Jump to content
IGNORERAD

Bröllop i Thailand


frogfish

Recommended Posts

Ytterligare en fråga: Kostar det nåt att registrera äktenskapet på amphur? Detta gäller då efter ett thaibröllop, är ej gift i Sverige sen innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    20

  • John Khonken

    10

  • Tekkor

    8

  • frason

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev frogfish:

Ytterligare en fråga: Kostar det nåt att registrera äktenskapet på amphur? Detta gäller då efter ett thaibröllop, är ej gift i Sverige sen innan.

 

Har för mig att det kostade 40 Baht att registrera vårt giftemål.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

F*n vad en del är oroliga för utgifter runt bröllopet. Vänta bara tills efter bröllopet, det är då de stora kostnaderna dyker upp:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev evert 1:

F*n vad en del är oroliga för utgifter runt bröllopet. Vänta bara tills efter bröllopet, det är då de stora kostnaderna dyker upp:big_smile:

Jag tycker nog att det är viktigt att ha en viss överblick över budgeten för bröllopet. Även om du inte verkar bry dig (kanske rik som ett fett troll), så har iaf jag begränsade resurser och vill veta inom vilka ramar som är rimligt att hamna för det jag vill ha.

 

Annars tackar jag för informationen om kostnader efter bröllopet. Vilka kostnader skulle det kunna vara (som inte hänt om vi inte gift oss, utan tex varit sambo)?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Har för mig att det kostade 40 Baht att registrera vårt giftemål.

 

Ungefär vad vårt bröllop kostade.  :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte måla f*n på väggen men har du inte ett äktenskapsförord kan en skilsmässa längre fram stå dig dyrt, jag menar du som redan räknar pengar och t.o.m. INNAN bröllopet

För att vara riktigt ärlig så tror jag att en ekonomisk/sparsam man kan en kvinna acceptera medan snålhet kan förstöra vilket äktenskap som helst. 

Ska tjejen och hennes anhöriga inte behöva skämmas måste självklart alla släktingar/vänner + hela byn inbjudas, allt annat är verkligen småsint.:D

 

Är själv smålänning och vi gifte oss i samband med dopet av vårt första gemensamma barn - gäller att vara ekonomisk.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev evert 1:

Ska inte måla f*n på väggen men har du inte ett äktenskapsförord kan en skilsmässa längre fram stå dig dyrt, jag menar du som redan räknar pengar och t.o.m. INNAN bröllopet

För att vara riktigt ärlig så tror jag att en ekonomisk/sparsam man kan en kvinna acceptera medan snålhet kan förstöra vilket äktenskap som helst. 

Ska tjejen och hennes anhöriga inte behöva skämmas måste självklart alla släktingar/vänner + hela byn inbjudas, allt annat är verkligen småsint.:D

 

Är själv smålänning och vi gifte oss i samband med dopet av vårt första gemensamma barn - gäller att vara ekonomisk.:big_smile:

 

Det där kan ju bli lite väl dyrt för i våran by (Phimai) bor det 13.000 pers, tur man bara gifte sig i sverige ;)

Men det blir väl en smygregistrering typ som Stefan har gjort den dagen jag flyttar ner.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev evert 1:

Ska inte måla f*n på väggen men har du inte ett äktenskapsförord kan en skilsmässa längre fram stå dig dyrt, jag menar du som redan räknar pengar och t.o.m. INNAN bröllopet

För att vara riktigt ärlig så tror jag att en ekonomisk/sparsam man kan en kvinna acceptera medan snålhet kan förstöra vilket äktenskap som helst. 

Ska tjejen och hennes anhöriga inte behöva skämmas måste självklart alla släktingar/vänner + hela byn inbjudas, allt annat är verkligen småsint.:D

 

Är själv smålänning och vi gifte oss i samband med dopet av vårt första gemensamma barn - gäller att vara ekonomisk.:big_smile:

Vem vänder du dig till?

Det finns en citatfunktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Vi har gift oss borgligt i Sverige med en liten fest med 8-10 personer, inte ens mina nära och kära var med eller visste om att vi skulle gifta oss, för då vet jag att morsan och syrran hade tjatat om att få styra och ställa, så det var lite tjurigt då jag ringde och sa att vi gift oss, och sedan har vi registrerar giftemålet i Thailand, det duger gott.

 

Läste för många år sedan här på mpr eller om det var då forumet hette Thaitjejer om en svensk kille som skulle betala sinsoden till sin tjejs storasyster då deras föräldrar var avlidna, hur det blev vet jag inte men snacka om att försöka att lura killen.

 

Tycker att stora vräkiga bröllop är precis som thaimat, whiskey och arbete, jäkligt överskattatemoticonblog.jpeg men det är ju som sagt var upp till var och en.

Frugan framförde samma sak. Tidigt I vårt förhållande. Sedan insåg hon att det inte var någon bra ide. Att jag stod för brölloppet var inte konstigt. Frugan dikterade villkoren och jag betalade.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev frogfish:

Ytterligare en fråga: Kostar det nåt att registrera äktenskapet på amphur? Detta gäller då efter ett thaibröllop, är ej gift i Sverige sen innan.

Då blev jag lurad igen. Jag betalade 200bath till Amphur I Udonthani 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lämnade lugnt över allt planerande till någon som kunde det bättre (min blivande fru) och ägnade mig åt att njuta av tillvaron.

hon löste allt på ett tillfredställande sätt och det blev en lyckad tillställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en fråga: Kostar det nåt att registrera äktenskapet på amphur? Detta gäller då efter ett thaibröllop, är ej gift i Sverige sen innan.


Registrerat giftermål på amphur i måndags. Kostade inget.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-21 at 12:24, skrev SatanG:

 

Förstår jag dig rätt här?

Mannen betalar för allt inklusive Sinsod, han är sedan skyldig att försörja kvinnan resten av hennes liv + ge henne "lön"

 

Och vilka skyldigheter ligger i detta fallet hos kvinnan?

 

/ SatanG

 

On 2016-11-28 at 05:33, skrev SatanG:

 

Jag bara frågade hur det var i ditt fall, inget illa menat.

Själv har vi svärmor och maid som sköter marktjänsten, frugan jobbar heltid.

 

/ SatanG

Det jag skrev var hur det fungerade med Thai-Thai äktenskap enl deras regler.

Jag betalade inte nån Sinsod, alla i släkten har vad de behöver gällande bra jobb ordnad ekonomi och bostäder mm.

 

Efter att vi gift oss så tar frun ta det lugnt den tid hon är i Thailand, när hon är här så tar hon hand om hemmet

för att hon gillar det och det har jag inget emot. Så här behöver hon inte jobba (men såklart ser jag hemmasysslorna

som ett arbete som man skall visa uppskattning för).

Maid kanske det blir när man är bofast i Thailand och börjar bli gammal och trött :)

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎11‎-‎20 at 8:06 PM, Tekkor said:

Mannen betalar först och köper ring mm mm, efter det så tar kvinnans familj och grejar för festen med en del av de pengarna typ. Sen efter är mannan skyldig att försörja henne resten av livet och ge henne "lön" så hon har lite egna pengar.

 

On ‎2016‎-‎12‎-‎02 at 4:10 PM, Tekkor said:

 

Det jag skrev var hur det fungerade med Thai-Thai äktenskap enl deras regler.

CUT

 

Det finns absolut inga thailändska regler om att mannen ska försörja kvinnan resten av livet och ge henne lön.

 

För den absoluta majoriteten av thailändare i dagens samhälle krävs det två inkomster och runt om här i byn så är det fler kvinnor än män som jobbar, både med riktiga lönearbeten och med tillfälliga arbeten, och bland arbetar- och medelklass i Bangkok är det samma sak.

 

Bland övre medelklass och överklass, dvs de som tjänar 200,000 Baht och uppåt per månad, är det vanligt att frugan slutar jobba när de skaffar barn för att fokusera på barnens utbildning men det är allt vanligare att även dessa kvinnor har någon form av inkomst.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Atom:

 

 

Det finns absolut inga thailändska regler om att mannen ska försörja kvinnan resten av livet och ge henne lön.

 

För den absoluta majoriteten av thailändare i dagens samhälle krävs det två inkomster och runt om här i byn så är det fler kvinnor än män som jobbar, både med riktiga lönearbeten och med tillfälliga arbeten, och bland arbetar- och medelklass i Bangkok är det samma sak.

 

Bland övre medelklass och överklass, dvs de som tjänar 200,000 Baht och uppåt per månad, är det vanligt att frugan slutar jobba när de skaffar barn för att fokusera på barnens utbildning men det är allt vanligare att även dessa kvinnor har någon form av inkomst.

Thailändsk sed... Och jag litar mer på frun är en simpel farrang, så det så.

Iövrigt så stannar frun hemma trots att vi inte har barn, så hur funkar din statistik då?

Fruns inkomst är tillgång till min, pga att hon bidrar med att föra familjen framåt med

de sysslor hon gör hemma. Alla nöjda utan gnällfarranger på MPR.

 

Du får gärna ha din åsikt och gräva i statistik och antaganden, själv lever jag i verkligheten och i nuet.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tekkor:

Thailändsk sed... Och jag litar mer på frun är en simpel farrang, så det så.

Iövrigt så stannar frun hemma trots att vi inte har barn, så hur funkar din statistik då?

Fruns inkomst är tillgång till min, pga att hon bidrar med att föra familjen framåt med

de sysslor hon gör hemma. Alla nöjda utan gnällfarranger på MPR.

 

Du får gärna ha din åsikt och gräva i statistik och antaganden, själv lever jag i verkligheten och i nuet.

 

 

 

 

Och det finns bara en verklighet, din tydligen. :D

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tekkor:

Thailändsk sed... Och jag litar mer på frun är en simpel farrang, så det så.

Iövrigt så stannar frun hemma trots att vi inte har barn, så hur funkar din statistik då?

Fruns inkomst är tillgång till min, pga att hon bidrar med att föra familjen framåt med

de sysslor hon gör hemma. Alla nöjda utan gnällfarranger på MPR.

 

Du får gärna ha din åsikt och gräva i statistik och antaganden, själv lever jag i verkligheten och i nuet.

 

 

 

 

Har man pengar och möjlighet kan väl frugan vara hemma om hon vill. Min fru jobbar och tycker det är bra, det måste hon göra inte en sjukdag

på hela tiden hon jobbat ca 7 -8 år, inte en minut ska jag väl tillägga. Mycket av hennes pengar investerar hon i mark i Thailand, det är hennes pension

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frason:

Och det finns bara en verklighet, din tydligen. :D

 

Självklart, inte f¤n vill jag leva i någon annans solkiga verklighet.:dribble:

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Tekkor said:

Thailändsk sed... Och jag litar mer på frun är en simpel farrang, så det så.

Iövrigt så stannar frun hemma trots att vi inte har barn, så hur funkar din statistik då?

Fruns inkomst är tillgång till min, pga att hon bidrar med att föra familjen framåt med

de sysslor hon gör hemma. Alla nöjda utan gnällfarranger på MPR.

 

Du får gärna ha din åsikt och gräva i statistik och antaganden, själv lever jag i verkligheten och i nuet.

 

 

 

 

 

Jag må vara simpel men jag är åtminstone inte korkad och bortfintad.

 

Min fru är också hemma så jag gnäller inte om någonting. Jag ogillar dock när svagsinta muppar ljuger och påstår att något är en sed när det inte är det och aldrig har varit det.

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med många råd och idéer. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker och tänker, särskilt när man har att göra med kulturella skillnader.

 

Men det vore ännu "kulare" om ni respekterade varandras olika synsätt och val, eller höll otrevligheter och tjafs i en egen tråd där sånt passar bättre.

 

Annars tackar jag för de många råden och perspektiven som getts i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tekkor:

Thailändsk sed... Och jag litar mer på frun är en simpel farrang, så det så.

Iövrigt så stannar frun hemma trots att vi inte har barn, så hur funkar din statistik då?

Fruns inkomst är tillgång till min, pga att hon bidrar med att föra familjen framåt med

de sysslor hon gör hemma. Alla nöjda utan gnällfarranger på MPR.

 

Du får gärna ha din åsikt och gräva i statistik och antaganden, själv lever jag i verkligheten och i nuet.

 

 

lita på tajj ????  frugan hemma och sysslar med vadå i 8-9 timmar 5 dagar i veckan ???och bidrar att föra familjen framåt ?? ligger du bara och sover  ?? dags att vakna till i såna fall du som lever i verkligheten  Med vänlig hälsning 37 kvar

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, frogfish said:

Kul med många råd och idéer. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker och tänker, särskilt när man har att göra med kulturella skillnader.

 

Men det vore ännu "kulare" om ni respekterade varandras olika synsätt och val, eller höll otrevligheter och tjafs i en egen tråd där sånt passar bättre.

 

Annars tackar jag för de många råden och perspektiven som getts i tråden.

 

Jag ber om ursäkt om jag var OT men jag ville bara rätta till ett uppenbart faktafel.

 

Jag tror inte du behöver oroa dig över något angående giftermålet. Vad jag förstått så har du och frugan varit tillsammans ett tag så låt henne ta hand om detaljerna; hon och hennes famil ser säkert till att det blir till allas belåtenhet.

 

Det är nu snart 17 år sedan jag gifte mig; det fanns inga forum på den tiden och jag kände inga svenskar i Thailand eller svenskar gifta med thailändskor; jag kände knappt någon västerlänning som någonsin varit i Thailand. Men allt gick bra. Kanske hade jag bara tur men jag vill gärna tro att det faktum att jag kännt frugan en hyfsad tid samt träffat och pratat med hennes föräldrar och andra släktingar många gånger hjälpte till.

 

Ibland tror jag att den typ av "kunskap" som inhämtas via forum och andra sociala media är mer av ondo än godo. Problem målas upp medans glädje och nyfikenhet sågas ned. 

 

Kör på det som känns bra och ta diverse "råd" här med en stor nypa salt; majoriteten vet nog bra mycket mindre än vad du vet, åtminstone om ditt speciella fall.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

 

Jag ber om ursäkt om jag var OT men jag ville bara rätta till ett uppenbart faktafel.

 

Jag tror inte du behöver oroa dig över något angående giftermålet. Vad jag förstått så har du och frugan varit tillsammans ett tag så låt henne ta hand om detaljerna; hon och hennes famil ser säkert till att det blir till allas belåtenhet.

 

Det är nu snart 17 år sedan jag gifte mig; det fanns inga forum på den tiden och jag kände inga svenskar i Thailand eller svenskar gifta med thailändskor; jag kände knappt någon västerlänning som någonsin varit i Thailand. Men allt gick bra. Kanske hade jag bara tur men jag vill gärna tro att det faktum att jag kännt frugan en hyfsad tid samt träffat och pratat med hennes föräldrar och andra släktingar många gånger hjälpte till.

 

Ibland tror jag att den typ av "kunskap" som inhämtas via forum och andra sociala media är mer av ondo än godo. Problem målas upp medans glädje och nyfikenhet sågas ned. 

 

Kör på det som känns bra och ta diverse "råd" här med en stor nypa salt; majoriteten vet nog bra mycket mindre än vad du vet, åtminstone om ditt speciella fall.

Rätt , låt damen fixa bröllopet du bestämmer hur myket pengar du har råd att betala. När jag gifte mej i Thai för tolv år sen så sa jag

så här mycket pengar kan jag betala och det blev ett bröllop som jag kommer att minnas så länge jag lever och det inga fantasi summor

vi pratar om. Helt klart annolunda i Thai med giftemål men satsa det du kan och tycker din fru är värd

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev soi covboy:

lita på tajj ????  frugan hemma och sysslar med vadå i 8-9 timmar 5 dagar i veckan ???och bidrar att föra familjen framåt ?? ligger du bara och sover  ?? dags att vakna till i såna fall du som lever i verkligheten  Med vänlig hälsning 37 kvar

 

Du citerade lite konstigt (placerade text i mitt inlägg istället för under textfältet), fråga om hjälp om det är klurigt...

 

Ser du inte kvinnors arbete i hemmet som arbete är du väl en så kallad mansgris, men hoppas inte du är sådan. Kanske är du inte van vid vanliga kvinnor om du hänger på barer typ? Men jag önskar att även du som jag hittar en fin kvinna som du kan dela livet med i harmoni, utan rädsla för bli bankrutt och bli accepterad för den du är.

Kanske är du bara lite ledsen och avundsjuk, var inte det. Ta tag i ditt liv och finn dig själv.

 

Lycka till.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...