Jump to content
IGNORERAD

Varfor ar regnvattnet sa farligt i Thailand?


lillamannen

Recommended Posts

Ja, manga pastar att man kan fa feber, hudutslag, klada m.m. av regnvatten i Thailand

 

Kan det vara sant?

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    15

  • leifen

    13

  • Chan2014

    10

  • Nemo

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

22 minuter sedan, skrev lillamannen:

Ja, manga pastar att man kan fa feber, hudutslag, klada m.m. av regnvatten i Thailand

 

Kan det vara sant?

Det kan man säkert på grund av alla luftföroreningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har då aldrig fått några utslag eller andra åkommor av regnvatten här, men med tanke på hur rädda alla thailändare är för regnet så måste det vara farligt för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samlat i tunnor så är det en bra grogrund för mikrober, parasiter och larver.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt en del Australiensare boende här är det bästa vattnet man kan få. De andvänder regnvatten hela året från tankar här i Thailand. Jag är osäker men hur vet man att vattnet från dammar och grundvatten är bättre. Enligt dem göra alla så i Australien. Däremot att omedelbart tvätta sig när man kommer hem efter varit ute i regn gör även jag numera. Alla bakterier och skit som börjar leva i minsta lilla vatten pöl. Hela Thailand är ju skitet och vatten är det absolut viktigaste för bakterier och virus och allt annat. Men går jag hemma i regnet så bryr jag mig inte. Troligen är det detta som är orsaken men som vanligt vet dom inte själva för det behöver dom inte. Att åtgärda problemet med skiten tänker de inte heller göra utan tar bilen och låter de utan gå i skiten istället.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev lillamannen:

Ja, manga pastar att man kan fa feber, hudutslag, klada m.m. av regnvatten i Thailand

 

Kan det vara sant?

 

Nä, bara att ignorera....... "Old Wivesꞌ Tale"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vattnet samlas ju ofta upp från plåttak med fågel/ödleskit och andra gosaker som de låter rinna ner i ett krus och det kan ju aldrig vara bra att dricka.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja vattnet samlas ju ofta upp från plåttak med fågel/ödleskit och andra gosaker som de låter rinna ner i ett krus och det kan ju aldrig vara bra att dricka.

Hej Stefan bland de första gångerna jag besökte min frus:s syster så stod det 3 stora lerkrus ca 1.2 m höga och 1 m diameter. Jag frågade vad det var i krusen och mannen i huset gick fram och tog ett glas vatten med skopa ur ett av krusen och drack upp vattnet och klappade sig på magen. Han sa också på thai mycket gott. jag såg mycket riktigt också avrinningen från takfotsrännorna till krusen. Hm tänkte jag vattnet hade förvarats länge i dessa krus men thailändarna's  mage är kanske härdade. mch

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen vetenskap men när jag började jobba i Asien för 16-17 år sedan sades det att det tar 6-7 år att ställa om till den Asiatiska bakterie floran.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Ja vattnet samlas ju ofta upp från plåttak med fågel/ödleskit och andra gosaker som de låter rinna ner i ett krus och det kan ju aldrig vara bra att dricka.

  

Det första regnet låter de gå till spillo typ sköljer rent. Vatten från dammar som många gånger fylls på efter passerat risfält och dylikt och sedan går till det lokala reningsverk känns ju inte helt bra. Grundvatten som tas mellan 80 -150 meter djup som sedan filtreras  kan ju komma kilomere bort i från och vara kontaminerat med gifter som inga filterna kan ta. Idag köper vi dricksvatten på weben från Lotus som kör hem och varierar mellan olika fabrikat. Till hushållet andvänder vi typ kommunalt vatten som först går igenom en Master M5 som har kolfilter. Till matlagning får det även passera stiebel eltron fountain. Har inte vågat experimentera med andra lösningar men det verkar som de från Australien vet vad de gör vore intresant att höra hur andra gör som är mera insatta i hur man renar sitt vatten här.

 

Gammel farmor som är över 90 år dricker Bangkok's kranvatten efter först kokat det. Att komma med fint köp vatten går inte då blir hon sur känner skillnaden. 

Kanske det är så att koka vatten är viktigast.

 

 

 

 

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

 Jag kanske ej var tydlig nog.

 

Jag menade att endel Thai far hudutslag , klada och t.o.m. feber av regnvattnet, om de vistas ute i regn o da bevovs ej manga regndroppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommunala vattnet passerar rör som innehåller bakterier.
Går många gånger att dricka. Men måste filtreras.
Sen ska man inte underskatta bakterie bildningen i tankar (till pumparna), där vatten står stilla länge. Många gånger ringer kunder oss för att rengöra dessa tankar. I Bangkok dricker vi vattnet från kranen med ett bra filter.
I yasothon har vi pump med eget brunnsvatten som ger rent vatten. Men även där har vi ett bra filter för säkerhets skull.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

tja det talas mycket om filter och vad som är säkert och vad vi får i oss. Vi och många thailändarna äter den fisk som bl.a lever i vatten. Fiskarna har ingen möjlighet att använda filter!!!!!!! mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev janne_h:

Det kommunala vattnet passerar rör som innehåller bakterier.
Går många gånger att dricka. Men måste filtreras.
Sen ska man inte underskatta bakterie bildningen i tankar (till pumparna), där vatten står stilla länge. Många gånger ringer kunder oss för att rengöra dessa tankar. I Bangkok dricker vi vattnet från kranen med ett bra filter.
I yasothon har vi pump med eget brunnsvatten som ger rent vatten. Men även där har vi ett bra filter för säkerhets skull.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Jag tror också det är nödvändigt att i mellan åt köra igenom systemet med klor låta det stå ett tag innan man köljer bort kloret ur vatten ledningarna och pumpen. Tanken tvättar jag via inspections luckan. Har du något tips på hur länge klor blandningen bör verka eller andra tips.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev lillamannen:

 Jag kanske ej var tydlig nog.

 

Jag menade att endel Thai far hudutslag , klada och t.o.m. feber av regnvattnet, om de vistas ute i regn o da bevovs ej manga regndroppar.

 

Nädå det var glasklart, därav inlägget om Tiffy. Du har säkert sett reklamen på tv, skrattretande....

 

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lillamannen:

 Jag kanske ej var tydlig nog.

 

Jag menade att endel Thai far hudutslag , klada och t.o.m. feber av regnvattnet, om de vistas ute i regn o da bevovs ej manga regndroppar.

Ingen förstår som vanligt vad frågan gäller. Det är kanske ett filter man ska dra över kroppen

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Ingen förstår som vanligt vad frågan gäller. Det är kanske ett filter man ska dra över kroppen

 

Går lika bra eller bättre med ett paraply.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle aldrig få för mig att rena kranvatten då jag köper 18 liter vatten för 10 Baht.

 

Vad kostar ett reningsfilter med installation och filtermassor, hur länge kan man anväda det, drar det ström?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev stefan5300:

Skulle aldrig få för mig att rena kranvatten då jag köper 18 liter vatten för 10 Baht.

 

Vad kostar ett reningsfilter med installation och filtermassor, hur länge kan man anväda det, drar det ström?

Är det priset med utkörning av nån jättebehållare (18l alltså) som sen monteras på en vattenkylare? Jag får högre pris på lite mindre flaskor (dom ska ju rymmas i kylen åxå) från BigC eller Tesco, får högre pris från osmosmojängerna i stan åxå. Tror det är 1B/l i dom mackapärerna. Men där kan minnet svikta på priset, men jag måste ju släpa hem vattnet åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Skulle aldrig få för mig att rena kranvatten då jag köper 18 liter vatten för 10 Baht.

 

Vad kostar ett reningsfilter med installation och filtermassor, hur länge kan man anväda det, drar det ström?

Jag använder filter vilket jag tycker är väldigt smidigt, vatten källan är en djupborrad brun, vattnet är kristall klart direkt från källan, vattnet går via ett stort partikel filter till en tank (foodgrade), när flotören går ner startar pumpen och fyller på, vattnet går därefter via en hydrofor pump till ett filter med 5 st olika filter, finns värre med UV men det har jag valt bort, enl. uppgift renar mitt system 98-99%, tror jag köpte det för ca.4000bht, en komplett filtersats (5 st) kostar 1900 bht, rengöring av 3 filter görs varannan månad (20 min jobb) och 2 av filterna krävs ingen rengöring utan byts vartannat år, vartannat år byts samtliga filter, installationen har jag gjort själv, filtret drar ingen ström utan bara dom två pumparna.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Chan2014:

Jag använder filter vilket jag tycker är väldigt smidigt, vatten källan är en djupborrad brun, vattnet är kristall klart direkt från källan, vattnet går via ett stort partikel filter till en tank (foodgrade), när flotören går ner startar pumpen och fyller på, vattnet går därefter via en hydrofor pump till ett filter med 5 st olika filter, finns värre med UV men det har jag valt bort, enl. uppgift renar mitt system 98-99%, tror jag köpte det för ca.4000bht, en komplett filtersats (5 st) kostar 1900 bht, rengöring av 3 filter görs varannan månad (20 min jobb) och 2 av filterna krävs ingen rengöring utan byts vartannat år, vartannat år byts samtliga filter, installationen har jag gjort själv, filtret drar ingen ström utan bara dom två pumparna.

Chan2014

Hej Chan undrar bara om du testat vattnet och ifall att vart någonstans? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Är det priset med utkörning av nån jättebehållare (18l alltså) som sen monteras på en vattenkylare? Jag får högre pris på lite mindre flaskor (dom ska ju rymmas i kylen åxå) från BigC eller Tesco, får högre pris från osmosmojängerna i stan åxå. Tror det är 1B/l i dom mackapärerna. Men där kan minnet svikta på priset, men jag måste ju släpa hem vattnet åxå.

Vi betalar 12 baht för 18 liter leverat till uteköket.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev haan:

Hej Chan undrar bara om du testat vattnet och ifall att vart någonstans? mvh

Ja vi skickat prover i samband med att dom testar vårt vin, det görs två gånger om året, kostnads fritt för våran del då vi, eller rättare sagt frun ingår i ett antal statliga organisationer, något government lab i Bangkok, har en tysk vän i närheten som har testat sitt vatten på någon privat aktör, kan kolla med honom var.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Vi betalar 12 baht för 18 liter leverat till uteköket.

Fränt, måste undersökas när jag är tillbaka där. Släpa vatten är inte min idé av att ha det trevligt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...