Jump to content
IGNORERAD

Om fruga dör, vad händer då?


audirs2

Recommended Posts

Detta kanske vart på tapeten förut, men om fruga dör, rent hypotetiskt asså så hur blir det med släkten i Thailand och mamman där? Skall man fortsätta försörja dom som frugan har gjort hela tiden före sin färd vidare eller skall man glömma dom?

Mamman har ju ju fortfarande 2 döttrar kvar som kan dra in stålar!

Samma med begravning, skall detta ske i Sverige eller i Thailand?

Allvarliga frågor som kanske kräver ett svar. 

Hoppas frugan lever länge till!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    9

  • audirs2

    8

  • Fritz

    8

  • Alarik

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Min har livförsäkring så den får thaifamiljen nöja sig med. Nu finns inte svärföräldrarna längre kvar bland oss bara en son som är vuxen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Detta kanske vart på tapeten förut, men om fruga dör, rent hypotetiskt asså så hur blir det med släkten i Thailand och mamman där? Skall man fortsätta försörja dom som frugan har gjort hela tiden före sin färd vidare eller skall man glömma dom?

Mamman har ju ju fortfarande 2 döttrar kvar som kan dra in stålar!

Samma med begravning, skall detta ske i Sverige eller i Thailand?

Allvarliga frågor som kanske kräver ett svar. 

Hoppas frugan lever länge till!

 

Har du frågat din fru?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Har du frågat din fru?

Inte ännu!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Har du frågat din fru?

Låter vettigt att man diskuterar allt detta med frugan/sambon.

 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

För oss ingen regelbunden försörjning av någon där hemma i Thailand. 

 

Jag tror att min hustru vill bli begraven bredvid sin som här hemma i Sverige, men faktiskt inget jag frågat henne om ännu

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev audirs2:

Detta kanske vart på tapeten förut, men om fruga dör, rent hypotetiskt asså så hur blir det med släkten i Thailand och mamman där? Skall man fortsätta försörja dom som frugan har gjort hela tiden före sin färd vidare eller skall man glömma dom?

Mamman har ju ju fortfarande 2 döttrar kvar som kan dra in stålar!

Samma med begravning, skall detta ske i Sverige eller i Thailand?

Allvarliga frågor som kanske kräver ett svar. 

Hoppas frugan lever länge till!

hej döttrarna ärver väl halva ert bo eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev haan:

hej döttrarna ärver väl halva ert bo eller har jag fel?

 

+ övrig släkt, om inget testamente är skrivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev audirs2:

Detta kanske vart på tapeten förut, men om fruga dör, rent hypotetiskt asså så hur blir det med släkten i Thailand och mamman där? Skall man fortsätta försörja dom som frugan har gjort hela tiden före sin färd vidare eller skall man glömma dom?

 

 

Mer intressant är väl frågan var man själv ska bo någonstans om det händer. Huset måste väl oftast säljas eller delas upp bland förmånstagarna. Släkten klarar sig nog, gick väl ingen nöd på den innan man själv kom in i bilden så att säga.....

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Nemo:

 

+ övrig släkt, om inget testamente är skrivet.

Det var nytt för mig i alla fall. I min värld så ärver tjocka släkten ingenting om hustrun dör, däremot särkullebarn naturligtvis.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Det var nytt för mig i alla fall. I min värld så ärver tjocka släkten ingenting om hustrun dör, däremot särkullebarn naturligtvis.

 

Fritz..

 

Jaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jaha.

Du förstod nog ironin i mitt inlägg när jag skrev att dina uppgifter om att även övriga släkten ärver även när det finns, som i detta fall, särkullebarn inblandade var nya för mig. Jag får väl vara tydligare då och skriva att du hade helt fel i ditt påstående, inget ovanligt i och för sig.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är bosatt i Thailand och har registrerat äktenskap där är det väl make eller maka som ärver om inget annat är skrivet i testamente. Barn ärver inte. Men jag kan ha fel.


Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev uptoyou:

Låter vettigt att man diskuterar allt detta med frugan/sambon.

 

 

Visst är det det.

Men förståeligt att det inte alltid sker.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

hej 

Med nya familjekonstellationer och särkullbarn förändras arvsordningen om en förälder dör. I värsta fall kan det uppstå problem för de efterlevande. Men det finns sätt att skydda sina närmaste. Monika Selvin, jurist på Private Banking, reder ut begreppen.

I en familj där det endast finns gemensamma barn är arvsordningen till fördel för alla arvtagare. Den efterlevande maken ärver den först avlidne makens kvarlåtenskap med så kallad fri förfoganderätt. Men den ordningen ändras om det finns så kallade särkullbarn att ta hänsyn till, det vill säga barn från den avlidna partens tidigare förhållanden.

Särkullbarn har rätt till sin del av arvet direkt när föräldern avlider, säger Monika Selvin. Det kan ställa till problem om det till exempel saknas tillräckligt med likvida medel för att lösa ut särkullbarnet. Den efterlevande maken eller makan kan kanske tvingas sälja sin bostad eller liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev haan:

hej 

Med nya familjekonstellationer och särkullbarn förändras arvsordningen om en förälder dör. I värsta fall kan det uppstå problem för de efterlevande. Men det finns sätt att skydda sina närmaste. Monika Selvin, jurist på Private Banking, reder ut begreppen.

I en familj där det endast finns gemensamma barn är arvsordningen till fördel för alla arvtagare. Den efterlevande maken ärver den först avlidne makens kvarlåtenskap med så kallad fri förfoganderätt. Men den ordningen ändras om det finns så kallade särkullbarn att ta hänsyn till, det vill säga barn från den avlidna partens tidigare förhållanden.

Särkullbarn har rätt till sin del av arvet direkt när föräldern avlider, säger Monika Selvin. Det kan ställa till problem om det till exempel saknas tillräckligt med likvida medel för att lösa ut särkullbarnet. Den efterlevande maken eller makan kan kanske tvingas sälja sin bostad eller liknande

Bra svar där, det är dom svenska förhållandena jag undrar över! Skall ge ett exmpel: jag och min frun hyr ett hus av en annan thai kvinna vars man dog för 2 år sedan. Han hade en annan frun förut som han hade barn med, nu vill den förra frun med dessa barn att hon vi hyr av att hon skall sälja huset och sedan skall dom dela på pengarna! Så om 6 månader är jag och fruga troligtvis utan bostad!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Bra svar där, det är dom svenska förhållandena jag undrar över! Skall ge ett exmpel: jag och min frun hyr ett hus av en annan thai kvinna vars man dog för 2 år sedan. Han hade en annan frun förut som han hade barn med, nu vill den förra frun med dessa barn att hon vi hyr av att hon skall sälja huset och sedan skall dom dela på pengarna! Så om 6 månader är jag och fruga troligtvis utan bostad!

 

Om du gillar huset och kan tänka dig eget

lämna ett pris.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Bra svar där, det är dom svenska förhållandena jag undrar över! Skall ge ett exmpel: jag och min frun hyr ett hus av en annan thai kvinna vars man dog för 2 år sedan. Han hade en annan frun förut som han hade barn med, nu vill den förra frun med dessa barn att hon vi hyr av att hon skall sälja huset och sedan skall dom dela på pengarna! Så om 6 månader är jag och fruga troligtvis utan bostad!

I det här fallet har jag bara ett råd att ge till din hyresvärd, nämligen att anlita en advokat som kan bevaka hennes rättigheter. Lycka till !

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga

Frugan tog hit sina två barn när vi flyttade ihop. Vi är gifta.Barna är inte adopterade av mig utan har en pappa I Thailand Om frugan dör kan hennes barn kräva allt jag äger eller bara det som frugan äger.såsom pensionsförsäkring pengar bilar -aktier och dyl

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev John Khonken:

Fråga

Frugan tog hit sina två barn när vi flyttade ihop. Vi är gifta.Barna är inte adopterade av mig utan har en pappa I Thailand Om frugan dör kan hennes barn kräva allt jag äger eller bara det som frugan äger.såsom pensionsförsäkring pengar bilar -aktier och dyl

 

Dom har rätt till det som din Fru äger. Din frus giftorättsgods är det som ni har skaffat tillsammans. Så allt som ni har köpt sedan hon flyttade till dig skall hennes barn ha 50% av.

Detta om inga papper har skrivits

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Trident:

 

Dom har rätt till det som din Fru äger. Din frus giftorättsgods är det som ni har skaffat tillsammans. Så allt som ni har köpt sedan hon flyttade till dig skall hennes barn ha 50% av.

Detta om inga papper har skrivits

är man gift så är allt gemensamt och delas lika vid dödsfall och skilsmässa. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte allt delas lika. Bara det som blivit gemensamt efter giftermålet.
Om en part äger något innan äktenskapet eller samboende, t ex aktier, fastighet, företag, så ingår inte detta i det gemensamma.

Men i sådana fall är det viktigt att upprätta ett äktenskapsförord. Där kan det skrivas exakt vem som äger vad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev hakancnx:

Inte allt delas lika. Bara det som blivit gemensamt efter giftermålet.
Om en part äger något innan äktenskapet eller samboende, t ex aktier, fastighet, företag, så ingår inte detta i det gemensamma.

Men i sådana fall är det viktigt att upprätta ett äktenskapsförord. Där kan det skrivas exakt vem som äger vad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

ja äktenskapsförord. Utan äktenskapsförord delas lika är jag ganska säker på. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev haan:

är man gift så är allt gemensamt och delas lika vid dödsfall och skilsmässa. eller?

 

Nej inte om det finns särkullebarn

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Trident:

 

Nej inte om det finns särkullebarn

hm säger jag. har du möjligen någon fakta på det? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...