Jump to content
IGNORERAD

Totalrenovering av radhus och bygga ett smarthem


Gustav

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Hehe, Thailand är fantastiskt. Jag känner en norsk kvinna som hyrt ett hus och lejt ett par thaiare till att måla om alla rum under tiden hon var på vift en vecka. Hon hade fixat målafärg och penslar samt satt upp små klistermärken med färg på i varje rum så dom skulle veta hur dom skulle måla. När hon kom tillbaka var rummen målade i rätt färg men klisterlapparna satt kvar. :52:

 

Fritz..

Hur tusan skulle hon annars komma ihåg om det blev den färg hon ville ha! :big_smile:

Ibland verkar det som om de inte tänker alls och ibland verkar de ha tänkt flera steg för långt. 

Brukar vara väldigt intressanta diskussioner när man frågar dom "Hur tänkte ni där liksom?"

Ofta har man huvudvärk långt innan de förklarat färdigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Gustav

    119

  • lillamannen

    6

  • scorpio63

    6

  • Fritz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Purple rain purple rain.......... Visst kan man ha lila kök? Ja jag vi har valt färgen, blev den färgen jag valde. Var lite rädd att målarkludden skulle ha köpt rosa.  Och på Onsdag kommer köket. Man börjar se ljuset i tunneln.

Har jobbat fullt i några dagar med att rätta till en massa kludd som målarkludden hade fixat. Bredspacklat och målat om en del. Det är lite kvar i köket att fixa så det ska vara acceptabelt.  Men nu börjar det ser bra ut och elen verkar också funka. Har rena jumbojeten på väggen. 5 strömbrytare till olika saker. Skulle ha varit bara 4 men brand faran hittade en kablel som han tycket skulle ha en eget strömbrytare. Har ingen aning vad jag ska på den kabel. Kabeln ligger över skåpen så man kanske kan ställa dit en lampa eller nåt. Ja bättre en för mycket än en för lite.

 

 

2016-12-16 09.50.34.jpg

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja snart är det jul och jag verkar inte få något julledigt!!!

 

 

Mmmm betyder det här att jag ska skura?
 

2016-12-20 10.20.01.jpg'

 

Och så kom det lite paket...... Köksprylar i morgon ska visst resten komma och en liten gubbe som monterar. Får se om det funkar

2016-12-20 10.19.24.jpg

 

Test möblerar lite för att kolla var och hur tv ska monteras. Köpte ett tv ställ, var ingen bra ide! Jag hittade en 60" som jag blev sugen på.... Så nu går man och grubblar man. Men det är mycket som måste köpas och fixas så jag tror inte plånboken klarar så mycket mera

2016-12-20 16.37.07.jpg2016-12-20 16.32.44-1.jpg

 

 

 

 

 

Hallen till köket vad tycker ni om lampan? Ska upp en bit till, vet inte om den är för stor men det är ett underbart ljus från den

 

 

2016-12-20 16.37.11.jpg

Ändrades av Gustav

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Gustav:

Ja snart är det jul och jag verkar inte få något julledigt!!!

 

 

Mmmm betyder det här att jag ska skura?
 

2016-12-20 10.20.01.jpg'

 

Och så kom det lite paket...... Köksprylar i morgon ska visst resten komma och en liten gubbe som monterar. Får se om det funkar

2016-12-20 10.19.24.jpg

 

Test möblerar lite för att kolla var och hur tv ska monteras. Köpte ett tv ställ, var ingen bra ide! Jag hittade en 60" som jag blev sugen på.... Så nu går man och grubblar man. Men det är mycket som måste köpas och fixas så jag tror inte plånboken klarar så mycket mera

2016-12-20 16.37.07.jpg2016-12-20 16.32.44-1.jpg

 

 

 

 

 

Hallen till köket vad tycker ni om lampan? Ska upp en bit till, vet inte om den är för stor men det är ett underbart ljus från den

 

 

2016-12-20 16.37.11.jpg

 

Fin IKEA lampa

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lillamannen:

 

Fin IKEA lampa

Jepp blir ett väldigt fint sken av den.

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så har jag börjat lite smått med "The Smart Home" 2 sensorer uppe. Ska sitta i alla rum, även ute.  Känner rörelse, ljus, temp och viss även skakningar

(jordbävningingar). Sen ska det in relä i varje dosa, om dom får plats i dom thailänska.  AC styrningar kommer också. Plus mycket mera. Hur skoj som helst ?20161221_153948.jpg

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett steg till

Nu är frågan vilket och vilken färg man ska ha på kaklet? Funderar på vanligt helt vitt slätt kakel. En ny mikro  måste inhandlas. Någon som har något förslag på någon rolig, en gärna med wifi bluetooth Z wave!!! Ä det är väl bara glömma  men lite roliga knappar kanske?

2016-12-22 11.36.22-1.jpg

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Gustav:

En ny mikro  måste inhandlas.

 

Smarta kylskåp, ugnar, spisar, diskmaskiner, tvättmaskiner verkar det finnas men mikrovågsugnarna verkar fortfarande vara osmarta...

 

det enda jag hittade för micro var detta https://www.amazon.com/Aeon-Labs-DSC06106-ZWUS-Z-Wave-Energy/dp/B007UZH7B8/ref=redir_mobile_desktop/168-1438060-3895120?_encoding=UTF8&dpID=31WSTKH0jvL&dpPl=1&keywords=aeon labs&pi=SX200_QL40&qid=1459547622&ref=plSrch&ref_=mp_s_a_1_1&sr=8-1

 

men den går väl på fel frekvens och har ju fel plugg

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Enis:

 

Smarta kylskåp, ugnar, spisar, diskmaskiner, tvättmaskiner verkar det finnas men mikrovågsugnarna verkar fortfarande vara osmarta...

 

det enda jag hittade för micro var detta https://www.amazon.com/Aeon-Labs-DSC06106-ZWUS-Z-Wave-Energy/dp/B007UZH7B8/ref=redir_mobile_desktop/168-1438060-3895120?_encoding=UTF8&dpID=31WSTKH0jvL&dpPl=1&keywords=aeon labs&pi=SX200_QL40&qid=1459547622&ref=plSrch&ref_=mp_s_a_1_1&sr=8-1

 

men den går väl på fel frekvens och har ju fel plugg

 

/Enis

Nä dom funkar. Men vet inte vad den skulle tillföra en Micro. Kommer lägga en remote switch till kontakten för vattenkokare, riskokaren och så...  Troligen en till ugn och spis.  Så man kan se till att dom är avstängda när man åker hemifrån....

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte svårt att hålla rent med skrovlig ytor? Jag har ju vitt och svart golv, lila väggar vita köksluckor och svart stenskiva. Kollade på lila mosaik men jag tror det blir för mycket. Mmmm svåra val.
 

En annan sak köksinredning gubben var en klippa på att göra snyggt. Var lite bekymrad över köksfläkt installationen. Han fick såga i skåpet och jag tänkte det där blir inte snyggt Men han byggde en lite låda och vips så blev det fint. Härligt att någonting funkar här. Klart jag hade beställt en köksfläkt med genomföring genom taket. Men det var en svår nöt att knäcka varför, kan vi inte bara släppa ut luften under innertaket osv....Thailand! Så jag fick ringa han som byggt nya taket får se om han vill göra nått. Hur svårt ska det vara? Använder man inte köksfläktar med utblås?

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte svårt att hålla rent med skrovlig ytor? Jag har ju vitt och svart golv, lila väggar vita köksluckor och svart stenskiva. Kollade på lila mosaik men jag tror det blir för mycket. Mmmm svåra val.
 

En annan sak köksinredning gubben var en klippa på att göra snyggt. Var lite bekymrad över köksfläkt installationen. Han fick såga i skåpet och jag tänkte det där blir inte snyggt Men han byggde en lite låda och vips så blev det fint. Härligt att någonting funkar här. Klart jag hade beställt en köksfläkt med genomföring genom taket. Men det var en svår nöt att knäcka varför, kan vi inte bara släppa ut luften under innertaket osv....Thailand! Så jag fick ringa han som byggt nya taket får se om han vill göra nått. Hur svårt ska det vara? Använder man inte köksfläktar med utblås?


Det är vanligt att man har fläkt med kolfilter utan luftrör ut.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte svårt att hålla rent med skrovlig ytor? Jag har ju vitt och svart golv, lila väggar vita köksluckor och svart stenskiva. Kollade på lila mosaik men jag tror det blir för mycket. Mmmm svåra val.
 

En annan sak köksinredning gubben var en klippa på att göra snyggt. Var lite bekymrad över köksfläkt installationen. Han fick såga i skåpet och jag tänkte det där blir inte snyggt Men han byggde en lite låda och vips så blev det fint. Härligt att någonting funkar här. Klart jag hade beställt en köksfläkt med genomföring genom taket. Men det var en svår nöt att knäcka varför, kan vi inte bara släppa ut luften under innertaket osv....Thailand! Så jag fick ringa han som byggt nya taket får se om han vill göra nått. Hur svårt ska det vara? Använder man inte köksfläktar med utblås?



Jag hade sedan tidigare en snurra på taket för att dra ut varmluft från vinden, så vi drog röret från köksfläkten upp i den.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå micro. Köp den med grill funktionen. Händig om man vill gratinera tex. varma mackor eller "krispa" till kyckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå och hoppas att ni har en och haft en underbar jul.
Jag sliter på med THE CAVE.  Igår så fick vi alla AC inkopplade och flyttade så nu kan man använda trappan utomhus.   Idag så har vi fått Sängen och det var inte lätt att få in den i sovrummet. Stor säng liten trapp. Efter många samtal, diskussioner så gick dom med att ta in den över garage taket. Vi fick offra en hängränna men taket höll.  Senast den 13 januari måste vi flytta in, för då går kontraktet ut på lägenheten. Längtar till huset..... Men det är en hel del jobb kvar.

Jobblista ( det viktigaste, tror inte jag har glömt nått men det har jag säker glömt)
Fixa utblås för köksfläkten
Måla minst en vägg i garaget för att kunna installera Vattentank, pump och filter ( Vill ha målat bakom tanken och rören)

Måla trappan inomhus
Montera stänkskydd över diskbänk (Vet inte vad det är för fel på mig men jag hittat mörklila mosaik. Jag är ju en svart vit gubbe. Ja när fan blir gammal.....)

Lite el felsökning Jordfelsbrytaren löser ut på natten då och då? Konstig?

Garderober till Sovrum och Kontor

Lite el i garaget

Installera alla sensorer för smarta hemmet och konfigurera det hela. I alla fall så att larm och natt belysningen funkar

 

 

 

 

 

Såja ta i nu då!!!!

2016-12-25 13.22.17.jpg

Och massa nya kuddar täcken och sånt har vi också!

2016-12-25 13.40.33.jpg

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nått i luften som surrar! 

Inte den här utom dom där

2016-12-27 17.21.55.jpg

Ja dom kom upp på väggen ! Nu måste man laga alla hål och måla huset också! Jobb jobb jobb

2016-12-27 11.43.36.jpg

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

"Lite el felsökning Jordfelsbrytaren löser ut på natten då och då? Konstig? "

 

Är det råttorna som är i farten?

 

Men det är ju därför man ska ha Jordfelsbrytare/ RCBO, som håller koll på elanläggningen, att den är OK

 

 

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev lillamannen:

"Lite el felsökning Jordfelsbrytaren löser ut på natten då och då? Konstig? "

 

Är det råttorna som är i farten?

 

Men det är ju därför man ska ha Jordfelsbrytare/ RCBO, som håller koll på elanläggningen, att den är OK

 

 

Ja vad jag vet så finns det inga råttor och alla kablar är nydragna. Ja det är skumt på natten. Har aldrig löst ut på dagen när jag är där. Men när jag kommer på morgonen så är elen av! Kanske kondens på någon kabel någonstans? Hur tusan felsöker man sånt? Nån som vet

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Gustav:

Ja vad jag vet så finns det inga råttor och alla kablar är nydragna. Ja det är skumt på natten. Har aldrig löst ut på dagen när jag är där. Men när jag kommer på morgonen så är elen av! Kanske kondens på någon kabel någonstans? Hur tusan felsöker man sånt? Nån som vet

 

Om det ej är råttor som tuggar på kablarna, så kan det vara fel på jordfelsbrytaren eller att den nya el installationen är bristfälligt gjort :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lillamannen:

 

Om det ej är råttor som tuggar på kablarna, så kan det vara fel på jordfelsbrytaren eller att den nya el installationen är bristfälligt gjort :(

Troligtvis det sista. Jag har slängt ut elektriker på löpande band. Känns som jag kan mera än vad dom kan och jag kan ingenting! :-( Jag har telefonnummer till en annan elektriker och ska se om han kan komma och kolla. Man borde kunna mäta tycker jag.  Jordfelsbrytaren funkar det kan den första klantskallen intyga, han prövade den själv när han kopplade....... Rätt åt honom!

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-04 at 13:50, skrev Gustav:

Här är lite ideer till det  smarta hemmet jag knåpar på, rörigt ja jag vet men det är jag också! :-) . Scener som det kallas. OBS! Detta är en skiss och man får se hur mycket av detta som blir verklighet. Larm är prio 1. Om någon har idee så skriv gärna en rad. 

 

Larma: Släck all belysning, stäng av köket utom micro och kyl/frys. Kolla om någon dörr är öppen och stäng av AC och så klart larma om det är nått som händer

 

Brand - Tänder (blinka) belysning, skicka meddelande till utvalda personer

Inbrott - Sirener och blinkande lampor, skicka meddelande till utvalda personer


Dörrklocka - ljud spelas upp i högtalarna (olika beroende på larmsatatus).

Automatisk styrning av utebelysning 


Wake Up Light - tänder ljus sakta i sovrummen på morgonen rulla upp rullgardiner

 

Nattläge. Tänd några lampor om man går upp på natten. Tänd en lampa i garaget när det är mörkt och ha den tänd till 24.00 därefter tänds lampan vid rörelse. Kameror som reagerar på rörelse

 

Ventilation -Från luft till max hastighet då hög fuktighet detekteras på toan,badrum etc ( kan nog kanske inte funka här i Thailand) 

Loggning - All strömförbrukning och temperaturer loggas. 

 

Dörr: Lås automatisk ytterdörr om man är t ex 500 meter från huset. Logga personer som ej normala fall bor eller kommer till huset men ändå behöver tillgång till huset.

 

AC: Starta AC när man kommer hem, starta ac i sovrum när man ska gå och lägga sig, stänga av AC om balkongdörren är öppen mera än 5 minuter

 

Rullgardiner. Rulla ned om det är mycket varmt i huset. Rulla upp på morgonen innan väckarklockan ringer

 

Temp i kylskåp/frys. Larma om det blir för varmt

 

Kök: Sätt på och stäng av vattenkokare, brödrost, kaffekokaren, spis ugn etc

 

Kommer bli Sydostasiens modernaste och mest tekniktäta hem - punkt!

 

Önskar dig lycka till och skoj med alla bilder du publicerar! TiT

 

 

Själv sålde jag på förmiddagen idag ett par högtalare (modell större) till två unga Thailändare. De skulle ha dem till Karaoke sa dom. Vilken överraskning! :-)    (      JWS C 81 XL Gold      )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...