Jump to content
IGNORERAD

Bröllop i Thailand


frogfish

Recommended Posts

Till de visa här på mpr.

Nu är det så att jag ska gå och gifta mig med min älskling i vinter. Till att börja med så ska det bli ett thai-bröllop i Buriramtrakten över 2 dagar, med festligheter mm första dagen och bröllopsceremoni med mera fest dag 2.

 

Nu har jag ju fått en del info från tjejen, men en hel del är fortfarande oklart. Det vore kul att höra era erfarenheter om bröllop och kanske tips/varningar om vad man kan vänta sig. Allt är av intresse, klädsel, konstiga thaitraditioner mm.

Nu kommer jag även släpa med ett 40-tal släkt och vänner från Svedala, så det blir kul att se "kulturkrocken"?

 

PS: tjejen kommer från en by strax utanför Buriram city,så det är landsbygd med närhet till civilisation. Shoot!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    20

  • John Khonken

    10

  • Tekkor

    8

  • frason

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du tar då i från tårna :-)

 

Är hon gift sen tidigare och har barn skall man inte betala sin sod om man inte vill förstås!

Köp 2st bufflar eller grisar. Slakta dom och bjud på obegränsat med lao kao och hyr in ett band med snygga damer.

Då har du gjort succe i byn.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev virgo:

Du tar då i från tårna :-)

 

Är hon gift sen tidigare och har barn skall man inte betala sin sod om man inte vill förstås!

Köp 2st bufflar eller grisar. Slakta dom och bjud på obegränsat med lao kao och hyr in ett band med snygga damer.

Då har du gjort succe i byn.

Bra tips. Festen och det pengapraktiska är fixat. Och vi har ju kamperat ihop i 7 år, så jag har redan gjort succe i byn?

Så grisar och lao kao blir det.

Link to comment
Dela på andra sajter

TÄNK PÅ ATT FESTLIGHETERNA BÖRJAR VÄLDIGT TIDIGT.

 

Det ena 08.00 det andra 07.30. Då dricks det kan jag lova. Skaffa skydd för knäna. Du ska stå på knä länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Till de visa här på mpr.

Nu är det så att jag ska gå och gifta mig med min älskling i vinter. Till att börja med så ska det bli ett thai-bröllop i Buriramtrakten över 2 dagar, med festligheter mm första dagen och bröllopsceremoni med mera fest dag 2.

 

Nu har jag ju fått en del info från tjejen, men en hel del är fortfarande oklart. Det vore kul att höra era erfarenheter om bröllop och kanske tips/varningar om vad man kan vänta sig. Allt är av intresse, klädsel, konstiga thaitraditioner mm.

Nu kommer jag även släpa med ett 40-tal släkt och vänner från Svedala, så det blir kul att se "kulturkrocken"?

 

PS: tjejen kommer från en by strax utanför Buriram city,så det är landsbygd med närhet till civilisation. Shoot!

 

Gratulerar! Må ni ha en underbar tid framöver!

 

40 stycken oinvigda svenskar som besöker landsbygden i Thailand för första gången..? Jag tror nog ni kan räkna med kulturkrockar, precis som du beskriver. :-)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskarna kanske får Krupp . När thaiarna sätter igång högtalar anläggningen. Brukar vara på hög volym

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Gratulerar! Må ni ha en underbar tid framöver!

 

40 stycken oinvigda svenskar som besöker landsbygden i Thailand för första gången..? Jag tror nog ni kan räkna med kulturkrockar, precis som du beskriver. :-)

 

 

Tackar!

 

En hel del ar ju varit i Thailand förut, men landsbygden är ganska ny för dem. Så det blir nog kul. Ffa är jag nyfiken på hur thailändarna hanterar en hel klunga med faranger:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev John Khonken:

Svenskarna kanske får Krupp . När thaiarna sätter igång högtalar anläggningen. Brukar vara på hög volym

Hehe. Får ta med en skiva med Sven Ingvars så att farsan kan ta en sväng......

 

Lao Kao ska vi nog försöka undvika, det får thaiarna ha själva:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas ni får ett underbart bröllop!

Vi gifte oss för strax 12 år sedan, men det var i Bangkok, så jag har väl inga tips om hur det går till på landet.

 

Men 3 tips, köp ÖL, ganska mycket Öl (men det går ju alltid att ringa nån som levererar mer om det börjar sina), Thai älskar det och dricker det gärna, bara det att det är lite för dyrt för dem, Lao kao är billigare, per%...

Köp Whisky, ett gäng lådor, helst ett känt märke, Red Label eller 100 Pipers funkar om ni inte är "HiSo" (överklass).

Du skall inte snåla med vardags brännvin som Lao kao, de dricker ju med mycket  Soda och en massa is i alla fall, så skaffa is och Soda ock kostar inte mycket...

 

40 Svenskar, se till att dina vänner hittar ett hyfsat boende och ordna med transport för dem!

Och erbjud för fasen inte svenskarna bättre sprit än era Thai-gäster, hur tror du det skulle uppfattas?

 

 

MVH Tommy

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev John Khonken:

Svenskarna kanske får Krupp . När thaiarna sätter igång högtalar anläggningen. Brukar vara på hög volym

Svennar brukar bli irriterade på det mesta så jag ser inga problem med hög musik särskild att majoriteten på bröllopet blir THAILÄNDARNA. 

Snygga dammer i bandet gör att det brukar bli fler bröllop och en och annan skilsmässa så ska man köra hård.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att det finns annat än traditionell thai-toa, den första stora kulturchocken är ett hål i golvet och bara en skopa till hjälp.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

Se till att det finns annat än traditionell thai-toa, den första stora kulturchocken är ett hål i golvet och bara en skopa till hjälp.

inte bara en utan flera toaletter det lär bli långa köer.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Tommy:

Hoppas ni får ett underbart bröllop!

Vi gifte oss för strax 12 år sedan, men det var i Bangkok, så jag har väl inga tips om hur det går till på landet.

 

Men 3 tips, köp ÖL, ganska mycket Öl (men det går ju alltid att ringa nån som levererar mer om det börjar sina), Thai älskar det och dricker det gärna, bara det att det är lite för dyrt för dem, Lao kao är billigare, per%...

Köp Whisky, ett gäng lådor, helst ett känt märke, Red Label eller 100 Pipers funkar om ni inte är "HiSo" (överklass).

Du skall inte snåla med vardags brännvin som Lao kao, de dricker ju med mycket  Soda och en massa is i alla fall, så skaffa is och Soda ock kostar inte mycket...

 

40 Svenskar, se till att dina vänner hittar ett hyfsat boende och ordna med transport för dem!

Och erbjud för fasen inte svenskarna bättre sprit än era Thai-gäster, hur tror du det skulle uppfattas?

 

 

MVH Tommy

 

 

Tackar för bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev JJC:

Svennar brukar bli irriterade på det mesta så jag ser inga problem med hög musik särskild att majoriteten på bröllopet blir THAILÄNDARNA. 

Snygga dammer i bandet gör att det brukar bli fler bröllop och en och annan skilsmässa så ska man köra hård.

 

De här svennarna har svårt att bli irriterade, jag tror de kommer passa in perfekt:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev leifen:

Se till att det finns annat än traditionell thai-toa, den första stora kulturchocken är ett hål i golvet och bara en skopa till hjälp.

Haha.

Toaletter finns det gott om i huset, det ska inte vara några problem. Men man skulle ju kunna hänvisa till gamla muggen utomhus på skoj:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla 40 st kommer att få ett väldigt fint minne. Det är skitroligt att bli på lyset så tidigt på morgonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev John Khonken:

Blir det bara thai bröllopp eller båda. För även registrering är helt underbart thai byråkratiskt

Till att börja med bara thai. Och vi ska registrera det i Thailand, det ser jag verkligen (inte) fram emot.....:pudency:

En fråga när det gäller datum för vigseln, blir det samma dag som ceremonin är eller den dagen man reggar det på amphur? Har fått lite olika besked där, avvaktar nog med graveringen i ringarna tills det är solklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev frogfish:

Haha.

Toaletter finns det gott om i huset, det ska inte vara några problem. Men man skulle ju kunna hänvisa till gamla muggen utomhus på skoj:look_down:

Då blir det ju inte någon riktig byakänsla  :haha:

Sitta ute på ett bord och äta med fingrarna, Hong Tong med soda samt thai-mugg ger mera stämning.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Då blir det ju inte någon riktig byakänsla  :haha:

Sitta ute på ett bord och äta med fingrarna, Hong Tong med soda samt thai-mugg ger mera stämning.

 

Vi är inte omöjliga, det går att lösa om det efterfrågas:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev leifen:

Då blir det ju inte någon riktig byakänsla  :haha:

Sitta ute på ett bord och äta med fingrarna, Hong Tong med soda samt thai-mugg ger mera stämning.

 

Toaletter kan han ju bygga som Thaiarna har ute vid risfälten. Några plåtar som väggar och ett hål i backen och några träpinnar att sitta på.

 

Mvh. SWED THAi

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Svenskarna kanske får Krupp . När thaiarna sätter igång högtalar anläggningen. Brukar vara på hög volym

 

Var ett pyramidbygge med högtalare när vi gifte oss och efter munkarna drog dom i gång på max volym. När det började bli sent tyckte svärfar att det var lite väl högt så han skruvade ner volymen. Nästan direkt var någon annan framme och drog på igen. Detta pågick ett flertal ggr och ganska länge tills svärfar tröttnade och drog pluggen. Sen satt han med kontakten i handen resten av kvällen/natten :big_smile:. Det var en cool kille min svärfar. Har tyvärr ingen bild på högtalarbeget men det var säkert ett 20-tal jumbotypen.

 

2014-05-01_7.JPG

 

Ceremonin med munkarna är påfrestande för benen. Varar ganska länge och knäna tar mycket stryk. Se till att få en kudde.

2014-05-01_66.JPG2014-05-01_5.JPG

 

2014-11-01_2.JPG

 

 

Ha både farangsprit och thai att välja av. Dom flesta thai klarar ändå inte av att dricka "vår" sprit. Dom brukar föredra Lao Khao eller typ Mehkong.

 

2014-05-01_13.JPG

2014-05-01_63.JPG

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...