Jump to content
IGNORERAD

Bröllop i Thailand


frogfish

Recommended Posts

Grattis, och hoppas på lycklig och långvarig lycka!

 

Roligt att du satsar stort på ett bröllop i byn.

Tycker du fått en hel del bra tips så där kan jag inte bistå med så mycket. 

Se till att hyra massor med bord och gör en riktig fest av det. När man liks dragit igång så blir inte merkostnaden så stor om man satsar på 200 istället för 100 inbjudna, eller 400 istället för 200. Självklart finns det begränsningar som att utrymmet inte räcker till eller att byn inte är nog stor. Men du verkar ha tänk till en hel del redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 99
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    20

  • John Khonken

    10

  • Tekkor

    8

  • frason

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Wangthong:

Grattis, och hoppas på lycklig och långvarig lycka!

 

Roligt att du satsar stort på ett bröllop i byn.

Tycker du fått en hel del bra tips så där kan jag inte bistå med så mycket. 

Se till att hyra massor med bord och gör en riktig fest av det. När man liks dragit igång så blir inte merkostnaden så stor om man satsar på 200 istället för 100 inbjudna, eller 400 istället för 200. Självklart finns det begränsningar som att utrymmet inte räcker till eller att byn inte är nog stor. Men du verkar ha tänk till en hel del redan.

Tack för tips, allt sånt är välkommet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fått så många tips, så jag behöver inte komma med några.

Jag vill bara säga, att jag gifte mig för 19 år sen i en by utanför Buri ram, och

det är nog fan det roligaste jag har varit med om i mitt liv.

Thaiarna kan konsten att ha riktigt roligt, och ´festen pågick i tre dagar.

Oss IFK-fans emellan, vilken by i närheten av Buri ram håller du till i?

Vi har hus strax utanför Prakornchai, söder om Buriram

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag var på bröllop så tog det tre dygn,

De lagade mat dygnet runt och det var omöjligt och sova'

Vi tog ett underlägg och vilade i skogen en stund.

Grattis och lycka till.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Till att börja med bara thai. Och vi ska registrera det i Thailand, det ser jag verkligen (inte) fram emot.....:pudency:

En fråga när det gäller datum för vigseln, blir det samma dag som ceremonin är eller den dagen man reggar det på amphur? Har fått lite olika besked där, avvaktar nog med graveringen i ringarna tills det är solklart.

Nog tycker jag att ni skall välja datum för Ceremonin, det är ju den dagen ni skall minnas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Nog tycker jag att ni skall välja datum för Ceremonin, det är ju den dagen ni skall minnas. 

hej bruden kanske vill veta vilka de goda  dagarna är för brölloppet först. ( thai-sed mycket viktigt för många thai ) mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev haan:

hej bruden kanske vill veta vilka de goda  dagarna är för brölloppet först. ( thai-sed mycket viktigt för många thai ) mvh

Jorå, det är munkarna som bestämt vilka dagar som var bäst.....:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev möljis:

Du har fått så många tips, så jag behöver inte komma med några.

Jag vill bara säga, att jag gifte mig för 19 år sen i en by utanför Buri ram, och

det är nog fan det roligaste jag har varit med om i mitt liv.

Thaiarna kan konsten att ha riktigt roligt, och ´festen pågick i tre dagar.

Oss IFK-fans emellan, vilken by i närheten av Buri ram håller du till i?

Vi har hus strax utanför Prakornchai, söder om Buriram

Det är en by ca 15 moppeminuter öster om Buriram city.

 

Min blivande svärmors familj kommer från Prakornchai, så vi är där lite då och då och hälsar på.

Nu är jag ju i Svedala, men om du är i Thailand efter nyår vore kul att kanske ta en SM-guldbira tillsammans:look_down:

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

ja för sjutton, jag bor i Thailand, så givetvis ska vi dricka guld-öl!

Silverrom fanns det nåt som hette på bolaget förr, det kan vi ju en flaska

till conservator....

nej, det blir ett tight race, men givetvis hoppas man att det ska gå bra i år också,

trots spelarförsäljningar och skador.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att gratulera i forskott! 

Ett bra tips är att anlita en cateringfirma for festen. Dom kommer med bord,stolar,dukar,tallrikar,ja rubbett. Plus att när partyt är over städar dom och tar med sig allt.

 

Så här bukar det se ut när det är klart. 

cat.jpg

 

Man betalar per bord och då brukar det ingå mat och dryck for 8-9 pers/bord. Sodavatten, Cola,Fanta,ett helrorWiskey (ofta HongTong) Obegränsat med is.

Vill man ha SangSom t.ex så är det bara att lägga till lite extra kulor.

Mat väljer man själv vid beställning. Ofta fisk,någon gryta,grisrätt,kyckling,stekt ris m.m. Klibbris t.ex i små portionspåsar. Till efterätt Melon.annanas m.m

Här har det kostat runt 1500 Baht per bord. Är det Falanger som inte är så vana vid Thai-mat så har oftast catering-firman många rätter som passar en Falang-mage.

 

Men jag antar att din blivande fru har koll även på detta allt.

 

Här har en fisk kommit in!

cate1.jpg

 

Lite mer godis. Ytterligar en fisk. Samt den klassiska fisksoppan.

cater2.jpg

 

Snutar är bra att ha på alla fester i Thailand.

cater3.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Jorå, det är munkarna som bestämt vilka dagar som var bäst.....:look_down:

hej jag förmodar att du har hum om inbjudningskortet man får och att när du och den lyckliga bruden går runt och samlar in kuverten  med gåvo-pengarna till brudparet. Se då till att dina kompisar från sverige får sådana kuvert så de inte står där och funderar vad är det som händer. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev haan:

hej jag förmodar att du har hum om inbjudningskortet man får och att när du och den lyckliga bruden går runt och samlar in kuverten  med gåvo-pengarna till brudparet. Se då till att dina kompisar från sverige får sådana kuvert så de inte står där och funderar vad är det som händer. mvh

Kuverten är ju det viktigaste! Svennarna har fått extra stora.....:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos gumman så hyr de tälttak och möblemang.

De hade några kockar sist men det mesta gör de själva.

Kunde gå ut på altanen 3 på natten för en öl och det var drygt halvdussin som höll på med en koslakt eller gris under huset.

Brukar gå åt flera djur.

 

 

184.JPG

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Kuverten är ju det viktigaste! Svennarna har fått extra stora.....:big_smile:

hej 10-poäng mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Boa52:

Ett litet råd , var nykter kvällen före, för det är en upplevelse att gifta sej där i Thailand.

Det är bra, Boa. Ska fundera på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev frogfish:

Till de visa här på mpr.

Nu är det så att jag ska gå och gifta mig med min älskling i vinter. Till att börja med så ska det bli ett thai-bröllop i Buriramtrakten över 2 dagar, med festligheter mm första dagen och bröllopsceremoni med mera fest dag 2.

 

Nu har jag ju fått en del info från tjejen, men en hel del är fortfarande oklart. Det vore kul att höra era erfarenheter om bröllop och kanske tips/varningar om vad man kan vänta sig. Allt är av intresse, klädsel, konstiga thaitraditioner mm.

Nu kommer jag även släpa med ett 40-tal släkt och vänner från Svedala, så det blir kul att se "kulturkrocken"?

 

PS: tjejen kommer från en by strax utanför Buriram city,så det är landsbygd med närhet till civilisation. Shoot!

 

 

Så här gick det till när Frugans son Gifte sig.

 

http://www.maipenrai.se/forum/topic/34846-gråt-och-skratt-i-leendets-land-part-deux/

 

Buddha hade bestämt dag så det blev en lite tweeekad ceremoni då vi anlände på bröllopsdagens kväll...

 

/Enis 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2016-09-25 at 20:54, skrev Esspe:

 

Var ett pyramidbygge med högtalare när vi gifte oss och efter munkarna drog dom i gång på max volym. När det började bli sent tyckte svärfar att det var lite väl högt så han skruvade ner volymen. Nästan direkt var någon annan framme och drog på igen. Detta pågick ett flertal ggr och ganska länge tills svärfar tröttnade och drog pluggen. Sen satt han med kontakten i handen resten av kvällen/natten :big_smile:. Det var en cool kille min svärfar. Har tyvärr ingen bild på högtalarbeget men det var säkert ett 20-tal jumbotypen.

 

2014-05-01_7.JPG

 

Ceremonin med munkarna är påfrestande för benen. Varar ganska länge och knäna tar mycket stryk. Se till att få en kudde.

2014-05-01_66.JPG2014-05-01_5.JPG

 

2014-11-01_2.JPG

 

 

Ha både farangsprit och thai att välja av. Dom flesta thai klarar ändå inte av att dricka "vår" sprit. Dom brukar föredra Lao Khao eller typ Mehkong.

 

2014-05-01_13.JPG

2014-05-01_63.JPG

Ja deras högtalare är av ondo och knäna lider men framförallt så skall man inte ha för åtsittande byxor så ens ben somnar :)

Och registreringen av äktenskapet vill jag minnas var en del papper och resor, tror även att frun behövde ha nån med personligen som intyga att hon varit ogift...

Men funderar lite, det verkar som de flesta gifter sig hemma... Själv så gjorde vi både tråd och vatten ceremonin mm i Templet, ioförsig

så är familjen omtyckt av högste munken så det kanske var en av anledningarna. Men hur vanligt är det med ceremonier i Templen? Nån som har koll på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är man ju en vandrande atm (ibland sittande) och kommer stå för det mesta monetära på brölloppet.

Men hur är traditionen när 2 thailändare gifter sig, vem ansvarar för festligheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Nu är man ju en vandrande atm (ibland sittande) och kommer stå för det mesta monetära på brölloppet.

Men hur är traditionen när 2 thailändare gifter sig, vem ansvarar för festligheten?

Normalt står brudens familj för festligheterna som mat och dryck. Brudgummen står för alla gåvor. Giftermålet hålls nästan alltid hemma hos brudens familj. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev frogfish:

 

Men hur är traditionen när 2 thailändare gifter sig, vem ansvarar för festligheten?

 

Vanligtvis är det brudgummen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...