Jump to content
IGNORERAD

Hur fungerar den fria vården i er by eller stad?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

 

Det har ju gått en del år sedan TRT genomförde sjukvårdsreformen som innebar näst intill fri vård.

Reformen var ju ganska hårt kritiserad och kritikerna påstod ju att det inte skulle fungera, samt att landet skulle ruineras.

 

Hur tycker ni att detta har fungerat hos er?

Har det blivit bättre eller sämre med tiden?

Har ni själva använt er av den fria vården?

Hur bemöttes ni och hur fungerade det?

Har ni  fri tandvård i ert område?

 

För egen del tycker jag att reformen var fantastisk, att det fungerar bra både för byborna och mig som utlänning.

Både släkten, frugan, pojken och jag själv har anlitat den varje år för något ovh vi är nöjda, det oavsett om det har handlat om lite allvarligare saker eller småsaker, bra bemötande, kort väntetid och helt ok vård, ibland har vi även fått gratis medicin.

Vid allvarligare åkommor skriver läkarstationen ut en remiss och skickar patienterna vidare till distriktets sjukhus med ambulans, även därifrån kan man skickas vidare till provinsens största sjukhus i Nong Khai, även denna vård är då gratis.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SatanG

    8

  • stefan5300

    4

  • Fritz

    4

  • SWED THAI

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är det fritt för utlänningar eller har ni bara "passerat"? Om det är fritt så undrar man ju varför folk köper försäkringar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Fredman:

Är det fritt för utlänningar eller har ni bara "passerat"? Om det är fritt så undrar man ju varför folk köper försäkringar. 

Hej

En bra fråga som jag faktiskt inte har svaret på.

Men jag förmodar att det egentligen inte är tänkt för utlänningar.

För egen del halkar jag nog bara med eftersom jag har vistats länge i området, är registrerad på vårdcentralen och har adressen i byn.

Jag  tar ju seden dit jag kommer, lever med byborna, utför samma sysslor och deltar i byns gemensamma aktiviteter, hjälper till på skolan o.s.v, detta har ju medfört att jag behandlas precis som alla andra.

Jag löser allt en försäkring också om något riktigt allvarligt skulle inträffa, men ännu så länge har vårdcentralen och det närmaste lasarettet klarat av allt jag har råkat ut för.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Fredman:

Är det fritt för utlänningar eller har ni bara "passerat"? Om det är fritt så undrar man ju varför folk köper försäkringar. 

 

Tydligen fritt i hans by. Många thai köper försäkringar för att de får en bättre sjukvård.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Fiskebyn får man minsann som Farang betala sin tand- och sjukvård med egna pengar trots att man betalat in mycket pengar till den Thailändska statskassan via alkoholskatten under årens lopp. :52:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

vi har en liten V-C i byn och en gång var jag tvungen att åka dit billigt proffsit familjärt bemötade . Återbesöket efter en vecka gick snabbt cirka 5 minuter för att kolla såren .och 3-4 timmar att dricka wiskey och öl med läkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev soi covboy:

vi har en liten V-C i byn och en gång var jag tvungen att åka dit billigt proffsit familjärt bemötade . Återbesöket efter en vecka gick snabbt cirka 5 minuter för att kolla såren .och 3-4 timmar att dricka wiskey och öl med läkarna.

Nja, om läkarna dricker whisky på arbetstid så tycker inte jag att det är speciellt proffsigt, snarare ett sanslöst dumt beteende. Man får väl hoppas att det var efter att dom slutat sina pass.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Fritz:

I Fiskebyn får man minsann som Farang betala sin tand- och sjukvård med egna pengar trots att man betalat in mycket pengar till den Thailändska statskassan via alkoholskatten under årens lopp. :52:

 

Fritz..

Tror jag inte på. Vad jag har hört så tullar Pastorn oftast på nattvardsvinet då kyrkan står för inköp av dessa ädla drycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan reformen så brukade jag gå på "tandläkarhögskolan" de har 6-800-meter från där vi bor ute på vishan. Har varit dit några ggr innan reformen och en gång efter reformen. Det brukade fungera superbra förut. Nu gick jag inte dit för att det var i princip gratis utan för att det var så fruktansvärt ringt att gå dit. Alternativet att åka 5-6 km in till stan och leta parkeringsplatser där är betydligt mera tidskrävande. Duktiga tandläkare var det också, de fungerade som lärare på skolan men tog även emot patienter. 

 

Efter reformen så blev jag avråd för att gå dit. Eftersom det hade fungerat så bra innan så struntade jag i anmodan. Väl där så insåg jag snart min dumhet. Två nippertippror som inte var torr bakom öronen tog hand om mig och hittade två små hål. De visste jag om, kanske sa det till dom också. Efter en del surrande kom de fram till att jag skulle sätta in två nya tänder istället för att laga de små hålen i dom. Jag diskuterade med dom att det var bara små hål och ingen ide att sätta ditt "fan pam" (oäkta tänder). Tyckte att det var så absurt att jag antog att jag missuppfattade något pga språket. Ringde därför frugan som cyklade över på en par minuter. Efter fortsatta diskutioner så sa frugan att det är ingen mening att diskutera med dom. Och vi gick. 

 

Enligt de i byn så har nippertipprorna tagit över efter de riktiga tandläkarna som huvudlärare på skolan. Inga jag vet i byn utom de som inte har pengar går till tandläkarskolan mera. Alla åker in till stan och betalar numera för tandläkarbesöken. Förklaringen till varför de riktiga tandläkarna slutade verkar vara att de tjänar så mycket mera pengar på privata institutionerna. Det hade de gjort tidigare också men ansåg att de gjorde något bra genom att vara på skolan. Reformen var tydligen något som gjorde att de valde pengar istället. 

 

Jag har aldrig gått till en doktor i Thailand för att jag har varit sjuk. Bara för att jag behövt intyg, och det har inte ingett något större förtroende för hur det fungerar 60 baht tror jag jag betalt för intyg som tagit max 2 minuter att få till. 

 

Frugan har försäkring och hon går inte till gratissjukvården utan dit hon går kostar det riktigt bra med pengar men försäkringen betalar och ser till att hon får bra vård. Hennes äldre bror däremot fick bra vård inom reformen. Men struntade ändå i att äta medicinen så han avledd för några år sedan.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt mig av allmänvård några gånger på landsbygden och det har fungerat bra. Men gäller det några seriösa skador vet jag inte.

Betalningen har varit densamma som för Thai, detta i Lahansai Buriram.

 

Svärmor har fått problem med synen/ögonen men det statliga sjukhuset i utkanten av Bkk som hon vände sig till (Paknam) anser inte det vara något problem och vill inte operera, det skulle knappast hända på privatsjukhus.

 

Generellt kan man nog anta att kvaliteten på läkarna, utrustning och faciliteter ökar med priset på vården. Dvs de dyraste privatsjukhusen kan rekrytera de bästa läkarna utbildade i väst eller Mahidol/utrustning/faciliteter.

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev SatanG:

Har använt mig av allmänvård några gånger på landsbygden och det har fungerat bra. Men gäller det några seriösa skador vet jag inte.

Betalningen har varit densamma som för Thai, detta i Lahansai Buriram.

 

Svärmor har fått problem med synen/ögonen men det statliga sjukhuset i utkanten av Bkk som hon vände sig till (Paknam) anser inte det vara något problem och vill inte operera, det skulle knappast hända på privatsjukhus.

 

Generellt kan man nog anta att kvaliteten på läkarna, utrustning och faciliteter ökar med priset på vården. Dvs de dyraste privatsjukhusen kan rekrytera de bästa läkarna utbildade i väst eller Mahidol/utrustning/faciliteter.

 

/ SatanG 

Hej

Helt klart är det så stt dom små vårdcentralerna (läkarstationerna) har väldigt små, resurser och begränsat med utrustning, men för enklare skador och åkommor så är det helt ok, men är det något allvarligt remitteras man till ett riktigt sjukhus.

Men själv skulle jag inte tveka att använda min försäkring och anlita ett privstsjukhus om jag råkade ut för något riktigt allvarligt, jag är inskriven på Bangkok Hospital i Udon Thani ifall jag behöver deras hjälp.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Nja, om läkarna dricker whisky på arbetstid så tycker inte jag att det är speciellt proffsigt, snarare ett sanslöst dumt beteende. Man får väl hoppas att det var efter att dom slutat sina pass.

själv klart efter arbets tid

Fritz..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Generellt kan man nog anta att kvaliteten på läkarna, utrustning och faciliteter ökar med priset på vården. Dvs de dyraste privatsjukhusen kan rekrytera de bästa läkarna utbildade i väst eller Mahidol/utrustning/faciliteter.

 

/ SatanG 

Jag tror jag besök dom flesta sjukhus i och runt Pattaya under årens lopp, både privata och så kallade Gouvernment hospitals. Det är inte alls sällsynt att man känner igen läkare man träffar från ett annat sjukhus man tidigare besökt så jag tror nog att kvalite'n på läkarna är hög även på dom billigare sjukhusen. Att prisskillnaden är så stor mellan privata och statliga tror jag mest beror på två saker.

1. Personalkostnaderna är betydligt högre hos dom privata, dels beroende på högre personaltäthet och dels högre löner.

2. Ägarna av dom privata kräver vinst vilket inte ägarna till dom statliga gör, dom sponsras väl snarare av staten.

 

Det är alltså vad jag tror och inget annat.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag tror jag besök dom flesta sjukhus i och runt Pattaya under årens lopp, både privata och så kallade Gouvernment hospitals. Det är inte alls sällsynt att man känner igen läkare man träffar från ett annat sjukhus man tidigare besökt så jag tror nog att kvalite'n på läkarna är hög även på dom billigare sjukhusen. Att prisskillnaden är så stor mellan privata och statliga tror jag mest beror på två saker.

1. Personalkostnaderna är betydligt högre hos dom privata, dels beroende på högre personaltäthet och de ls högre löner.

2. Ägarna av dom privata kräver vinst vilket inte ägarna till dom statliga gör, dom sponsras väl snarare av staten.

 

Det är alltså vad jag tror och inget annat.

 

Fritz..

Hej

Skulle vilja tillfoga en trea

3. Beroende på att till de privata går de som har försäkring och   ingen prispress.

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Fritz:

Ägarna av dom privata kräver vinst vilket inte ägarna till dom statliga gör, dom sponsras väl snarare av staten.

 

Det är detta som är konflikten i alla system där man privatiserar. Det är olika perspektiv.

Vårdcentralerna i Sverige är ett lysande exempel.

 

Privata vill ha så många besök som möjligt eftersom de får betalt för vad de gör. Vilket innebär, många läkare och bra öppettider och nästan alltid drop-in.

Offentliga vill ha så få besök som möjligt eftersom besöken kostar pengar från budgeten. Vilket innebär, få läkare, begränsade öppettider och svårt att få bokat tid.

 

Så båda har samma funktion och syfte, men olika sätt att finansiera, så som vanligt är det pengarna som styr!

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag tror jag besök dom flesta sjukhus i och runt Pattaya under årens lopp, både privata och så kallade Gouvernment hospitals. Det är inte alls sällsynt att man känner igen läkare man träffar från ett annat sjukhus man tidigare besökt så jag tror nog att kvalite'n på läkarna är hög även på dom billigare sjukhusen. Att prisskillnaden är så stor mellan privata och statliga tror jag mest beror på två saker.

1. Personalkostnaderna är betydligt högre hos dom privata, dels beroende på högre personaltäthet och dels högre löner.

2. Ägarna av dom privata kräver vinst vilket inte ägarna till dom statliga gör, dom sponsras väl snarare av staten.

 

Det är alltså vad jag tror och inget annat.

 

Fritz..

 

Ja jag har också förstått det som att läkare ofta jobbar på flera sjukhus och det finns bra sjukvård även på de allmänna så vitt jag förstår.

 

Vad det gäller punkt 2  så ägs naturligtvis statliga sjukhus av staten men många av dom går på knäskålarna så pengar saknas ofta vilket betyder att saker som kan döljas gör ofta det. Operationer skjuts på och viss medicin finns inte att tillgå men överlag tror jag den är ganska hyffsad ändå. Flera ledare inklusive Prayuth har sagt sig vilja reformera vården då den anses vara alldeles för kostsam men att genomdriva några stora förändringar vore nog politiskt självmord. Vad det gäller kvaliteten tror jag det gäller att lyssna av ryktena ibland om sjukhus, som sagt Siriraj i Bkk har bra rykte och det finns säkert i Pattaya också.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Skulle vilja tillfoga en trea

3. Beroende på att till de privata går de som har försäkring och   ingen prispress.

Persistant

 

Samt de som inte har tid att vänta eller blivit nekad behandling hos det allmänna.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev SatanG:

 

Samt de som inte har tid att vänta eller blivit nekad behandling hos det allmänna.

 

/ SatanG

Hej

Ursäkta glömde detta i hstigheten

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Att operera bort ett navel bråck kostade 50 000 baht på Mission hospital i Phuke för två år sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

"Våran" by har ingen VC, men det ligger bara 15 moppeminuter utanför Buriram City, så det skulle isf bli det statliga sjukhuset inne i Buriram som är aktuellt. Jag tycker väl det är bra att det finns för de som har små eller begränsade medel, men vår erfarenhet av väntetider och lite enkla och bristfälliga undersökningar (ta en Alvedon och kom tillbaka imorgon) gör att vi alltid väljer det privata sjukhuset. Där funkar allt klockrent, men det kostar givetvis några baht.

Så här är det en markant kvalitetsskillnad, men det är ju en ibland livsavgörande möjlighet att det finns "fri" sjukvård. Utan den skulle många behövande bli utan sjukvård.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Samt de som inte har tid att vänta eller blivit nekad behandling hos det allmänna.

 

/ SatanG

Jag vore mycket tacksam om du på något vis kunde belägga detta påstående. Att det tar tid att vänta på lokala sjukhuset....håller jag med om. Men att någon skulle bli vägrad vård....så jävla löjligt så det finns inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev thomas001:

Jag vore mycket tacksam om du på något vis kunde belägga detta påstående. Att det tar tid att vänta på lokala sjukhuset....håller jag med om. Men att någon skulle bli vägrad vård....så jävla löjligt så det finns inte.

 

Ok, svärmor behöver operera ögonen. Jag minns inte vad sjukdomen/tillståndet heter, men blir nekad remiss pga "Det är inte nödvändigt, vi väntar och ser vad som händer".

Jag bor med henne så jag märker att det är nödvändigt, hur löjligt du än må tycka det är. Jag har hört andra säga liknande tidigare.

Fråga din fru om inte hon känner till något fall där behandling/operation nekas eller skjuts upp.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, Isan Lover said:

Hej

 

Det har ju gått en del år sedan TRT genomförde sjukvårdsreformen som innebar näst intill fri vård.

Reformen var ju ganska hårt kritiserad och kritikerna påstod ju att det inte skulle fungera, samt att landet skulle ruineras.

 

Hur tycker ni att detta har fungerat hos er?

Har det blivit bättre eller sämre med tiden?

Har ni själva använt er av den fria vården?

Hur bemöttes ni och hur fungerade det?

Har ni  fri tandvård i ert område?

 

För egen del tycker jag att reformen var fantastisk, att det fungerar bra både för byborna och mig som utlänning.

Både släkten, frugan, pojken och jag själv har anlitat den varje år för något ovh vi är nöjda, det oavsett om det har handlat om lite allvarligare saker eller småsaker, bra bemötande, kort väntetid och helt ok vård, ibland har vi även fått gratis medicin.

Vid allvarligare åkommor skriver läkarstationen ut en remiss och skickar patienterna vidare till distriktets sjukhus med ambulans, även därifrån kan man skickas vidare till provinsens största sjukhus i Nong Khai, även denna vård är då gratis.

 

Mvh isan lover

 

Varken jag, fru eller dotter har använt den fria sjukvården då vi har försäkringar (samt lyckligtvis än så länge inte haft något behov) men släktingarna i byn har gjort det.

 

Personligen tycker jag att fri eller kraftigt subventionerad sjukvård är en självklarhet i varje land som vill göra anspråk på att vara ens marginellt civiliserat och det finns nog inte många utanför USA's gränser som tycker annorlunda. I vår by/stad var nog de flesta positiva när Demokraternas gamla förslag (snygg vändning, inte sant?) till slut gick igenom men efter ett par år var det nog inte så många som var så nöjda, även om jag inte har statistiskt underlag nog för att konfirmera att jag har rätt. I vår by/stad så hade fri sjukvård för fattiga funnits länge så de enda som egentligen gynnades var de "halvfattiga". De riktigt fattiga fick nu vänta längre och vanliga arbetare kände sig mer eller mindre tvingade att skaffa försäkringar de egentligen inte hade råd med då den tidigare subventionerade vården nu var så mycket sämre och privatsjukhusen var för dyra.

 

I områden där fri sjukvård för fattiga inte fanns så var säkert 30-Bahtsreformen ett stort steg i rätt riktning men det var en kraftigt underfinansierad reform och hur väl den fungerade beror nog mycket på om man bor i ett område som "röstade rätt" samt hur det såg ut innan, vilket givetvis också berodde på om man då röstade rätt.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ok, svärmor behöver operera ögonen. Jag minns inte vad sjukdomen/tillståndet heter, men blir nekad remiss pga "Det är inte nödvändigt, vi väntar och ser vad som händer".

Jag bor med henne så jag märker att det är nödvändigt, hur löjligt du än må tycka det är. Jag har hört andra säga liknande tidigare.

Fråga din fru om inte hon känner till något fall där behandling nekas eller skjuts upp.

 

/ SatanG

Här har du länk till min svärmors problem med ögonen. Varför ska jag fråga min fru,jag bor och lever här sedan 10 år. Vet inte hur många jag har kört till sjukhuset för vård under mina år. Kan lova dig att ingen har vägrats vård.

Länk.  http://www.maipenrai.se/forum/topic/30677-svärmor-och-grå-starr/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...