Jump to content
IGNORERAD

Totalrenovering av radhus och bygga ett smarthem


Gustav

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Kommer bli Sydostasiens modernaste och mest tekniktäta hem - punkt!

 

Önskar dig lycka till och skoj med alla bilder du publicerar! TiT

 

 

Själv sålde jag på förmiddagen idag ett par högtalare (modell större) till två unga Thailändare. De skulle ha dem till Karaoke sa dom. Vilken överraskning! :-)    (      JWS C 81 XL Gold      )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tackar. Kul med positiva tillrop! 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Gustav

    119

  • lillamannen

    6

  • scorpio63

    6

  • soi covboy

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

44 minuter sedan, skrev Gustav:

Troligtvis det sista. Jag har slängt ut elektriker på löpande band. Känns som jag kan mera än vad dom kan och jag kan ingenting! :-( Jag har telefonnummer till en annan elektriker och ska se om han kan komma och kolla. Man borde kunna mäta tycker jag.  Jordfelsbrytaren funkar det kan den första klantskallen intyga, han prövade den själv när han kopplade....... Rätt åt honom!

 

Ha bara koll på att de EJ kopplar förbi din jordfelsbrytare, då gör den INGEN nytta

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev lillamannen:

 

Ha bara koll på att de EJ kopplar förbi din jordfelsbrytare, då gör den INGEN nytta

Just nu känns det som en bra idé. Jag vill ha min el 24/7 Alltså även på natten. 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis det sista. Jag har slängt ut elektriker på löpande band. Känns som jag kan mera än vad dom kan och jag kan ingenting! :-( Jag har telefonnummer till en annan elektriker och ska se om han kan komma och kolla. Man borde kunna mäta tycker jag.  Jordfelsbrytaren funkar det kan den första klantskallen intyga, han prövade den själv när han kopplade....... Rätt åt honom!


Fråga Gorocco han är en riktig yrkesman och i Thailand nu

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Gustav:

Man borde kunna mäta tycker jag

En isolationsmätning borde de väl även klara i Thailand kan man tycka

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev acarls:

En isolationsmätning borde de väl även klara i Thailand kan man tycka

Det ska EJ behövas om El-installationen är utförd rätt, men bör göras ändå 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev lillamannen:

Det ska EJ behövas om El-installationen är utförd rätt, men bör göras ändå 

Är ju ett sätt att hitta orsaken till att jfb löser ut på natten

Link to comment
Dela på andra sajter

Om El installationen är rätt utförd. Mmmmm om något är rätt utfört så tror jag det var ett misstag. Har så många saker som inte är rätt utförda.  Förlåt jag vill inte vara så, jag älskar det här landet. Jag gillar galenskap även om jag drabbas av det själv ibland. Visst tusan är det underbart när en byggare bygger en trappa och man frågar om han har prövat att gå i den och han bara skrattar. Visst är jag nära dårskapen djupadal efter många månader av ombyggnad. Det är nog inte något som har gått 100% smidigt eller blivit 100%rätt . Inte ens 75%.  Man får känna sig som värsta proffset när man bredspacklar om en vägg och det ser bättre ut än när målaren hade gjort det! Det är kärlek det. Allt löser sig på sitt sätt.  Bara klura och grunna lite så ska nog elen fixa sig. Men jag är tacksam för alla förslag på lösningar. Jag har bytt ut 2st trapp brytare som jag misstänkte. Hjälpte inte men var nog bra det sprakade om den ena! :-) Har en väggkontakt som jag tänkte våldföra mig på i morgon eller så. OBS! Jag är ingen elektriker så jag gissar och försöker ändå. Mina skalningar och inkopplingar är mycket snyggare än elektrikerns.

 

Så TIPS Tack
BYW för en amatör, Isolationsmätning vad är det?  Ska väl inte va så svårt eller?

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

eller utebelysning som bara är tänd på natten

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev kenke:

Du har inga gömda glömda uttag på utsidan av huset eller nakna tåtar som kan spöka för dig

 

 

Det finns några tåtar som inte är anslutna till något mera än eltejp. Funderar på att sätta dit en dosa eller nått.  en som det ska sitta ute belysning på och en som vatten pumpen ska kopplas till .Och så tänkte jag kolla alla uttag att det är jord. 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

eller utebelysning som bara är tänd på natten

Nä allt är släkt. Inte ens kylskåpet är på.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Gustav:

Det finns några tåtar som inte är anslutna till något mera än eltejp. Funderar på att sätta dit en dosa eller nått.  en som det ska sitta ute belysning på och en som vatten pumpen ska kopplas till .Och så tänkte jag kolla alla uttag att det är jord. 

 

tänkte om det kunde bli överslag om det blaskas plaskas med vatten hög luftfuktighet etc och tåtarna ligger tight

Link to comment
Dela på andra sajter

Om El installationen är rätt utförd. Mmmmm om något är rätt utfört så tror jag det var ett misstag. Har så många saker som inte är rätt utförda.  Förlåt jag vill inte vara så, jag älskar det här landet. Jag gillar galenskap även om jag drabbas av det själv ibland. Visst tusan är det underbart när en byggare bygger en trappa och man frågar om han har prövat att gå i den och han bara skrattar. Visst är jag nära dårskapen djupadal efter många månader av ombyggnad. Det är nog inte något som har gått 100% smidigt eller blivit 100%rätt . Inte ens 75%.  Man får känna sig som värsta proffset när man bredspacklar om en vägg och det ser bättre ut än när målaren hade gjort det! Det är kärlek det. Allt löser sig på sitt sätt.  Bara klura och grunna lite så ska nog elen fixa sig. Men jag är tacksam för alla förslag på lösningar. Jag har bytt ut 2st trapp brytare som jag misstänkte. Hjälpte inte men var nog bra det sprakade om den ena! :-) Har en väggkontakt som jag tänkte våldföra mig på i morgon eller så. OBS! Jag är ingen elektriker så jag gissar och försöker ändå. Mina skalningar och inkopplingar är mycket snyggare än elektrikerns.

 

Så TIPS Tack
BYW för en amatör, Isolationsmätning vad är det?  Ska väl inte va så svårt eller?

 


Man skall ha bra kontroll över humöret då man anlitar "proffs". Många blir oerhört frustrerade då inget blir som man planerat. Vi är lärda att påpeka och inte betala innan allt är 100 % enligt svensk standard men måste helt tänka om då vi bygger i Thailand. Problemet är att de flesta hantverkare helt saknar utbildning samt att thailändare inte vill ifrågasätta dåligt utfört arbete utan betalar rakt av. Jag har flera gånger sett hur hantverkare t.o.m. förstört saker eller smutsat ner så mycket att det måste målas om... Blir då en tilläggskostnad vilket förstås hantverkaren inte vill stå för.
Hur skall vi då regera? Låtsas att allt är okej och betala eller kräva ersättning för fel utfört arbete?
Många orkar inte ifrågasätta problemen utan nöjer sig med halvtaskig el och dåligt spacklade väggar t.ex. Men om ingen ställer krav så kommer det aldrig bli någon utveckling. Hur tänker ni om det här?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Krypström eller överslag

 

Krypström är när det går en liten ström nånstans där ingen ström, i alla fall för tillfället, inte ska flyta.
Ett exempel kan vara en läckande startkondensator till
kompressormotorn i ett gammalt kylskåp. Då går det en liten ström mellan fas och jord, bara några milliAmpere, 
men den kan räcka för att få jordfelsbrytaren att lösa ut.
Över lag skulle jag säga att krypströmmar uppstår i prylar som är fuktiga, skadade eller gamla.

Överslag är, när en isolering inte håller för den spänning som är lagd över den. Det bildas en ljusbåge av joniserad luft, och den leder strömmen. Det kan vara en gammal skadad kabel, där isoleringen inte längre klarar att göra sitt jobb, det kan vara överslag i luft om de spänningsförande delarna är för nära varann. 
Ett blixtnedslag är ett överslag mellan moln och mark.
Överslag resulterar i regel i brand och förstörda prylar, såvida inte nån säkring löser ut.

 

https://www.byggahus.se/forum/teknik/24955-forklara-krypstrom-samt-eloverslag.html

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Burken:


Man skall ha bra kontroll över humöret då man anlitar "proffs". Många blir oerhört frustrerade då inget blir som man planerat. Vi är lärda att påpeka och inte betala innan allt är 100 % enligt svensk standard men måste helt tänka om då vi bygger i Thailand. Problemet är att de flesta hantverkare helt saknar utbildning samt att thailändare inte vill ifrågasätta dåligt utfört arbete utan betalar rakt av. Jag har flera gånger sett hur hantverkare t.o.m. förstört saker eller smutsat ner så mycket att det måste målas om... Blir då en tilläggskostnad vilket förstås hantverkaren inte vill stå för.
Hur skall vi då regera? Låtsas att allt är okej och betala eller kräva ersättning för fel utfört arbete?
Många orkar inte ifrågasätta problemen utan nöjer sig med halvtaskig el och dåligt spacklade väggar t.ex. Men om ingen ställer krav så kommer det aldrig bli någon utveckling. Hur tänker ni om det här?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Min gumma är bra på att ta dom tycker jag. Men det är en annan kultur. Jag tycker det vi har sagt till gubbarna som byggt är bra. Kanske skulle vara hårdare. Men det funkar inte här. Dom har förstått att vi inte är nöjda och att dom gjort fel. Men det händer som inget mera. Dom har inte heller fått alla pengar som vi kommit överens om. Men att dom skulle betala tillbaka pengar det tror jag absolut inte skulle gå att genomföra. Balkong mannen fixade till sitt misstag så gott det gick, och det var ju bra. Målaren var det ok att inte få alla pengarna osv. 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Gustav:

Det finns några tåtar som inte är anslutna till något mera än eltejp. Funderar på att sätta dit en dosa eller nått.  en som det ska sitta ute belysning på och en som vatten pumpen ska kopplas till .Och så tänkte jag kolla alla uttag att det är jord. 

Fel som kommer och går kan vara mycket besvärliga att hitta. Kanske du skulle prova att stänga av en säkring i taget varje natt och på så vis kunna ringa in under vilken säkring felet ligger så är du en bit på väg?

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felsökning är bland det roligaste som finns.

Har jobbar en hel del med passersystem och andra elektroniska låssytem i Sverige och så länge man till slut finner felet, så är det riktigt roligt och utmanade.

 

Annars inte. Hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Surin P3:

Felsökning är bland det roligaste som finns.

Har jobbar en hel del med passersystem och andra elektroniska låssytem i Sverige och så länge man till slut finner felet, så är det riktigt roligt och utmanade.

 

Annars inte. Hehe...

Jag jobbade med en man som hade ett enkelt sätt att felsöka på. När samma säkring i skogsmaskinen gått ett par gånger så bytte han ut den mot en spik och vips var felet funnet. Att det därför brann en del kabel och andra elgrejer var en petitess i sammanhanget.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Felsökning är bland det roligaste som finns.

Har jobbar en hel del med passersystem och andra elektroniska låssytem i Sverige och så länge man till slut finner felet, så är det riktigt roligt och utmanade.

 

Annars inte. Hehe...

 

Lite som att hitta en bugg i koden som programmerare.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får vi se har slagit ifrån den el grupp som jag gissar strular. Håll tummarna. Nu tror också att det är något knas med jordfelsbrytaren Har ett verktyg att kolla om den slår ifrån om man mäter fas-jord och trycker på test knappen då ska jordfelsbrytare slå till. Kan säga så att det gör den inte. I köket där vi har en annan elcentral med jordfelsbrytare funkar det perfekt.

Och så har jag monterat upp alla IR sensorer.  Dom mäter även temp och ljus. Jag har 29,5 i vardagsrummet, 31 i sovrummet och 30,5 i trappen just nu. Elen har inte heller slagit ifrån ännu för jag remote styr mitt hem från lägenheten. Kommer lite kameror och annat skoj också. Även AC apparaterna kan jag styra med telefon, dator på distans. Skoj Skulle bara vara skönt att få till elen också

Natt på er

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Gustav:

Nu får vi se har slagit ifrån den el grupp som jag gissar strular. Håll tummarna. Nu tror också att det är något knas med jordfelsbrytaren Har ett verktyg att kolla om den slår ifrån om man mäter fas-jord och trycker på test knappen då ska jordfelsbrytare slå till. Kan säga så att det gör den inte. I köket där vi har en annan elcentral med jordfelsbrytare funkar det perfekt.

Och så har jag monterat upp alla IR sensorer.  Dom mäter även temp och ljus. Jag har 29,5 i vardagsrummet, 31 i sovrummet och 30,5 i trappen just nu. Elen har inte heller slagit ifrån ännu för jag remote styr mitt hem från lägenheten. Kommer lite kameror och annat skoj också. Även AC apparaterna kan jag styra med telefon, dator på distans. Skoj Skulle bara vara skönt att få till elen också

Natt på er

 

Jordfelsbrytaren ska slå ifrån om du trycker på testknappen. "Slå till" den får du göra manuellt med handkraft. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra med ett extra uttag i duschen? Det är ju jordat i alla fall? :-)  ( Nä inte min dusch vad jag vet)

electric.jpg

Ändrades av Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Gustav:

Visst är det bra med ett extra uttag i duschen? Det är ju jordat i alla fall? :-)  ( Nä inte min dusch vad jag vet)

electric.jpg

Perfekt för då kan man raka sig eller föna håret samtidigt som man duschar :great:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...