Jump to content
IGNORERAD

Varfor ar regnvattnet sa farligt i Thailand?


lillamannen

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Flaskorna i plast är inte direkt miljövänligt bl.a

 

De är inte ens vänliga för hälsan enligt flera nya studier.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    15

  • leifen

    13

  • Chan2014

    10

  • Nemo

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

47 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

De är inte ens vänliga för hälsan enligt flera nya studier.

 

Särskilt inte om dom står länge ute i värme och sol i butiker, på lastbilsflak etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Särskilt inte om dom står länge ute i värme och sol i butiker, på lastbilsflak etc

Är plastdunkar bättre? 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Är plastdunkar bättre? 

 

Förmodligen inte.

Men det är väl ingen som tror det heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-17 at 02:09, skrev kitungmakmak:

Alla bäckar små, tipset godtogs tacksamt av mig.

Ta vatten från närmaste sjö,flod eller något annat sunkhål.

Starta en eldplats som du kan koka vattnet på,du måste koka vattnet minst 10 minuter.

Om du har tur så kanske familjen har en tändare,så spar du 5 bath.

Din tjej gillar att duscha ofta,kan förstå det......

Men försök att fånga upp allt vatten när din tjej duschar i en liten hink,sen kan du använda samma vatten minst en 1 vecka:yes:

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag bor i en av Bangkoks förstäder och körde också ganska länge med att filtrera det kommunala vattnet, smakade bra och märkte inga magproblem etc.

Eftersom jag jobbar på båt och vi där testar vårt dricksvatten beslöt jag mig för att göra detsamma hemma och tog med test hem.

Resultatet blev att vattnet inte passerade bakteriegränsen trots att jag precis bytt filter, går inte att säga med hur mycket då provet endast visar om det är tjänligt eller inte. Sedan dess köper vi dricksvatten som levereras direkt till köksdörren, vet inte hur mycket det kostar men tror inte det är många battingar per dunk. Är nöjd med det.

 

Personligen tror jag regnvatten naturligtvis blandas med atmosfären det passerar samt faller ner i så skulle tro att regnvatten i många områden har en viss andel svavel, avgaser och annan skit i sig

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag bor i en av Bangkoks förstäder och körde också ganska länge med att filtrera det kommunala vattnet, smakade bra och märkte inga magproblem etc.

Eftersom jag jobbar på båt och vi där testar vårt dricksvatten beslöt jag mig för att göra detsamma hemma och tog med test hem.

Resultatet blev att vattnet inte passerade bakteriegränsen trots att jag precis bytt filter, går inte att säga med hur mycket då provet endast visar om det är tjänligt eller inte. Sedan dess köper vi dricksvatten som levereras direkt till köksdörren, vet inte hur mycket det kostar men tror inte det är många battingar per dunk. Är nöjd med det.

 

Personligen tror jag regnvatten naturligtvis blandas med atmosfären det passerar samt faller ner i så skulle tro att regnvatten i många områden har en viss andel svavel, avgaser och annan skit i sig

 

/ SatanG

 

Har du testat köpevattnet? Skulle vara intressant att se hur det klarar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Är plastdunkar bättre? 

 

Ja. Av flera skäl:

- Dom är inte engångs utan återanvänds många gånger innan dom kastas och då i en organisation som tar hand om dom. Engångsflaskorna hamnar inte sällan ute i naturen eller eldas upp

- Hemma hos oss finns kommunens anläggning för påfyllnad av dunkarna 200m från vårt hus och dom har så stor omsättning att de flesta flaskorna vänder samma dag eller dagen efter dom kommer in genom den rundtursverksamhet dom har i byn

- Engångsflaskor lagras inte sällan i stora lager och ibland till och med utomhus och transporteras också från stora fabriker ofta långt från konsumenterna ut via återförsäljarnät/butiker

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎16 at 15:11, skrev uptoyou:

Vi betalar 12 baht för 18 liter leverat till uteköket.

Kom på en sak till, vi behöver inte betala något för dunkarna som dom flesta här fått göra.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev uptoyou:

Kom på en sak till, vi behöver inte betala något för dunkarna som dom flesta här fått göra.

Fick för mig att det var mera pant som erlades, men är ju inte alls säker på det.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Fick för mig att det var mera pant som erlades, men är ju inte alls säker på det.

Japp, det är pant..

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

Japp, det är pant..

Kul, då har jag nåt rätt. Har blivit idi0tförklarad av Janne i en annan tråd. Varför tog det så länge för honom att lista ut det ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Benjamas:


Dricker bara sodavatten i glasflaska

Även flasköl har jag sett....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Fick för mig att det var mera pant som erlades, men är ju inte alls säker på det.

Jo, det är pant som menas, men det betalar vi ingen. Tycker själv att det är märkligt.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har druckit regnvatten från tak i 8 år aldrig sjuk men när jag tog en flaska ur kylen som senare visade sig innehålla vatten från borrad brunn då blev det snabba ryck till toan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med de nyttiga i mineralerna i renat vatten respektive köpt bubbelvatten på flaska ?

Regnvatten innehåller inga alls har jag för mig

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Hur är det med de nyttiga i mineralerna i renat vatten respektive köpt bubbelvatten på flaska ?

Regnvatten innehåller inga alls har jag för mig

Nästan alla billiga flaskvatten i Thailand innehåller inga mineraler, i stort sett som destillerat vatten.

Regnvatten kan ju ta upp vissa mineraler ur luften på vägen ner, svavel är ju ett rätt vanligt ämne som försurar vattendrag långt upp i norrlands ödemarker.

 

De flesta bubbelvatten har mineraler då det är källvatten.., 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Hur är det med de nyttiga i mineralerna i renat vatten respektive köpt bubbelvatten på flaska ?

Regnvatten innehåller inga alls har jag för mig

Kör nån mineral-q eller vad den påsen nu heter i nån flaska i veckan. Köpevattnet är ju åxå osmosbehandlat har jag fått för mig och jag anar att jag klarar mig utan extra salter men jag vill inte chansa. Nånstans i bakhuvudet klingar namnet oreda åxå - men om det var för att få i mig salter eller om det var till vätskeersättning kommer jag inte ihåg.

 

Men käkar man normalt så skall det nog inte behövas tror jag, men varför chansa.

 

Detta då osmosrening ger i princip destvatten, men nåt mer gör dom med det vattnet för destvatten smakar inte gott.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köpa någon kartong bubbelvatten för säkerhet skull

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Jag brukar köpa någon kartong bubbelvatten för säkerhet skull

Tonic? bra sätt att skylla på vattnet för att få ta sig en GT då och då. Tack för tipset. ;)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Kör nån mineral-q eller vad den påsen nu heter i nån flaska i veckan. Köpevattnet är ju åxå osmosbehandlat har jag fått för mig och jag anar att jag klarar mig utan extra salter men jag vill inte chansa. Nånstans i bakhuvudet klingar namnet oreda åxå - men om det var för att få i mig salter eller om det var till vätskeersättning kommer jag inte ihåg.

 

Men käkar man normalt så skall det nog inte behövas tror jag, men varför chansa.

 

Detta då osmosrening ger i princip destvatten, men nåt mer gör dom med det vattnet för destvatten smakar inte gott.

Finns flera goda vatten med mineraler i Thailand, Minere gillar jag. Drick det och du slipper tillsätta elektrolytpulver som mest innehåller druvsocker. 

Brukar köpa på 6 liters kaggar. Billigt då.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Tonic? bra sätt att skylla på vattnet för att få ta sig en GT då och då. Tack för tipset. ;)

GT är är inte att förakta då den tydligen är bra mot malaria, skörbjugg och magbesvär

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

GT är är inte att förakta då den tydligen är bra mot malaria, skörbjugg och magbesvär

Tjejen blir fagrare åxå, och lyckas jag lura i henne en GT så antar jag att effekten är motsvarande för henne när hon skådar mig - och jag kan behöva all hjälp jag kan få ibland. :) 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...