Jump to content
IGNORERAD

Vilka avgifter gäller till nationalparker.


HaSib HaSib

Recommended Posts

Scandinaviancorner

Alla faranger skall krångla till allt så förbannat,  det ni inte förstår så förstår ni inte allting går i alla fall , det går att krångla sig ur alla situationer utan att betala 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • HaSib HaSib

    15

  • SatanG

    7

  • hakancnx

    5

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Rosa  ID kort, gula och blå husböcker jag har aldrig behövyt visa upp någonting av detta bara passet och det i flygplatsen och banken..

 

Nja, jag har fått hiva upp den blåa boken på migration ett par gånger. Bland annat när jag skulle konvertera mitt internationella körkort till thaikörkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Alla faranger skall krångla till allt så förbannat,  det ni inte förstår så förstår ni inte allting går i alla fall , det går att krångla sig ur alla situationer utan att betala

Ok, att det mesta går att fixa utan rätta papper kan jag hålla med om. Men att komma undan utan att betala för det tror jag att jag har fel kön för att lyckas med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla faranger skall krångla till allt så förbannat,  det ni inte förstår så förstår ni inte allting går i alla fall , det går att krångla sig ur alla situationer utan att betala 


Ja även du gör så med att krångla till dina svar så man behöver läsa dom både 2 å 3 gånger innan man förstår dom [emoji57]
Link to comment
Dela på andra sajter

På Dinosaurie-museet neråt Sisaket (?) dög inte Thaikörkort utan dom krävde Gul Bok med ett hånleende. Bra sa jag och gick ut till bilen och hämtade den.

 

På Akvariet i Nong Khai dög ingenting så det har jag inte sett.

Ändrades av lasseiudon
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man nu försöker sammanfatta de regler eller krav som gäller för att betala samma avgift som thai skulle man kunna säga.
- ibland går det bra med thaikörkort
- ibland måste man visa upp ett rosa id-kort
- ibland går det bra med ett blått id-kort
- ibland måste man visa upp den gula husboken
- ibland går det bra att visa upp den blå husboken
- ibland räcker det med thaidam som går bärsärk
- ibland så duger ingenting utan är man född farang så ska man betala för en sådan och då gäller
      - ibland är inträdet 200 baht
      - ibland är inträdet 400 baht

Jag älskar när det finns klara och tydliga regler

 :waaaht:

Ändrades av HaSib HaSib
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man nu försöker sammanfatta de regler eller krav som gäller för att betala samma avgift som thai skulle man kunna säga.
- ibland går det bra med thaikörkort
- ibland måste man visa upp ett rosa id-kort
- ibland går det bra med ett blått id-kort
- ibland måste man visa upp den gula husboken
- ibland går det bra att visa upp den blå husboken
- ibland räcker det med thaidam som går bärsärk
- ibland så duger ingenting utan är man född farang så ska man betala för en sådan och då gäller
      - ibland är inträdet 200 baht
      - ibland är inträdet 400 baht

Jag älskar när det finns klara och tydliga regler

 :waaaht:



Att inträdet varierar från attraktion till attraktion är väl inget konstigt.

Dessutom är reglerna klara du betalar falang pris såvida du inte är thailändsk medborgare.

Att fiffla sig ur det beror inte på oklara regler utan på en stark längtan att myggla hos falangen.

Knappast thaiarnas fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev HaSib HaSib:

Du får nog klargöra en gång till.

Du skriver att alla med Thai ID kommer in för 20 baht. Det låter ju bra men vad menar du med "Som alla gjorde för 1 år sedan"?

 

Fram till för ungefär ett år sedan var inträdet B 20 för alla. 

 

Nu måste alla utlänningar, oberoende av status, betala B 50. Och de kan inte ge någon förklaring till varför man höjt bara för utlänningar.

 

Som cyklist och stigfinnare vet jag sätt att ta sig in utan att betala alls, men mycket jobb och slit blir det för att spara dessa 50 baht, så inte värt det. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

har du blå bok så behover du nog inte gula , du kanske kan fixa det blå Thai ID-kortet isället

Blå husbok har man som ägare av condo ( bostadsrätt )

Gul husbok som inneboende.

Inte både och.

Riktigt id kort kan man skaffa när man blivit medborgare.

Tar 10år cirka av processer och kostnader.

Och en hel del krav ska uppfyllas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändska pensionärer betalar inget inträde alls. 

 

Så en bra metod är att hänga med en minibuss med thai panchos och huka sig där bak, så viftas man förbi utan att betala. 

 

Detta fick en kompis och jag erfara för ett tag sedan då vi var med thailändska vänner upp till Doi Inthanons nationalpark. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev hakancnx:

 

Fram till för ungefär ett år sedan var inträdet B 20 för alla. 

 

Nu måste alla utlänningar, oberoende av status, betala B 50. Och de kan inte ge någon förklaring till varför man höjt bara för utlänningar.

 

Som cyklist och stigfinnare vet jag sätt att ta sig in utan att betala alls, men mycket jobb och slit blir det för att spara dessa 50 baht, så inte värt det. 

Under alla år som jag varit i Thailand har jag aldrig blivit erbjuden att betala 20 baht för att komma in i en nationalpark. Jag har dock lång ifrån besökt alla måste jag medge. Du säger att man som farang nu måste betala 50 baht för att komma in. Vilken eller vilka nationalparker gäller det?  Det enda prisspannet jag sett för faranger ligger mellan 200-400 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev inte att det var en nationalpark. Huay Tong Tao är en reservoar där man kan cykla, springa, vandra, bada, äta o dricka, mm,.

Ligger vid foten av Doi Suthep, som trots att det är en nationalpark, inte ännu tar någon avgift.....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev hakancnx:

Jag skrev inte att det var en nationalpark. Huay Tong Tao är en reservoar där man kan cykla, springa, vandra, bada, äta o dricka, mm,.

Ligger vid foten av Doi Suthep, som trots att det är en nationalpark, inte ännu tar någon avgift.....

Nä, det var jag som utgick från att det var en nationalpark då tråden handlar om vilka avgifter som gäller för nationalparker.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 timmar sedan, skrev HaSib HaSib:

Ok, då får man väl försöka ge sig på att ansöka om ett rosa ID-kort, jag som var så glad när jag fixat mina thai körkort, säg den lycka som varar. Jag läste dock någonstans att för att ansöka om det så måste man ha en gul husbok, jag har förstås en blå husbok. Då blir steg 1 att fixa en sådan husbok, pust och stön.

De i gamla Svedal som trodde att man skulle vara sysslolös och bara pilla navelludd dagarna i ända när man flyttade till LOS visste verkligen inte vad de pratade om.

Hej

Thaikörkort har gått bra i alla år hittills, men nu har det ju gått inflation i dessa och även turister får ut körkort, så det var väl inte direkt oväntat att dessa nu inte gäller till Nationalparker längre, lite tråkigt tycke jaj

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

 


Att inträdet varierar från attraktion till attraktion är väl inget konstigt.

Dessutom är reglerna klara du betalar falang pris såvida du inte är thailändsk medborgare.

Att fiffla sig ur det beror inte på oklara regler utan på en stark längtan att myggla hos falangen.

Knappast thaiarnas fel.
 

 

Ok, bra att det är någon som lyckats med att snappa upp dessa tydliga regler.

Tråden handlade nu inte om att hur man som falang ska försöka fiffla och mygla sig ur dessa regler utan klargöra just vilka regler som gäller och där har ju onekligen buden varit många.

Link to comment
Dela på andra sajter

När den nya chefen inträdde sin post för ca. 1år sen ville han klargöra, att parkerna är i första hand för thaier och om du som alien på planet Thailand vill beskåda den ultimata skönheten av våran inhemska planet då ska du fan mig BETALA! ordentligt.

 

Skulle för helvete aldrig falla mig i att betala inträde till sopön Koh Samet eller nåt dylikt.

 

Låt thaierna tar hand om sina soptippar.

Ger fullständig fan att betala, undvik!

 

Ps. Noch Noots accepterar thai körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev HaSib HaSib:

Är det någon är på forumet som har koll på vad som gäller beträffande regler för avgifter till nationalparker. Ibland tar man 200 baht i inträde och ibland 400 baht, för faranger bör understrykas, för thai mellan 20-40 baht.

Har dessutom hört att om man har thailändskt körkort så betalar man samma pris som thailändare.

Till saken hör att jag var nere i Krabi i förra veckan och väl där så köpte vi en båttur till Hong Island för 600 baht, som vi skulle åka till dagen efter. Jag vet inte om det var för att kaptenen på båten hade ont om bensin eller om det var katoyen vi köpte biljetten av som strulade till det. Hur som helst så blev det inget av med Hong Island utan kaptenen körde oss istället till Poda Island utan förvarning som bara ligger ett stenkast från Ao Nang där denna båttripp utgick från (det är ju inte första gången man köper grisen i säcken).

Väl på Poda Island så var det dags för nästa överraskning, det har numera blivit en ”nationalpark” med en entréavgift på 400 baht. Enda skillnaden jag såg nu jämfört med hur det såg för 7 år sedan då jag var där senast och det fortfarande såg ut som en paradisö var att det nu sedan det blivit en nationalpark såg med mer ut som en soptipp med fullt med skräp precis överallt och en massa påbörjade betongbyggnader som stod och förföll längs hela stranden. Det var minst sagt en bedrövlig syn.

Jag gick fram till betalstationen och halade fram mitt thailänska körkort i hopp om att bara behöva betala 40 baht för att beträda denna soptipp. Han vände och vred på körkortet medan funderade, sedan sa han, no thai, must pay  400 baht. Det var som att öppna Pandoras ask när jag berättade för min fru som stod med våra vänner en bit bort att de ville ha 400 baht/ falang och 40 baht/ thai för inträdet . Min fru som är den lugnaste människa jag känner (om man inte retar upp henne förståss) for bort som en scudmissil till vakten och gav honom en uppsträckning som han säkert drömmer mardrömmar om fortfarande. Jag begriper inte mycket thai trots att jag bor här och att vi varit tillsammans i 8 år men det gav resultat i alla fall och jag och min kompis som också har thaikörkort fick gå in för 40 baht vardera.

Stämmer det att man bara behöver betala samma pris som för thai om man har thailändskt körkort eller har de ändrat reglerna?

 

Det är väl mer regel än undantag att asiater slänger skräpet där de står.

 

Så här såg det ut i en grannby här i obygden i förra veckan efter 2 dagars marknad då nasarna plockat ihop sina stånd och lämnat byn.

IMG_0467.JPGIMG_0468.JPG

 

Anngående inträde så har jag varit på ett ställe i Nakhon Phanom, ett stort akvarium och där betalade jag 20 Baht i inträde precis som thailändarna, har även varit på andra museum och attraktioner men där har det varit gratis.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

 

Det är väl mer regel än undantag att asiater slänger skräpet där de står.

 

Så här såg det ut i en grannby här i obygden i förra veckan efter 2 dagars marknad då nasarna plockat ihop sina stånd och lämnat byn.

IMG_0467.JPGIMG_0468.JPG

 

Anngående inträde så har jag varit på ett ställe i Nakhon Phanom, ett stort akvarium och där betalade jag 20 Baht i inträde precis som thailändarna, har även varit på andra museum och attraktioner men där har det varit gratis.

 

Har Romerna hittat till din grannby?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev SatanG:

 

Har Romerna hittat till din grannby?

 

/ SatanG

 

Tror inte det, såg inga husvagnsvrak.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Rosa  ID kort, gula och blå husböcker jag har aldrig behövyt visa upp någonting av detta bara passet och det i flygplatsen och banken..

 

 

Nej det är lustigt att vi överlevt utan detta.

Jag har inte förstått varför man ska lägga ner tid på myndigheterna för kort och böcker som inte behövs.

Tills någon ger mig en bra anledning ser jag detta som en rookie pryl att vifta runt med.

 

Körkort för mc/bil räcker väl.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Tror inte det, såg inga husvagnsvrak.

 

Inga högar med avföring heller, nä då var det nog inte Romer :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Thaikörkort har gått bra i alla år hittills, men nu har det ju gått inflation i dessa och även turister får ut körkort, så det var väl inte direkt oväntat att dessa nu inte gäller till Nationalparker längre, lite tråkigt tycke jaj

Mvh isan lover

Beslutet till ändring togs mens förra regeringen satt vid makten och av den regeringen. Datum för att det skulle träda i kraft var satt en bit in i framtiden.

 

Tydligen har juntan inte funnit någon anledning att riva upp beslutet.

 

Nu är reglerna om thai KK ganska enkla och Thailand får inte neka turister som vistas över giltighetstiden för IKK.

 

Vad begreppet turist betyder kan ju diskuteras, men för mig är det alla som reser tillbaka dit man är skriven oavsett visumtyp och längd på vistelsen.

 

Jag vistas mer av tiden i Thailand än i Sverige men är ändå bara turist fast jag långtidshyr ett hus på årsbasis. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Nej det är lustigt att vi överlevt utan detta.

Jag har inte förstått varför man ska lägga ner tid på myndigheterna för kort och böcker som inte behövs.

Tills någon ger mig en bra anledning ser jag detta som en rookie pryl att vifta runt med.

 

Körkort för mc/bil räcker väl.

 

/ SatanG

som bofast här så kan det vara bra att ha så mycket kort / boker som mojligt  nu när ASIEN skall bli som EU och då (kanske ) visumreglerna ändras på något sätt 

 

vem vet , den som lever får se 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev thaiola:

som bofast här så kan det vara bra att ha så mycket kort / boker som mojligt  nu när ASIEN skall bli som EU och då (kanske ) visumreglerna ändras på något sätt 

 

vem vet , den som lever får se 

 

Ja vem vet, ingen verkar kunna ge mig fördelarna med att ha husböcker eller thai id-kort iaf. Synd, om det nu finns några angelägna fördelar.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Nej det är lustigt att vi överlevt utan detta.

Jag har inte förstått varför man ska lägga ner tid på myndigheterna för kort och böcker som inte behövs.

Tills någon ger mig en bra anledning ser jag detta som en rookie pryl att vifta runt med.

 

Körkort för mc/bil räcker väl.

 

/ SatanG

 

Med den gula boken kan man få körkortet utan att gå till Immi och betala 500 baht för ett 'Residence Letter'.  :)    Fast det beror nog på var man söker, olika distrikt olika regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...