Jump to content
IGNORERAD

namnbyte giftermål


sweeex

Recommended Posts

Hej Allihopa, nu till en fråga som säkert finns besvarad i forumet någonstans,,? men jag hittar den inte och frågar istället.

Nu är det så att undertecknad gifter sej med sin underbara kvinna i slutet av oktober här i sverige. (vi får väl ta en thai version på stranden i cha am när man kommer dit!  )

och då vill min kvinna ta mitt efternamn , ok, ! men frågan är då,, kan hon åka till Thailand på thaipasset med gamla thai efternamnet, och göra nytt pass i Thailand, eller kommer flygplats datorerna att yla och skrika stopp ?

Det hade väl inte varit några problem om inte thailands ambassad här i sverige inte låg så hellskottas avlägset, jag har 100 mil dit ner,,, ! 

vad har ni för erfarenheter av detta?

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon ska behålla sitt efternamn som mellannamn vid namnbyte.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev sweeex:

Hej Allihopa, nu till en fråga som säkert finns besvarad i forumet någonstans,,? men jag hittar den inte och frågar istället.

Nu är det så att undertecknad gifter sej med sin underbara kvinna i slutet av oktober här i sverige. (vi får väl ta en thai version på stranden i cha am när man kommer dit!  )

och då vill min kvinna ta mitt efternamn , ok, ! men frågan är då,, kan hon åka till Thailand på thaipasset med gamla thai efternamnet, och göra nytt pass i Thailand, eller kommer flygplats datorerna att yla och skrika stopp ?

Det hade väl inte varit några problem om inte thailands ambassad här i sverige inte låg så hellskottas avlägset, jag har 100 mil dit ner,,, ! 

vad har ni för erfarenheter av detta?

Min fru har sitt thailändska pass med sitt thai efternamn och så länge vi inte registrerar vårt giftermål i Thailand och hon byter namn där så lär det förbli så. Så länge namnet i passet och på flygbiljetten stämmer överens så funkar det bra. 

Lite problem med att namnet på PUT-kortet inte stämmer överens med passet men vi tar med ett stämplat personbevis på engelska när vi åker inom EU. Har nyss varit på Kreta och det var inga problem. Man kan ju tycka att PUT-kortet borde vara skrivet på engelska så hade det underlättat inom Schengen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev sweeex:

och då vill min kvinna ta mitt efternamn , ok, ! men frågan är då,, kan hon åka till Thailand på thaipasset med gamla thai efternamnet, och göra nytt pass i Thailand, eller kommer flygplats datorerna att yla och skrika stopp ?

Om ni ska registrera giftermålet i Thailand och hennes nya efternamn ska stå i det nya passet så kan ni ju beställa flygresan med nåt bolag som säljer enkelbiljetter. Hennes gamla efternamn på biljetten till Thailand och det nya på biljetten tillbaka. Grattis i förskott till giftermålet. :thumbsup:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Min fru bytte namn i sverige och sedan reggade hon det i Thailand.

Hon åkte på enkelbiljetter som Fritz skrev.

Nu känner ju ni till Cha Am men om ni ska gifta er på stranden där så kan jag iaf ge ett bra tips.

Min dotter gifte sig på Veranda Resort and spa.

Otroligt fint och bra ordnat.

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...