresse att diskutera. 

Fast ibland diskuteras missnöje med vissa saker och då kan det ibland komma in politik fast mycket sällan och jag upplever det som ytligt snack!  

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev Wangthong:

Att diskutera vädret är inte så vanligt i byn. Naturligtvis diskuteras det under perioder av extrem torka, regn eller extrem kyla/värme. De globala förutsättningarna diskuteras inte annat än om de hört talas om ett oväder över kinesiska sjön på väg in i landet. 

 

Något som är betydligt vanligare att diskutera är mat. Vad som ska köpas in och vad som ska tillagas samt även hur. Männen brukar även lägga till valet av dryck!

Hej

Ja mat är något som diskuteras ifrån morgon till kväll, redan när man står upp lagas ju första måltiden med ris, alla man träffar undrar om man har ätit, om man är hungrig o.s.v, sen ska man ju äta ute på farmen och då kan det ju i princip bli vad som helst beroende på vad som fastnar i nät både på land och i vatten, samt fällor och snaror, ibland slaktas det ju vildsvin o.s.v.

 

Men dagens stora höjdpunkt är kvällsmåltiden, oftast samlas männen för lite öl eller Lao kao, sen duschar man och efter detta äter man och då helst många tillsammans, släkt, grannar o.s.v, någon kanske har slaktat en tupp eller anka, fångat en stor orm, fått mycket fisk eller köpt kött, då bjuder man in alla runt omkring.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev mooton:

Diskuteras det någon politik, eller är det något som man håller tyst om?

Hej

Folk har mycket åsikter om allt och alla, självklart även om politiken, militärjuntan och Preem, dom flesta har en bestämd uppfattning om den politiska konflikten och landets alla kupper, ingen bybo sympatiserar mig veterligen med PAD, PDRC eller kuppmakarna utom en rik inflyttad familj som kommer ifrån en storstad, dom driver byns största affär och har en gummifarm, men dom vill sälja och flytta nu när gummipridet har rasat.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...