Jump to content
IGNORERAD

Köldknäpp anländer i norra Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

En köldknäpp från Kina flödar nu in över Thailands norra regioner, och vissa provinser har redan börjat uppleva kyligare väder.
Tjock dimma i flera nordliga provinser signalerar ankomsten av kyligare vindar, och på vissa håll var sikten inte mer än 15 meter på morgonen. Den tjocka dimman betyder att den kalla årstiden är här, och även starten på turismsäsongen för de nordliga turistorterna. Den kallare årstiden kommer i år vara tidigare, längre och mer konsekvent jämfört med förra året. Temperaturerna kommer dock vara på samma nivåer och vara som lägst innan nyårshelgen.
Det Nordliga Meteorologikontoret i Chiang Mai uppger att temperaturerna troligen kommer bli lägre än tio grader, medan besökare på berget Doi Inthanon kan se framåt emot temperaturer under fem grader och till och med nära nollstrecket. På toppen kan man redan nu se hav av dimma tack vare de ensiffriga morgontemperaturerna, och längre in i den kalla årstiden kommer man troligen kunna uppleva frost.

 

6ad2b1fddb482f77ffbce3c8bb061652-wpcf_728x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    5

  • Scandinaviancorner

    3

  • Boa52

    3

  • Knasen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev Scandinaviancorner:

Fint fint  mellan 25 och 30 då mår jag som bäst

+ eller - :smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades hitta en sån dag vid Doi Inthanon för några år sedan, thai är helt galna i dimma och att få uppleva kyla ;)  +12c

 

 

1902036_754865754588794_8449226898564548187_n.jpg

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

Huva, +14°C senast jag var ner och då var det jävligt kallt i Isaan. Speciellt med bara  t-shirt och shorts. Drog in kalla vindar från Kina då åxå. Tror det var i Januari detta år.

Verkar kallare när det är fuktigt eller om det var jag som vant mig lite med värmen. +14 i Sverige är ju nästan sommartemperatur. Men då har jag ju lite mer i klädväg att välja på.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Huva, +14°C senast jag var ner och då var det jävligt kallt i Isaan. Speciellt med bara  t-shirt och shorts. Drog in kalla vindar från Kina då åxå. Tror det var i Januari detta år.

Verkar kallare när det är fuktigt eller om det var jag som vant mig lite med värmen. +14 i Sverige är ju nästan sommartemperatur. Men då har jag ju lite mer i klädväg att välja på.

Samma hemma hos oss i Non Or 13- 14 grader kallt på morron. Vi åkte moppe kl 6 på morgonen för att titta var dom ville borra efter vatten på vår mark. Shorts och t-shirt

När jag kom hem frös jag så jag skaka där jag låg under täcket ute i min soffa. Mina svenska vänner kom och dom fråga, har du supit så du skaka så där.Kallt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Samma hemma hos oss i Non Or 13- 14 grader kallt på morron. Vi åkte moppe kl 6 på morgonen för att titta var dom ville borra efter vatten på vår mark. Shorts och t-shirt

När jag kom hem frös jag så jag skaka där jag låg under täcket ute i min soffa. Mina svenska vänner kom och dom fråga, har du supit så du skaka så där.Kallt

 

En norrlänning som fryser vid 13-14 grader ??? Nä du Boa, du är nog allt en riktig sörlänning du :waaaht:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
4 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

En norrlänning som fryser vid 13-14 grader ??? Nä du Boa, du är nog allt en riktig sörlänning du :waaaht:

 

En jävla kärring är han

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
4 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

En norrlänning som fryser vid 13-14 grader ??? Nä du Boa, du är nog allt en riktig sörlänning du :waaaht:

 

Måste hålla med Boa, det var kallt som fan. I Sverige skulle jag inte haft samma problem, men det kan ha med luftfuktigheten att göra. Att Thaiarna gick med vinterkläder kan jag begripa men jag blev förvånad över att jag kände av det som jag gjorde.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

En jävla kärring är han

Kärring, vad är det nånting du önskar dej, gubbtjyv

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

En norrlänning som fryser vid 13-14 grader ??? Nä du Boa, du är nog allt en riktig sörlänning du :waaaht:

 

4 grader i norra Chiang Mai nattetid utan filt....

Jag är född norr om polcirkeln men efter 11 år i Thailand så blir det kallt.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Måste hålla med Boa, det var kallt som fan. I Sverige skulle jag inte haft samma problem, men det kan ha med luftfuktigheten att göra. Att Thaiarna gick med vinterkläder kan jag begripa men jag blev förvånad över att jag kände av det som jag gjorde.

 

15 minuter sedan, skrev Juha:

4 grader i norra Chiang Mai nattetid utan filt....

Jag är född norr om polcirkeln men efter 11 år i Thailand så blir det kallt.

 

Jo jag har också känt av kylan i Thailand men för någon av Boa´s norrländska kaliber så ter det sig lite konstigt att gnälla över 13-14  plusgrader. Trodde att en sån Norrlands-Rambo som han åkte snöskoter i shorts och t-shirts när det är 13-14 minusgrader men istället så gnäller han som en sån där ynklig sörlänning som han alltid ondgör sig över :crazy: 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

 

Jo jag har också känt av kylan i Thailand men för någon av Boa´s norrländska kaliber så ter det sig lite konstigt att gnälla över 13-14  plusgrader. Trodde att en sån Norrlands-Rambo som han åkte snöskoter i shorts och t-shirts när det är 13-14 minusgrader men istället så gnäller han som en sån där ynklig sörlänning som han alltid ondgör sig över :crazy: 

Nog har jag svettats när det varit minusgrader och jag har varit tvungen att gräva upp snöskotereländet ur nåt hål som den gjort. Men då har jag ju kläder som passar, t-shirt och shorts är inte så passande när det bli lite kyligare.

 

Det som är bra med kyla är att man kan klä sig för den, med värme är det liksom kört. Jag i alla fall kan bara klä av mig allt, sen kan jag inte ta av mig mer. Men är det kallt så kan jag klä på mig om jag nu kommit ihåg att ta med mig lite kläder.

 

Var snäll med Boa, han har det nog inte så enkelt. Själv drar jag till thai om drygt en vecka så jag kan ta lite skit - men Boa som måste stanna i jämmerdalen ett tag till avundas jag inte.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Då vi enbart har fläktar i kåkarna, men frugan har velat ha AC. Jag har funderat på en luftvärmepump... 

För 30 år sedan, när man åkte första gången, kändes det som temperaturen var jämnare över året, även om det var en riktig regnperiod, och torrperiod.

Har inget minne av att det var kallt på den tiden...

Får kolla upp prisvärda luftvärmepumpar...

 

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev thaiola:

det är ju tydligt att några inte har varit i norra Thailand under kalla årstiden

Nej och några av dom i Thailand i 14 dagar högst

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Nej och några av dom i Thailand i 14 dagar högst

 

Det är oftast de som tror sig vara Thailandsexperter....  :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
1 timme sedan, skrev haan:

hej,  Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. mvh

Precis, men när jag bara har sommarkläder med mig ibland så blir det lite pyssligt. Hade jag tagit skoteroverallen och vargmössan med mig så får det fan bli -30°C och jag fryser inte i alla fall.

Så det var mer okunskap som gjorde att jag planerade fel. Hade plagg för att komma hem till Sverige i feb och då är det inte +14°C men möjligtvis -14°C när jag kommer hem.

Visst, med all packning så hade jag haft vinterkläder åxå - men jag reser hellre lätt så mycket blev kvar i jomtien.

 

Tjejens packning och den där jäkla nallen (nu får den stanna hemma) tar upp lite plats.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev thaiola:

det är ju tydligt att några inte har varit i norra Thailand under kalla årstiden

 

Har aldrig varit längst uppe i norra Thailand under kalla årstiden. Har däremot varit i Phetchabun under kalla årstiden och likt Boa som jag skämtade med åkt moppe på morgonen alldeles för lättklädd när det var bara ca 10 grader. Bara för att man skämtar med någon skrävlare så innebär det inte att man aldrig har upplevt det själv. Med tanke på hur han brukar idi*tförklarar alla korkade "sörlänningar" så har man fått bilden av Boa som en Norrlands-Rambo som åker snöskoter i bar överkropp i minusgrader och brottas med björnar till vardags vilket blir en stark kontrast till det inlägg han skrev här då han helt plötsligt framställde sig själv som högst mänsklig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak
3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Har aldrig varit längst uppe i norra Thailand under kalla årstiden. Har däremot varit i Phetchabun under kalla årstiden och likt Boa som jag skämtade med åkt moppe på morgonen alldeles för lättklädd när det var bara ca 10 grader. Bara för att man skämtar med någon skrävlare så innebär det inte att man aldrig har upplevt det själv. Med tanke på hur han brukar idi*tförklarar alla korkade "sörlänningar" så har man fått bilden av Boa som en Norrlands-Rambo som åker snöskoter i bar överkropp i minusgrader och brottas med björnar till vardags vilket blir en stark kontrast till det inlägg han skrev här då han helt plötsligt framställde sig själv som högst mänsklig. 

Jag förlåter dig genast - men det var ju inte mig ju hoppade på ens så det var lätt gjort. :)

Puss på dig gubben.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...