Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man inte på i Thailand?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Själv har jag inte ännu efter så många års resor till Thailand inte tröttnat på:

 

Människorna som jag fortfarande tycker är oförskämt vänliga, generösa, ärliga och glada trots alla år av massturism, stora klyftor och relativt stora mängd fattiga.

 

Den positiva, levnadsglada, avstressade och avslappnade atmosfären och livsstilen på landet som gör att man trivs, går ned i varv, njuter av tillvaron på ett sätt som man kanske inte alltid gör annars.

 

Den Thailändska maten har jag inte heller tröttnat på, det finns en så stor variation, antalet rätter verkar vara näst intill oändligt och man kan få den nästan överallt och det till högst rimliga priser, fortfarande händer det att man upptäcker man nya saker man gillar och inte har provat tidigare.

 

Sen måste jag till mångas förfäran erkänna att jag njuter av att kunna köra MC utan hjälm, bil utan bälte och det även efter att man har tagit sig ett par öl eller några groggar ibland t.o.m tillsammans med polisen.

 

Sen gillar jag fortfarande Isaan musiken, går gärna på molam, konserter eller liknande om jag får chansen, karaoke är jag dock ingen större fan av, men måste jag så kan jag väl stå ut med lite karaoke om det gläder andra och god dricka finns.

 

Dom alltid leende och glada barnen har jag inte heller tröttnat på, liksom dom så ofta utskällda tupparna och hundarna som jag tycker utgör en helt naturlig del av livet i en by på landet.

 

Men mest av allt så är det fortfarande själva bylivet som jag gillar bäst och aldrig tröttnar på, ett mer naturligt sätt att tillbringa livet på i harmoni för alla generationer oavsett ålder kan jag inte komma på, tror att nästan alla skulle må bra av att leva så här och det oavsett om man är 10,50 eller närmare 100 år.

 

Kanske inte så originellt men jag tyckte ändå att det kunde vara bra med en tråd i ämnet som motvikt mot vad man har tröttnat på i Thailand

Mvh isan lover

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sangwal

    15

  • måne

    11

  • frogfish

    9

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Stoneys:

CHANG.

Hej

Ja den har märkligt nog inte jag tröttnat på heller fast jag har druckit så många.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev kenneth073:

Kvinnorna

Hej

Dom räknade jag in bland människorna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att allt är så enkelt. Åkt runt en del i grannländerna och jag och polarna återkommer ofta till att det är enkelt i Thailand. Nu menar jag vardagen som turist i 3-4 v. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Khonis:

Att allt är så enkelt. Åkt runt en del i grannländerna och jag och polarna återkommer ofta till att det är enkelt i Thailand. Nu menar jag vardagen som turist i 3-4 v. 

 

Hej

Håller med dig, finns nog inte ett land med lika trevliga människor som det är lika enkelt att vistas och trivas i.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tröttnar inte på min vackra och omtänksamma thailändska fru som ser till att jag har det bra på alla sätt med ett Thai-smile på sina läppar. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Att kunna sitta och dricka en öl någonstans och slippa se en massa högfärdiga och märkvärdiga blondiner passera förbi.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvinnorna och deras vänliga attityd. De är bitchiga först när du förtjänat det, inte redan i utgångsläget som sina västerländska systrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ni som aldrig tröttnar på Thailand, förstår ni överhuvudtaget vad dom säger till er på Thailändska..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljuset och värmen. Jag är ingen strandpressare men att det är ljust 12 tim om dan - även med regnmoln - gör mej pigg o glad. Och att jag kan ha shorts o foppatofflor året om...oj va skönt!

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Att kunna sitta och dricka en öl någonstans och slippa se en massa högfärdiga och märkvärdiga blondiner passera förbi.

 

BTT

 

Det där sitter väl i personen ifråga. Känner någon att någon är högfärdig och märkvärdig sitter det i den som känner så.

 

1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ni som aldrig tröttnar på Thailand, förstår ni överhuvudtaget vad dom säger till er på Thailändska..

 

Fetknopp. Snåljåp.. Fattiglapp. Korkskalle?

 

23 minuter sedan, skrev ragson:

Ljuset och värmen. Jag är ingen strandpressare men att det är ljust 12 tim om dan - även med regnmoln - gör mej pigg o glad. Och att jag kan ha shorts o foppatofflor året om...oj va skönt!

 

Sjukt skönt att slippa vinterhalvåret. Fattar. Verkligen. Grattis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ni som aldrig tröttnar på Thailand, förstår ni överhuvudtaget vad dom säger till er på Thailändska..

Hej

Ja det gör jag faktiskt och det både på Thailändska och Laotiska (Isaandialekt).

Själv ser jag det som näst intill både självklart, naturligt och nödvändigt att förstå vad folk säger och kunna samtala med dessa om man ska trivas riktigt bra på en plats.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vill spinna vidare på det där med att förstå vad folk säger i Thailand.

Ibland läser man ju inlägg där det framförs teorier där Thailändare framställs som mindre intelligenta, dumma och omöjliga att föra ett vettigt och intellektuellt samtal med, även att dom pratar om annorlunda, banala och kanske mer barnsliga saker än vi själva och folk i andra länder.

Själv tycker jag att detta är en myt, enligt mig pratar människor jorden runt i stort sett om samma saker oavsett vilket land det handlar om, enligt mig kan det kanske vara så att man kan uppfatta det så om man bara förstår väldigt lite av det som sägs eller nästan inget alls, då blir ett samtal naturligtvis inte så givande.

Kanske försöker dessutom även dom man träffar uttrycka sig så kortfattat och enkelt dom kan för att försöka få falangen att förstå, ungefär som vi gör när vi försöker prata engelska med någon som är väldigt dålig på det och har ett begränsat ordförråd.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vill spinna vidare på det där med att förstå vad folk säger i Thailand.

Ibland läser man ju inlägg där det framförs teorier där Thailändare framställs som mindre intelligenta, dumma och omöjliga att föra ett vettigt och intellektuellt samtal med, även att dom pratar om annorlunda, banala och kanske mer barnsliga saker än vi själva och folk i andra länder.

Själv tycker jag att detta är en myt, enligt mig pratar människor jorden runt i stort sett om samma saker oavsett vilket land det handlar om, enligt mig kan det kanske vara så att man kan uppfatta det så om man bara förstår väldigt lite av det som sägs eller nästan inget alls, då blir ett samtal naturligtvis inte så givande.

Kanske försöker dessutom även dom man träffar uttrycka sig så kortfattat och enkelt dom kan för att försöka få falangen att förstå, ungefär som vi gör när vi försöker prata engelska med någon som är väldigt dålig på det och har ett begränsat ordförråd.

Mvh isan lover

Det ligger nog väldigt mkt i den sista meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Det ligger nog väldigt mkt i den sista meningen.

Hej

Det måste väl nästan vara så, någon annan förklaring har åtminstone inte jag.

Tanken på att folk i olika länder skulle vara så olika är helt främmande för mig, likheterna är oftast mycket större än man först tror.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vill spinna vidare på det där med att förstå vad folk säger i Thailand.

Ibland läser man ju inlägg där det framförs teorier där Thailändare framställs som mindre intelligenta, dumma och omöjliga att föra ett vettigt och intellektuellt samtal med, även att dom pratar om annorlunda, banala och kanske mer barnsliga saker än vi själva och folk i andra länder.

Själv tycker jag att detta är en myt, enligt mig pratar människor jorden runt i stort sett om samma saker oavsett vilket land det handlar om, enligt mig kan det kanske vara så att man kan uppfatta det så om man bara förstår väldigt lite av det som sägs eller nästan inget alls, då blir ett samtal naturligtvis inte så givande.

Kanske försöker dessutom även dom man träffar uttrycka sig så kortfattat och enkelt dom kan för att försöka få falangen att förstå, ungefär som vi gör när vi försöker prata engelska med någon som är väldigt dålig på det och har ett begränsat ordförråd.

Mvh isan lover

Njaa, du vet från tidigare inlägg att jag gillar både Thailand och Thailändare men dom har en allmänbildning och därför en förståelse av livet som ligger mycket långt ifrån "våran".

Detta gäller självklart inte alla men som i min "Risby" finns det inte många som "förstår" omvärlden o värkar då att vara mindre smarta

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ni som aldrig tröttnar på Thailand, förstår ni överhuvudtaget vad dom säger till er på Thailändska..

Japp

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Njaa, du vet från tidigare inlägg att jag gillar både Thailand och Thailändare men dom har en allmänbildning och därför en förståelse av livet som ligger mycket långt ifrån "våran".

Detta gäller självklart inte alla men som i min "Risby" finns det inte många som "förstår" omvärlden o värkar då att vara mindre smarta

Smart och allmänbildad, är 2 helt skilda saker...,,

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vill spinna vidare på det där med att förstå vad folk säger i Thailand.

Ibland läser man ju inlägg där det framförs teorier där Thailändare framställs som mindre intelligenta, dumma och omöjliga att föra ett vettigt och intellektuellt samtal med, även att dom pratar om annorlunda, banala och kanske mer barnsliga saker än vi själva och folk i andra länder.

Själv tycker jag att detta är en myt, enligt mig pratar människor jorden runt i stort sett om samma saker oavsett vilket land det handlar om, enligt mig kan det kanske vara så att man kan uppfatta det så om man bara förstår väldigt lite av det som sägs eller nästan inget alls, då blir ett samtal naturligtvis inte så givande.

Kanske försöker dessutom även dom man träffar uttrycka sig så kortfattat och enkelt dom kan för att försöka få falangen att förstå, ungefär som vi gör när vi försöker prata engelska med någon som är väldigt dålig på det och har ett begränsat ordförråd.

Mvh isan lover

Påstår att de flesta Thai inte förstår omvärlden eller har koll överhuvudtaget.

Farang är lika med Farangpriser är dock inpräglad.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ni som aldrig tröttnar på Thailand, förstår ni överhuvudtaget vad dom säger till er på Thailändska..

Till mig så säger de "flintskalle". Lika roligt varje gång att se hur förlägna de blir när man börjar prata thailändska med dom och frågar var flintskallen tog vägen då jag inte han se honom. Om jag haft hår på skallen hade de kanske sagt något mindre roligt, så man får väl vara tacksam över flintskallen. Det är en av många saker jag inte tröttnar på i Thailand.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...