Jump to content
IGNORERAD

Apple?


ReKa

Recommended Posts

Jag fick en Mac Book Pro som jobbdator. Jag tänkte: "Det blir nog bra, jag har ju hört så mycket bra om Mac".

Fel! Två gigantiska fel gör så att jag inte kan arbeta.

 

1) Nätverket bryts efter X minuter. Jag måste då stänga av/på Wifi. Att avinstallera wifi-kort eller åtminstone uppdatera drivare verkar inte gå på OS X - kalasbra att inte det går. Tala om att idi*tförklara användaren.

 

2) När jag ska spara mina filer och testköra dessa så tar läser inte Safari in de förändrade filerna. Jag måste spara dom som helt nya. Jag måste ta innehållet från fil1.php och skapa en ny tom fil om heter fil2.php. Klistra in allt där, förändra koden och spara. Funkar det ändå inte skapa en ny fil som heter fil3.php o.s.v.

 

2 st fel som jag hade kunnat fixa om jag satt på en Microsoft-maskin ist för en Apple.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ReKa

    14

  • Herr Chang

    5

  • Galten

    3

  • Odin

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag fick en Mac Book Pro som jobbdator. Jag tänkte: "Det blir nog bra, jag har ju hört så mycket bra om Mac".

Fel! Två gigantiska fel gör så att jag inte kan arbeta.

 

1) Nätverket bryts efter X minuter. Jag måste då stänga av/på Wifi. Att avinstallera wifi-kort eller åtminstone uppdatera drivare verkar inte gå på OS X - kalasbra att inte det går. Tala om att idi*tförklara användaren.

 

2) När jag ska spara mina filer och testköra dessa så tar läser inte Safari in de förändrade filerna. Jag måste spara dom som helt nya. Jag måste ta innehållet från fil1.php och skapa en ny tom fil om heter fil2.php. Klistra in allt där, förändra koden och spara. Funkar det ändå inte skapa en ny fil som heter fil3.php o.s.v.

 

2 st fel som jag hade kunnat fixa om jag satt på en Microsoft-maskin ist för en Apple.



Drivare uppdateras när nya finns att tillgå, öppna AppStore å se om det finns uppdateringar. Det kan va så att ditt nätverk är ålderstiget.

Tryck på F5 eller ändra i dina inställningar för cache och historik.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Seaserpent:

 


Drivare uppdateras när nya finns att tillgå, öppna AppStore å se om det finns uppdateringar. Det kan va så att ditt nätverk är ålderstiget.

Tryck på F5 eller ändra i dina inställningar för cache och historik.

 

Karma för dina svar. Men datorn är ny. Uthämtad från Apple-butik.

 

Webbläsaren är redan åtgärdad med detta. Installerar jag en till webbläsare så fungerar den ett tag och sen blir det samma visa.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Galten:

Japp de otrogna skall straffas.


Jag har redan fått straffet. Jag ligger långt efter schemat p.g.a. detta :-(

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Herr Chang:

@ReKa bör kanske installera Windows på denna Macbook Pro om han saknar det så mycket...

 

Herr Chang har talat.

 

 

jag saknar inte Windows. Men jag vill kunna ominstallera mitt nätverkskort. Operativsystemet låser verkligen mina möjligheter att fixa detta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det fel, men nätverksdiagnosen säger att allt är ok. Det är lite som när förorterna brinner men Löfvén säger att allt är ok ändå :-D

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev ReKa:

Jag fick en Mac Book Pro som jobbdator. Jag tänkte: "Det blir nog bra, jag har ju hört så mycket bra om Mac".

Fel! Två gigantiska fel gör så att jag inte kan arbeta.

 

1) Nätverket bryts efter X minuter. Jag måste då stänga av/på Wifi. Att avinstallera wifi-kort eller åtminstone uppdatera drivare verkar inte gå på OS X - kalasbra att inte det går. Tala om att idi*tförklara användaren.

 

2) När jag ska spara mina filer och testköra dessa så tar läser inte Safari in de förändrade filerna. Jag måste spara dom som helt nya. Jag måste ta innehållet från fil1.php och skapa en ny tom fil om heter fil2.php. Klistra in allt där, förändra koden och spara. Funkar det ändå inte skapa en ny fil som heter fil3.php o.s.v.

 

2 st fel som jag hade kunnat fixa om jag satt på en Microsoft-maskin ist för en Apple.

 

Lämna in daotrn till arbetsgivaren och låt dom fixa felen. 

Eller byta ut datorn.

 

Det är ju deras dator.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Surin P3:

Hur uppenbarar sig nätverksfelet?

Efter X minuter bryts kopplingen till internet. Den kan bara återställas genom att stänga av/starta wifi. 

När det sker så har jag kvar IP. Jag kan pinga noder på internet (webbplatser), strömmande media, ping hänger kvar. 

Men e-post, Ftp, www (surf), tappas.

 

Det verkar hänga på vilken port som används.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev pigge01:

 

Lämna in daotrn till arbetsgivaren och låt dom fixa felen. 

Eller byta ut datorn.

 

Det är ju deras dator.

 

Har redan mailat chefen och förklarat läget. Tar fram min gamla Asus (2999 kr) och ställer nu bort Mac (16 000 kr) så att jag kan arbeta.
På måndag kommer pikarna att stå som spön i backen. Chefen är ju Apple-fanatiker MEN har även humor. En sällsynt combo bland Apple-fansen ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev ReKa:

 

 

jag saknar inte Windows. Men jag vill kunna ominstallera mitt nätverkskort. Operativsystemet låser verkligen mina möjligheter att fixa detta. 

 

Jaså, finns det ett nätverkskort i en Macbook Pro?

 

3 timmar sedan, skrev ReKa:

 

Har redan mailat chefen och förklarat läget. Tar fram min gamla Asus (2999 kr) och ställer nu bort Mac (16 000 kr) så att jag kan arbeta.
På måndag kommer pikarna att stå som spön i backen. Chefen är ju Apple-fanatiker MEN har även humor. En sällsynt combo bland Apple-fansen ;-)

 

Om du har haft oturen att ha fått en defekt dator är det väl bara att fixa den på garantin? Vore väl mer produktivt än att gnälla på detta forum.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herr Chang:

 

Jaså, finns det ett nätverkskort i en Macbook Pro?

 

 

Om du har haft oturen att ha fått en defekt dator är det väl bara att fixa den på garantin? Vore väl mer produktivt än att gnälla på detta forum.

 

Herr Chang har talat.

Japp syndaren har lagt in en otrogen inlägg.

Tror nog han är mer för att ha problemet fixat.

Surin P3 har den seriöstaste inläggat än så länge.

Wifi finns ju i alla apparater numera.

 

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev ReKa:

 

Har redan mailat chefen och förklarat läget. Tar fram min gamla Asus (2999 kr) och ställer nu bort Mac (16 000 kr) så att jag kan arbeta.
På måndag kommer pikarna att stå som spön i backen. Chefen är ju Apple-fanatiker MEN har även humor. En sällsynt combo bland Apple-fansen ;-)

 

Ursäkta intrånget men jag måste berätta en grej från i somras:


Jag köpte en ny Plotter till båten och jag kunde inte ändra från Km/h till Knop, så glad i hågen ringde jag till Garmins suport o detta är ett ungefärligt referat: 

 

Hejsan jag heter Janne och har köpt en herrejösses-plotter som heter xxx-xxx.0 och undrar om det går att ändra från Km/h - knop?.. Errhum, gör så här: Lägg  Plottern i paketet och åk tillbax till där du köpte den -  ja är det nåt fabrikationsfel på den frågade jag  Nä lämna tillbaka den - du är fan inte kompetent att ha såna här grejjer HAHAHA. Näärå gör så här... Det var gjort på 30 Sek...

 

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är en 

 

6a800eff612fb15ef4e3b5d827e2ca089f3620fc.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Det kanske är en 

 

6a800eff612fb15ef4e3b5d827e2ca089f3620fc.jpg

 

Jajaja Hur efter sinnet är beskaffat sladdrar tungan..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Herr Chang:

 

Jaså, finns det ett nätverkskort i en Macbook Pro?

 

Herr Chang har talat.

Äsch, inte klanka på ord nu. Du vet vad jag menar ;)

 

Citat

Om du har haft oturen att ha fått en defekt dator är det väl bara att fixa den på garantin? Vore väl mer produktivt än att gnälla på detta forum

 

Nja, att lämna in den för detta känns fånigt. Hade inte Apple trott att deras användare är mentalt efterblivna så hade dom gjort så att man hade möjlighet att ställa datorns hårdvara i större omfattning. Dessutom hade jag ju min deadline.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när ilskan har lagt sig så ska jag väl berätta att jag föredrar OS X när allt bara funkar. Men om det blir något fel så är OS X inte alls kul att hålla på med. Som tur är så är jag hemma på BSD då inget annat än terminalen har funkat. Men utan den kunskapen så hade jag nog suttit i smeten än.

Ändrades av ReKa
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ReKa:

Äsch, inte klanka på ord nu. Du vet vad jag menar ;)

 

 

Nja, att lämna in den för detta känns fånigt. Hade inte Apple trott att deras användare är mentalt efterblivna så hade dom gjort så att man hade möjlighet att ställa datorns hårdvara i större omfattning. Dessutom hade jag ju min deadline.

 

Jag föreslår Terminal.

 

1 timme sedan, skrev ReKa:

Nu när ilskan har lagt sig så ska jag väl berätta att jag föredrar OS X när allt bara funkar. Men om det blir något fel så är OS X inte alls kul att hålla på med. Som tur är så är jag hemma på BSD då inget annat än terminalen har funkat. Men utan den kunskapen så hade jag nog suttit i smeten än.

 

Det var ju bra att du upptäckt Terminal. Berätta gärna hur lätt det var att göra samma på Windows.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Jag föreslår Terminal.

 

 

Det var ju bra att du upptäckt Terminal. Berätta gärna hur lätt det var att göra samma på Windows.

 

Herr Chang har talat.

 I Windows hade jag ominstallerat enheten, och det var det jag ville göra i Mac'en. Men nu är felet avhjälpt i af. Det var OS'ets inbyggda brandvägg som spökade. Den är nu avstängd och allt funkar.

Men Apples support gjorde det enkelt för sig och föreslog ominst. av OS'et.

 

Ja, Terminalen är onekligen bra. Som sagt har jag fixat problem m.h.a. Terminal när inget annat har fungerat. Men det är inte speciellt användarvänligt, tror inte alltför många är hemma i promptmiljön.

Terminalen jämfört mot Windows Dos-fönster är ju... tja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...