Jump to content
IGNORERAD

Äggproduktion


born41

Recommended Posts

En bekant vill starta med höns för äggproduktion. Har funderat på 300 höns.

Har god tillgång på mark men saknar ett hönshus där hönsen kan vistas på natten.

 

Någon som har erfarenhet?

Kommer hönsen hem till hönshuset eller måste man likt en koboy fösa in dom?

Vad kostar 8-veckors kycklingar? Man måste då föda dom cirka 8 veckor innan dom värper?

kan man köpa enbart hönskycklingar eller måste man ta rubbet och föda upp tupparna till mat?

Är det ekonomiskt bättre att köpa daggamla och föda tills dom värper?

Om dom är frigående på fälten lär dom sig att gå hem och värpa eller hur hittar man äggen?

Har man sittpinnar som dom tillbringar natten på.

Om dom går ute- hur mycket foder går det åt per kg producerade ägg?

 

Underförstått så vill dom att jag hjälper till med startkapitalet så jag är nyfiken på hur god bisnis det är.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Är det någon medlem eller anhörig som har höns så skulle jag bli glad om någon ville skriva hur det fungerar i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-29 at 18:32, skrev born41:

En bekant vill starta med höns för äggproduktion. Har funderat på 300 höns.

Har god tillgång på mark men saknar ett hönshus där hönsen kan vistas på natten.

 

Någon som har erfarenhet?

Kommer hönsen hem till hönshuset eller måste man likt en koboy fösa in dom?

Vad kostar 8-veckors kycklingar? Man måste då föda dom cirka 8 veckor innan dom värper?

kan man köpa enbart hönskycklingar eller måste man ta rubbet och föda upp tupparna till mat?

Är det ekonomiskt bättre att köpa daggamla och föda tills dom värper?

Om dom är frigående på fälten lär dom sig att gå hem och värpa eller hur hittar man äggen?

Har man sittpinnar som dom tillbringar natten på.

Om dom går ute- hur mycket foder går det åt per kg producerade ägg?

 

Underförstått så vill dom att jag hjälper till med startkapitalet så jag är nyfiken på hur god bisnis det är.

 

Born41

I byn var det väldigt populärt på 90-talet att bygga hönshus. De byggde dom med bambuställningar och hönsnät med tak av stora blad. 50 - 100 st per hönshus uppskattar jag de hade. Varför de inte hade dom frigående vet jag inte. Kan tänka mig att hundar och ormar kan vara en anledning. 

 

Ekonomi och värpning har jag ingen koll på. I varje fall visade det sig inte vara någon bra affär. Sjukdomar tog hårt på hönsen. Mars, april när det var som varmast dog väldigt många. Behövs nog en hel del kunskap för att få det att fungera i större skala. Hur är det t.ex. med fågelinfluensan? Finns det några regler som styr verksamheten? 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har höns fast i Sverige. Dom brukar gå fritt o på kvällen går dom in i hönshuset. Problemet är bara att nu har jag börjat få problem med räv o rovfåglar. Räven dödar allt så nu får dom vara i hönsgården.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Mot mitt förtret så har vi ca 30-50 frigående höns/kycklingar(och ett par-tre tuppar), vi är i princip självförsörjande på ägg och kyckling på dessa.

De går in i hönshuset och värper sina ägg.

Jag anser att kvalitén på köttet och äggen är rätt bra, eftersom att vi till 90% föder dem på resterna efter den matbespisning vi driver i kommunens förskola

Måste ta mig i kragen och bygga en hönsgård, hatar dessa djur som springer löst.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Soengsang:

Mot mitt förtret så har vi ca 30-50 frigående höns/kycklingar(och ett par-tre tuppar), vi är i princip självförsörjande på ägg och kyckling på dessa.

De går in i hönshuset och värper sina ägg.

Jag anser att kvalitén på köttet och äggen är rätt bra, eftersom att vi till 90% föder dem på resterna efter den matbespisning vi driver i kommunens förskola

Måste ta mig i kragen och bygga en hönsgård, hatar dessa djur som springer löst.

De är väl att kunna föda hönsen på ”gratis” foder som är vitsen. Provade med att köpa 15 värphöns och köpa foder till dessa men är säker på att det gick i förlust då ägg verkligen är billigt på marknaderna.

Var väl mer som en olönsam hobby som inte gav några direkta större förluster ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev vilja:

Jag har höns fast i Sverige. Dom brukar gå fritt o på kvällen går dom in i hönshuset. Problemet är bara att nu har jag börjat få problem med räv o rovfåglar. Räven dödar allt så nu får dom vara i hönsgården.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Satsa på strutsar. De kan försvara sig;)

Hos gumman så har de både höns och ankor men inte mer än till självhushåll och de springer fritt.

Även ett par hundar som vaktar så där kommer inga rovdjur och stör.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att djur jag köper i avsikt att slakta,min dotter säger blankt nej.hönsen får bara va till äggprod.inget annat.tyvärr

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

satsa på ankor i stället 

Ankor måste väl ha tillgång på en rejäl vattenpöl att simma i ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
13 minuter sedan, skrev born41:

Ankor måste väl ha tillgång på en rejäl vattenpöl att simma i ?

bara att gräva och så håller dom styr på ormarna med

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä fy fan för djur som går omkring och skiter överallt

 

När vi kom ner sist var det någon som hade några höns och burar i vår carport och de åkte bort fortare än än en grisblink :doubt:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Min lilla historia när jag skulle hjälpa frugans syster med ankuppfödning.

 

Det var runt 1997-98 när frugan, jag och några kompisar besokte fruns hemby forsta gången

Frugans storasyster hade i stort sätt ingenting så jag kom på att vi koper ankor till systern så har hon lite att pyssla med, sagt och gjort vi åkte och kopte 10 ankor, 2 hanar och 8 honor, 

När vi efter några dagar skulle lämna byn så jag till frugan, att säg nu till systern att inte slå ihjäl ankorna direkt när vi går till busshållplatsen utan låt dem foroka sig och ät de äldsta ankorna forst och sälj några.

Och jag kan lova att hon lyssnade mycket noga på sin lillasyster vilken hon har slutat med nu nästan 20 år senare.

När vi kom tillbaka till byn cirka 1 år senare så gick det väl 25-30 ankor och vankade, och ruvades på 10-15 ägg, alltså så hade systern inte vågat att äta eller sälja en endaste anka berättade frugan, for farangen kanske skulle bli forbannad.

Då forklarade frugan lite bättre hur jag menade med att det skulle bli en rundgång så att säga med ankuppfodningen.

Efter ytterligare cirka 1 år när vi var tillbaka i byn fanns inte en jävla anka kvar, då gav jag upp.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev vilja:

Jag har höns fast i Sverige. Dom brukar gå fritt o på kvällen går dom in i hönshuset. Problemet är bara att nu har jag börjat få problem med räv o rovfåglar. Räven dödar allt så nu får dom vara i hönsgården.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Eftersom halva släkten är/har varit bönder här hemma i Sverige, kan jag berätta att det var just därför gud skapade Remington 1100.... :doubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jed:

Eftersom halva släkten är/har varit bönder här hemma i Sverige, kan jag berätta att det var just därför gud skapade Remington 1100.... :doubt:

Remington 1100 halvautomat:smile: bra botemedel för rävar och andra tjuvar

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev vilja:

Nä.då föredrar jag min 22:a.tyst o fin.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Helt bättre har en 22 kort lite svårt med räven men det går

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev wavis:

Hur vet du det

Skrev lite fel, jag menar att en 22 kort är ännu tystare  Kanske jag har fel men en 22a då tänker jag på en fågelstudsare som han menar

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Skrev lite fel, jag menar att en 22 kort är ännu tystare  Kanske jag har fel men en 22a då tänker jag på en fågelstudsare som han menar

Ja ja ,,trodde boa var ute o sköt rävar med en 22 kort Inte bra...   Men fågelstudsare finns ingen kaliber som är erkänt för det men 222an kallas ofta för fågelstudsare ,,,Sen när det gäller en go kaliber för Räv e 22 magnum ..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev wavis:

Ja ja ,,trodde boa var ute o sköt rävar med en 22 kort Inte bra...   Men fågelstudsare finns ingen kaliber som är erkänt för det men 222an kallas ofta för fågelstudsare ,,,Sen när det gäller en go kaliber för Räv e 22 magnum ..

 

Jag har en 22 magnum också (Winchester) föredrar iaf. min Remington 1100. Den ligger så bra när man ska skjuta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...