Jump to content
IGNORERAD

Drunkning ledande dödsorsaken bland Thailands barn


MPR Nyheter

Recommended Posts

Drunkning är den ledande dödsorsaken bland thailändska barn under 15 år, med cirka tre drunkningar om dagen på senare år, detta avslöjar siffror från Folkhälsodepartementet.
Departementets talesman Suwanchai Wattanayingcharoen sade under gårdagen att en undersökning man utfört visar att mängden drunkningsolyckor är som högst i oktober, troligen på grund av skollovet vid kulmen av regnperioden då många barn går och badar. Under årets oktober har 327 barn hittills drunknat.
Barnen har ofta inte koll på hur djupt vattnet är eller hur starka strömmarna kan vara, och eftersom de ofta badar utan uppsikt från vuxna är de mycket utsatta. Suwanchai rådde de privata och offentliga sektorerna såväl som lokala samhällen att ta till förebyggande åtgärder, såsom skyltar, barriärer och vuxen närvaro när barn badar.

 

c1_1106521_161010074314_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Har känslan av att simkunnigheten inte är så utbredd bland Thailändare, det är nog där problemet ligger.

Kanske ide att introdusera simborgarmärket samt simundervisning i skolorna.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

Har känslan av att simkunnigheten inte är så utbredd bland Thailändare, det är nog där problemet ligger.

Kanske ide att introdusera simborgarmärket samt simundervisning i skolorna.

Born41

 

Ja, vatten är ett farligt gift, som omger hela Visby stift.

 

Jag tror också kraven är alltför låga i den thailändska skolan och att många inte kan simma bra nog. Jag har själv lärt mina ungar simma, trots att dom gått i en bättre skola än den statliga i Thailand. Numera går dom i skolan i Sverige och då ställs det absoluta krav på simkunnighet. Dom får helt enkelt inte kompletta betyg från grundskolan annars och då tror jag inte dom kan gå vidare till gymnasiet.

 

http://www.hd.se/2012-11-26/inget-betyg-om-du-inte-kan-simma

Det här krävs för godkänt betyg

Kunskapskrav för betyget E i idrott och hälsa:
 
Årskurs 6
Eleven ska ha god vattenvana, vara trygg i vatten, kunna simma 200 meter, varav 50 meter på rygg, och hantera nödsituationer vid vatten
Dessutom ha grundläggande kunskaper om bad-, båt- och isvett,
 
Årskurs 9
Samma simkrav som ovan.
Dessutom ha kunskaper i livräddande första hjälp.
 
Källa: Utdrag ur Skolverkets kursplaner och betygskriterier.
 
Personligen är jag lite av en säkerhetsfascist, speciellt när det gäller mina barn. Jag curlar dom inte, men är vaksam mot dödliga faror som lurar i vardagslivet. Alltid bälten, hjälmar, nät runt studsmattan; vadhelst som finns att skydda sig med. Sedan kan ni leka och rasa bäst ni vill. Jag kan själv bli vild och leklysten och ta risker, men jag värderar dom och låter inte slentrian och vad andra tycker styra.
 

I USA är pooler en stor barnadödare. Hundra gånger farligare än skjutvapen, visar det sig. Lite statistik. Gammal, visst, men jag tror inte mycket har förändrats.

 

What’s more dangerous: a swimming pool or a gun? When it comes to children, there is no comparison: a swimming pool is 100 times more deadly.

 

In 1997 alone (the last year for which data are available), 742 children under the age of 10 drowned in the United States last year alone. Approximately 550 of those drownings — about 75 percent of the total — occurred in residential swimming pools. According to the most recent statistics, there are about six million residential pools, meaning that one young child drowns annually for every 11,000 pools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...