Jump to content
IGNORERAD

Vilka avgifter gäller till nationalparker.


HaSib HaSib

Recommended Posts

Är det någon är på forumet som har koll på vad som gäller beträffande regler för avgifter till nationalparker. Ibland tar man 200 baht i inträde och ibland 400 baht, för faranger bör understrykas, för thai mellan 20-40 baht.

Har dessutom hört att om man har thailändskt körkort så betalar man samma pris som thailändare.

Till saken hör att jag var nere i Krabi i förra veckan och väl där så köpte vi en båttur till Hong Island för 600 baht, som vi skulle åka till dagen efter. Jag vet inte om det var för att kaptenen på båten hade ont om bensin eller om det var katoyen vi köpte biljetten av som strulade till det. Hur som helst så blev det inget av med Hong Island utan kaptenen körde oss istället till Poda Island utan förvarning som bara ligger ett stenkast från Ao Nang där denna båttripp utgick från (det är ju inte första gången man köper grisen i säcken).

Väl på Poda Island så var det dags för nästa överraskning, det har numera blivit en ”nationalpark” med en entréavgift på 400 baht. Enda skillnaden jag såg nu jämfört med hur det såg för 7 år sedan då jag var där senast och det fortfarande såg ut som en paradisö var att det nu sedan det blivit en nationalpark såg med mer ut som en soptipp med fullt med skräp precis överallt och en massa påbörjade betongbyggnader som stod och förföll längs hela stranden. Det var minst sagt en bedrövlig syn.

Jag gick fram till betalstationen och halade fram mitt thailänska körkort i hopp om att bara behöva betala 40 baht för att beträda denna soptipp. Han vände och vred på körkortet medan funderade, sedan sa han, no thai, must pay  400 baht. Det var som att öppna Pandoras ask när jag berättade för min fru som stod med våra vänner en bit bort att de ville ha 400 baht/ falang och 40 baht/ thai för inträdet . Min fru som är den lugnaste människa jag känner (om man inte retar upp henne förståss) for bort som en scudmissil till vakten och gav honom en uppsträckning som han säkert drömmer mardrömmar om fortfarande. Jag begriper inte mycket thai trots att jag bor här och att vi varit tillsammans i 8 år men det gav resultat i alla fall och jag och min kompis som också har thaikörkort fick gå in för 40 baht vardera.

Stämmer det att man bara behöver betala samma pris som för thai om man har thailändskt körkort eller har de ändrat reglerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • HaSib HaSib

    15

  • SatanG

    7

  • hakancnx

    5

  • leifen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

sen i mars -14, tror jag det var, så finns det bara thai eller inte thai. Körkort eller arbetstillstånd gäller inte längre.

 

Visst kan det fungera ibland ;) med KK....

 

Vissa parker kostar mer än andra. 200-400 är vanligt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag går inte in när det är två olika avgifter, vi ser på  samma sak för djävulen

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Scandinaviancorner:

Jag går inte in när det är två olika avgifter, vi ser på  samma sak för djävulen

Jag kan bara hålla med dig. Nu hamnade vi på den här djävulsön högst ofrivilligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev HaSib HaSib:

Väl på Poda Island så var det dags för nästa överraskning, det har numera blivit en ”nationalpark” med en entréavgift på 400 baht. Enda skillnaden jag såg nu jämfört med hur det såg för 7 år sedan då jag var där senast och det fortfarande såg ut som en paradisö var att det nu sedan det blivit en nationalpark såg med mer ut som en soptipp med fullt med skräp precis överallt och en massa påbörjade betongbyggnader som stod och förföll längs hela stranden. Det var minst sagt en bedrövlig syn.

 

 

Tragisk "utveckling".   :(

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar hur det blir nu när man har det rosa Thailändska ID-kortet

 

dom brukar säga åt mig att bara Thai ID-kort gäller    och NU har jag ju det             HÄP  HÄp  

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Chiang Mai finns reservoaren Hua Tung Tao. Där är farrangpriset B 50, med eller utan rosa ID-kort. Hudfärgen avgör...;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Klargörande: Alla med Thai ID kommer in för B 20.

Som alla gjorde fram till för ett år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev hakancnx:

Klargörande: Alla med Thai ID kommer in för B 20.

Som alla gjorde fram till för ett år sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du får nog klargöra en gång till.

Du skriver att alla med Thai ID kommer in för 20 baht. Det låter ju bra men vad menar du med "Som alla gjorde för 1 år sedan"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt med olika avgifter för Thai och farang.

Landet har långt kvar till civillisatioenen.

I södra Thailand så är det nästan tvunget och ta ut extra för farang.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thaiola:

undrar hur det blir nu när man har det rosa Thailändska ID-kortet

 

dom brukar säga åt mig att bara Thai ID-kort gäller    och NU har jag ju det             HÄP  HÄp  

 

Vad är det rosa id-kortet bra för?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Vad är det rosa id-kortet bra för?

 

/ SatanG

Dom slipper vifta med gula boken ideligen. ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Tragisk "utveckling".   :(

Japp, man måste nog säga att de har missat fullständigt betydelsen av att hålla stränder och vatten rena från en massa skräp, om det nu är så att man vill behålla turisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thaiola:

undrar hur det blir nu när man har det rosa Thailändska ID-kortet

 

dom brukar säga åt mig att bara Thai ID-kort gäller    och NU har jag ju det             HÄP  HÄp  

Ok, då får man väl försöka ge sig på att ansöka om ett rosa ID-kort, jag som var så glad när jag fixat mina thai körkort, säg den lycka som varar. Jag läste dock någonstans att för att ansöka om det så måste man ha en gul husbok, jag har förstås en blå husbok. Då blir steg 1 att fixa en sådan husbok, pust och stön.

De i gamla Svedal som trodde att man skulle vara sysslolös och bara pilla navelludd dagarna i ända när man flyttade till LOS visste verkligen inte vad de pratade om.

Ändrades av HaSib HaSib
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Vad är det rosa id-kortet bra för?

 

/ SatanG

Då blir det gratis att gå i Pridetåget :pudency:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev HaSib HaSib:

Ok, då får man väl försöka ge sig på att ansöka om ett rosa ID-kort, jag som var så glad när jag fixat mina thai körkort, säg den lycka som varar. Jag läste dock någonstans att för att ansöka om det så måste man ha en gul husbok, jag har förstås en blå husbok. Då blir steg 1 att fixa en sådan husbok, pust och stön.

De i gamla Svedal som trodde att man skulle vara sysslolös och bara pilla navelludd dagarna i ända när man flyttade till LOS visste verkligen inte vad de pratade om.

har du blå bok så behover du nog inte gula , du kanske kan fixa det blå Thai ID-kortet isället

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev thaiola:

har du blå bok så behover du nog inte gula , du kanske kan fixa det blå Thai ID-kortet isället

Visste inte ens att det fanns ett blått id-kort också. Är inte det blå id-kortet endast för thai, om jag förstår Isaanlawyers rätt? Det här är ett fall för frugan nysta upp vad som gäller. Risken är annars stor att man blir gråhårig innan man får ihop detta pusslet.

http://www.isaanlawyers.com/pink-thai-id-card-foreigners-Thailand/

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Tallviking:

Slipper man ha passet med sig om man har rosa ID-kortet ?

Intressant fråga. Hur är det med det blå ID-kortet, slipper man släpa med sig passet om man har ett sådant (om nu det blåa är för falanger också)?

Måste säga att det är inte många som slår thaiare på fingrarna när det gäller krångliga regler. Ju mer man försöker förstå eller lära sig om någon regel ju dummare blir man.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev HaSib HaSib:

Intressant fråga. Hur är det med det blå ID-kortet, slipper man släpa med sig passet om man har ett sådant (om nu det blåa är för falanger också)?

Måste säga att det är inte många som slår thaiare på fingrarna när det gäller krångliga regler. Ju mer man försöker förstå eller lära sig om någon regel ju dummare blir man.

 

Nejdå, det är när du förstår reglerna som du inser hur dumma reglerna är. Sedan ändras dom till något ännu dummare, fast inte överallt och inte samtidigt. Inte kan man ha samma regler överallt och för alla människor heller! Hur skulle det se ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten teori  kring detta olika priser för Thai å farang, sambon säger att vi inte betalar skatt i landet därför så ska vi betala en högre avgift när vi ska in i nått reservat. Och  dessa höga avgifter används för att hålla rent efter oss faranger det är väl bra i och för sig men hur kommer det sig att det ser för jävligt ut med skräp överallt där Thai håller till t.e.x stränderna mellan Bhan phe å Rayong? Om Thai nu betalar skatt för att hålla Thailand rent där vi faranger inte är varför ser det då ut som det gör???

Så för min del så är det bara ett sätt att blåsa oss på stålar för falanger är så "lättlurade"  å går på allt dom hittar på "tror dom" å det kan dom ju få tro eller?

 

/matz

Ändrades av matz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som vi i svedala blåser tyskar och säljer älgskit mm till ockerpriser :haha:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Slipper man ha passet med sig om man har rosa ID-kortet ?

 

Nej.

 

I övrigt så har Khao Yai numera också farangpris 400 Baht oavsett kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Ungefär som vi i svedala blåser tyskar och säljer älgskit mm till ockerpriser :haha:

För att inte tala om malda renhorn som säljs till Asien som potensmedel. Själv säger jag som Ronny Eriksson 

"Renhorn som potensmedel tror jag på, om man opererar in dem." :dance1:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Rosa  ID kort, gula och blå husböcker jag har aldrig behövyt visa upp någonting av detta bara passet och det i flygplatsen och banken..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...