Jump to content
IGNORERAD

Övregångsställen i Thailand


hasseryd

Recommended Posts

Jag har många gånger funderat på varför det fins obevakade övregångsställen i Thailand?

Ingen Bilist/Mopedist....bryr ju sej.

Trafikljusbevakade  fungerar ju lite ibland men om en Bil stannar och man börjar Promenixa över...då kan man ge sej fa....på att det kommer en Moppe fräsande...

Jag menar det måste ju vara en kostnad att underhålla dessa övregångsställen.

Her Gårman:doubt:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    6

  • SatanG

    6

  • ragson

    3

  • hasseryd

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Kostnad? Man målar några streck o sen är det klart. 

Ingen bryr sej för att ingen vet hur det fungerar. Som vanligt med trafiken i Thailand.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev ragson:

Man målar några streck o sen är det klart. 

Nja dom slits väll rätt snabt och måste målas om. Kostnad.

Så varför lägger Thai Trafikmyndigheter ut pengar på underhåll av dessa Tingestar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha målas om? Dom lagar ju knappt vägarna, har aldrig sett nån måla om nåt övergångställe i den här stan iallafall.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej jag undrar om det finns några lagar och regler när man som trafikant ( gående ) använder dessa över-gångställen.  Var i Bangkok i går och numera så använder dessa motor-cykel-trafikanter dessa också. mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseryd:

Jag har många gånger funderat på varför det fins obevakade övregångsställen i Thailand?

Ingen Bilist/Mopedist....bryr ju sej.

Trafikljusbevakade  fungerar ju lite ibland men om en Bil stannar och man börjar Promenixa över...då kan man ge sej fa....på att det kommer en Moppe fräsande...

Jag menar det måste ju vara en kostnad att underhålla dessa övregångsställen.

Her Gårman:doubt:

 

 

Min teori är att de är till för att försöka samla fotgängarna till ett ställe där de kan försöka att ta sig över vägen, istället för att försöka korsa vägen varsomhelst. Man slipper alltså som bilist/mcförare att stanna upp på flera ställen längs vägen. Att förarna inte stannar och lämnar företräde som i Sverige är ju en annan sak.

Tycker det funkar bra att passera en väg i Thailand, där de faktiskt stannar/saktar ner och släpper en över, jämfört med Penang där det är förenat med livsfara att försöka gå över vägen utan trafiljus.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev haan:

hej jag undrar om det finns några lagar och regler när man som trafikant ( gående ) använder dessa över-gångställen.  Var i Bangkok i går och numera så använder dessa motor-cykel-trafikanter dessa också. mvh

 

Ja, fysikens lagar gäller. 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev ragson:

Hahaha målas om? Dom lagar ju knappt vägarna, har aldrig sett nån måla om nåt övergångställe i den här stan iallafall.

 

Finns ju andra städer som sköts lite bättre....   :)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hasseryd:

Jag har många gånger funderat på varför det fins obevakade övregångsställen i Thailand?

Ingen Bilist/Mopedist....bryr ju sej.

Trafikljusbevakade  fungerar ju lite ibland men om en Bil stannar och man börjar Promenixa över...då kan man ge sej fa....på att det kommer en Moppe fräsande...

Jag menar det måste ju vara en kostnad att underhålla dessa övregångsställen.

Her Gårman:doubt:

 

Det är för att ambulanserna lättare skall hitta till olycksplatsern.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ragson:

 

Kostnad? Man målar några streck o sen är det klart. 

Ingen bryr sej för att ingen vet hur det fungerar. Som vanligt med trafiken i Thailand.

 

2 timmar sedan, skrev hasseryd:

Nja dom slits väll rätt snabt och måste målas om. Kostnad.

Så varför lägger Thai Trafikmyndigheter ut pengar på underhåll av dessa Tingestar?

 

Fattar inte heller varför det slösas med pengar på att det målas heldragna linjer, spärrlinjer/områden, mm för ingen bryr sig som sagt, inte jag heller för den delen.

 

Även i vår lilla by slösas och leks det med färg och pengar, här målas det både mittsträck och sidolinjer, och här kan ju knappt 2 bilar mötas utan att köra över sidolinjerna ut i naturen3d-confused-smiley-emoticon-14427856.jpg

IMG_0490.JPGIMG_0491.JPG

 

 

1 timme sedan, skrev ragson:

Hahaha målas om? Dom lagar ju knappt vägarna, har aldrig sett nån måla om nåt övergångställe i den här stan iallafall.

 

De försöker i alla fall att laga vägarna, så även i obygden, fjärde försöket nutrott.jpg.

Nu fyller fåntrattarna i hålorna med makadam och bultar i stället för att göra ett riktigt bärlager med grus och makadam, och sedan asfaltera.

Ligger nog inte kvar så mycket makadam efter nästa skyfall och lite trafikno no.jpg.

IMG_0319.JPG.3e36190f3f3c52122accb5738f49dc6b.JPGIMG_0324.JPG.abeee28d109e64adae926b3a21aafedc.JPGIMG_0462.JPGIMG_0477.JPG

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Själv tycker jag att övergångsställen i Thailand är dödsfällor eftersom ingen respekterar dessa. tror någon gående att strecken, skyltning och blinkljusen betyder ökad säkerhet och går ur i vägen riskerar han ju att bli dödad, bilister och andra fordon respekterar inte ens övergångsställen vid skolor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Övergångsställen utan trafikljus är samma som att kuta över gatan när man kan. Trafikljusen ger en liten lucka i alla fall (även om dom inte är direkt nära dig) så du hinner över halva vägen i alla fall innan det börjar komma bilar, mopeder, och andra mystiska fordon.

 

Aldrig sett nån som stannat för en som skall gå över gatan på ett övergångsställe, men det kan ju bero på att jag inte nyttjar dessa om det inte finns ett rödljus.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Övergångsställen är väl till för att samla folk som ska gå över gatan så att bilar kan vara mer uppmärksamma. Det där med att stanna för fotgängare är ju en svensk företeelse, som tvärtemot vad man kan tro, har sett till att olyckor på övergångsställen har ökat sen lagen infördes. Helt i linje med dom varningar man fick från Schweiz som redan hade infört lagen. Och i statistik konstaterar att antal påkörda fotgängare hade ökat sen lagen infördes. Och i Sverige så är det ju helt skrämmande med fotgängare som bara går, och förväntar sig att bilarna ska hinna stanna i alla lägen. Då är det nog bra mycket säkrare, som i Thailand, där ansvaret på att stanna, ligger på fotgängare.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det är synd, fast kul samtidigt, när man ser hur fotgängarna skräckslaget springer på övergångsstället.

 

Ang. målade mittlinjer etc så gissar jag att de även är en hjälp att utreda vem som begått felet vid olyckor.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev janne_h:

Övergångsställen är väl till för att samla folk som ska gå över gatan så att bilar kan vara mer uppmärksamma. Det där med att stanna för fotgängare är ju en svensk företeelse, som tvärtemot vad man kan tro, har sett till att olyckor på övergångsställen har ökat sen lagen infördes. Helt i linje med dom varningar man fick från Schweiz som redan hade infört lagen. Och i statistik konstaterar att antal påkörda fotgängare hade ökat sen lagen infördes. Och i Sverige så är det ju helt skrämmande med fotgängare som bara går, och förväntar sig att bilarna ska hinna stanna i alla lägen. Då är det nog bra mycket säkrare, som i Thailand, där ansvaret på att stanna, ligger på fotgängare.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Hej

Själv håller jag inte riktigt med om att ansvaret ska ligga enbart hos en fotgängare när det handlar om övergångsställe, speciellt inte när det handlar om övergångsställen vid dom Thailändsks skolorna, självklart borde målade streck, skyltning och blinkande ljus vid skolor betyda en ökad säkerhet för barnen och ett ökat ansvar för bilisterna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Övergångsställen utan trafikljus är samma som att kuta över gatan när man kan. Trafikljusen ger en liten lucka i alla fall (även om dom inte är direkt nära dig) så du hinner över halva vägen i alla fall innan det börjar komma bilar, mopeder, och andra mystiska fordon.

 

Aldrig sett nån som stannat för en som skall gå över gatan på ett övergångsställe, men det kan ju bero på att jag inte nyttjar dessa om det inte finns ett rödljus.

 

Nja, man går nog mer  lite försiktigt ut på gatan när man ser att det är läge, ser till att man har ögonkontakt med bilisterna och fortsätter över gatan. De kommer naturligtvis inte att köra på dig, utan de saktar ner och låter dig passera. Så funkar det i alla fall i alla andra städer/byar i Thailand. Sen har du rätt i att står du bara och väntar på att bilarna ska stanna och släppa dig över gatan, så får du nog stå där  i evighet. Man får som fotgängare ta initiativet.     Lycka till. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv håller jag inte riktigt med om att ansvaret ska ligga enbart hos en fotgängare när det handlar om övergångsställe, speciellt inte när det handlar om övergångsställen vid dom Thailändsks skolorna, självklart borde målade streck, skyltning och blinkande ljus vid skolor betyda en ökad säkerhet för barnen och ett ökat ansvar för bilisterna.

Mvh isan lover

 

Vem har sagt att ansvaret bara ska ligga på fotgängaren??

Dock finns det fastslaget med statistiska undersökningar i dom länder likt Sverige som har lagstiftat om att bilisterna måste stanna för fotgängare, att den lagen har tvärtemot intentionen ökat olyckorna.

Man kan lixom inte gå emot naturlagen att bilar är hårda och att människor är mjuka. Och Då är det väl naturligtvis bättre att människorna skyddar sig själva än att man förväntar sig att en bil på 1,5 ton ska kunna stanna på en femöring varje gång. Det har ju knappast blivit bättre efter att alla börjat springa omkring nedsjunkna i sina telefoner medans dom går. Men du lider ju som vanligt av att allt (förutom att man kan enligt dig utan problem köra full i Thailand) ska vara som du har lärt dig i Sverige. Det handlar om fysikens lagar och mänskligt beteende. Inte så mycket man kan göra åt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Vem har sagt att ansvaret bara ska ligga på fotgängaren??

Dock finns det fastslaget med statistiska undersökningar i dom länder likt Sverige som har lagstiftat om att bilisterna måste stanna för fotgängare, att den lagen har tvärtemot intentionen ökat olyckorna.

Man kan lixom inte gå emot naturlagen att bilar är hårda och att människor är mjuka. Och Då är det väl naturligtvis bättre att människorna skyddar sig själva än att man förväntar sig att en bil på 1,5 ton ska kunna stanna på en femöring varje gång. Det har ju knappast blivit bättre efter att alla börjat springa omkring nedsjunkna i sina telefoner medans dom går. Men du lider ju som vanligt av att allt (förutom att man kan enligt dig utan problem köra full i Thailand) ska vara som du har lärt dig i Sverige. Det handlar om fysikens lagar och mänskligt beteende. Inte så mycket man kan göra åt.

Du är ju hopplös, läser du inte vad du skriver själv. Som i Thailand där ansvaret ligger på fotgängarna

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv håller jag inte riktigt med om att ansvaret ska ligga enbart hos en fotgängare när det handlar om övergångsställe, speciellt inte när det handlar om övergångsställen vid dom Thailändsks skolorna, självklart borde målade streck, skyltning och blinkande ljus vid skolor betyda en ökad säkerhet för barnen och ett ökat ansvar för bilisterna.

Mvh isan lover

 

Borde, ja....men som du vet funkar det inte i praktiken. Sålänge thaifolk kör som dom gör och sålänge körkortsutbildningen är som den är, aå blir det inte bättre.

Bara att rätta sej efter det som praktiseras just nu, för tror man att det funkar som i Sverige, då ligger man snart på ett sjukhus och ojar sej.

"Ta inte med Sverige till Thailand" brukar jag säga, då menar jag tänket.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Övergångsställen är väl till för att samla folk som ska gå över gatan så att bilar kan vara mer uppmärksamma. Det där med att stanna för fotgängare är ju en svensk företeelse, som tvärtemot vad man kan tro, har sett till att olyckor på övergångsställen har ökat sen lagen infördes. Helt i linje med dom varningar man fick från Schweiz som redan hade infört lagen. Och i statistik konstaterar att antal påkörda fotgängare hade ökat sen lagen infördes. Och i Sverige så är det ju helt skrämmande med fotgängare som bara går, och förväntar sig att bilarna ska hinna stanna i alla lägen. Då är det nog bra mycket säkrare, som i Thailand, där ansvaret på att stanna, ligger på fotgängare.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Du som bilist (i Thailand) är skyldig att stanna för trafikanter vart än dom går, övergångsställe eller inte. Kör du på någon är det ditt fel så ansvaret för olyckor ligger inte på fotgängaren.

Däremot har man ju en skyldighet mot sig själv iom att man vet att det sannolikt kommer göra jävligt ont att bli påkörd.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Du som bilist är skyldig att stanna för trafikanter vart än dom går, övergångsställe eller inte. Kör du på någon är det ditt fel så ansvaret för olyckor ligger inte på fotgängaren.

Däremot har man ju en skyldighet mot sig själv iom att man vet att det sannolikt kommer göra jävligt ont att bli påkörd.

 

/ SatanG

I Sverige gäller 

Ur trafikförordningen:

Kapitel 3

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.

 

Kapitel 7:

4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej googlade lite och hittade detta. ganska gammalt inlägg 

Postat 6 oktober, 2008

Jag förnyade min Thak körkort i Bangkok och var tvungen att titta på en film på thailändska trafiklagar. Jag blev förvånad att lära sig det finns böter för underlåtenhet att stanna vid ett övergångsställe. Som jag minns det var 500 Baht. Överraskning! Överraskning!

Förvänta dig inte många att sluta och inte promenad ut framför en buss. Om en bil gör stop se upp för motorcykeln kommer runt den.  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev sanuuk555:

I Sverige gäller 

Ur trafikförordningen:

 

Kapitel 3

 

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.

 

 

 

Kapitel 7:

 

4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

 

 

Det stämmer säkert, jag var kanske otydlig och diskuterar Thailand.

Förtydligade inlägget

 

( SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är ju hopplös, läser du inte vad du skriver själv. Som i Thailand där ansvaret ligger på fotgängarna



Bara för att du inte själv förstår innebörden i det som skrivs, behöver du ju inte kalla andra hopplösa. Dock är det ett statistiskt faktum att det sker flera olyckor när fotgängare går i tron att den har företräde. Men självklart har bilisten alltid ett ansvar om den kör på någon.
Det är således ett delat ansvar. Dock för egen del av ren självbevarelsedrift så förutsätter jag att bilarna inte stannar. Lite bättre än att i efterhand prata om ansvar när man hamnat på sjukan.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Du som bilist (i Thailand) är skyldig att stanna för trafikanter vart än dom går, övergångsställe eller inte. Kör du på någon är det ditt fel så ansvaret för olyckor ligger inte på fotgängaren.

Däremot har man ju en skyldighet mot sig själv iom att man vet att det sannolikt kommer göra jävligt ont att bli påkörd.

 

/ SatanG



Det är nog få ställen i världen där bilisten inte har ansvar när han väl kört på någon. Jag kan bara konstatera att nästan ingen i Thailand stannar för fotgängare på obevakade övergångsställen. Detta oavsett huruvida vad lagen säger.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...