Jump to content
IGNORERAD

Två döda efter att ha ätit padda i Nan


MPR Nyheter

Recommended Posts

Två äldre män har dött i provinsen Nan efter att ha ätit grillad padda, och ytterligare en person insjuknade efter att ha ätit av den.
Enligt en assisterande ledare i byn Pradu, Thung Chang, ska en 70-årig man ha grillat paddan, som han fångat kvällen innan i regnet. Han bjöd därefter in en jämnårig och en 45-årig man att äta paddan tillsammans med alkohol.
Runt en timme senare drabbades dock mannen som tillagade paddan av andningsproblem och kräkningar, och tappade till slut medvetandet innan han avled. Den andra äldre mannen drabbades av samma symptom och dog senare på sjukhus, medan den 45-årige mannen – som endast ätit lite av paddan – drabbades av kräkningar och magsmärtor. Två barn, fyra och fem år gamla, blev också sjuka efter att ha ätit kyckling som tillagats i samma grill som paddan. Enligt Dr Nippon Pattanakijruang innehåller paddan två gifter som inte neutraliseras av hetta.

 

c1_1073553_160829141812_620x413.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Paddor, grodor, larver, insekter fermenterad fisk  För djävulen kan dom aldrig lära sig att äta riktig mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Tjejen säger att padda är giftigt, men groda är arroy mak mak. Jag litar på henne i detta fallet.

 

Alla paddor är mer eller mindre giftiga.

 

 

Nedan en thailändsk padda som skall vara mycket giftig.

 

100_9374.JPG

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Paddor, grodor, larver, insekter,ormar, fermenterad fisk   För djävulen kan dom aldrig lära sig att äta riktig mat.

 

Stor anledning till att jag inte trivs så bra på landsbygden ( hos svärföräldrarna ). Jag gillar inte skogsmat, och mycket annat erbjuds inte. Det går inte att bara leva på ris-soppa. Sedan kan man ju fundera på hur lätt det är att se skillnad på en liten padda och en fullvuxen groda? Särskilt om det är skymning.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade på menyn i Chiang Mai och där fanns groda(frog) men padda(toad) har jag jag inte sett på menyn nånsin.

Dom käkar ju det mesta i lilla byn jag besöker ibland men jag har inte sett varken padda eller groda på bordet faktiskt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
20 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Kikade på menyn i Chiang Mai och där fanns groda(frog) men padda(toad) har jag jag inte sett på menyn nånsin.

Dom käkar ju det mesta i lilla byn jag besöker ibland men jag har inte sett varken padda eller groda på bordet faktiskt.

Padda äter padda

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Rospigg:

 

Stor anledning till att jag inte trivs så bra på landsbygden ( hos svärföräldrarna ). Jag gillar inte skogsmat, och mycket annat erbjuds inte. Det går inte att bara leva på ris-soppa. Sedan kan man ju fundera på hur lätt det är att se skillnad på en liten padda och en fullvuxen groda? Särskilt om det är skymning.

 

Och du är inte kapabel att fixa till någon egen mat, hur långt har du till Lotus eller 7/11, där finns det god mat att värma i en micro men du kanske inte kan starta en microtSeLArP_Smiley_Zunge_135-1232025378.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 30 augusti 2016 at 09:08, skrev stefan5300:

 

Och du är inte kapabel att fixa till någon egen mat, hur långt har du till Lotus eller 7/11, där finns det god mat att värma i en micro men du kanske inte kan starta en microtSeLArP_Smiley_Zunge_135-1232025378.jpg.

Vad gäller 7/11 så är det nog lite olika på kvaliten. I Pa Daet utanför Chiang Rai är det i stort sett bara en massa "snask" och annat skit. Säljs i massor och ger bara nervösa barn som gör mamma nervös. Fan för den här "snask" kulturen i fattiga länder. Men det finns bra mat att hitta i småbutikerna runt min by. Grejen är ju att man måste ta sig tid att laga den. Men letar man så finns det faktiskt både saftig kyckling och gris. Den vanliga torra kycklingen kan dom koka soppa på. Och grönt finns i överflöd! Tanterna lagar det jag vill ha, bara att hala upp kosingen. :party1:

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎29 at 12:49, skrev Scandinaviancorner:

Paddor, grodor, larver, insekter fermenterad fisk  För djävulen kan dom aldrig lära sig att äta riktig mat.

 

Riktig mat!

 

 

102_0283.JPG

 

Stekt fläsk med löksås.

 

102_0285.JPG

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Alarik:

Stekt fläsk med löksås.

 

 

Personligen så tycker jag att löksåsen skall vara ljus till Stekt Fläsk

 

/ENis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Enis:

 

 

Personligen så tycker jag att löksåsen skall vara ljus till Stekt Fläsk

 

/ENis

Ju äldre man blir dess viktigare med färgen! När man ser lika dåligt som jag börjar göra utan glasögon är ju färgen och smaken det enda sättet att skilja fläsk och löksås från fläsk och bruna bönor. Har man brun löksås blir man riktigt chockad när det man trodde var bruna bönor smakar lök.   

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-29 at 15:14, skrev frogfish:

Tjejen säger att padda är giftigt, men groda är arroy mak mak. Jag litar på henne i detta fallet.

Har käkat groda och det smakade bra. Lite åt kyckling hållet men inte så mycket kött på låren :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Esspe:

Har käkat groda och det smakade bra. Lite åt kyckling hållet men inte så mycket kött på låren :)

Japp, groda är smarrigt:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni tänkt på hur Thai förklarar smak? D spelar fan ingen roll vad dom ska beskriva, Lao Khao? Same same Chicken.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Wangthong:

Ju äldre man blir dess viktigare med färgen! När man ser lika dåligt som jag börjar göra utan glasögon är ju färgen och smaken det enda sättet att skilja fläsk och löksås från fläsk och bruna bönor. Har man brun löksås blir man riktigt chockad när det man trodde var bruna bönor smakar lök.   

 

Jag vet väl för fan vad jag lagat för käk.

Men visst det finns säkert de som kommer ihåg hur man gör löksås men som då de sätter sig att äta har glömt vad de gjort och eftersom de har dålig syn men gott färgseende tror att det är bruna bönor. Men då blir det ju en trevlig överraskning.

 

Skulle någon beställa bruna bönor på restaurang och det skulle visa sig istället vara löksås eller vara bruna bönor men smaka som löksås så tycker jag att vederbörande skulle ta ett allvarligt samtal helst med ägaren till restaurangen.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Enis:

 

 

Personligen så tycker jag att löksåsen skall vara ljus till Stekt Fläsk

 

/ENis

 

Smakar säkert gott då också.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Jag vet väl för fan vad jag lagat för käk.

Men visst det finns säkert de som kommer ihåg hur man gör löksås men som då de sätter sig att äta har glömt vad de gjort och eftersom de har dålig syn men gott färgseende tror att det är bruna bönor. Men då blir det ju en trevlig överraskning.

 

Skulle någon beställa bruna bönor på restaurang och det skulle visa sig istället vara löksås eller vara bruna bönor men smaka som löksås så tycker jag att vederbörande skulle ta ett allvarligt samtal helst med ägaren till restaurangen.

 

 

Har man inte koll på vilket käk man lagar gör man nog bäst att låta bli. 

Det är nog bara på hamburgerställen jag beställt en sak och fått en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allra giftigast är så kallade träsk paddor, finns några exemplar i "sverige":rap:

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/29/2016 at 15:14, skrev frogfish:

Tjejen säger att padda är giftigt, men groda är arroy mak mak. Jag litar på henne i detta fallet.

 

Smakar som kyckling. Prova ett blindtest, du kommer att tveka länge innan du tror dig veta viket som är vilket.

Friterat grodskinn är ganska poppis på vissa ställen, smakar inte mycket men tillsätter man salt smakar de ungefär som chips.

 

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Smakar som kyckling. Prova ett blindtest, du kommer att tveka länge innan du tror dig veta viket som är vilket.

Friterat grodskinn är ganska poppis på vissa ställen, smakar inte mycket men tillsätter man salt smakar de ungefär som chips.

 

När det gäller groda är jag ingen novis. Äter det även i Sverige ibland, men då är de ju färdigrensade och styckade.

Det går säkert att tillaga så att de smakar precis som kyckling, men jag tycker dock det finns en markant skillnad i smak (och textur). Men därmed inte sagt att jag inte skulle kunna bli lurad.

Hur som haver, gott är det iaf:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...