Jump to content
IGNORERAD

Pattaya tar ytterligare åtgärder mot försäljare


MPR Nyheter

Recommended Posts

Myndigheter i Pattaya uppmanade under torsdagen operatörer av turistbussar och båtar att avskräcka sina kunder från att köpa mat eller produkter från försäljare, som en del i nedslaget mot illegal försäljning på allmänna stränder.
Setthapol Boonsawat - ordförande för Pattayas juridiska lag – sade att tjänstemän kallade operatörerna till ett möte för att förklara åtgärderna som tas mot illegala försäljare på stränder och längsmed strandvägar. I början av augusti slog man fast att mobila försäljare inte får vistas på allmänna platser såsom stränderna i Pattaya och Jomtien samt Walking Street, och antalet försäljare vid dessa områden ska därefter ha sjunkit drastiskt.
Många försäljare fortsätter dock att bryta mot förbudet och stör turister vid platser där de plockas upp och lämnas på stränderna, och därför uppmanas operatörerna nu att säga åt sina kunder att inte stödja illegala försäljare. Samtidigt har man utfärdat en order om att förflytta stadsinspektörer (tessakij) som tidigare jobbat i Pattaya, Jomtien och Naklua, eftersom vissa av dem varit verksamma i områdena under lång tid och därför kan ha nära band med försäljarna.

 

c1_1076017_620x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Militären drar åt tumskruvarna lite i taget så att alla skall bli rädda och okritiskt göra som dom blir tillsagda.

Alla dom turister som trivs med strandlivet ,som det är i dag, har ingen talan så dom behöver man inte bry sig om.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske inte det finns alternativ till strandliv i Pattis.

Själv byter jag beach i HH om det är störande försäljare där. Valmöjligheterna är många.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev born41:

Militären drar åt tumskruvarna lite i taget så att alla skall bli rädda och okritiskt göra som dom blir tillsagda.

Alla dom turister som trivs med strandlivet ,som det är i dag, har ingen talan så dom behöver man inte bry sig om.

 

Born41

Jo, som jag skrivit tidigare kan detta hoppa upp och bita dom i ändalykten. Vips så har dom inga turister alls för det finns andra ställen att vara på - och andra länder.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Jo, som jag skrivit tidigare kan detta hoppa upp och bita dom i ändalykten. Vips så har dom inga turister alls för det finns andra ställen att vara på - och andra länder.

Kanske finns försäljare med tillstånd att sälja där?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev leifen:

Kanske finns försäljare med tillstånd att sälja där?

Möjligt, men vad jag anar så krävs det kanhända lite tea-money för att få tillståndet. Och drar man inte in pengar så går ju hela rörelsen back istället.

Tjejens kompis (pedikyr och manikyr) har nåt nummer på t-shirten eller om det var en väst och har troligen tillstånd om jag fattat det rätt - men hon var inte en av de rikare personerna jag träffat om man säger så.

 

Så visst kan det vara en väg att gå - men drar dom det för långt och för fort så finns ju risken att det slår tillbaka åxå. Glassgubben, "ice scream, you scream, everybody scream" anar jag inte har nåt tillstånd - men jag skulle sakna den glass-filuren i alla fall.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske inte det finns alternativ till strandliv i Pattis.

Själv byter jag beach i HH om det är störande försäljare där. Valmöjligheterna är många.



Klart du gör. Försäljarnas öl är väl 10 THB dyrare än från 7/11! :mdr:

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Klart du gör. Försäljarnas öl är väl 10 THB dyrare än från 7/11! :mdr:

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

7Eleven är också i dyraste laget, handlar på Makro istället ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

7Eleven är också i dyraste laget, handlar på Makro istället ;) 

Kostar att leva livet! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Möjligt, men vad jag anar så krävs det kanhända lite tea-money för att få tillståndet. Och drar man inte in pengar så går ju hela rörelsen back istället.

Tjejens kompis (pedikyr och manikyr) har nåt nummer på t-shirten eller om det var en väst och har troligen tillstånd om jag fattat det rätt - men hon var inte en av de rikare personerna jag träffat om man säger så.

 

Så visst kan det vara en väg att gå - men drar dom det för långt och för fort så finns ju risken att det slår tillbaka åxå. Glassgubben, "ice scream, you scream, everybody scream" anar jag inte har nåt tillstånd - men jag skulle sakna den glass-filuren i alla fall.

Jag känner några tjejer som jobbar på stranden med s.k pedikyr,manikyr och massage. Dom drar lätt in 50 till 60.000 baht i månaden under högsäsong. Minns inte vad dom betalar för sina tillstånd...tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thomas001:

Jag känner några tjejer som jobbar på stranden med s.k pedikyr,manikyr och massage. Dom drar lätt in 50 till 60.000 baht i månaden under högsäsong. Minns inte vad dom betalar för sina tillstånd...tyvärr.

Nu var jag bara där sep-feb (tja typ en månad i kambodja åxå, okt-nov) och den tjejen hade inte några feta dagar.

 

Massage gjorde hon inte, men travade runt på stranden så länge det fanns folk där. Och hon drog inte in några 50.000 THB/månad i alla fall. Hon köpte en wok för ett par tusen (stor rackare) och då hade hon inte råd att åka upp till Isaan som hon planerat. Ville inte ha pengar av oss - men hon hade det inte fett.

 

Men hon var stolt, det var jäkligt trevligt att träffa på henne på stranden. Tjejen min fick en pedikyr och en pratstund, ibland lyckades jag lura i henne lite käk som vi köpt åxå - men det var ingen tiggare. Knappt så hon tog emot lite käk.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Nu var jag bara där sep-feb (tja typ en månad i kambodja åxå, okt-nov) och den tjejen hade inte några feta dagar.

 

Massage gjorde hon inte, men travade runt på stranden så länge det fanns folk där. Och hon drog inte in några 50.000 THB/månad i alla fall. Hon köpte en wok för ett par tusen (stor rackare) och då hade hon inte råd att åka upp till Isaan som hon planerat. Ville inte ha pengar av oss - men hon hade det inte fett.

 

Men hon var stolt, det var jäkligt trevligt att träffa på henne på stranden. Tjejen min fick en pedikyr och en pratstund, ibland lyckades jag lura i henne lite käk som vi köpt åxå - men det var ingen tiggare. Knappt så hon tog emot lite käk.

Har ju ingen aning om vem du har träffat,men alla jag har träffat ger  både fot och nackmassage när man sitter i sin solstol. Alla med tillstånd måste idag ha exakt samma tryckta formulär som visar priser på vad dom erbjuder. Och där ingår även fotmassage. Kolla nästa gång du är där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är två delar i tillståndet och avgiftera.

 

Det finns bara ett visst antal tillstånd, därför de är numrerade.

Så man behöver köpa tillståndet, få av dem som jobbar på stranden har råd med det, de är bara "anställda" av den som äger tillståndet.

Därtill så betalar man en års/månadsavgift för tillståndet.

 

Känner inte till priserna i Pattaya. Men på Samed finns samma system, gissar att det är liknande över hela landet.

Beroende på om det är mat, försäljning av varor eller massage kostar det olika.

 

Är ganska dyrt att köpa tillstånden, avgiften däremot är inte så hög.

Räknade på det för något år sedan när jag blev erbjuden att köpa två massagetillstånd, men det skulle mer eller mindre bara gå runt, på årsbasis.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

Det är två delar i tillståndet och avgiftera.

 

Det finns bara ett visst antal tillstånd, därför de är numrerade.

Så man behöver köpa tillståndet, få av dem som jobbar på stranden har råd med det, de är bara "anställda" av den som äger tillståndet.

Därtill så betalar man en års/månadsavgift för tillståndet.

 

Känner inte till priserna i Pattaya. Men på Samed finns samma system, gissar att det är liknande över hela landet.

Beroende på om det är mat, försäljning av varor eller massage kostar det olika.

 

Är ganska dyrt att köpa tillstånden, avgiften däremot är inte så hög.

Räknade på det för något år sedan när jag blev erbjuden att köpa två massagetillstånd, men det skulle mer eller mindre bara gå runt, på årsbasis.

Trist för dom ärliga som har tillstånd att bli utkonkurrerade av de som är utan tillstånd

Jag tycker myndigheter gör rätt som försöker hjälpa de med tillstånd i första hand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig tänkt på försäljarna då det kännst som ett naturligt tillstånd.

Har inte legat i Pattaya utan i Jomtien och stänger de i Pattaya så får ju jag skiten?

Lite nagelklippning är aldrig fel och glass till barna går åt.

Antar att det gått överstyr i Pattaya.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...