Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man inte på i Thailand?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sangwal

    15

  • måne

    11

  • frogfish

    9

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
17 minuter sedan, skrev Fredman:

Det finns ganska många skattebetalare i Sverige som inte är i närheten av att stå för sina och familjens kostnader. Även här är det de rikare som får dra det tyngsta lasset. 

Hej

Sant och vissa undersökningar påvisar väl t.o.m att rika och storföretag är dom som betalar lägst skatt i Sverige.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Sant och vissa undersökningar påvisar väl t.o.m att rika och storföretag är dom som betalar lägst skatt.

Mvh isan lover

Det finns många dåliga exempel på storföretagens vilja att betala skatt. Vad det gäller privatpersoner så finns det undantag men korrelationen för hög inkomst och betala mycket i skatt är hög. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Sant och vissa undersökningar påvisar väl t.o.m att rika och storföretag är dom som betalar lägst skatt.

Mvh isan lover

Om bonden inte är skatteregistrerad så får han ett lägre pris av uppköparen, som i sin tur betalar skatten i slutändan.

Registrerar bonden sitt jordbruk som ett LTD så får han ett högre pris för samma vara och måste själv skatta för varan. I slutändan same same.

Att bönderna byter tjänster med varandra är väl som det gamla svenska bonde samhället.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Rätta mun efter matsäcken finns det väl något som heter.....

Används inte ofta idag, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Isan Lover said:

Hej

Det finns ju mycket som som fungera smidigare i Thailand, t.ex att man kan köpa alkohol, tobak och mat överallt i minsta by, om affären är stängd knackar man bara på och får det man vill ha oavsett tid på dygnet.

När man bygger på landet behövs det vare sig bygglov eller tillstånd och man får bygga hur man vill.

Man behöver inte körkort för att köra bil, traktor och mc om man vistas på landet.

Folk fiskar och jagar vad dom vill, när dom vill på landet.

Man handlar med boskap, slaktar och säljer kött utan några tillstånd eller regler på lokaler.

Man behandlsr släktens och grannarnas barn som sina egna och alla äter och sover hos varandra helt spontant.

Det finns ingen kontroll och ingen betalar skatt ute i byarna.

Man kan sälja och köpa mark med hjälp av bycheferna och en blankett.

Man hjälps åt vid skörd, barnen får ledigt ifrån skolan och man bjuder på fest för dom som ställer upp.

Man hoppar över sina egna sysslor hjälper varandra gratis den dag när stolpar till en bybos husbygge sätts upp mot Lao Kao och mat.

Vi hjälps åt i byn att samla in pengar till skola och tempel.

Vi har gratis sjukvård på läkastationen som dessutom har osvenskt korta väntetider, vården är även gratis för oss falanger.

Vi har gratis tandvård på läkarstationen, det är även gratis för oss falanger och man behöver inte ens beställa tid.

Stora fester och gemensamma aktiviteter avlöser varandra året runt, man kan spela musik hur högt man vill och stänga av gator om det behövs utan tillstånd.

Det var lite av det som jag tycker underlättar livet ute i byarna.

Mvh isan lover

 

 

 

 

 

Smidigare är det tveklöst men då tråden heter "Vad tröttnar man inte på i Thailand?" så undrar jag om du också ser det som positivt?

 

Visst, som turist och korttidsboende är mycket av det du nämner mestadels positivt men som verkligen bosatt är det på sin höjd just bekvämt. Självklart låter det pittoreskt och naturromantiskt och med en slant på banken så kan man ju köpa till det som ett sådant samhälle inte kan generera men dessvärre inte risken att bli ihjälkörd av en rattfull yngling utan körkort.

 

Vi har också hus i "byn" och jag trivs alldeles utmärkt där. "Vår by" påminner dock ganska lite om din by, även om den nog gjorde det för två generation sedan, och jag skulle inte vilja bo där för jämnan.

 

Om folk i Isaans byar i allmänhet lever och tänker som du beskriver så har de inte så mycket gemensamt med de flesta i dagens Bangkok med omnejd,  förutom möjligtvis det där med att stänga av gator utan tillstånd vid behov :) 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:
Hej

Det finns ju mycket som som fungera smidigare i Thailand, t.ex att man kan köpa alkohol, tobak och mat överallt i minsta by, om affären är stängd knackar man bara på och får det man vill ha oavsett tid på dygnet.

När man bygger på landet behövs det vare sig bygglov eller tillstånd och man får bygga hur man vill.

Man behöver inte körkort för att köra bil, traktor och mc om man vistas på landet.

Folk fiskar och jagar vad dom vill, när dom vill på landet.

Man handlar med boskap, slaktar och säljer kött utan några tillstånd eller regler på lokaler.

Man behandlsr släktens och grannarnas barn som sina egna och alla äter och sover hos varandra helt spontant.

Det finns ingen kontroll och ingen betalar skatt ute i byarna.

Man kan sälja och köpa mark med hjälp av bycheferna och en blankett.

Man hjälps åt vid skörd, barnen får ledigt ifrån skolan och man bjuder på fest för dom som ställer upp.

Man hoppar över sina egna sysslor hjälper varandra gratis den dag när stolpar till en bybos husbygge sätts upp mot Lao Kao och mat.

Vi hjälps åt i byn att samla in pengar till skola och tempel.

Vi har gratis sjukvård på läkastationen som dessutom har osvenskt korta väntetider, vården är även gratis för oss falanger.

Vi har gratis tandvård på läkarstationen, det är även gratis för oss falanger och man behöver inte ens beställa tid.

Stora fester och gemensamma aktiviteter avlöser varandra året runt, man kan spela musik hur högt man vill och stänga av gator om det behövs utan tillstånd.

Det var lite av det som jag tycker underlättar livet ute i byarna.

Mvh isan lover

 

 

 

 
 

 


Du och er by är inte nåt annat än ett gäng skattesmitande kriminella parasiter! Och du som falang tycker detta är bra?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Du och er by är inte nåt annat än ett gäng skattemitande olagliga parasiter! Och du som falang tycker detta är bra?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 Det är så djävla pittoreskt, fint och redigt. Kyss mej i arslet!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det du ser som laglöshet ser nog andra dom frihet.

Själv har jag ju medvetet i över 30 år haft som mål att bli integrerad och accepterad i byarna på landet och det har gått väldigt bra, en naturlig följd av detta är då att jag ses som en av dom och blir behandlad precis likadant även när det gäller vård.

Om detta kan man naturligtvis ha åsikter, men så är det.

 

Jag och frugan försökte faktiskt betala för min vård första gången efter införandet av den fria vården, men personalen på bår vårdcentral vägrade ta emot pengar, dom sa att vården skulle vara gratis och att dom inte fick ta betalt.

Då erbjöd jag mig att ge personalen pengar till "kaffekassan" men även detta avböjde man, dom hävdade stt det skulle vara gratis och dom oroade sig för att andra skulle kunna drabbas om en del människor började betsla igen.

Mvh isan lover

 

Jag har också använt mig av vården på landsbygden några gånger. Samma pris som för thai trots att jag varken kör mc utan hjälm, jagar råttor på natten, splittar lao khao med läkarna eller snackar Lao/Khamen. Konstigt!

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det finns ju mycket som som fungera smidigare i Thailand, t.ex att man kan köpa alkohol, tobak och mat överallt i minsta by, om affären är stängd knackar man bara på och får det man vill ha oavsett tid på dygnet.

När man bygger på landet behövs det vare sig bygglov eller tillstånd och man får bygga hur man vill.

Man behöver inte körkort för att köra bil, traktor och mc om man vistas på landet.

Folk fiskar och jagar vad dom vill, när dom vill på landet.

Man handlar med boskap, slaktar och säljer kött utan några tillstånd eller regler på lokaler.

Man behandlsr släktens och grannarnas barn som sina egna och alla äter och sover hos varandra helt spontant.

Det finns ingen kontroll och ingen betalar skatt ute i byarna.

Man kan sälja och köpa mark med hjälp av bycheferna och en blankett.

Man hjälps åt vid skörd, barnen får ledigt ifrån skolan och man bjuder på fest för dom som ställer upp.

Man hoppar över sina egna sysslor hjälper varandra gratis den dag när stolpar till en bybos husbygge sätts upp mot Lao Kao och mat.

Vi hjälps åt i byn att samla in pengar till skola och tempel.

Vi har gratis sjukvård på läkastationen som dessutom har osvenskt korta väntetider, vården är även gratis för oss falanger.

Vi har gratis tandvård på läkarstationen, det är även gratis för oss falanger och man behöver inte ens beställa tid.

Stora fester och gemensamma aktiviteter avlöser varandra året runt, man kan spela musik hur högt man vill och stänga av gator om det behövs utan tillstånd.

Det var lite av det som jag tycker underlättar livet ute i byarna.

Mvh isan lover

 

 

 

 

 

Det verkar ändå vara en majoritet där som anser sig ha stor rätt till gemensamma skattemedel. Ingen jävel ska bidra utan smita undan allt som går men naturligtvis klaga på ojämlikhet i samhället och kräva alla fördelar/förmåner som går att få. Påminner lite om vänstern i Sverige när jag tänker efter.

 

/ SatanG

 

PS. Kul att du är tillbaka här så man får vrida på spydighetskranen lite emellanåt. :-) Hoppas ni hade/har en trevlig semester.

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev SWED THAI:

Om bonden inte är skatteregistrerad så får han ett lägre pris av uppköparen, som i sin tur betalar skatten i slutändan.

Registrerar bonden sitt jordbruk som ett LTD så får han ett högre pris för samma vara och måste själv skatta för varan. I slutändan same same.

Att bönderna byter tjänster med varandra är väl som det gamla svenska bonde samhället.

 

Mvh. SWED THAI

Hej

Så är det nog och allt dom odlar beskattas ju på något sätt i slutändan.

Bästa sättet att få fler som betalar skatt är väl att skapa riktiga företag som anställer folk under ordnade villkor även ute på landet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
29 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag har också använt mig av vården på landsbygden några gånger. Samma pris som för thai trots att jag varken kör mc utan hjälm, jagar råttor på natten, splittar lao khao med läkarna eller snackar Lao/Khamen. Konstigt!

 

/ SatanG

 

Hej

Låter fint, misstänker stt det inte bara är i vårt område som man låter även utlänningar omfattas av sjukvårdsreformen,  men en nyfiken fråga.

Vad var det då dom ville ha betalt för?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det nog och allt dom odlar beskattas ju på något sätt i slutändan.

Bästa sättet att få fler som betalar skatt är väl att skapa riktiga företag som anställer folk under ordnade villkor även ute på landet.

Mvh isan lover

Beskattas på något sätt i slutaändan?

Det stämmer väl in på storstadsbornas liv också..

 

Det härliga system borde anammas i Sverige... ?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Låter fint, misstänker stt det inte bara är i vårt område som man låter även utlänningar omfattas av sjukvårdsreformen,  men en nyfiken fråga.

Vad var det då dom ville ha betalt för?

Mvh isan lover

 

Sorry fattar inte frågan.

Jag minns att jag en gång fick betala sammanlagt 70B, inkluderade 30B för läkaren och resten var för medicinen jag ville ha. Sista gången var liknande, jag tror att medicinen jag vill ha inte är sponsrad 100% utan kostar 1B styck eller så. 

Bumrungrad i Bkk brukar ta en doctors fee på 500B + drygt 200B för "Facilities" och sedan en massa pengar för behandling/medicin.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det nog och allt dom odlar beskattas ju på något sätt i slutändan.

Bästa sättet att få fler som betalar skatt är väl att skapa riktiga företag som anställer folk under ordnade villkor även ute på landet.

Mvh isan lover

Vilken typ av riktiga företag tycker du skulle passa ute på landet?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Du och er by är inte nåt annat än ett gäng skattesmitande kriminella parasiter! Och du som falang tycker detta är bra?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Det IL nämner är rena bullshit och flosker, bor själv i en liten by och det han nämner stämmer inte på många punkter, om det nu är så måste det vara rena wild west och extremt efterblivet, och hur fan kan man trivas på ett sådan ställe som en civiliserad västerlänning. 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Sangwal:

Beskattas på något sätt i slutaändan?

Det stämmer väl in på storstadsbornas liv också..

 

Det härliga system borde anammas i Sverige... ?

 

Rock on!

Hej

Ja vi Svenskar är väl något av världsmästare på just skatt, förutom skatt på inkomst betalar vi ju skatt igen på redan skattade pengar via ex.vis moms på el, livsmedel, kapitalvaror, restaurangbesök, tidningar m.m, för att inte tala om dom höga skatterna på alkohol, tobak och bränsle.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Sangwal:

Beskattas på något sätt i slutaändan?

Det stämmer väl in på storstadsbornas liv också..

 

Det härliga system borde anammas i Sverige... ?

 

Rock on!

För en massa år sen bodde och arbetade jag i Arjeplog och där fanns då en skomakare som inte betalade nån skatt på sina inkomster. När myndigheterna började rota i det hela så försvarade han sig med att pengarna som han fick in redan var skattade. Det försvaret höll inte riktigt. :dance1:

 

Fritz.. 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev leifen:

Vilken typ av riktiga företag tycker du skulle passa ute på landet?

Hej

Själv tycker jag att företag inriktade på förädling av jordbruksprodukter, livsmedelsindustri och träindustri skulle passa bra.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Sorry fattar inte frågan.

Jag minns att jag en gång fick betala sammanlagt 70B, inkluderade 30B för läkaren och resten var för medicinen jag ville ha. Sista gången var liknande, jag tror att medicinen jag vill ha inte är sponsrad 100% utan kostar 1B styck eller så. 

Bumrungrad i Bkk brukar ta en doctors fee på 500B + drygt 200B för "Facilities" och sedan en massa pengar för behandling.

 

/ SatanG

Hej

Jag frågade eftersom både undersökning, sprutor och mediciner är gratis på vår närmaste vårdcentral, men det finns säkert mediciner som inte ingår även hos oss.

Men besöker jag en vårdinrättning utanför vår Ampho så får även jag betala och då är priset högst rimligt, då får jag köpa min medicin.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Broskan:

 

Är det så, men vem betalar då? Är det dom i storstäderna eller.

Är det demokrati som du förespråkar så ofta. Ni kräver även bättre väger mm men det får inte kosta nåt.

Det skulle ni haft i Sverige att bara dom i Sthlm, GBG och Malmö betalar skatt. Då blev det nog livat.

 

Sorry för lite OT.

 

//Broskan

Men så är det väl? Resten är väl sjukskrivna eller bidragstagare (skulle nog räkna in Malmö och Gbg bland dem oxå)?:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Sangwal:

Förvånande att du inte begriper att skatt skapar välfärd...

Så du menar på fullt allvar att de rika ska stå för uppbyggnaden av landet?

Du sitter ju med svaret varför landbygden ser ut som den gör....

För att få en fungerande välfärd, måste alla bidra, men det verkar du inte förstå..

Det känns som du har ett stort agg gentemot alla som har lyckats skrapat ihop en förmögenhet..

 

Rock on!

Det är väl inte arbetarna i byarna som ska be om att få betala skatt? Jag kan inte tänka mig att svenskar skulle springa till masen och be om att få betala om ingen bad om det, men det finns tydligen undantag verkar det som.

Problemet är väl att det inte finns nåt fungerande system för detta. Och sen tror jag knappt att det betalas överdrivet med skatt i Sverige heller på inkomster om ca 75 sek om dagen (eller mindre), men det är bara min gissning, det verkar som det finns de som vet bättre här också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Jag frågade eftersom både undersökning, sprutor och mediciner är gratis på vår närmaste vårdcentral, men det finns säkert mediciner som inte ingår även hos oss.

Men besöker jag en vårdinrättning utanför vår Ampho så får även jag betala och då är priset högst rimligt, då får jag köpa min medicin.

Mvh isan lover

 

Jag är inskriven på vårdcentralen i Lahansai också då frugan har hus i området så jag misstänker att viss medicin har ett litet tilläggspris då den kanske inte anses nödvändig.

I Bangkok använder jag inte allmänvården utan kör oftast på försäkring. Det finns bra allmänvård i Bkk med, t.ex. Siriraj men jag har ingen egen erfarenhet utan bara varit medföljande där.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...